Saturday, November 12, 2011

MENU MAKAN TENGAHARI

Assalamualaikum


Semalam..masa hari anugerah kecemerlangan 
sekolah hero bongsu

Untuk murid murid dibagi 2 ketul kuih dan air masak.
Hidangan untuk ibubapa dan vip pulak nasi tomato.
Yang menyampaikan hadiah semalam MB.

sebab hero bongsu asek menyebut je(walaupun maknya tak makan pun nasi tu)
acik pun bagi tau le..nanti mak buatkan..baru diam
Jadinya hari ni..tu la menu acik.
nasi tomato dan ayam goreng pedas.

Gambar ayam masak pedas..nampak sambal je kan
sebab lupa nak ambil gambar.
dah siap makan baru teringat.tu la yang tinggal sambal aje he he

kebetulan anak sedara dan adik pun ada datang
ramai dah meriah la makan tengah hari acik hari ni
 tambah satu lagi lauk acik tadi..
ni dia

masak lomak cili api tulang 
pencuci mulut..puding tauhu dimakan masa dah sejuk..memang nyaman tekak

Alhamdulillah..syukur atas nikmat Allah.

64 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam kak, budak2 bila tgk tu terliur la pulak, nmpk mcm best je, tu yg dia berbunyi je heheh...sibaik maknya perihatin laju je buat, sedapnya bila saya tgk lomak cili padi tulang tu kak, teringat kenduri kat negori pulak, menu yg best

Acik Erna said...

Assalam rosa..akak dah lama jugak tak buat masak lemak ni..tadi bila dah masak..akak pulak yang terlebih makan..sendiri masak..sendiri yang kata sedap sangat..he he.

Tihara said...

sedap nya tulang masak lemak tu..kalo mk saya dibuat sup or kari je..tk penah buat masak camni..hehe

Nieda said...

Sejuk2 hujan ni mesti perut lapar.hari ni saya masak siakap 3 rasa, daging masak kicap dan apam pisang marble.
Layan perut saja.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..tang masak lomak cilipadi tulang tu yg xtahan negoknya.Sedapnyaaaa..

kaklong said...

ayam masak podeh tu,mcm ayam masak merah eh kak?

lieynanilaz said...

ala kak...nape x letak gambar puding...nak tengok cemana rupe puding tauhu tuh!!

Qhaifa Nur said...

amboi menu yang menyelerakan...siap pencuci mulut lagi, memang best...

MulutPayau said...

menu t/hari yang mnyelerakan....tak pernah buat tulang masak lemak..tentu sedap....

Acik Erna said...

Tihara..kalau orang N9..tulang masak lemak ni..tak tinggal kalau ada kenduri.

Acik Erna said...

Nieda..sedapnya menu nieda hari ni..

Acik Erna said...

azatiesayang..masa raya qurban hari tu dah masak sup..hari ni masak lemak la pulak..

Acik Erna said...

kak long..lobeh kurang la tu..he he..
bawang budak2 ni tak makan..akak blend an bawang e tu..makan la jadi e kan..tak boleh nak pilih buang,,

Acik Erna said...

lieyna..yang tu tak sempat nak ambik gambar pulak ..he he

Acik Erna said...

Qhaifa..masa rajin sikit..ada la pencuci mulutnya.he he

Acik Erna said...

MP..kalau diNS ni tulang masak lemak memang popular..

lina_pg said...

assalam acik, tak pernah makan lagi masak lomak tulang tuh.Pestaim neh..nmpk sedap tuh, msti amek ms lama nak reneh smpai empuk..

♥MAMASYAZA♥ said...

puding tauhu, mesti sedap tu

Ibuhani said...

Lama x masak nasi tomato. Nmpk sedap plak. Hr ni lauk kita yg cili api tu sama....hehehe....almaklumlah musim qurban kan.... :))))

Amie said...

gerenti dah habis semua menu yang dihidangkan tu ye Acik.... sedapnyalah tengok nasi tomato tu...selalu buat tapi tak pernah puas makan! tak tahulah kenapa suka sangat nasi tomato....

sal said...

klu bab makan,kita selalu ingat anak ye...sanggup bersusah payah utk membuatnya semata2 kesiankan anak..

lagipun nasi tomato tu..sedap..tentulah hero bungsu terkenang2..

Zefa NorAsmara said...

Ibu yusuf singgah ziarah & follow..

Nampak sedap tulang masak lemak tu.. :D

Acik Erna said...

Lina_pg..tak lama sangat lina..kalau masukkan air kelapa dalam air rebusan tu..
boleh cuba lina..memang sedap..

Acik Erna said...

mamasyaza..sedap..lagi la bila dah sejuk..

Acik Erna said...

Ibuhani..ye la..hari tu dah masak sup..arini..cili api la kan..he he

Acik Erna said...

Amie..satu2nya nasi yang acik jarang buat..tapi bila anak2 mintak..naru acik buat..acik rasa macam tak berapa pandai masak nasi tomato ni..

Acik Erna said...

assalam sal ..tu la kan..bila dia asek sebut je kita mesti tak sampai hati..dah la dia memang suka makan nasi tomato..tapi maknya jarang buat.

Acik Erna said...

Zefa Nor Asmara..terima kasih follow blog acik..

cik cek said...

Menu lunch yg lengkap...mcm2 ada...bestnya.....

Acik Erna said...

cik cek..terima kasih..satu je kurang..sayur tak de..he he

Zaitun said...

Demi anak mak sanggup tak makan tapi takpe lepas tu dapat makan ramai2 lagi sedap.

Acik Erna said...

Zaitun..dia memang suka makan nasi tomato..tu yang dibuatkan jugak tu

ibuintan said...

kak... masa sekolah saya buat majlis korban hari tu, gulai lomak cili api tulang itulah yg menjadi rebutan.. sodapkan

kakngah said...

puding tahu??
meh kungsi resepi kak....

azieazah said...

ACIK,
wahhh rajinnya dia masakkkk.. Hebat tu. Saya tak pernah makan Tulang Masak Lemak Cili Padi camtuh.

Ros said...

salam Acik,

Tulang masak lemak cili api...Kak Ros pun tak penah makan ni...resepi dia ada tambah apa2 lagi ka Acik..?

Acik Erna said...

ibuintan..kalau kito kek N9 ni..poi kenduri kawen pun lauk tu la yang paling sodap raso e kan,

Acik Erna said...

kak ngah..ok..nanti akak bagi resepi.

Acik Erna said...

AA..masak lomak tulang la paling sedap..berlemak..he he

Acik Erna said...

Ros..acik cuma letak bawang putih..bawang merah,halia yang dihiris dan serai yang diketuk je..

ibundo said...

permintaan anakk ni suah tak ditidakkan..
Mosti adik makan botambah-tambah.

kaklong said...

kak,sajo yo nak tag akak,klu sudi buek la yo


http://diyadaniablogspotcom.blogspot.com/2011/11/bueaty-contest-aina-rahman.html

LadyBird said...

sedapnye acik.. acik.. cm ne nak elakkan nasi tomato tu x melekat..

Acik Erna said...

ibundo..yo lah kak pah..memang susahn..tak pandai bona pun bue yo lah kan kak pah

Acik Erna said...

kak long..nanti akak cubo poi tengok buleh jawab ko tidak yo.

Acik Erna said...

ladybird..tak tau pulak acik..acik masak macam masak nasi biasa je..bila dah sejuk sikit ok pulak nasinya..

nuwairani ismail said...

sedapnye!!! nak jugak!!!

~ Cik Azz ~ said...

Untung omak ehh tau masak nasi tomato tu...

Buek ehh mcm sey ni haa.. Baru haru jadi ehh sobab tak pandai nak masak nasi tomato tu.. Kang sey bagi yoo nasi dgn sos tomato yoo... hehehe...

ieja amieja said...

acik: ieja ari ni x masak la..baru je blk majlis anugerah KAFA..penat, mkn kat sana je td..ptg2 karang jln2 cr mkn lah plk..

minggu lps buat n.tomato x bubuh garam,b.lawang,k.manis,cengkih bagai..tawar jer..huhu

Acik Erna said...

nuwairani..mai datang sini nani..boleh makan..

Acik Erna said...

azz..tak yo pandai bona doh..main hontam yo..he he

Acik Erna said...

ieja..tak pe..nanti boleh buat percubaan kedua pulak.jangan putus asa..

MaMa AiNi said...

salam acik..mama dilanda kebzzzan smlm..ari ni baru dpt singgah..tetiba nampak gambar yg buat mama terliur..he2x..nampak sedap je !!..

Rahel said...

Salam Acik..sini pun ada nasi tomato gak...tengok lagi tulang masak lemak tu..lagilah tergiur,,,,

Acik said...

emphhh
sodap nyer! hingga menjilat jari ... :)

Acik Erna said...

mama..tak pe..ada masa kita tak sempat nak singgah kerumah kawan2 kerana ada yang patut diberi lebih perhatian..acik faham tu..

Acik Erna said...

Acik..alhamdulillah..memang sedap..sebab masak sendiri..he he

Acik Erna said...

Rahel..tu la tadi acik singgah..terpikat acik dengan nasi tomato rahel..cantik..panjang2 berasnya..

eita said...

sedapnya kak..biasa tulang buat sup je..air sup tu buat mi sup plok....
tak pernah plok rasa masak lemak tulang...
meleleh ni kak

Acik Erna said...

eita..masak lemak cili api pun sedap tulang ni..tapi rebus dulu bagi empok.sabo ye eita..lap yang meleleh tu.he he

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

aduhh...sedapnyer gulai tulang.akak ipar saya hidangkan juadah itu masa kami dtg umah dia hr tu

Cik Ina Do Do Cheng said...

dah lama tak makan masak lomak nogori.masa cik ina keja kat rembau duk dekat gadong setiap hari makan masak lomak. sedapnya .

Yati said...

Nasi tomato? Ayam goreng pedas? Sedapnya, kak Erna. Masak lemak tu pun nampak menyelerakan. :)

Acik Erna said...

Yati..ayam goreng letak sambal..jadilah nama ayam goreng pedas..he he