Thursday, November 10, 2011

ADA KE..BOLEH PERCAYA KE.

Assalamualaikum

Acik nak mintak pendapat semua..dan nak bertanya
Boleh percaya ke zaman sekarang ni ada  yang menggunakan cara sihir lagi  untuk menyakitkan
seseorang yang dibenci.

ada lagi ke manusia yang membuat kerja kerja berkawan dengan syaitan macam tu. 
Kalau betul benda ni ada..kalau sakit hati dengan
manusia lain
jangan la sampai macam tu kan
Tak tercapai dek akal acik..kalau betul ada..
kita ni kan manusia ,
berugama islam..kenapa nak buat
perkara perkara yang macam tu.

Maafkan acik..sebab bertanya soalan begini
tapi acik percaya sangat
semua perkara yang terjadi
adalah dengan kehendak allah jua.

42 comments:

  1. Selagi belum kiamat Acik, selagi itu syaitan akan menggoda anak-cucu Adam. Oleh itu kena percaya yg syaitan dan jin memang ujud dan tak pernah mati. Manusia ramai yg mengikut telunjuk syaitan/jin ini oleh itu benar sihir memang ada...

    Moga kita belindung dari Allah dgn perbuatan seperti ini.

    ReplyDelete
  2. Ada lagi, kak Erna, sihir-sihir, buat-buat orang ni. Ntah la, tak tau kenapa orang kita suka khianat orang camni.

    ReplyDelete
  3. tak terjangaku dek akal kak,kaklong tak berani nak cakap2 pasal bondo2 cam ni,sbb keluargo kaklong pun ado yo yg kono sihir ni...sodeh kak!

    ReplyDelete
  4. Pada zaman teknologi nie Kak rasanya sihir2 nie masih ada lg rasanya klu iman x kuat dan mudah utk syaitan iblis menguasai.....
    Minta2lah pd Allah selalu semoga kita dilindungi dr semua itu.

    ReplyDelete
  5. masih ada lagi yang buat kerja begini...contoh terdekat adik ipar jenuh berubat tak baik juga, apa yang mereka nak tak tahulah...moga cepat dapat balasan dari Allah hendaknya...

    ReplyDelete
  6. As Salam kak..

    Bila tak kena depan mata, atau pada diri atau pd yg terdekat dgn kita, mesti kita tak percaya prkara2 berundur 'tahyul' ni kan kak..

    Logic akal menyatakan, TAK ADA perkara demikian, tapi.. kalau tiba2 org terdekat dgn kita yg tak pernah berkawan dgn org siam, tak pernah belajar bahasa siam malah tak pernah jejak siam pon, boleh mengamuk dlm bahasa siam, mana dtgnya 'benda tahyul' tu?.

    Syaitan dah bersumpah utk hancurkan anak cucu cicit Adam dgn APA JUA cara hingga kiamat tiba.. dan itu JANJINYA pada Allah.. dan Allah yg Maha Adil itu bersetuju dgn permintaan syaitan!. NAH!, jadinya, mana mungkin perkara2 demikian "TIDAK MUNGKIN" dilakukan jika syaitan berhasil menggoda nafsu manusia utk menjadi 'sahabatnya' dan bersamanya di neraka Allah kelak!.

    .. dan takkan ada perkara yg boleh terjadi tanpa KUN FA YA KUN ALlah... jadi Allah berkehendakkan
    niat syaitan itu terlaksana kerana Allah bersikap adil kpd makhluk-Nya.. Betapa Allah itu Maha Adil.. Maha Pemurah.. cuma kita, manusia ni terlupa utk bermunajat dan memohon dgn tulus dan ikhlas dan dengan penuh yakin kpd Allah.. sebab itu manusia banyak yg dlm kerugian.. Allahu!.

    Sebab tu kita sbg muslim yg islamic perlu menajga solat, menjaga hati menjaga iman dan takwa, serta sentiasa bertawakkal kpd Allah.. dan brdoa agar dijauhi dari godaan syaitan dan pandangan hasad manusia yang bersahabat dgn syaitan.. Nauzubillah..

    (kisah sepupu tiny menginsafkan diri betapa manusia itu jauh sesat langkahnya andai bersahabat dgn syaitan.. sungguhla syaitan itu kekal dgn janji-Nya.. cuma kita manusia yg selalu LUPA JANJI kepada Yang Maha Pencipta.. Allah Rabbul 'Alamin..)

    betul tak kak??..

    Wallahu 'alam bisawwab..

    ReplyDelete
  7. assalam acik..dah mananya manusia..perasaan hasad dengki tak dpt dihapuskan..harap kita tidak tergulung dikalangan org2 yg begitu..hu2x..dan kurang pegangan ugama juga blh menyebabkan mereka melakukan perbuatan tersebut..

    ReplyDelete
  8. salam acik erna,

    yus setuju dengan kaktiny.

    Kita yang tak biasa, tak nampak, tak berlaku pada keluarga sendiri, mmg tak percaya benda2 mcm ni masih wujud, tp bila dah nampak sendiri, tulah....mmg tak terjangkau dek akal.

    Selagi ada manusia yang berajakan nafsu, bertopengkan manusia, dan hati sudah di rasuk syaitan, mmg perkara ni ada acik.

    Moga kita semua terpelihara dan terhindar daripadanya kan acik...

    ReplyDelete
  9. mmg ye kak..selagi adanyer manusia selagi tu syaitan x berenti menggoda..zaman cyber mcm ni bkn setakat berlaku kat kg2 jer..kat tmn2 dan bandar pun..x nak percaya pun kene percaya jgk kak..

    ReplyDelete
  10. memang kengkadang tak percaya. tapikan kak bebaru ni terjadi kat anak sedara saya sendiri. tiap2 hari jumpa berbilah jarum dalam kasut sekolah. memula tu ingat main2, tapi tiap2 hari ada. abang ipar saya dah amik simpan jarum-jarum tu.
    tapi betul takkan ada perkara yang boleh terjadi tanpa KUN FA YA KUN ALLAH.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum acik Wallahualam ,bila tak tahu semoga keluarga kita dilindungi dari segala kejahatan syaitan ...
    Acik boleh aje ambil resepi jus pala tu tapi kat sana senang jumpa dengan buah pala ye kak

    ReplyDelete
  12. Tak terjangkau dek akal..tapi masih ada berlaku perkara sedemikian.

    Sama2 kita koreksi diri dan mohon perlindungan daripada Allah SWT..aminnn

    ReplyDelete
  13. masih ada lagi yg gunakan sihir ni kalau nak mengenakan org kak....ish...nauzubillah...

    ReplyDelete
  14. itu lah yang heran nye..diorang tk sedar Allah takkan ampunkan dosa orang2 yg syirik..kat dunia selamat la..kat sana kelak, wallahualam.

    ReplyDelete
  15. nauzubillah..mintak jauh dr manusia yg berniat jahat.

    ReplyDelete
  16. Memang ada sebab abang long akak pun terkena beberapa bulan lepas. Pergi berubat pada ustaz Darul Syifaq, alhamdulillah now dah ok.

    ReplyDelete
  17. zaman sekarang ni.. macam2 blh berlaku... depan kita lain, belakang kita, Allah je yg tau...

    ReplyDelete
  18. Assalam kak, saya percaya memang ada lagi manusia yang suka buat jahat pada org ni, motif utama, tak puas hati, dengki, cemburu dan semua unsur negatif yg ada dlm diri org tu, bila begini, syaitan pun masuk campur, maka jumpa lah org tu dengan bomoh2 untuk mengenakan org2 yg tidak disukai itu.

    Harap2 kita semua diberi perlindungan oleh Allah subhanawataala.

    ReplyDelete
  19. Takut dgn benda2 mcm ni tp kena sentiasa berdoa semoga dijauhi darinya..Allah Maha Berkuasa semoga kita sentiasa di bawah lindunganNya..

    ReplyDelete
  20. uishhh acikkk
    ade jeee .. manusia tetap manusia .. selagi syaitan ada di sekeliling kita .. manusia berani buat apa sahaja ..

    tulah kita kena hati2 .. dan kena kuatkan iman dan percaya pada allah sahaja .. insyaallahhh

    ReplyDelete
  21. acik..
    ayu sebenarnya dok layan pelanggan..
    bila acik syer ttg hal gini..
    ayu nak bagi jawapan...

    ADA................
    selagi kita bergelar manusia

    ReplyDelete
  22. ado laie kak...
    baru lg terjadi kat kawan den :(

    ReplyDelete
  23. syaitan itu ada...sentiasa menggoda anak2 adam. org yg lemah imannya akan di kuasai, tak mustahil semua itu berlaku...

    ReplyDelete
  24. rasenye ade...manusia ni selagi tak puas hati sanggup buat ape saje...

    mintak2 jauhkan dari kite semua...

    ReplyDelete
  25. masih ada kak....manusia akan usaha mcm2 utk menjatuhkan org lain..ya Allah jauhkan semua itu dan lindungi lah kami
    kak b;kenaan ngan rempah beriani...ida tak pasti la kak ada ke tdk kt m'sia, sedap sgt kak rempah ni...ssgt terasa rempahnyer...cuba tgk kt kedai India..ada ke tak ye
    Nanti kalau dh dekat nk balik m'sia harus diborong2 byk2 bwk balik he..he

    ReplyDelete
  26. iye lah acik...kata orang rambut sama hitam... hati hanya allah sahaja yg tahu...
    walaupun rambut tu kekadang boleh ditukar2 warna...

    ReplyDelete
  27. benda benda khurafat/mensyirikkan Allah macam ni, akan tetap ada sampai hari kiamat.

    ReplyDelete
  28. cik ina memang tak percaya semua tu, tapi tak nak cakap takbur.
    cuma satu je kita kena percaya, kalau kita tak aniaya , khianat , busuk hati ngan orang, InsyaAllah orang tak buat kitakan.

    ReplyDelete
  29. Assalam acik,
    memang ada benda-benda sihir-menyihir ni Acik.... sedangkan Nabi Muhammad yang mulia akhlak pun disihir (walaupun zaman dulu), inikan pulalah manusia zaman sekarang yang macam-macam gayanya...

    ReplyDelete
  30. Ado kak...

    Kadang2 kito buek baik pun ado gak yg dongki...

    Moga Allah jauhkan semuo bondo2 sihir ni dari kito dan keluargo kito, kan kakk...

    ReplyDelete
  31. kalo org tu dah btol2 sakit ati mcm2 die sanggop buat.. sabo je la..

    ReplyDelete
  32. salam kak erna..tentunya benda2 gitu ade wujud...selagi belum kiamat kan..tapi harus ingatlah bahawa syaitan, jin maupun iblis tuh adalah makhluk Allah jua..seperti manusia..senjata kita Allah sudah kurniakan Al-Quran n hadis..beramallah dengan nya InsyaAllah..setiap lepas solat bacalah ayatul kursi dan 3 Qul..itu merupakan ayat2 pendinding yang biasa di guna..baca pun biarlah betul.dan penuh penghayatan..kalau tak setan dengar pun dia gelak jerr!

    ReplyDelete
  33. Salam Erna...semoga kita dijauhkan dari segala perbuatan terkutuk ini.

    Memang masih ujud lagi perkara sihir menyihir ni, hanya orang yang berhati syaitan sanggup melakukannya.

    ReplyDelete
  34. Salam Kak... dalam dunia ini banyak kerenah manusia yang kita jumpa... yang baik...yg jahat...yang ikut nafsu syaitan pun ade...

    Semoga kita dijauhkan dengan segala mainan syaitan itu kak...

    ReplyDelete
  35. hihih...baru je nak buat entry ni...acik dh tanya dulu...tapi kat sini memang satu perkara biasa la acik...nani pon risau2 jugak kalau ada terlasah cakap dgn org2 di sini..mulut memang kene jaga..dah ramai guru yg kene mcm tu tp x bising2..

    ReplyDelete
  36. Acik...memang ada sihir-mnyihir ni..kalau dah perasaan hasad dngki mnguasai diri, macam2 orang boleh buat...

    ReplyDelete
  37. Assalam Acik, apa khabar?..rasa mcm lama jer tak singgah sini...tapi bg saya benda sihir ni memang wujud kak...hanya yg mengalaminya saja yg dapat memahami.

    Apapun kita kena ingat supaya berpegang pada suruhan Allah dan elakkan kepercayaan yg kurafat..insyaAllah.

    ReplyDelete
  38. Assalam Acik...

    Mmng masih ada sihir menyihir ni...ada yang kata, tk dapat cara kasar, cara halus ada..eee...nauzubillah...semoga Allah tetapkan iman kita selalu, jangan jadi hamba syaitan. Aminnn...

    ReplyDelete
  39. Ada lagi yang buat kak...

    adik saya pernah kena dua tahun lepas. Alhamdulillah dah pulih.

    ReplyDelete
  40. KAKZAKIE
    NAZAYIENA
    YATIE
    KAK LONG
    QHAIFA NUR
    KAKTINY
    MAMAAINI
    YUS
    IEJA AMIEJA
    MAMASYAZA
    CHIK MIMI
    MOKCIK AZWA
    WAHIDA
    TIHARA
    HAPPYIRFA
    TERATAKHAMI
    EMBUNROSALIZA
    KAMALIA
    IDA,JAPAN
    EIDA
    CITARARINDUAN
    ZAITUN
    ANIE
    NUWAIRANI
    MOKWO
    SH
    AZRINA.03.07
    NIEZA
    MULUTPAYAU
    AMIE
    CIK AZZ
    EDA_EJ
    DADDYZIYYAD
    CIK INA DO DO CHENG
    KAK NGAH
    MS.LILIES
    JUNAINA
    UCU FARIDAH
    AINNORAINI

    TERIMA KASIH PADA SEMUA.

    ReplyDelete
  41. pengalaman sendiri xde la, tp ada la dengar cerita dari pengalaman org lain, cuma xsuka dengar bila dah konon2 terkena tu, main tuduh2 pulak org ni yg buat la, orang tu yg hantar la.. siap canang kat sana sini ex wife yg buat la, jiran la, si polan la.. bila tanya balik mana tau sapa yg buat, guna pulak nama ustaz yg diorg pegi berubat tu.. sedangkan kita sendiri pun xtau betul ke tak.. kalau xbetul kan xpasal2 dah jadi fitnah..
    sy setuju dengan akak, semua benda dlm dunia berlaku dengan kehendak allah...

    ReplyDelete
  42. chekna@mamaziyad..
    betul tu semuanya dengan keizinan allah jua.

    ReplyDelete