Monday, November 28, 2011

MAKAAAAAN AJE..KEJE LAIN TAK DEK..

Assalamualaikum

Cerita makan lagi
maaf ye kawan kawan..anak2 dan adik2 semua
dah nak buat macam mana
memang tak de cerita lain kalau bercuti 
sebab cuma dok dirumah aje.
kalau pi bercuti ke mana mana ke ada lah cerita kan
acik minta maaf ye.
 Hari ni..masak lauk ayam kampung
lomak cili api la kan.
 Buat bubur jagung durian sikit.
Dah siap bancuhan cekodok jagung acik ni
tapi tak digoreng lagi
petang nanti baru goreng
boleh makan panas2 cicah cili sos.

Ok jumpa lagi.
Insyaallah.

78 comments:

  1. uish..macam2 ada kat sini.dari lauk smpai ke pencuci mulut..sedap2 suma tuh

    sat g petang tayang lak cucuq jagung yg siap digoreng tuh..ni br ada bancuhan hehehe

    ReplyDelete
  2. lina-pg..yang dah siap goreng..takut tak sempat tayang dah habis masuk perut..he he

    ReplyDelete
  3. Salam Acik...betul kata Lina..sini best mcm2 ada...hehehe..

    ReplyDelete
  4. Rahel..masakan orang tua aje yang ada..he he

    ReplyDelete
  5. masakan orang tua2 tu yang sedap acik...:)

    ReplyDelete
  6. sedap... hari ni menu rmh kami asam pedas ikan shaja...

    ReplyDelete
  7. kak,kalau nak tahu bab makan2 ni lah kalau idea kito kurang nk buek n3,dio buleh tolong kito..heheheh!

    ReplyDelete
  8. yus..he he..tu sebab kalau pi mana2 pun masakan ibu jugak yang dicarikan

    ReplyDelete
  9. acik...masak lomak tu style nogori ko...mesti podeh....ehe.

    ReplyDelete
  10. salam acik..
    sy ni pulak bila cuti asik keje je...ye lah nk tambah2 mana yg patut..tp bila dah mula ke dapur jd mcm acik lah juga..berjenis2 lah menunya..

    p/s tguk komen kt entry smlm tk keluar lagi..nk tahu apa komen balas acik..pegi tak pertemuan blogger kat bangi nanti 18 dis ni..

    ReplyDelete
  11. nyanyisunyi..insyaallah panjang umur kita jumpa 18hb nanti..
    ada jugak komen yang tak keluar..mungkin ke spam..dulu acik tak tau komen tu kespam..tapi ada yang bagi tau..sekarang ni dah tau jugak nak tengok2 kekotak spam tu.

    ReplyDelete
  12. lieyna..acik memang masak lomak stail nogori..cuma pedas kurang..suami acik tak tahan pedas.kalau acik nak letak cili..dia mesti ada dok sebelah ..lepas tu bising2 dah tu..dah tu..he he

    ReplyDelete
  13. Wokeh!

    Nanti nak goreng cekodok jagung, bagitau ya?

    Nanti saya sampai. hehehehe

    ReplyDelete
  14. betul..
    cuti2 ni, sedap duduk dapur..
    klu anak pemakan..
    lagilah semangat nak masak..
    teruskan usaha..hik3

    ReplyDelete
  15. rajin nyer dia masak...GK makan mamak masak je arini

    ReplyDelete
  16. aduih...tibo2 rindu lomak cili api mak den....huhu

    ReplyDelete
  17. acik..sodap ea gulai aym kg tuh..terus terliur

    ReplyDelete
  18. Assalam kak, cuti dari kerja tak boleh cuti msk2 heheh, byk mulut yg nak mkn heheh, sedapnya ayam kg masak lomak tu

    ReplyDelete
  19. bubur jagung durian, saya suka tu kak

    ReplyDelete
  20. k.erna....kalau cuti2 x kemana mmg tulah kojo eh....MAKAN! Rasanya semua org pun sama termasuk kami ni....hehehe... :)))

    ReplyDelete
  21. masak lomak cili api tuh wajib ada, dlm sebulan, sekali ke dua kali..
    hehee..

    makan-makan pun oke jer..acik erna..

    ReplyDelete
  22. Tergoda pula tengok lepat pisang berinti Acik. Selalu saya buat inti kela putih saja.

    ReplyDelete
  23. betul tu..cuti masa untuk makan..hee

    ReplyDelete
  24. sodap nye masak lomak kak..kt rumah saya ni org2 tk minat masak ni..diorang layan kari..sy paling suka masak lomak..kalo udang tu diletak belimbing buluh..fuhhh best kan kak :)

    ReplyDelete
  25. Ya Allah acik ni rajin nye....nampak gaya memang terpacak 24 jam la kat dapur tu...:):D

    ReplyDelete
  26. AA..datang bawak tart..kita nak beli..he he

    ReplyDelete
  27. sal..he he..betul kata sal..teruskan usaha..memang lapo aje budak ni dok rumah..hujan pulak tu..

    ReplyDelete
  28. GK..kalau suka makan..masakan mamak pun sedap..terimakasih..
    acik tak boleh nak lama diblog GK..tak sempat baca habis malware dah halang..

    ReplyDelete
  29. Papa mifz..tak sempat balik kampung ye..masak le sendiri jawabnya.he he

    ReplyDelete
  30. kamalia..memang sedap..acik tadi sampai tak makan nasi..makan lauk je..

    ReplyDelete
  31. wkmsallam rosa..nama aje cuti..tapi dirumah..kemain banyak kerja..he he

    ReplyDelete
  32. mamasyaza..memang tak boleh ada durian..mesti nak buat bubur jagung.

    ReplyDelete
  33. ibuhani..nak buat camana kan..kita mak2 ni..kena ikut jugak permintaan anak2..bukan setiap hari..masa cuti aje kan..

    ReplyDelete
  34. Fatin..kalau dah terbiasa tu..tak de masak lomak cili api..rasa tak selera

    ReplyDelete
  35. nieda..masa dok selangor dulu..memang warna putih tu dia orang masak..sekali acik masak inti warna merah mula2 kawan2 pelik..lepas tu kawan2 tergoda pulak dengan lepat acik..

    ReplyDelete
  36. Yan..memang tak boleh elak kan..

    ReplyDelete
  37. Tihara..memang sedap tu..kalau campur belimbing buluh

    ReplyDelete
  38. Ucu..nampak gayanya cam tu le..tapi waktu cuti je..kalau tak..acik le yang paling tak rajin..he he

    ReplyDelete
  39. angah pun cuti 3 hari ni, asik makan je, rasa macam dah bertambah sekilo berat badan ni..

    ReplyDelete
  40. Angah..kalau dapat jalan2 dah tentu kita tak asek makan je kan angah..

    ReplyDelete
  41. Kak Erna..bagi sikit bubur jagung durian tu..terliur dah ni..hehehe..

    ReplyDelete
  42. lama tak makan bubur jagung...

    ReplyDelete
  43. waaa ... x pernah plak makan cekodok jagung!
    selalu buat cekodok pisang atau bawang jer .. :)

    ReplyDelete
  44. Tirana..mai le sini..ada lagi ni..he he

    ReplyDelete
  45. eita..sedap bu ur jagung ni..he he

    ReplyDelete
  46. acik..cekodok jagung lagi sedap..

    ReplyDelete
  47. kak...sodappp nya
    rajin akak masak

    ReplyDelete
  48. salam K.Erna..biasa la ct sekolah..anak2 ada kat umah,cuaca asyik hujan jer..memanjang masing2 lapar jer :)

    ReplyDelete
  49. Komplit hidangan tu, acik... Rajinnya... hehe...

    ReplyDelete
  50. Hari dapur tak berasap kak...ada kenduri sepupu kahwin...

    Akak mmg rajin masakkan...sedap2plk tu..

    ReplyDelete
  51. kasihredha..kerajinan bermusim.he he masa cuti je.

    ReplyDelete
  52. azatiesayang..tu le..memang lapar aje hujan2 ni

    ReplyDelete
  53. kamariah..dah kita sorang pompuam dalam rumah..memang kena rajin..

    ReplyDelete
  54. ainnoraini..masa yang ditunggu tu..akak suka..sesekali gantung periuk

    ReplyDelete
  55. naklah sikiiiitttttt......

    sebenarnya bila anak2 lapar mak pun leh tompang makan kan ekeekekee

    ReplyDelete
  56. Untung dapek omak ghajin mcm akak ni... Konyang poghut.. hehe...

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum my dear Kak erna :)

    Agak2 kan kalau akak masuk program tv masterchef...confirm menanggg niii...hehe..

    Best jee tgk masakan akakk tuuu...:)

    ReplyDelete
  58. Queenie..bukan setakat boleh tumpang..kadang2 mak yang lebih..he he

    ReplyDelete
  59. azz..tak yo azz..omak e ghajin bomusim..he he

    ReplyDelete
  60. wkmsallam tini..akak cuma boleh masak tini..bukan pandai masak..

    ReplyDelete
  61. Salam acik,

    Seleranya nampak menu Acik ni...terutamanya bubur jagung durian tu.....

    ReplyDelete
  62. Ros..acik kalau buat bubur jagung suka letak durian..

    ReplyDelete
  63. semuanyaaaaaa lazat berzat... geram tengok time ujan2 ni... sbb asyik laparrr je..

    ReplyDelete
  64. Tak jalan pun makan juga Acik. Cuma kena masak sendiri, lagi best ikut selera kita...

    ReplyDelete
  65. kakzakie..memang lagi macam2 boleh dimasak ye tak..

    ReplyDelete
  66. rajinnya akak msk..sedapx2 belaka. ya la kak mcm saya ni cuti lagi ler lama dah 2thn CTG harix2 keja msk jer..mana tak bam bam kan:)

    ReplyDelete
  67. Nieza..he he..betul jugak tu kan dah 2 tahun cuti..lagi la hari2 masak sedap2 pulak tu.
    nasib baik akak cuti 2,3 hari je.tu pun dah banyak baju yang mengecut..

    ReplyDelete
  68. akak.. br je lady buat jemput jagung.. tp kan akak.. x menjadik.. :(.. rsnye punyela masin..

    ReplyDelete
  69. Alahai sayang oi..
    he he..letak garam sikit lady.
    kalau jagung nya 5 tongkol..letak sebiji bawang putih,sebiji bawang merah.sebiji telur..20 ekor udang basah.satu cili merah
    hiris semua sekali jagung tu.dan ambik separuh..blend bersama dengan
    bahan2 tadi..tapi udang basah tu..blend dalam 5 ekor je..yang lain tu jangan blend
    kemudian..letak tepung sikit untuk melekatkan jagung2 tu.baru la digoreng..

    ReplyDelete
  70. acik, buat cik ina terliur masak lomak ayam kampung tu, garenti sedaplah.orang nogori lah katakan.

    ReplyDelete
  71. salam acik...he2x..maaf mama lambat dtg sini..lemaulah sikit bila hujan2 begini..ehem terliur je tgk makanan yg acik masak tu..kalaulah rumah mama dekat dgn acik..mesti dgn muka tak malunya mama mintak sini..ha2x..

    ReplyDelete
  72. Cik Ina..ada kawan acik kata..acik dah "murtad"katanya..sebab acik masak lomak cili api..atas nama aje..acik campurkan dengan cili merah..sebab suami tak makan pedas..sebab bukan orang negori..he he walaupun dah 29 tahun kawen ngan orang negori.

    ReplyDelete
  73. mama aini..kalau dekat tak perlu mintak..dan tak perlu malu..acik dah hantar dah..he he

    ReplyDelete