Monday, July 25, 2011

KALAU NAK TEGUR..GUNA LA AYAT YANG SESUAI..BETUL TAK.

Assalamualaikum.


Alhamdulillah kenduri yang dirancang dikampung dah selesai.
Rumah pun dah tinggal kosong semula.

Yang akak nak cerita ni kan.
masa kat kampung tu..
ada yang tegur.

"Eh..na..ko dah gemuk sekarang
betul la..dah gemuk betul"

Adui ai..selama ni..akak guna..ayat yang menyedapkan hati je..baju kecut  dok lam almari la.
Timbang akak rosak la..bateri habis la.

Yang perempuan..guna ayat yang menyedapkan hati akak jugak la..
"badan ko dah berisi sikit sekarang ni ye"
walau pun bukan itu hakikat nya...ha ha ha..

Kena yang lelaki..macam ayat yang diatas tu la tadi..
terkejut akak
walau pun yang sebenarnya tuan punya diri dah tahu dah.

Masa tu en.abang dengar..dia yang tolong jawab..
mesti la kena gemuk sikit bang..
kalau tidak tak belen la ngan saya ..katanya..
ayat penyejuk hati dari en.abang kita..
terima kasih bang..he he.

Akak pun tak tau la..apa sebab musababnya..makan sama aje..dalam tempuh 6 bulan..naik 6 kg.
Nombor yang keluar ditimbang akak tu dah jadi 66kg.dah
aduhai..risau jugak akak.
seumur hidup akak belum pernah sampai 70kg.
ni dah 66kg..dekat sangat dah tu.

banyak makan ubat ke..ye la..sejak dah masuk usia setengah abad ni..macam2 penyakit datang dan macam2 ubat yang doktor bagi kena telan.

Tak pa lah kan..nak tulis ayat penyedap hati lagi.
gemuk pun gemuk la..janji sihat.


88 comments:

  1. alah kak. Mulut manusia tak boleh di tutup.

    Ada cik abang akak tolong jawab tu, sejuk sikit hati ya kak...

    Takpe kak, yg penting cik abang sayang....

    ReplyDelete
  2. Assalam,

    Ya lah. Mamawana pun selalu org tegur.. dah tembam, berisilah kadang2 risau juga. Depa ckp direct jer tembus terus masuk dlm hati. Huhuhu
    Mwana pun sebuk jogging sana sini, control makan.... almaklumler doktor pun cakap semua dah lepas test darah, result semua border... hati-hati sebelum terkena.

    ReplyDelete
  3. Yus..kalau diikutkan apa yang ditegur tu kenyataan kan yus.tapi tu la..kadang2 cara tu buat kita sentap sekejap..he he.

    ReplyDelete
  4. wkmsallam mamawana..
    baru jugak lepas buat bloodtest lagi..cuma katanya kolesterol tinggi..
    terima kasih mamawana..

    ReplyDelete
  5. tu la kak..kdg2 org ni bergurau..dia xsedar gurauannya menggoreskan hati org..

    wajar kita hati2 kan kak...kalu ckp seboleh2nya berlapik la kan..terutama hal2 sensitif gtu..gemuk kurus tu sensitif..kalu org ckp saya kurus pun saya kecik ati..tapi kalu cakap..halus ke..slim ka..xpe la..hehe

    ReplyDelete
  6. sarah.tu la dia..cara kita menegur tu yang penting kan..
    walaupun apa yang dia cakap tu..perkara yang betul..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Acik...

    paling tak suka jenis orang yang tegur ikut sedap mulut jer....Mp pun bnyak kali terkena....mmng geramm dibuatnya.....kan elok guna ayat kiasan yg tak mnyentap hati dan perasaan ...

    p/s...tak pelah Acik..bab badan tu..KITA SERUPA...heheheh

    ReplyDelete
  8. mula2 terkejut juga tengok iklan masuk dalam entri. ingatkan nak tegur nuffnang tadi.

    saya sokong 100% .. biarlah gemuk asalkan sihat.

    ada orang tanya saya kenapa gemuk. saya jawab "saya pandai jaga makan".

    ReplyDelete
  9. berisi tu tandanya hati bahagia :D

    ye dak kak

    ReplyDelete
  10. Assalam kak, mmg terasa hati n panas je bila org tgr kita gemukkan. Tapi saya rasa kalo dah berusia elok gemuk sikit kak, okk lagi tu 66 kg di usia akk tu, kalo kurus sangat org tak berapa sihat kak, selalunya kencing manis yg teruk, yang penting en abang akk sayang heheh, suka lak saya baca n3 akk ni...

    ReplyDelete
  11. assalam..

    sy lagi gemuk tau.. x hingat nk kurus pun hehe

    ReplyDelete
  12. MP..waalaikumussalam.
    nak buat camanakan..kita tak boleh kawah mulut orang kan..
    ye ke kita serupa..he he..MP muda lagi tak pe..tetap comel.

    ReplyDelete
  13. AL..ha ha..sebenarnya diri sendiri pun terkejut.macamana pulak nuffnang ada kat situ..
    Terima kasih sebab menyokong..senang hati..

    ReplyDelete
  14. Mslilies..terima kasih..bagi ayat yang menyenangkan hati..he he..

    ReplyDelete
  15. Wkmsallam rosa..kalau ikut umur akak yang sesuai pun masih lagi terlebih 4 kg tu..he he..
    tapi tak pe la kan..janji sihat..

    ReplyDelete
  16. wkmsallam maiyah..ye la..tak yah akak nak fikir2kan..
    tapi kena fikir jugak..RM..yang terpaksa dikeluarkan untuk pakaian..he he

    ReplyDelete
  17. kak erna
    sya ni lagi pulak, kalau berdiri sebelah enpakwe
    hrmm...mungkin agaknya sya pun boleh kendong dia kot?
    hahahahaaaa....

    ReplyDelete
  18. sya..he he..jangan kendong kat luar rumah..terkejut orang nanti..

    ReplyDelete
  19. kak erna

    senang hati surelah badan berisi.. ehhhehe.. lainlah kalau makan hati.. ehhehe

    ReplyDelete
  20. nak buat macam mana org selalu mandang pada fizikal..saya pun dah gomuk

    ReplyDelete
  21. Kak Erna,
    Kena kawal2 gak..
    Takut kalo dah gemuk penyakit
    senang nak dapat..
    Kasi kurang makan nasi..
    Lebihkan sayur-sayuran or
    lauk pauk.. Minum air kosong..
    Insyaallah bulih turun or
    berat maintain je :)

    ReplyDelete
  22. Biarlah kak.apo org nak cakap biarlah janji abang suko.se dulu pun selalu gak kono..selalu gak tapa yg cover..tapi bila berat dah naik mendadak tu yg tapa anta se poi mayfair..takut penyakit lain dtg.takot kono koncing manih.
    akak pun hati2 lah yo.jgn sampai ado darah tinggi..

    ReplyDelete
  23. kak,kaklong nk gomok balik laa..dulu maso anak daro cocah 63kilo borek..ni jam dah tinggal 50kg yo...huhuhu!
    samapi ado keng kawan koba kaklong makan hati...soba yo laaa...

    ReplyDelete
  24. berisi tu tanda suami kita bagi makan cukup kak huhu..suripun penah kena gitu awal kawen ngan suami dalam 48kg je..masa tu ramai jumpa sedara belah dia..sejak dah anak ramai ni badan suri dah cecah 70 sesekali jumpa sedara belah dia(yg jarang jumpa)mak iah badan hang tembun betul(bahasa org utara tuk org gemuk)terkedu saya kak...tapi suami akan tolong jawab bg pihak macam suami akak tu lah hehe

    ReplyDelete
  25. akak.. 66kg tu tak de la gemok sangat saya bayangkan... tapi saya pun tak negur orang gitu kecuali la adik beradik lancang la sikit mulut ni. hehehe... tak pun kengkawan yang mmg mulut tak hengat ni pun saya tegur jugak gitu... maknanya kawan2 gurau la. tapi kot kalau betul2 dia gemuk tak le saya tegur gitu...hehe.. ala kak..rasanya sedang2 je kan kalau 66kg ni. mungkin kak sebofe ni kurus selim melim kan...

    ReplyDelete
  26. kak erna dear 66kg tuh hanyalah berat spare tayar yg ade kek peha mokwo nih jehaaa...hihihi kita lagi gemuk dr kak...tak amek pot lah ape org cakap...malas dah haku nak diet....bila umur dah mececah 40, metabolism pun dah slow..slera masih mantop nak makan..mana berat mokwo nih tak naik...lagi satu cam no mokwo nak kurus kalau dah nak kena telan steroid ubat asma sepanjang masa..tak makan ubat sat gi terjelepok kono asma...org tak tau masaalah kita kan..

    ReplyDelete
  27. sporting suami akak..
    yg penting suami sayang kan kak :)

    ReplyDelete
  28. betol tu kakErna, yg penting badan sihat.. dan yg lagi penting gemok2 pun abang sayang hehehehhehe...

    ReplyDelete
  29. Sallam Acik Erna,

    Memang ye lah, banyak makan ubat ni boleh mengemukkan, saya pun sejak makan ubat, jadi kuat makan plak.

    Tapi bak tegur menegur tu, isshhh..kalau nak tegur pun janganlah direct sangat ye tak? kita yang dengar pun panas juga telinga ye, walau pun itu memang kenyataan.. kalau nak tegur pun guanlah ayat penyedap sikit...

    ReplyDelete
  30. biarlah org nak ckp apo kak, yg ponting timbang akk tu dah rosak.....

    ReplyDelete
  31. Hehehehehe..

    Mengekek-ngekek sey golak kak.. Apo nak kato, kito serupo... Sey lagi boghek dari akak... kok timbang la, mau topolanting jarum penimbang tu gak ehh...

    Dah lali dah kak... tp kdg2 tu gogham gak donga ehh... huhu..

    ReplyDelete
  32. tak ada la sampai macam kawan lamo yg yg datang tu hehe... oops marah mak cu kalau dia baca ni kang hehe

    ReplyDelete
  33. assalam kak erna
    bestnya, hubby back up akak balik
    tak pelah kak, dah naik berat pun,yang penting, kita gembira.

    ReplyDelete
  34. iyo.. janji sehat.
    Ado bondo2 memang sensip kalau orang togur. Tambahan lagi bagi kito yang dah berumur ni. Orang ang paham takkan keluarkan stetmen macam tu. Abang kito yo yang paham kan?

    ReplyDelete
  35. salam acik erna..
    emm takpela acik, asal cik abang dh puji tu, ok la tu..
    cantik lagi.baik dgr ckp suami ye.heheh

    ReplyDelete
  36. Salam Akak Erna/Acik Erna..
    Akak..saya tengok akak cantik aje..kecil molek...pada saya, sesuailah dengan umur kita yg. makin meningkat ni...sungguh...akak cantikkk...
    itu tandanya En. Abang akak pandai "Jaga"..he..he..
    P/s.akak, saya ni yang makin mengecil baju...sungguh!!...main hari, main naik...akak tengok gambar saya..kembang semcam aje...hu..hu..

    ReplyDelete
  37. Zareda..ye betul..sebab senang hati kan

    ReplyDelete
  38. IMANSHAH..memang orang nampak fizikal aje kan..tapi sebab lama tak nampak pun ye jugak tu,

    ReplyDelete
  39. Missgee,,betul la,nak kena kawal jugak,masaalah besar kurang makan sayur la ni,,air kosong tu ok..nasi dah mula makan seminggu sekali atau 2 minggu sekali je,

    ReplyDelete
  40. Anymz..tu la dia nim..alhamdulillah sekarang ni bolom ado darah tinggi..kolesterol je tinggi.

    ReplyDelete
  41. kak lon.tak yah nak gomok balik kak long..
    macam akak ni bilo dah gomok..semua e yang sakit..bojalan sikit dah mongah la kak long.

    ReplyDelete
  42. surisolehah..basib baik en somi kita tolong cover kan..sejuk hati dibuatnya.

    ReplyDelete
  43. izah..he he,,akak pun macam tu kalau kawan baik atau anak2 sedara..sesedap mulut je menegur.
    tapi kalau yang tak biasa sangat tu..takut jugak..takut orang terasa..

    ReplyDelete
  44. mokwo..waahh..lega akak rasa..bila baca komen dari kawan2 disini..sungguh seronok sangat..macam terlepas beban didada..terima kasih mokwo dan semua.

    ReplyDelete
  45. kasihredha..ye betul,yang penting suami dan anak2 kita.

    ReplyDelete
  46. SMM..akak setuju..janji sihat dan abang kita tak kisah kan..he he

    ReplyDelete
  47. Wkmsallam LL..kalau kita makan ubat memang lapar aje kan..

    ReplyDelete
  48. annie..timbang akak memang dah rosak..ha ha ha,,

    ReplyDelete
  49. azz..bilo fikir balik memang golak dibuek e..
    ontah la azz..asal sihat dah la kan..

    ReplyDelete
  50. zino..jangan ngato kawan baik se tu..hehe.

    ReplyDelete
  51. ummu,terima kasih ummu..yang penting sihat kan..

    ReplyDelete
  52. ibundo iyo lah..sojak2 dah botambah umur ni..boghek badan pun ikut botambah,,

    ReplyDelete
  53. wkmsallam dahlia..nasib baik..suami tak ikut ngata kan..he he

    ReplyDelete
  54. Azi..mana ada besar nya..azi comel je badan nya...akak memang dah naik sikit ikut usia..nak buat camana kan..he he..janji sihat la ye azi..

    ReplyDelete
  55. makin berumur semakin tahap metabolisma menurun, kebolehan membakar lemak rendah so mulalah lemak berkumpul...

    apapun memang betul biar berisi sikit asal sihat tp kena juga kontrol berat badan takut lutut pulak tak tahan kak...

    **mungkin puasa nanti boleh jarum timbang akan bergerak kebawah...hehehee...

    ReplyDelete
  56. sabo yo laa..janji abg suko..hehe
    ado yg nak jd mcm akk tp x dpt..yg dah beso plk nak jd kocik blk..ape2 je laa..janji hati sonang..

    ReplyDelete
  57. apa rahsianya naik berat tu..

    saya pula makin turun..
    terasa kurus sikit sejak dua menjak ni..

    apa2pun syukran jika sihat yee..

    ReplyDelete
  58. Aina..nasib baik lutu dah baik..mulanya kena juga..rasa sakit..lepas pi klinik dan makan ubat,,alhamdulillah dah baik

    ReplyDelete
  59. Ieja..yo lah..janji hati sonang kan..he he

    ReplyDelete
  60. sal..tak tau nak kata rahsia apa..
    tak tau sebab apa..he he..
    alhamdulillah sihat sal..itu yang utama kan..

    ReplyDelete
  61. sy memang mudah terasa dengan komen2 pedas... saya kalu boleh malas nak jumpa orang.. jadik down sangat

    ReplyDelete
  62. mak su..ada masa nya sensitif sikit..ada masa akak rasa macam gurau je..

    ReplyDelete
  63. baiknya abang Jalal..:-)
    baik punya kover..takut bini dia ngamuk balik umah kot.hehe

    ReplyDelete
  64. Salam Erna...jahatnya mulut orang tu celupar betul.

    My hubby selalu cakap dia tak kisah isterinya gemok asal saja hatinya bahagia.

    ReplyDelete
  65. oklah belen ngan cik abg kan kak ;)

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum my dear Kak Erna:)

    ermmmmmmmmm...susahkan kak..dalam ramah ada yang terguris hati perasaan..
    :(

    p/s:...jgn susah hati kak..janji akak sihat!:):)

    ReplyDelete
  67. otak taknak guna...ayat itulah yg keluar.

    yg best tu org yg konon belajar tinggi pun ada juga yg macam tu kan acik?

    ReplyDelete
  68. Happyirfa..tak takut dia..he he..bukan dia heran kalau ngamuk pun..telinga dah lali..macam dengar lagu je..he he..

    ReplyDelete
  69. salam kembali zaitun..suami memang selalau macam tu..tak nak kecilkan hati kita..kalau tanya pun..tak de la..katanya..sedang elok aje tu..janji sihat..

    ReplyDelete
  70. iina..he he..ye betul..belen..

    ReplyDelete
  71. wkmsallam tini..terima kasih..janji akak sihatkan..itu yang penting..

    ReplyDelete
  72. GB..terima kasih..memang macam tu la ragam manusia..

    ReplyDelete
  73. "haha...ok lah tu kak baru 66...lagi sikit jer nak sama ngan berat saya ..kalau balik kg sesekali saya pun kena tegur mcm tu gak...dah lali dah.."

    ReplyDelete
  74. Piasara.sabo jek la kan..he he..tak mau nai lagi dah pia.tak tau nak buat camana..

    ReplyDelete
  75. Aslmkm.
    Akhirnya! Dah tiga kali masuk ... last attempt sebelum tido.
    Tadi kotak komen ni tak berfungsi!

    Memang ada orang cakap direct gitu! Kak G pun suker juga orang bercakap benar & tepat.
    Tapi bab gemuk ni sensitif juga. Kan? Kak G sekarang dah tak ambil kisah lagi Erna. Nak kata apa, memang kenyataan!

    ReplyDelete
  76. sportinglah cik abang akak. jadi tunggu apa lagi...makan jerrr.. hehehe...

    ReplyDelete
  77. besh nye cik ababng tolong backup...

    ReplyDelete
  78. badan saya pun makin mengembang ni kak...asyik la duk mkn cheese la, mayonis la...tak berkhasiat sungguh!! huhu....

    ReplyDelete
  79. wkmsallam kak G..
    betul kata kak G..semuanya kenyataan..terima aje dengan rela kan..

    ReplyDelete
  80. Yati..memang tak tunggu dah..terus pi makan nasi..selepas seminggu tak makan..he he

    ReplyDelete
  81. Angah..kena lah backup kan..sape lagi nak tolong..

    ReplyDelete
  82. wahida..akak tengok gambar wahida..cantik lagi tu..belum mengembang.

    ReplyDelete
  83. yo kak...
    pes taim along bawak balik kaklong, tombam tekau....
    :P

    ReplyDelete
  84. Sabar ye kak..
    Samalah myra pun lik kpg baru2 nie, ramai tegur dah gemoks...huhuuu

    ReplyDelete
  85. kak ngah..yo ko..pandai along kkak ngah jago kak long..slim jadi e..

    ReplyDelete
  86. MJ..memang sabar ni..cuma nak liahkan perasaan je..he he

    ReplyDelete