Friday, November 25, 2011

KENAPO KO WAN..BAHAYA TU..

Assalamualaikum..

Entah apa lah kena ngan acik hari ni
Tadi keluar ke bank.
sementara suami berurusan di mesin..
acik dok dalam kereta.
terasa panas..buka pintu.

dah selesai..suami pun datang.
masuk je dalam kereta..dia terus bercerita
sambil memandu.sampai simpang.ada kereta..
tapi pemandunya beri isyarat..suruh jalan dulu.

bila suami belok je..pintu kereta terus terbukak.
acik pulak panik terus cepat2 nak capai pintu tu..konon nak tutup balik
nasib baik..acik ni memang setia dengan 
tali pinggang keledar.
jadi acik tersangkut la dengan tali pinggang tu.
tak le terjatuh
suami acik berhentikan kereta dan acik bukak tali pinggang..baru dapat tutup semula 
pintu kereta tu.

kemudian acik pi pejabat pos..dalam kepala tu asyik teringatkan pintu kereta yang terbuka tu..
bila keluar nombor..acik dengan selamba je 
bangun terus kekaunter.
tiba2 datang pulak sorang lagi..tunjuk nombor dia yang dipanggil tu.
alamak..acik dah potong Q..bukan nombor acik pun

..acik terus mintak maaf ngan dia.
rupanya..nombor yang yang acik ambik dari handbag tu.
nombor klinik yang acik pergi semalam 
yang acik belum buang lagi..aduhai..agaknya marah budak tu..
walaupun acik dah mintak maaf.menjeling je dia..siap cakap..no. tu no dia.

Berkali kali acik mintak maaf dengan kesilapan acik yang tidak disengajakan.sepatah pun dia tak respon..cuma bagi tau je..tu no.dia.nak kejar masa agaknya dia.
suami acik pulak..marah jugak agaknya..walaupun dia tak pernah marah ngan acik..
sebab dia cakap..mesti orang tu cakap..apalah uwan ni..sampai terbuka pintu kereta..katanya..
terasa pulak acik..macam suami nak bagi tau..
yang acik ni dah nyanyuk pulak.
dah tua2 ni sensitif sikit
tapi itulah pesen acik
suami tak kan tau acik terasa hati ke apa
sebab acik tak kan bagi tau.

sabo je la..

62 comments:

Nieda said...

Kesian acik, malang hari ni. Sabar ajalah acik walau hati terasa.

Zefa NorAsmara said...

alhamdulillah acik tak apa2.. bahaya tu pintu terbuka masa kereta sedang bergerak.. semoga acik kembali ceria ye.. :D

kaklong said...

TELUPO LAH TU KAK,AKAK TAK TUTUP BALIK MASO KEK BANK TU KOT...
KITO KALAU DAH KALUT,TU LAH JADI EA...SUMO SOBO TAK KONO...

IMANSHAH said...

suami baca ni..

alien said...

em
kepala serabut ke ni

kakngah said...

tingat haritu ado tgk klip kek FB budak kocik cicir pintu keto tebukak....

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Adoii...

Bondo dah nak jadi, bukan kito buleh jangko, yo tak...

Akak banyak fikir gak ehh.. Tu yang celaru tu... Ni cuti 3 hari, akak rehat la kak.. Lotih pun yo agak ehh tu...

Daddy Ziyyad said...

Nasib baik acik pakai seatbelt..

Takpa lah...sekali sekala kena ujian...

Tapi saya kalau org dah beria ia minta maaf, memang saya amat hargai..at least senyum lah kan...bukan ambik masa sampai 10 saat pun..

mamawana said...

Kadang2 mamawana pun macam tu jugak, nak kata nerangan tidak, mamai tidak tapi cam blank sesekali eh. pernah mamawana bawa kereta nak gi opis. Start enjin terus jalan, bila stop enjin baru perasan "Eh, naper aku berhenti parking kat stesen LRT sini?" Rupa2nya memang tiap2 hari naik LRT gi opis tetiba hari tu plak bawak keto.... molek ajer keto tu jln sendiri ker LRT station , buat nyer ke tempat lain.. aiyoooooooo.

anymz said...

kak tadi se poi bank dgn azam..yang dio pulak tertinggal kunci keto dlm keto.hari ni mmg hari terlupo kot kak.

Pia said...

"kalau saya jadi macam2 hal gitu mesti sebab kepala dah ke lain..tk fokus..hahaha,teringat peristiwa saya jatuh moto dpn kedai hari tu...apapun smga perkara sama tk berulang...kan kak..."

Ibuhani said...

Alhamdulillah....sib baik k.erna x jatuh......hati2 lain kali ye! Suami k.erna tu tegur sbb syg..... Dia pun mesti terkejut gak tu....

kasihredha said...

sabar kak...
saya pun mcm tu juga bila dlm kepala duk fikir byk benda :)

che mid said...

Salam, 2 hari lepas che mid terlanggar kon tepi jalan, melantun kena side mirror.. pecah.. adoii.. che abang dah muka cuka dah.. emm ..kalau dia kena takpe.. kalau kita.. macamlah sengaja..

aNIe said...

Kak...bila dah meningkat usia ni kita jadi lebih sensitif kan... kadang cik abang tu cakap je tpi kita terasa pulak...

Tu yang kena banyak sabar tu...

Baik akak tak apa2... hati2 kak... bahaya tu...

Cik Ina Do Do Cheng said...

biasalah tu acik orang lelaki ni gaya percakapan dorang memang cam tu.sabau jelah, dah umur cam kita ni memang cepat sensitip. cik ina tak suka cara budak yg tak de respon bila kita minta maaf:(

EmbunRosaliza said...

Assalam kak, kita ni mmg kekadang tahapn sensitif tu tinggi sangat, cepat je nak terasa hati bila suami tegur sikit, almaklumla jrg2 kena tegur heheh,

kepala dok pikir kelain tu yg jadi mcm mamai je, terasa diawang2an, sabar je lah kak

ibundo said...

the day when everything goes wrong... teringat pulak tajuk karangan yang cikgu bagi maso sekolah dulu haha.. nak buek camno.

Mak Su said...

byk na benda difikiran kot... hehehe. biasolah tu kak... sekali sekalo kito ni terlupo

eita said...

sesekali terlupa nak buat macamana kan kak.....
sabar je lah...
banyak benda fikir tu...tu pasal lah terlupa...

Tihara said...

mesti byk benda yg akak nak pk kan sampai jd kelam kabut camtu kan..takpe kak, itu perkara biasa je..happy always kak :)

Dalila Hamid said...

takutnya situasi camtu....mrsti serabut kepala memikirkan kejadian pintu kereta tu... jgn la ambik hati sangat cakap suami acik tu.... sekadar gurau2... sabar ye..

Kakzakie said...

Acik nie kelakarlah.. yg masih pi simpan no pergi klinik tu apasal hihi... nnasib baik org tu faham kan.

Salam ma'al hijrah dari kakak buat Acik...

Zaitun said...

Kesian Erna walau pun dah minta maaf banyak kali tapi langsung tak beri respon.

Saya pun pernah pintu kereta terbuka masa memandu,berhenti emergency nasib baik bagi signal.

LadyBird said...

acik..lain kali hati2 ye acik.. kat kereta acik tu xbg signal merah tu ke kalau pintu tak rapat?

takut lady dgr cite acik..

p/s : acik, jemput dtg ke teratak ke-2 lady di sini eh..

http://ladybirdscollection.blogspot.com/

Acik Erna said...

Nieda..insyaallah sedang bersabar la ni..he he

Acik Erna said...

Zefa Nor..alhamdulillah tak apa2..

Acik Erna said...

kak long..boto kak long..sobab telupo la tu..jadi cam tu..mulo2 tu dah topiki dah..kan gtelupo pulak tutup pintu keto..rupo e memang boto2 telupo..

Acik Erna said...

IMANSHAH..alhamdulillah..lega kalau dia baca..baru tahu apa yang acik rasa..he he

Acik Erna said...

alien..mulanya tak serabut..memang betul2 lupa nak tutup pintu..lepas tu baru jadi serabut..

Acik Erna said...

kak ngah..nasib tak laju kak ngah..kok tak tak tau la..he he

Acik Erna said...

azz..mulo tak serabut pun sobab dah tekojot lupo nutup pintu keto..sumo e jadi kolam kabut he he

Acik Erna said...

Daddyziyyad....yq doc..ujian akan datang dalam berbagai2 cara kan.

Acik Erna said...

mamawana.acik setuju..sesekali akan rasa macam tu..memang selepas pintu kete terbukak tu..aci memang macam
hilang tumpuan sekejap..mata asek terbayangkan pintu kete yang terbukak tu.

Ati Masrif said...

takpelah kak ..
benda mcm ni bukan org nyanyuk ke
yang mudo pun kadang terbuat gak

dah release kat sin ilega tak: :)

Amie said...

kesiannya baca kisah Acik ni... Amie pun kadang-kadang ter'nyanyuk' juga, tapi biasanya kalau terlalu banyak yang difikirlah... apa pun, harap-harap kita sentiasa dalam keadaan tenang ketika berhadapan dengan perkara-perkara yang tidak diingini...

Acik Erna said...

anymz..yo lah nim..kek opis pun ado kawan yang kunci tinggal dalam keto..pueh lak nak buka an e.

Acik Erna said...

Pia..kali kedua akak kena cam ni..mula2 dulu tahun 81..tumpang kete bos..sampai bulatan.. terbuka pintu kereta dia..bukan lupa tutup..tapi memang kete dah uzur masa tu..

Acik Erna said...

Ibuhani..alhamdulillah..cuma rasa terkejut sikit..tu yang macam2 jadi lepas tu..

Acik Erna said...

kasihredha..insyaallah..tetap bersabar..

Acik Erna said...

che mid..he he..macam tu la kan..sabo je la kita ni..

Acik Erna said...

Anie..tq anie..semalam..'ter sensitif pulak sikithe he

Acik Erna said...

cik ina ..memang sebab sabar la kita dapat bertahan lama ka..tahun ni 29 tahun dah usia rumahtangga acik..

Acik Erna said...

Assalam Rosa..betul kata rosa..kena marah pun tak pernah..tiba2 cakap macam tu..memang terasa sangat la kan..he he

Acik Erna said...

Ibundo..ambi kak pah ..terus teringat tajuk karangan..he he..boto kak pah..ado maso e tu..satu hari..serba serbi tak kono kan..

Acik Erna said...

mak su..memang sesekali tu lupo e tu kuek boto mak su..

Acik Erna said...

eita..bila umur dah makin meningkat macam tu la ieta..tak boleh nak buat apa dah kan..

Acik Erna said...

Tihara..terima kasih..insyaallah akan happy selalu.

Acik Erna said...

Dalila..tu la..sebelum pintu kete terbukak tu ok je..selepas tu yang jadi serabut sikit..

Acik Erna said...

kakzakie..salam maal hijrah..
acik memang selalu lambat buang nombor tu..simpan dulu..he he

Acik Erna said...

zaitun..tu la..dia ingat saya sengaja ke nak potong Q.nak buat camanakan zai..

Acik Erna said...

Ladybird..mungkin masa tu suami pun tak terpandag ke situ..biasanya dia cepat je tegur kalau nampak lampu merah..insyaallah lady..nanti acik pi tengok blog yang lagi satu tu..

Acik Erna said...

Ati..kali ni lambat leganya..he he..sampai kena sakit perut malam tadi..asek fikir je..

Acik Erna said...

Amie..tima kasih..semoga kita sama2 dilindungi..

ieda said...

nasib baik acik x ape2 .. kalau nak jadi tuu acik bukan tunggu dah tua atau ape .. adakalanya yg muda punn boleh tersilap dan lupe :)

kakyong said...

perenggan kahir tu kak.. sama lah macam saya.. kalo terasa hati ke apa ker, diam jer.. pendam.. belum tua lagi nih... ntah lah kak, nanti kalo cakap/btahu boleh bergaduh pulak...

mama aini said...

acik..mama selalu je blur & blank kebelakangan ni..hu2x..acik takpe sesekali je jadi camtu..mama hampir setiap hari sbb byk mkn ubat tahan sakit..hu2x..sabar je kan acik dgn suami tu..he2x..

Acik Erna said...

assalam ieda.tang lupa tu yang susah nak kawal sekarang ni..bila dah lupa semuanya tak menjadi..

Acik Erna said...

assalam yong....kalau kaak pulak.bagitahu pun tak jadi gaduh..tapi lagi sakit hati nanti sebab tak kan apa2..he he

Acik Erna said...

salam maal hijrah mama aini..
masih lagi makan ubat tahan sakit ye..moga mama cepat sembuh..

Anamarza said...

acik sabo je la, sbb tu la suami sy sebelum gerak perhati signal pintu kemas ke tidak, risau anak2 kecik lg

Acik Erna said...

Anamarza..tu le selalu dia tengok lampu nyala tegur jugak..kali ni dia yang terus2 buka cerita pasal nyonya dalam bank tu..