JellyPages.com

Sunday, November 20, 2011

SIANG TERKENANG MALAM TERMIMPI2-ADUHAI..CENDOL..

Assalamualaikum


Cuti sekolah dah bermula
begitu jugak dengan jemputan kenduri.

Hari ni acik cuma dapat menghadiri 
satu jemputan aje
sebab jauh..dikampung Sri Tiram Jaya,Tanjung karang.

Kalau acik  tak pergi mau merajuk kawan acik ni.
Dia dah selalu cakap.
kak ina tak datang2 rumah saya katanya.
dah sampai kurus dah ayam yang saya kurong tu.apa saya nak buat dengan ayam2 tu.
.nak lepaskan balik ke..katanya
.he he tu la ayat dia
bila acik jumpa dirumah kawan2 yang lain tapi tak pergi kerumah dia.

Tadi.jumpa je..anak dia terus datang
dah memang bapak kaki bergurau kan..ade ke depan2 anaknya dia boleh cakap
kak ina..tolong carikan..saya dah tak sabo nak bermenantu ni..kata nya..ish2 bertuah betul la bapak budak ni
anak dara dia gelak aje..lama tak tengok anak dara dia..makin cantik acik tengok
Tadi tu ..kenduri berkhatan..anak bungsu dia
meriah dan ramai orang macam kenduri kawen 
Tapi tu la dia..dah siap2 bawak kamera dah..
dah lama tak jumpa isteri dan anak2 dia nak ambik gambar le kononnya.tapi kamera dalam beg..tak teringat lansung nak bergambar.padahalnya ramai je kawan2 yang sama2 kerja diKlia dan diTanjung Karang dulu acik jumpa tadi.
Masa perjalanan balik tu..acik nampak

benda alah diatas ni..bagi tau en.suami..
"eh..cendol durian la."
suami acik terus berhenti.

Ni acik punya cendol durian + keladi
Ayah ngan anak order yang sama cendol special 

Kalau la acik lapar lagi..acik mesti buat muka tak malu
order dua mangkuk untuk acik sorang.
sedap betul..
lidah dan tekak tua acik ni tak pernah gagal dalam 
menilai kesedapan cendol.
(Amboi mak..ayat kemain he he)

Acik memang peminat cendol dari dulu lagi
"Tijah kek somban tak do cendol
sesodap cendol ni jah.."

Acik belum pernah jumpa dimana mana
cendol + durian + keladi
Cendol labu
kalau jagung,kacang ,pulut tu biasa kan.

Tah bila la acik dapat makan lagi cendol ni
jauh sangat.
nak pergi ke K.Selangor pulak.

Jangan acik tidur bermimpi 
makan cendol sedap ni dah le..

Ok jumpa lagi Insyaallah.


92 comments:

  1. assalaumalaikum my lovely Kak Erna:)

    MOga akak sihat2 di sana :)

    Lama tak makan cendol..mmg best kan:)


    Miss U!;)

    ReplyDelete
  2. bestnya cendol.
    Lama tak jln ke bloh Acik. Modem kena kilat . baru ok hri ni.

    ReplyDelete
  3. Sedapnya cendol...ye lah Acik..saya pun tak pernah makan cendol durian + keladi tu...tentu sedapkan...lain dari yg lain....setakat 2 mngkuk tu tak kisahlah kan....heheheh

    ReplyDelete
  4. salam acik erna..

    no wonder la siang terkenang.. malam termimpi2..

    baik punye nih!!

    ReplyDelete
  5. wah ni cendol terbaik ni..biasa kalau nak makan cendol hubby bawak saya makan kat titiwangsa..

    ReplyDelete
  6. saya yg bakal termimpi2 kan cendol durian tu kak..hihi

    ReplyDelete
  7. X pernah rasa lg cendol durian ni.......nmpk sedap jugak tu!

    ReplyDelete
  8. sedapnya cendol tu acik. first time cik ina dengar cendol ada doryan, selalu pulut je. ko ni acik betul-betul buat cik ina kepingin.tu ko ke acik? , cantik.

    ReplyDelete
  9. Assalam Acik,ala tua apanya Acik,sy tgk masih cun lagi tau,nmpak awet muda n ayu gittew...Uii sedapnyer cendol doyan..Dahla feberet doyan..Kat sini cendol pulut+kcang merah+jagung jerla yg ada..

    ReplyDelete
  10. Dengar nama Cendol pun dah buat saya terliur kak oit ... ada durian pulak tu.

    ReplyDelete
  11. maaaakkkk.... sedapnyaaa..... alaaa, makan sorang2 tak aci tau..

    ReplyDelete
  12. sedapnya cendol....Acik, dulu kami selalu makan cendol mamak di tepi jalan Sungai Buluh arah Kuala Selangor. sedapnya tak ada tandingan.... masa tu ais batu pun dia parut pakai tangan je...agaknya mamak tu dah lama tinggalkan dunia, dah tak ada lagi cendul yang sangat sedap tu.... hu hu huuu tengok Aci makan cendol dengan penuh perasaan tu... terliurlah plak...apalah rasanya ye cendul bubuh durian tu ye Acik...mesti sedap!!!

    ReplyDelete
  13. assalam acik..mmg spesel cendol durian ni..kalau dekat2 kwsn utara ni mau ajak my laling jalan2 cr makan cendol ni..

    ReplyDelete
  14. kak kalau camni saya yg terkenang dan terbayang2 cendol ni

    mana nak cari cendol spesel camtu kat Pilah ni

    ReplyDelete
  15. Pn.Kartini..wkmsalam..
    rindu ngan tini.alhamdulillah..penantian dah berakhir..tini dah kembali.

    ReplyDelete
  16. kretip betul tukang buat cendol tu yek kak...tak dok lagi cendol tuh kat somban.....makan cendol leman dawi kek jalan nak pergi rembau tuh ..kok buang karen jek ye tak!apa kata akak yg pakar cendol??

    ReplyDelete
  17. Nieda..alhamdulillah..dah dapat yang baru ye..acik risau betul kalau hujan petir ni..

    ReplyDelete
  18. MP..betul tu..kalau tak lepas makan kenduri..memang acik mintak 2 mangkuk..

    ReplyDelete
  19. Fatin mraz..sungguh Fatin..sedap sangat..

    ReplyDelete
  20. Totie..cendol ni memang lain..belum pernah jumpa yang macam ni.

    ReplyDelete
  21. Kasih..tu la..jauh sangat nak pi makan kan.

    ReplyDelete
  22. Ibuhani..memang sedap..betul..he he

    ReplyDelete
  23. Cik Ina..betul..tu sebab berhenti jugak..nak rasa..kena le berdiri dulu tadi..masa tu semua kerusi penuh
    Cik Ina..acik le tu..jangan percaya pandangan dalam gambar ..kalau tengok orang nya..jangan terkejut..he he

    ReplyDelete
  24. Zaliedana..memang iye pun..acik tak tipu..he he.tengok gambar memang le nampak lain..kalau jumpa..tak tentu lagi..
    cendolnya memang sedap..kalau dekat mau acik ulang setiap hari sampai tekak acik menolak..

    ReplyDelete
  25. Terata Hami..oolahai..siannya.suka jugak ye makan cendol..

    ReplyDelete
  26. adoii acik..

    sambil baco sambil bordogup-dogup den tolan air lior ni haa....
    mano den nak cari cendol momalam buto ni acikkkk........

    ReplyDelete
  27. MULAN..tu le cepat sangat balik kerteh..camana nak ajak..he he

    ReplyDelete
  28. Amie..acik pun ada sejarah cendol maka tepi jalan sungai buluh tu.
    acik memang tak pernah makan cendol mamak..tapi masa tahun 87 tu..tiba2 ajak cik abang singgah nak makan cendol..terkejut dia..tapi didiam kan aje..lepas bersalin..ada la dia ajak singgah..acik jawab..tak nak la cendol mamak..nak cendol melayu..lepas tu..cik abang gelak..oo..dulu tu..tekak orang mengandung la ye..katanya.

    ReplyDelete
  29. lina_pg..tu la kan..jauh sangat nak pi makan..acik tu pun sebab lalu nak balik dari kenduri tadi nampak..

    ReplyDelete
  30. ibuintan..kalau ada bestkan..hari2 akak makan sampai jemu..he he

    ReplyDelete
  31. mokwo..memang tak de lagi..cendol dia pun sedap lembut..
    cendol leman..belum menarik minat akak sampai nak pi makan selalu..he he..tapi dulu ada diseremban2..sedap jugak cendolnya..tapi cendol biasa aje..cuma jarang2 sangat orang tu jual..

    ReplyDelete
  32. Queenie..alahai..acik mintak maaf la yo..tapi acik memang terujo nak share kek sini keunikan cendol tu..hehe..nanti kalau ada lalu nak ke..k.selangor..jangan lupa singgah.

    ReplyDelete
  33. ACIK... kita boleh geng! Saya pun peminat cendol!

    Teringinnyaaaa....

    Nak mimpi jugak lah.

    ReplyDelete
  34. Uisshhh....!!

    Koco lak nengok ehhh... huhuhu...

    ReplyDelete
  35. AA..ye ke..alahai..ada kawan..tapi kan..yang ni memang sedap azie..

    ReplyDelete
  36. Azz..nak buek camano..nak ngajak pun jauh..he he

    ReplyDelete
  37. sedapnye cendol tu..lama gak tak mkn cendol..adeiii..

    ReplyDelete
  38. kak..tgk pun dah tahu, cendol tu memang mabeles..sedap tak terkira tu..terngidam lak saya ..hehe :)

    ReplyDelete
  39. yang kaki cendol asben sey kak. tapi sey buleh layan cendol basten pilah samo cendol bawah pokok kek jln nak poie TKC tu. kek sikamat. akak try la

    ReplyDelete
  40. Akak..sedapnyer cendol durian tu..tengok pun sedap...saya pun kalau dah kemaruk sangat memang tak malu order 2 mangkuk...:)

    ReplyDelete
  41. acik...sedapnya cendol tu...tetiba aje rasa nak makan...durian tu apatah lagi, memang peberet saya, tapi xleh nak makan sebab makan ubat... mmmmmm terliur sesangat

    ReplyDelete
  42. Hooi, sedapnya cendol durian...! M pun peminat cendol jugak!

    ReplyDelete
  43. saya pun pantang jumpa cendol..tak kisah cendol apa je...sedap aje..

    ReplyDelete
  44. kaklong panatng lah kak ngn cendol ni......

















    pantang jumpo!
    heheheh...!

    ReplyDelete
  45. acik....kedai ni kek mano!!...kalu area tanjung karang@k.selangor ..saya balik kg nanti bolehlah try...saya pun x penah makan cendol ada durian n keladi..:)

    ReplyDelete
  46. kecur liur tgk akak oiiii..lum pernah mkn lg cendol doyan ni..versi baru kut erk...ida pon suka kak cendol ni..dulu2 suka beli yg mamak jual.

    ReplyDelete
  47. 1st time jupe cendol durian+keladi...nampak pada gambo memang sedap.....

    ReplyDelete
  48. Assalam kak mesti sedap sangat cendol durian tu, saya pun telan air liur ni nmpk sedap tu

    ReplyDelete
  49. Acik, rasanyer cendol bro kita neh pnah kuar dlm JJCM dolu2 masa Maria TS jd hos. aiyohhh!! itu lulian sy manyak suka oh...tp Adik Iffah fully bf n baru 3 bulan usia dia...huhuhuhu

    p/s: Acik, sy mmg suka cara org2 lama bersenda gurau. ada mesej tersendiri. nasihat dlm kasih syg...ehehehe

    ReplyDelete
  50. alaaaa...
    napa gambo cendol semangkuk je yang kuar ni!

    saya punnnn shukaaaaa sgt cendol mencendol ni kak!

    ReplyDelete
  51. dah lamo xmkn cendol..apetah lg cendol durian-ni xpenah mkn rsnye.

    ReplyDelete
  52. ehem..sedapnya..mama tak pernah makan lagi cendol durian tu..hu2x..

    ReplyDelete
  53. A'ahlah acik... kakak pun tak pernah lagi rasa cendol durian. tengok Acik tak toleh lagi tahulah memang sedap...

    ReplyDelete
  54. sedapnya cendol... terus teringat cendol at kampung

    ReplyDelete
  55. amboi ayat "menilai kesedapan" tu tk menahan tul..hehe...tk pernah rasalah ni yg buat yana teringin nk rasa..agak2 kat Johor kat mana ada jual ni? itu kat Perak ke kak? amvoii jauhnya..bila la nk dpt rasa...

    ReplyDelete
  56. tak ponah makan cendol durian...nampak sgt sodap...

    ReplyDelete
  57. wow..cendol derian ..?

    tak pernah rasa lagi..

    cantik kak erna pakai tudung kuning :)

    ReplyDelete
  58. Kak...kat mana cendol yang sedap tu kak...adoyai...terliur ni...

    ReplyDelete
  59. cendul durian tu mesti sedap plus lazat! telan air liur ajelah ni jawabnya ... :(

    ReplyDelete
  60. wak pun sukak makan cendol.... weeee wak dah datang ni nak komen komennnn...

    ReplyDelete
  61. YA ALLAH..akak tak penah makan cendol derian cam ni..

    acik sama macam akak. takkesah.. kalau sedap, akak akan oder lagi.. kengkadang 2 keping roti kosong...heee..

    ReplyDelete
  62. Rahel..acik tak pernah lama tak makan cendol..paling lama pun tak sampai sebulan..he he

    ReplyDelete
  63. Tihara..kalau le dekat..mai kita pi makan sama2..

    ReplyDelete
  64. Tijah..yang kek sikamat tu akak lom ponah cubo laie..kek lain2 dah ponah cubo..

    ReplyDelete
  65. Azi..memang betul2 sedap azi..cuma perut dah kenyang je baru lepas makan kenduri..itu pun boleh masuk jugak semangkuk tu..

    ReplyDelete
  66. Kamariah Awang..ramai peminat cendol ni..memang sedap cendol durian ni..

    ReplyDelete
  67. sal..sama kita..sampai sanggup kacau buat sendiri tu bila tak dapat cendol yang sedap..

    ReplyDelete
  68. kak long..he he..akak bukan pantang jumpo yo..tak jumpo pun akak poie carik..he he

    ReplyDelete
  69. lieynilaz..tepi jalan sebelah kiri dari tanjung karang nak kekuala selangor tu.batu berapa acik tak ingat pulak.

    ReplyDelete
  70. Ida,japan..akak memang suka makan cendol..dulu2 tu arwah mak suka buat sendiri..lepas tu kakak pulak buatkan..
    kalau ada durian dijepun tu ida boleh cuba buat sendiri tu ida..duriannya sikit je...rasanya dia dah masak isi durian tu dulu ngan santan..

    ReplyDelete
  71. ieta..tak slah lagi..memang sedap..lemak manis semua cukup rasanya.

    ReplyDelete
  72. Assalam rosaliza..maaf ye..terpaksa tunjuk gambar je..he he..

    ReplyDelete
  73. akuzle ayu..ye ke ayu..acik tak perasan pulak..dah lama tu kan..
    masa acik baca tu.katanya mula 1997..memang dah lama tu..acik pindah dari tanjung karang tahun 1998..tak perasan pulak.
    betul tu ayu..kena jaga makan untuk baby iffah yang comel tu.

    ReplyDelete
  74. mak encik/sz.cukup satu..yang lain tak sempat ambik gambar..he he

    ReplyDelete
  75. kamalia..acik meman selalu makan cendol..sebab suka..

    ReplyDelete
  76. mama aini..acik pun pertama kali makan tu..sedap pulak tu.

    ReplyDelete
  77. kakzakie..alhamdulillah nikmat tuahn bagi..memang sedap betul .
    kalau ada peluang boleh kakzakie rasa sendiri.

    ReplyDelete
  78. Dalila Hamid..memang sedap sangat cendol tu..first time makan.

    ReplyDelete
  79. Maya Mayana..he he..ayat orang perasan tu..
    bukan di perak yana..tapi di selangor..

    ReplyDelete
  80. YB..sama ke lorongnya agaknya ye..

    ReplyDelete
  81. papa mifz..memang sodap..acik pun petamo kali makan.

    ReplyDelete
  82. Ati..ramai jugak yang tak pernah makan cendol durian ni
    Ati..nampak lam gambar aje..kalau jumpa nanti terkejut ati..he he

    ReplyDelete
  83. anie..kual selanor anie..jauh kan..he he..kalau sesaje nak pergi rasanya tidak la..jauh sangat..

    ReplyDelete
  84. Acik..sory ye...terpaksa telan air liur..kalau dekat acik dah ajak pi makan sesama..he he

    ReplyDelete
  85. wak gelas..terima kasih..cendol ni memang sedap

    ReplyDelete
  86. Yan..acik pun petama kali makan tu..sedap sangat rasanya..he he
    kalau tak kenyang mau tambah order lagi..

    ReplyDelete
  87. wa.. menyelerakan cendol tu..

    p/s : ala akak.. ruginye x bw kamera.. kalau x leh bergambar kenangan kan.. bukan sng nak jumpe ramai2 cenggitu..

    ReplyDelete
  88. sedapnya cendol durian,smlm gi JJ nak mkn cendol durian tp xde plk kat JJ Taman Equin nie.....

    ReplyDelete
  89. Ladybird..tu la kalau tak boleh buat kenagan kan..sebab lama tak jumpa

    ReplyDelete
  90. cheqsue..cendol pun dah terliur lagi la tambah durian kan..memang sedap

    ReplyDelete
  91. nazayiena..kat mana mana pun acik tak pernah jumpa..tu le sekali baru jumpa cendol durian..

    ReplyDelete