Followers

Monday, November 28, 2011

RESIPI LEPAT PISANG BERINTI

Assalamualaikum

Semalam ada jugak  yang mintak acik tuliskan resipi 
lepat pisang yang acik buat tu 
disebabkan acik ni jenih yang masak
tak pernah bersukat
main lebur je.
jadi acik tunjukkan bahan2 yang perlu aje ye..
Pisang..wajib la ada kan.he he
macam acik bagi tau..yang paling sedap dan ada bau wangi
pisang kapas lah.
Tepung Pulut.
alamak..mana pulak peginya gambar tepung pulut ni.
Tapi tak pe lah..semua kenal tepung pulut cap gajah tu kan.
 Daun pisang dilayur atas api dilap bersih dan
 dipotong macam gambar ni.
Inti jugak mesti ada.

cara
mula2 mesti lah sediakan inti kelapa dulu kan
bahan yang mesti ada..
kelapa muda yang sesuai untuk dibuat inti diparut.
air kelapa
gula kabung
gula pasir dan daun pandan
masukkan semuanya kedalam kuali kacau sampai kering.

untuk buat lepat pisang berinti
pisang  
di hancurkan 
acik guna ini je.sebab kalau dblend..nanti pisang hancur sangat
bila dah macam tu akan banyak guna tepung.
tepung pulut.dicampurkan kedalam
pisang yang dah hancur tadi
gaulkan sampai..tepung tu boleh dibentuk 
daun pisang sapukan sedikit minyak
supaya kuih tidak melekat pada daun
sebelum letak tepung dan inti

macam mana nak bentuk tak perlu la acik cerita..mesti semua dah tau.dah siap semua dibungkus
kukus selama satu jam.

Acik harap semua yang nak mencuba boleh faham..
sebab acik tau masak je..tapi tak tau nak tulis resipi..he he

selamat mencuba pada yang teringin nak buat sendiri.
satu yang paling penting acik nak ingatkan
Bancuhan  lepat ni pisang dan tepung pulut.tanpa air walaupun sedikit.
nanti lepat jadi keras.

22 comments:

  1. sedapnya lepat pisang pebret saya kak..

    ReplyDelete
  2. hujan hujan camni melepat best jugak kak
    tp pisang kapeh tak adolah..

    ReplyDelete
  3. Tihara.boleh buat..tapi kalau ada yang makan..he he

    ReplyDelete
  4. kasihibu..tu la semalam jenuh akak merayau mencari pisang kapeh ni

    ReplyDelete
  5. jarang jumpa resepi lepat pisang guna tepung pulut ni Acik...makasih ye Acik...

    ReplyDelete
  6. Amie..kalau berinti..acik guna tepung pulut..kalau kosong.guna tepung gandum..

    ReplyDelete
  7. Totie@Tomy..suka jugak ye..
    sama la macam anak2 acik suka sangat lepat ni

    ReplyDelete
  8. Assalam kak kalo ada bahan2 nnt nak juga cuba lepat gini, trasa mcm sedap sangat

    ReplyDelete
  9. wow sedap ni. saya penah makan lepat liat, sedap le jugak

    ReplyDelete
  10. Assalam rosa..kalau dekat menag dah hantar..bagi rosa rasa dah ni..

    ReplyDelete
  11. mamasyaza..yang ini buka lepat liat..lepat liat tak campur pisang..
    lepat pisang tapi guna tepung pulut.

    ReplyDelete
  12. akak.. bentukkan macam org buat 'blebak' atau tepung bungkus ek kak.. ala2 bungkus nasi lemak..

    ReplyDelete
  13. lady betul tu..tapi inti jangan lupa..he he

    ReplyDelete
  14. mama respect kat acik !!!..rajin sgt masak..mesti ank2 bangga punya mak yg rajin mcm acik..

    ReplyDelete
  15. mama aini..terima kasih..
    ada anak yang rajin makan buatkan acik rajin masak.
    kalau nak makan kat luar selalu tak mampu acik..

    ReplyDelete
  16. ACIK NNTI SY NAK BUAT LEPAT BERINTI NI LAH TAPI TAK TAULAH BILA BOLEH MKN..HEHE.. TIMA KASIH ATS RESEPI YG SIMPLE NI.

    ReplyDelete
  17. CT..buat ka siti..cuba sikit dulu
    ..kalau sukan lain kali buat banyak2.

    ReplyDelete
  18. Kak Erna,
    Kalo saya sure tak sesedap
    akak buat..
    Malas nak try..
    Padahal malas nak masak :P

    ReplyDelete
  19. missgee..belum kawen boleh la cakap..nanti kalau dah ada anak..tak boleh ngelak dah..he he

    ReplyDelete