JellyPages.com

Sunday, November 27, 2011

BILA CUTI..XTVT YANG PASTI..

Assalamualaikum
Malam semalam cuba buat ini
Pagi tadi baru potong.
macam biasa memang rupa tak de kalau acik yang buat.


Acik ambik resipi ni dari dapur
hasue yang dah lama menyepi.
dah lama simpan baru mencuba

Kemudian pagi tadi jugak hero bongsu 
buat permintaan
nak makan kuih yang tak ada jual dimana mana pun katanya.
mak aje yang boleh buat.
aduhai sabo je la.
ni la dia..acik panggil 'timpan' pisang

hero bongsu sebut nak makan pagi tadi
apa benda pun tak de dirumah
kena pulak acik menjelajah
seremban hari ni nak cari pisang dan daun pisang
dan jugak tepung pulut.
pisang 'kapeh'(kapas)kata acik la.
ini je pisang yang sedap buat lepat ni.
kalau guna pisang lain kurang wangi.
percaya tak..penuh satu kukusan 
banyak macam ni pun boleh habis.tak tau le kan..kuat betul
orang dalam  rumah ni makan .
tu sebab bila dah sebut..maknya kena buatkan jugak.
tak sampai hati kalau tak buat.

Ok lah..jemput makan ye.
Insyaallah jumpa lagi

56 comments:

  1. pasti sedap kak sebab tu habis...kasi le resepi kak

    ReplyDelete
  2. selamat maal hijrah acik...
    kalau mcm tu tak dapet le aden merase timpan pisang....

    ReplyDelete
  3. nampak sodap dan menyelerakan, sya belum membaking apa2 lagi, anak anak dah meminta
    mood ibu malas habis camno?

    ReplyDelete
  4. sebab sedap tu yang cepat habiskan...
    saya ptg tadi buat popia jer...

    ReplyDelete
  5. biasalah kak acik...cti sekolah budak2 tak tahu nak buat apa....dalam fikiran suh masak je lah....
    nasib dapat mak rajin kan...untung tu..

    ReplyDelete
  6. wah! rajinnya Acik...memang banyak betul kuih pisang tu, tapi kalau dah berbungkus dengan daun pisang tu memang sedap sangatlah... memang patut pun orang rumah Acik bagi habis... jadinya kita tak dapat tapau la... he he hehh

    ReplyDelete
  7. lamo lak raso tak mkn lopat pisat nih...

    ReplyDelete
  8. anak yus abid pun suka lepat pisang ni kak..

    tp yus biasa beli ajo,huhu tak pandai nak buatnya...

    kasi resepi kak..:)

    ReplyDelete
  9. Assalam kak, dah elok cantik kek batik tu kak.

    saya panggil pun pisang kapas juga kak, selalu kalo beli buat jemput2 je. Nampak timpan tu mcm ada inti je kak, mana resipi kak. mesti rasanya liat2 sikit mcm ala2 kuih koci pisang hehehh memandai je saya cuba nak rasa hehe

    ReplyDelete
  10. kalau ayu dok sebelah rumah, pasti ayu tanpa malu2 duk bawa piring kosong.. hehehe

    ReplyDelete
  11. kongsi la resepi, hihihi mana tahu ada bahan boleh dicuba :)

    ReplyDelete
  12. kasihredha..nanti acik tulis resepi ye..tapi main agak2 je tak de sukatan khusus..he he

    ReplyDelete
  13. Ucu..salam maal hijrah..boleh merasa lagi ucu..selagi ado pisang boleh buat lagi..he he

    ReplyDelete
  14. kasihibu..cuti dan musim hujan..memang lapo aje la..he he

    ReplyDelete
  15. ainnoraini..sebab suka makan kuih tu..he he

    ReplyDelete
  16. eita..rajin ke tak..yang pasti....kena masak2 jugak..

    ReplyDelete
  17. Papa mifz..kena cari tu..makan..

    ReplyDelete
  18. Dalila..hari cuti je..kalau tak pun tak rajin jugak..

    ReplyDelete
  19. assalam rosaliza..betul tu..buat cekodaok ke lempeng pisang ke..pisang kapas paling sedap kan..

    ReplyDelete
  20. Anamarza..insyaallah nanti acik tuliskan..tapi tak de sukat2 ye.main campak2 je..

    ReplyDelete
  21. citarasarinduan..sebelum sempat ayu bawak piring..acik dah hantarkan dulu..he he

    ReplyDelete
  22. Amie..kalau nak beli memang tak terbeli la amie..kalau sorang pun makan lebih sepuluh bungkus..he he

    ReplyDelete
  23. Salam Acik...
    klu la kita berjiran..kan bagus..rumak Acik byk mknan yg sedap2..

    ReplyDelete
  24. sronok bila tengok anak2 makan waktu cuti sekolah camni. semua menu depa mintak kita buat

    ReplyDelete
  25. kak,kaklong klu nk buek lopek pisang mesti nk pisang kapeh..klu tak macam tak sodap yo kan?
    timpan?tak ponah lak kaklong donga namo ea kak.baru 1st time donga...huhuhu!

    ReplyDelete
  26. saya ni xde penyukus.. kuali pun kecik kalo nak buat kukusan... manjang la x leh nak buat kuih2 berkukus nih... kek batik biskut marie pun dah lama x buat...

    ReplyDelete
  27. jadi xtvt yg pasti itu ke dapur lah ya? sedap hasilnya tu... ;)

    ReplyDelete
  28. "saya pun tgh dok fikir2 nak masak kek batik ni...tp adik dok suruh buat lepat pisang pulak dah,kalau saya pun satu kukusan penuh tu pun boleh habis..ank2 tgh lalu makan tu acik...cuti2 ni macam2 lak oder dari anak2 ni,adoii..."

    ReplyDelete
  29. acik kalau rumag mama dekat dgn rumah acik kan best..blh tumpang merasa airtgn acik masak.. ha2x..yalah acik dgn ank2 ni kita tak sampai hati hu2x..rasa terkilan sgt kalau tak dpt tunaikan..

    ReplyDelete
  30. Emm sedapnya...yang balut gan daun pisang tue...Teringin jugak nak buat kek batik....tak tahu bila hihihi

    ReplyDelete
  31. Tentu sedap Acik buat...tu yg habis anak2 makan....

    ReplyDelete
  32. sedap sgt la tu sampai abis tu kan...bestnyer kalau dpt rasa sama..hehe

    salam maal hijrah juga buat akak sekeluarga..sorry lambat singgah sini ada tetamu kat umah 2-3 hari ni:)

    ReplyDelete
  33. kalau jenguk blog erna bersama masakan2 yg mengoda..waduh seronoknya..
    semangatlah pulak nak mencuba2 resepi pd cuti2 sekolah ni...mekasih erna atas perkongsian ini..

    ReplyDelete
  34. mak su boleh la tu mak su..disamping sempena cuti sekolah.he he

    ReplyDelete
  35. Rahel..memang tak de hal..dirumah rahel pun apa kurangnya banyak kek2 yang sedap2 yang acik tak pandai buat.

    ReplyDelete
  36. mamasyaza..tu la dia..anak2 main sebut je nak makan apa kan..

    ReplyDelete
  37. kak long..pisang kapeh yo yang wangi bau e kan kak long..
    Timpan tu..arwah mak akak yang sobut..tah mano dio dapek dulu tak tau lah..he he..
    anak2 akak tak pandai sobut timpan tu..lepat kato e..he he

    ReplyDelete
  38. yong..kalau anak2 kecik lagi macam tu la yong.akak dulu macam tu jugak.
    tak pe yong....insyaallah satu hari nanti..tentu yong berpeluang untuk membelinya.

    ReplyDelete
  39. Fatin Marz..pandai..betul la tu..didapur aje..

    ReplyDelete
  40. Pia..tu la acik2 akak suka sangat makan lepat..heran betul...

    ReplyDelete
  41. mama aini..betul tu bila anak2 dah sebut..tak sampai hati kalau tak buatkan..

    ReplyDelete
  42. cik rose cute..buat bila ada masa..he he

    ReplyDelete
  43. MP..sedap la di tekak anak2..lagi pun memang dia orang suka kuih2 macam ni

    ReplyDelete
  44. Assalam Nieza..salam maal hijrah..
    anak2 memang uka nieza..tu yang boleh habis tu..

    ReplyDelete
  45. assalam sal..sama2 kasih..cuti2 ni anak2 lapar aje..macam2 yang disebut..kenalah buat..

    ReplyDelete
  46. alahai acik...saya suka makan kek batik tuh!!...baguslah acik walau masak banyak manapun pasti habis...saya suka kalau kita masak ada orang yg jadi tukang makan tanpa cerewet...hehe.

    ReplyDelete
  47. liena..tu la kalau acik buat tak de orang nak makan pun malas nak masak apa2 kan.

    ReplyDelete
  48. saya dh lama tk mkn lepat..mk saya ske letak sagu kak :)..

    ReplyDelete
  49. sedapnya...
    sama ke dgn lepat pisang?tak penah cuba buat pun...

    p/s tk join ke pertemuan blogger kat bagi 18dis ni, boleh gak kenal2

    ReplyDelete
  50. Tihara..kalau tepung npulut ni acik tak letak apa2 selain pisang tepung pulut dan inti

    ReplyDelete
  51. nyanyisunyi..insyaallah join..boleh la kita berkenalan nanti..

    ReplyDelete
  52. Sedapnya lepat pisang tu yg habis acik....

    ReplyDelete
  53. oh..dayah ingat apa tadi..
    lepat pisang rupanya...
    hehe...

    (alasan malas : belum sampai seru utk belajar buat nye...hihi...)

    ReplyDelete