JellyPages.com

Friday, November 11, 2011

MELEPAS KARI KEPALA IKAN

Assalamualaikum

Hari Rabu..abang yang di Pucong datang rumah..hantar ikan jenahak seekor
belum bersiang pulak tu
baru la acik dapat tengok  rupa ikan jenahak.besar jugak 
ikan nya..
acik tengok je suami menyiang ikan tu..
sisik ikan pun besar2 rasa acik ada sebesar duit 20sen.

dalam hati acik dah berangan.
kepala ikan nak buat kari.

Semalam acik balik kerja..keluarkan ikan yang suami dah siap simpan dalam peti ais..
sekali acik tengok..kepala ikan tak dak.
Acik tanya ngan .suami ...kepala ikan mana..
Dia jawap..keras sangat..dia buang je..
aduhai..dipancungnya aje kepala ikan tu dan buang dalam tong sampah.
acik tengok masa dia buang sisik je..lepas tu acik tinggalkan dan pi buat keja lain didalam..

Tak jadi le kari kepala ikan acik.
acik masak asam pedas dan buat sup ikan je.

Tapi tak de gambar..teringat  kak ngah pernah komen..
blogger tak berapa nak tegar acik  ni..he he..ye la tu kak ngah.
malas pulak nak ambik gambar lepas masak2 malam tadi.
sebabnya teruja tengok hero bongsu yang tak berapa nak makan masak2 asam ikan ni
kalau ayam memang laju je.Tengok dia makan..amboi..laju dan banyak kuah.Ikan pun habis sepotong dia makan.

Ni  sarapan acik pagi tadi

Raya haji hari tu..acik rebus 2 peket ketupat segera tu.
2 peket tu ada 66 bungkus kecik tu.
memang acik bercadang nak buat nasi impit goreng ni.
Acik suka makan
kalau acik buat ni..memang tak berenti acik makan 
selagi tak habis.
Tapi tu le dia..acik simpan dalam peti ais tu 
rasanya ada la 15 bungkus.
pagi tadi acik keluarkan nak goreng tinggal 7 aje.
tah bila kena makan lagi 8 bungkus tu.
7 pun 7 le..acik buat jugak
alhamdulillah dapat jugak makan nasi impit goreng pagi tadi.

Terima kasih pada kawan kawan yang tinggalkan komen pada N3 terdahulu ye.
terima kasih banyak banyak


68 comments:

  1. la hai bang.. apo lak dibuang kepalo ikan tu..
    takek yo mo kapak..
    soba yo la...

    kakngah pun selalu gak jadi blogger tak berapa nak tegar kehkehkeh!!

    ReplyDelete
  2. sayang nye kapla ikan tu akak..
    cane nak buat nasik impit goreng ni..bubuh ape ye nampak best :)

    ReplyDelete
  3. Ya Alah abang pergi buang kepala ikan yg besar itu Acik. Sayangnya.... Kalau beli pun dah berpuluh ringgit tau Acik....

    ReplyDelete
  4. adiuu..sayang ea,kalau boli kepalo ea dah berapo inggit dah tu..kepalo iakan jenahak memang sodap kalau buek kari..!

    ReplyDelete
  5. saya tak pernah tau rupa ikan jenahak tu macam mana, dan tak pernah makan pun..hihihi

    ReplyDelete
  6. sayang tu, kepala ikan dah le mahal, kira tak de rezekilah..
    jenahak pun sedap juga....

    ReplyDelete
  7. Acik, saya tak pernah makan nasi impit goreng..macam mana nak buat???? tentu sedapkan...

    ReplyDelete
  8. Duk dalam tong sampah kepala ikan tu yeaa... lenkali kena pesan awallah acik kekadang org lelaki ni tak kreatif mcm pompuan bab masak2 ni...

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Kak Ros ingatkan apa,rupanya nasik impit.Kak ros pun tak pernah lagi makan nasik impit goreng ni...boleh cuba ni nanti...besar sangat kepala ikan tu kut,jadi nak makan pun ngeri....

    ReplyDelete
  10. Assalam kak heheh kelakar abg akk ni, kalo saya pun kepala yg tak dpt di gulai saya pancung juga,cth ikan keli, pancung je palernya, tp ikn2 lain x buang heheh, melepas nak kari kepala ikn ya kak.

    Saya tak pernah goreng lagi nasi impit, mesti sedap tu sbb akk tak boleh berenti mkn heheh

    ReplyDelete
  11. 1st time dgr org goreng nasi himpit ni, k.erna! Kita org x pernah buat lg....kena bg tahu mak ni! TQ kongsi pasal nasi himpit goreng ni yo... :)))

    ReplyDelete
  12. nak resepi nasi impit gorng tu kak...bleh try nnt

    ReplyDelete
  13. nasi impit goreng ?
    pertama kali saya dengar & tengok ni kak...


    masak macam nasi goreng ke kak ?

    ReplyDelete
  14. wah, mengancam impit goreng..
    saya prnah dengar tapi tak pernah rasa...

    ReplyDelete
  15. Aduhai kepala ikan...hehehe..

    nasi impit goreng..wah nampak sungguh menyelerakan. Azwa selalunya buat nasi impit bila buat soto hehehe

    ReplyDelete
  16. yana tk pernah perasan ikan jenahak tu dh pernah mkn ke belum..sebenarnya cuma kenal beberapa jenis ikan je..sedih kan mak budak sorang ni..hehe

    nak buek lagu mano...dh ke tong smpah rezekinya...

    nasi impit grg pestime dengar :)

    ReplyDelete
  17. sayangnya kepala ikan tu dibuang, nak beli mahal jugak tu kak.. tak apalah, korban namanya tu hehehe.. sedap ya kak buat nasi impit goreng.. tentunya kenyang sampai ke malam hehehe

    ReplyDelete
  18. ingatkan acik nak letak gmbr ikan tu...kite ni punyela excited..kalo sisik dh besar 20 sen, memang besar la tu...

    ReplyDelete
  19. ala kesiannye akk kan,,apasal la abg buang kepala ikan tu..dah kempunan akk..ieja ingatkan apa yg akk goreng tu..rupa2nye n.impit..x pernah lak ieja tgk org buat..

    ReplyDelete
  20. sayang kepala ikan tu dibuang :(

    Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM100, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

    ReplyDelete
  21. papa mifz hanyo mkn ikan kurang tulang jer...pari & tenggiri...fobia tulang la...huhu

    ReplyDelete
  22. alahhh ... miss kari kepala ikan! :(

    ReplyDelete
  23. Selalu siang ikan siakap .Kalau ikutkan susah kalau ikan yg besar ni.Tapi dah suami bawa balik kenalah buat juga.

    ReplyDelete
  24. Ikan jenahak adalah antara ikan yang mahal,sayang betul hubby Erna buang kalau tak alangkah sedapnya dibuat kari atau masak asam pedas.

    ReplyDelete
  25. kalau tak mesti terangkat kan buat kari kepala ikan....
    sisik besar duit 20 sen....leh buat kelopak bunga ros tu...

    ReplyDelete
  26. Saya pernah baca Nasi Impit Goreng ni dulu. Pastu lupa.

    Saya pun ada beberapa ketul Nasi Impit yg dah keras dalam fridge. Smpan lama sangat, saya buang jer. Sayang kan? Alahai. Lupa pasal nak buat Nasi Impit Goreng nih

    ReplyDelete
  27. Zar suka ikan jenahak... Buat kari memang terangkat..

    Baru teringat nasi impit goreng tu... Kak erna bg resepi ek

    ReplyDelete
  28. sian acik tak dapat nak makan kari kepala ikan tu..sabar jelah kan acik..he2x..dah suami sendiri yg melakukannya..

    ReplyDelete
  29. kdg2 org lelaki ni kono pesan cik.. idak mmg selamat ler..

    Daging lompap saya dah buat pakwe saya puji sedap hehehe ;)

    ReplyDelete
  30. assalam acik, nmpknya tadak rzk nk mkn kari kepala ikan, sup pun sedap gak kan?

    ReplyDelete
  31. yus pun suka makan nasi impit goreng acik. Lama tak buat rasa terliur pula baca citer acik buat ni...

    Tujuh pun jadilah ya acik, lepas juga dua orang makan kan, kalau yuslah..hehe

    ReplyDelete
  32. tak pernah makan nasi impit goreng, rasa mcm pelik tp nak cuba jugak lah
    errpp..merasa air tangan acik erna ;p

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum Acik Erna,

    Kak ani pun tak pernah makan nasi himpit goreng ni. Seperti MP, kak ani juga ingin nak tau cara memasaknya dan nak lawan dengan aper yer.

    Kata ustaz yang mengajar kak ani mengaji, "kalau orang nak menghafal, sebolehnya elakkan makan kepala ikan". Nanti susah ingat dan cepat lupa sebab dalam kepala ikan ada satu bahagian yang boleh menjadikan kita 'pelupa'. Wallahuwa'lam.

    ReplyDelete
  34. tak pernah lagi cik ina mengoreng nasi himpit tu. banyak je nengok org wat, nanti nak cubalah.kalau cam tu tak delah membazir kalau tak habiskan.
    adoi ciannya kepala ikan kena buang. cik ina baru je masak kepala ikan masak kari .sedapnya sup ikan, kalau cik ina wat sambal belacan sekali kui kui kui

    ReplyDelete
  35. kak ngah..tu la kak ngah..memang tak do joki nak makan kepalo ikan.

    ReplyDelete
  36. Tihara..nasi impit goreng tu.
    macam kita nak goreng kuey tiaw..tu la..sayurnya akak guna kucai ngan kobis..

    ReplyDelete
  37. kakzakie..tu la namanya tak de rezeki kan..tak tercakap pulak nak masak kepala ikan..kalau bagi tau..tentu tak dibuang.

    ReplyDelete
  38. kak long..sayang ko tak..dah dibuang..he he

    ReplyDelete
  39. Daddy ziyyad..kalau dipasar dah siap potong..tak pernah acik tengok yang belum dipotong

    ReplyDelete
  40. Qhaifa Nur..memang dah bukan rezeki acik tu..

    ReplyDelete
  41. MP..kalau ikut selera acik..memang sedap nasi impit goreng tu..acik memang suka..

    ReplyDelete
  42. CT Norarizah...tu la acik silap..tak bagi tau awal2 nak buat kari..

    ReplyDelete
  43. kak Ros..tu la rupanya nasi imit goreng..acik memang suka sangat tu..

    ReplyDelete
  44. wkmsallam rosa..memang semua ikan yang dia akan pancung kepalanya..akak ingatkan ikan jenahak tu dia simpan la..tu yang tak pesan.he he..dah tak de rezeki..

    ReplyDelete
  45. ibuhani..akak pun tau..sepupu buat masa pi raya rumah dia..bila makan rasa sedap pulak..tanya lah dia camana nak buat..siap tengok sekali camana dia goreng..baru akak tau camana nak buat sendiri..

    ReplyDelete
  46. Ms.lilies..ok..nanti akak bagi ye.

    ReplyDelete
  47. azrina 03.07..nasi impit goreng ni nak masaknya macam masak kuey tiaw la lebih kurang..ada guna daun kucai jugak..sayurnya kobis..perencahnya udang hidup..isi ayam dan jangan lupa udang kering..tak de udang kering..memang tak sedap..

    ReplyDelete
  48. asalam sal..nasi impit goreng ni..sekali rasa teus tak boleh lupa...he he

    ReplyDelete
  49. azwa..tak de rezeki..kepala ikan..he he..
    nama je nasi impit goreng..sebenarnya ketupat segera goreng..

    ReplyDelete
  50. maya mayana..acik dulu pun macam tu..banyak tak kenal ikan..jangan risau..nanti lama2 kenal..

    ReplyDelete
  51. SMM..memang dah bukan rezeki nak makan kari kepala ikan..
    akak memang suka sangat makan nasi imit goreng ni..

    ReplyDelete
  52. Nuwairani..tu la..bila tengok ikan tu besar..dok bising2 sendiri je..besar nya ikan..tapi rugi ..boleh terlupa nak ambil gambar ikan tu..

    ReplyDelete
  53. ieja..dah tak de rezeki kan..tu sebab dibuang..
    acik suka sangat makan nasi impit goreng ni ieja..

    ReplyDelete
  54. papa mifz..ikan jenak pun kurang tulan..lagi senang nak buang tulang dari tenggiri..sebab besar2.

    ReplyDelete
  55. Nieda..acik memang tak pernah siang ikan..suami acik je..

    ReplyDelete
  56. assalm zaitun..tu la zai..dah tak de rezeki kan..

    ReplyDelete
  57. eita..meman seni..sampai teringat nak buat bunga ros dengan sisik ikan..

    ReplyDelete
  58. AA.kalau acik..memang tak terbuang ketupat segera/nasi impit ni..
    acik goreng jadikan sarapan..

    ReplyDelete
  59. zareda..dah bukan rezeki kepala ikan tu..
    akak dah bagi zar resepi ye.

    ReplyDelete
  60. mama..memang kena sabar aje..dah melayang dah kepala ikan nya..he he

    ReplyDelete
  61. iina..tu la kesilapannya..tak pesan..
    iina dah buat ye..Alhamdulillah kalau suka makan..

    ReplyDelete
  62. Lina_pg..tu la..isi ikan tu buat sup je..tak jadi la kari..

    ReplyDelete
  63. Yus..kalau dah terliur tu..memang kena buat tu..

    ReplyDelete
  64. kasihibu..kalau jadi datang ari tu..memang itulah menu yang menunggu..nasi impit goreng..he he

    ReplyDelete
  65. kunang kunang..
    wkmsallam kak ani..
    nasi impit tu..kalau nak goreng..kena simpan peti ais dulu bagi keras.
    perencanya biasa la..bawang putih,bawang merah cili kering di blend.udang kering sikit di tumbuk.udang hidup dan isi ayam..sayurnya kobis diracik kecik2 dan daun kucai..kicap manis sikit.
    goreng macam kita nak goreng kuey tiaw..tumis semua tu..kemudian baru masukkan nasi impit nya..last letak kicap manis sikit.garam jangan lupa.

    ReplyDelete
  66. cik ina do do cheng..kelemahan acik dari muda sampai dah tua ni..tak pandai buat sambal belacan..memang tak sedap..
    dah google cari resepi buat sambal belacan..bila tangan acik yang buat..memang tak sedap..tak tau la apa yang kurang..

    ReplyDelete