Friday, October 5, 2012

TAK ADA TAJUK..

Assalamualaikum


Acik saja nak luahkan perasaan
sebab kesiankan hero bungsu acik
walaupun dia tak luahkan
tapi acik nampak jugak kekecewaan dia
nasib baik jugak perjumpaan dengan guru2 masa dia sekolah disitu
menceriakan dia..sampaikan ada cik gu yang bila 
nampak je dia
berkata.."alahai dah besar dah anak aku"
semua cik gu2 menjerit seronok sangat 
nampak dia.
kisahnya..hari ni acik cuti
bawak hero bungsu pi sekolah lama dia
ada penyampaian anugerah kecemerlangan
untuk pelajar pelajar cemerlang PMR.
sebelum sekolah dia buat
dia dah dengar cerita dari kawan kawan yang bersekolah disekitar Negeri Sembilan
masa hari anugerah tu nanti 
akan dapat duit yang banyak
mesti lah seronok dia dengar kan
dah namanya budak..
ada kawan yang dapat satu A RM100..
ada yang RM60.00
kirakan aje lah bila ada 8A kan
tapi acik ingatkan jugak dia..
mungkin sekolah adik tak macam tu acik kata

bila dah balik dan tengok apa yang ada dalam sampul..
nampak juga perubahan wajah dia
acik pujuk dia..bagi tau..adik patut bersyukur..sapa nak bagi..banyak jugak RM20.00 satu A tu
bila dah ada 8A..
yang penting adik dah berjaya dapat 8A dulukan..
baru lah cerah ceria wajah dia..

nampak nya esok acik nak kena bawak
dia keluar makan makan dan
biarkan dia beli apa saja dengan duit yang dia dapat.

maafkan acik..bukan nak pertikaikan.
dan belajar bukan mengharapkan ganjaran
tapi cerita kawan kawan dari sekolah lain
yang sama negeri membuatkan dia berangan
ini cuma luahan hati seorang ibu
yang simpati pada anaknya.

oklah jumpa lagi,Insyaallah.

23 comments:

  1. botolah tu kak,mesti samo yo mano blh kurang plk..cubo tanyo cikgu tu blk..tu duit kementerian..bukan duit persendirian...kok kaklong pun kocik ati yo

    ReplyDelete
  2. tahniah wt ank acik..8A..smoga trus maju acik..kira rezeki tu acik:)

    ReplyDelete
  3. Tahniah buat aimi, tak apa dapat duit sikit pun janji dah dapat 8A , biasalah budak2 tentu seronok bila di hitung 8A kali 100 hehe, nasib baik boleh ceria semula

    ReplyDelete
  4. Pandai acik rasionalkan pada anak. Betullah... budak budak tak banyak sikit mesti dia bandingkan dengan kawan kawan kat sekolah lain...

    ReplyDelete
  5. Tahniah! Betul tu, siapa nak beri walau RM20 untuk 1A. Syukur dapat juga kan kak. Sekolah lain tu peruntukan lebih kot, atau sikit pelajar yang dapat banyak A, so cikgu bolehlah beri lebih...

    ReplyDelete
  6. tahniahh...betul kakcik..siapa nak bagi kan.. banyak jugak bila dah dapat 8A tu..jgn sedih2 adik..yang penting da berjaya dapat 8A..

    ReplyDelete
  7. tahniah!! biasa la.. tak sama.. kira cam sumbangan kan.. mesti ada yang nak d beli tu kot.. tu yg kecewa.. ke nak d simpan.. tahniah utk ank bongsu achik..

    ReplyDelete
  8. Begitulah bila kita dah jadi ibu ni acik terasa hati juga kan. Anak kakak pun sama bila dijangkakan boleh dapat ipad sebab sebelum periksa cikgu macam dah hint begitu sekali dapat duit dan sijil aje mestilah dia hampa. Ambil gambar pun dia kata 'tak ada special pun papa"...

    ReplyDelete
  9. peruntukan sekolah tak sama. mungkin dermawan di sekolahnya kurang.
    hari ni dermawan sekolah kami dah meninggal dunia.
    alfatihah utk dia.

    ReplyDelete
  10. ganjaran tu kadang2 penting tuk beri dorg smgt dan galakan nak berjaya..:)
    apa pun tahniah..jgn sedih2..ada rezeki lain nanti..:)

    ReplyDelete
  11. tahniah...mesti le terasa kalau sekolah lain ganjarannya lebih.tp ye la setiap sekolah mesti tak samakan....mujur sekejap je tersanya,yg penting dia dapat 8A...:)

    ReplyDelete
  12. sha dulu langsung takde duit bagi!

    acik,

    ada banyak lagi ganjaran dpt 8A nieh. pada sha dulu, duit pon tak boleh beli perasaan bangga dan air mata kegembiraan mak tuh. takde duit pon takpelah...janji mak happy.

    lepas tu...yg paling best ialah...rasa macam kaya sangat setiap kali tgk slip result.

    pastu...bila naik form 4, masuk kelas org tau kita dpt straight A...rasa macam naik keyakinan diri.

    serius..lagi banyak yg berharga dr duit yg masa depan2 lagi banyak boleh dpt:)

    ReplyDelete
  13. Tahniah untuk anak acik dapat 8A tu... tak pe lah achik, nanti masa bawa jalan-jalan tu boleh tanya nak beli apa, jika tak cukup achik boleh tolong tambahkan, janji mereka gembirakan :D

    ReplyDelete
  14. kalo saya berada kat tempat anak acik tu pun saya frust jugak...tak banyak sikit mesti kita ada menaruh harapan kan? biasalah kita manusia biasa...

    tapi nasib baik anak acik tu jadi anak acik kan?
    pandai acik mujuknya...pastu beri kebenaran dia guna duit itu belanja apa yg dia suka...bravo la acik...wa caya lu...

    idup acik!

    ReplyDelete
  15. syiok gak budak sekarang yerk.. dulu2 takder semuatu.. yang penting usaha lebih sikit, nanti dah keje banyak dapatnyer..
    paham perasaan seorang ibu.. kalau akakpun sebab kesiankan ngan anak2...

    ReplyDelete
  16. mungkin imbuhan untuk pelajar dari PIBG atau dana sklh tu sndr. tu yg tak sama jumlah eh.....

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah rezeki kak...tapi kalau yg dapat 8A tak ramai..boleh la dikatakan kedekut jugak lah sekolah tu..btw tahniah kat anak akak..:)

    ReplyDelete
  18. bagus juga pihak sekolah buat gitu sekurang-kurang bole beri semangat utk lebih berjaya lagi..
    kena juga fikir hadiah yg best juga.......
    tahniah buat adik juga.....

    ReplyDelete
  19. tahniah utk hero bongsu acik...saya dulu pun x cemerlang macam tu..

    ReplyDelete
  20. Tahniah untuk hero achik...betul kata acik..sapa nak bagi rm 20... dan betul jg cara acik...membentuk dan memberi bimbingan untuk anak2 sentiasa bersyukur...Tahniah acik..

    ReplyDelete
  21. ala cian nyer hero acik tu...
    macam acik tulis lar, nama pun budak...

    ReplyDelete
  22. Assalam acik.. Sesi balas kunjungan.. ;)
    Wah..bertuahnya acik ada anak yg pandai2.. Dpt 8a.. Cikda anak esok baru nk ambik pmr.. Mudah2an dia dpt sama mcm anak acik.. Amin... :)

    ReplyDelete