Sunday, October 7, 2012

SEDAPNYAAA..

Assalamualaikum
dulu dulu kalau nak makan
tapai yang dibungkus macam ni kena pi Terengganu
sekarang ni dah ada di tempat acik
sedap dan manis.

seronok sangat jumpa tapai ni pasar tani
tu sebab acik abadikan disini

jumpa lagi,Insyaallah

31 comments:

  1. kalau mkan tapai ni , tak sedar boleh habis berbungkus2. nak pula mkn sejuk2

    ReplyDelete
  2. dulu2 saya mmg hantu tapai pulut, sorang sepupu saya tu mmg pandai buat ni dan dia akan simpan air tapai tu dalam botol dlm esbok utk saya, tp mmg dia warning saya supaya campur ngan air masak sebelum minum sbb ait tu kan tajam.

    dek suka sgt minum air tapai dia yg manis dan sejuk tu, saya jadi degil, terus minum direct, akhirnya perut bisa bagai dihiris2, nangis la jugak takleh tahan...masa tu dah anak dua tp saya rahsiakan kedegilan saya tu.. azabnya takleh nak puasa tp akhirnya hanya ngan berpuasa gak gastrik saya sembuh, mmg azab utk kali pertama sampai meleleh2 airliur dok tahan pedih usus yg bagai dihiris2 tp bertahan jer, lama2 ok...

    sampai sekarang bila nampak tapai pulut saya trauma...

    takutnya saya acik.............

    ReplyDelete
    Replies
    1. dedolu kalau makan tapai pulut ni, saya suka wat camni : letak tapai dalam piring beralaskan daun pisang, tuang sirap merah sikit (sirap manis yg belum bancuh air tu), pastu tuang susu cair atas sirap, pastu makan pelan2....

      semua bahan2 tu mesti sejuk (simpan dulu dalam esbok)..

      sekarang dah tak berani lagilaa....dah 22 tahun saya jauhi benda2 tu..serik saya acik.......masa makan kemain sedap, pastu mengidap...salah sendiri.

      Delete
  3. assalamualaikum acik..saya memang suka makan tapai..kat trg memang tapai dibungkus dgn daun getah..tp sy tgk zaman la ni org duk buh dalam bekas plastik tu jer..tak feel langsung nak makan..

    ReplyDelete
  4. sedapnya tapai..tp syg,sya dah xbleh mkn..ummm

    ReplyDelete
  5. masa kat kampung dulu kalau kenduri kendara orang bungkus tapai ni dalam daun getah, cantik bertangkai2, tapi sekarang dah tanam kelapa sawit... takdelah lagi tapai pulut bungkus daun getah

    ReplyDelete
  6. salam sis erna..
    Haha kat sini tempat TA MAasih ada cam tu..mari la dtg area kampung ta..
    Makanan jenis atau pattern lama ada juga di situ

    ReplyDelete
  7. Assalam kak erna, saya pun suka tapai pulut daun getah macam ni, kecil molek je isi dia, mkn 5 bungkus pun ok lagi heheh, tapi tak tahan tapai ni manis sangat pas tu bila minum air kosong dh rasa tak sedap air tu hehe.

    Kt sini ada juga jumpa yg jual dlm daun getah tapi hari minggu je lah kat pantai dalam

    ReplyDelete
  8. Sedapnyer.... suka suka suka...

    ReplyDelete
  9. hurmmmmmmmm sedap nyee kak
    makan sejuk2 lagi sedap kan ;))

    ReplyDelete
  10. Sedapnya kak.. balut pakai daun getah kan ni... Nur suka tapai pulut berbanding tapai ubi..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum my lovely achik Erna:)

    Tini pun suka makan!
    Pernah dengar ceramah dari MAKNA..
    makan tapai UBI...boleh cegah kanser katanya..:)

    ReplyDelete
  12. saya tak minat tapai kak..org kata makan tapai nt lg susah nak dapat anak..tp bukan sbb tu, mmg dari kecik saya tak makan tapai..tapi tempe saya ske pulak

    ReplyDelete
  13. Tapai pulut? Saya sukaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Tapi dah umoq cam saya ni tak bleh nak makan banyak2 dah, huhuuu..

    ReplyDelete
  14. Saya pun suka. Dulu selalu beli kat Psr Tani Kuala Pilah. Rindu pulak..

    ReplyDelete
  15. salam kak..ohh bungkus dgn daun getah..memang arwah nenek buat tapai cam gitu..tapi kita tak leh nak makan lah tapai nih..mcm nak semput jadiknya..so biasanya tengok ajer org makan!

    ReplyDelete
  16. kat opis sha pon ada cik!
    Tp kadang2 ada yg masuk semut..bila fikirkan balik kesian org yg jual tu...
    tak pasal2 je.
    bukan mudah buat tapai.

    tp kalo ok...sedap giler:)

    ReplyDelete
  17. Sedapnya tapai pulut....fav saya ni kak.

    ReplyDelete
  18. Saya suka cium bau tapai ....emmmm sedap. Tapi saya tak makan.....

    ReplyDelete
  19. den kalau tapai ni pantang betul hehe

    ReplyDelete
  20. salam
    saya dok amik tempahan buat tapai...ada yg nak bungkus dlm daun..ada yg nak dalam cup(mcm dadih tu)rm45 utk 100 cup(mengunakan 3kg beras pulut susu)..ada yg nak 2,3k cup...saya tolak la..tak sanggup hehe...takat 10-15 kg beras tu boleh la...

    ReplyDelete
  21. Tapai bungkus daun getah ke Acik. Masa zaman kakak kecik dulu senang nak dapat cara ini tapi sekarang macam dah tak jumpa lagi..

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum AE..

    Kat Melaka pun masih boleh dapat tapai yang di bungkus daun. Unik gitu.

    ReplyDelete
  23. kat kedai nasi kandar taman cempaka tu ada kak
    balut dgn daun getah..3 rm1
    selalu beli kalau kesana sbb bapak mentua suka

    ReplyDelete
  24. betullah acik.. dulu pun kwn saya pernah bawak kat ofis tapai guna daun getah yg mertua dia bwk dari terengganu.. comel aje..

    ReplyDelete
  25. Peghhh...terlior tgk.. Huhuhu.. X sabo cikda nk abis pantang..maw pulun makan.. Nyum..nyum..

    ReplyDelete
  26. ehem lamanya mama tak makan tapai ni..

    ReplyDelete
  27. daun getah tu kan....saya tak makan tapai,tp suka tgk org makan, selera je.....

    ReplyDelete
  28. sedapnya tapai..tganu mmg bgkus cmni tp byk time raya bleh la jumpe :)

    ReplyDelete