Monday, July 25, 2011

KALAU NAK TEGUR..GUNA LA AYAT YANG SESUAI..BETUL TAK.

Assalamualaikum.


Alhamdulillah kenduri yang dirancang dikampung dah selesai.
Rumah pun dah tinggal kosong semula.

Yang akak nak cerita ni kan.
masa kat kampung tu..
ada yang tegur.

"Eh..na..ko dah gemuk sekarang
betul la..dah gemuk betul"

Adui ai..selama ni..akak guna..ayat yang menyedapkan hati je..baju kecut  dok lam almari la.
Timbang akak rosak la..bateri habis la.

Yang perempuan..guna ayat yang menyedapkan hati akak jugak la..
"badan ko dah berisi sikit sekarang ni ye"
walau pun bukan itu hakikat nya...ha ha ha..

Kena yang lelaki..macam ayat yang diatas tu la tadi..
terkejut akak
walau pun yang sebenarnya tuan punya diri dah tahu dah.

Masa tu en.abang dengar..dia yang tolong jawab..
mesti la kena gemuk sikit bang..
kalau tidak tak belen la ngan saya ..katanya..
ayat penyejuk hati dari en.abang kita..
terima kasih bang..he he.

Akak pun tak tau la..apa sebab musababnya..makan sama aje..dalam tempuh 6 bulan..naik 6 kg.
Nombor yang keluar ditimbang akak tu dah jadi 66kg.dah
aduhai..risau jugak akak.
seumur hidup akak belum pernah sampai 70kg.
ni dah 66kg..dekat sangat dah tu.

banyak makan ubat ke..ye la..sejak dah masuk usia setengah abad ni..macam2 penyakit datang dan macam2 ubat yang doktor bagi kena telan.

Tak pa lah kan..nak tulis ayat penyedap hati lagi.
gemuk pun gemuk la..janji sihat.


88 comments:

~ yus ~ said...

alah kak. Mulut manusia tak boleh di tutup.

Ada cik abang akak tolong jawab tu, sejuk sikit hati ya kak...

Takpe kak, yg penting cik abang sayang....

mamawana said...

Assalam,

Ya lah. Mamawana pun selalu org tegur.. dah tembam, berisilah kadang2 risau juga. Depa ckp direct jer tembus terus masuk dlm hati. Huhuhu
Mwana pun sebuk jogging sana sini, control makan.... almaklumler doktor pun cakap semua dah lepas test darah, result semua border... hati-hati sebelum terkena.

Acik Erna said...

Yus..kalau diikutkan apa yang ditegur tu kenyataan kan yus.tapi tu la..kadang2 cara tu buat kita sentap sekejap..he he.

Acik Erna said...

wkmsallam mamawana..
baru jugak lepas buat bloodtest lagi..cuma katanya kolesterol tinggi..
terima kasih mamawana..

sarah-najwan said...

tu la kak..kdg2 org ni bergurau..dia xsedar gurauannya menggoreskan hati org..

wajar kita hati2 kan kak...kalu ckp seboleh2nya berlapik la kan..terutama hal2 sensitif gtu..gemuk kurus tu sensitif..kalu org ckp saya kurus pun saya kecik ati..tapi kalu cakap..halus ke..slim ka..xpe la..hehe

Acik Erna said...

sarah.tu la dia..cara kita menegur tu yang penting kan..
walaupun apa yang dia cakap tu..perkara yang betul..

MulutPayau said...

Assalamualaikum Acik...

paling tak suka jenis orang yang tegur ikut sedap mulut jer....Mp pun bnyak kali terkena....mmng geramm dibuatnya.....kan elok guna ayat kiasan yg tak mnyentap hati dan perasaan ...

p/s...tak pelah Acik..bab badan tu..KITA SERUPA...heheheh

al-lavendari said...

mula2 terkejut juga tengok iklan masuk dalam entri. ingatkan nak tegur nuffnang tadi.

saya sokong 100% .. biarlah gemuk asalkan sihat.

ada orang tanya saya kenapa gemuk. saya jawab "saya pandai jaga makan".

Ms.Lilies said...

berisi tu tandanya hati bahagia :D

ye dak kak

Kak Rosaliza said...

Assalam kak, mmg terasa hati n panas je bila org tgr kita gemukkan. Tapi saya rasa kalo dah berusia elok gemuk sikit kak, okk lagi tu 66 kg di usia akk tu, kalo kurus sangat org tak berapa sihat kak, selalunya kencing manis yg teruk, yang penting en abang akk sayang heheh, suka lak saya baca n3 akk ni...

maiyah said...

assalam..

sy lagi gemuk tau.. x hingat nk kurus pun hehe

Acik Erna said...

MP..waalaikumussalam.
nak buat camanakan..kita tak boleh kawah mulut orang kan..
ye ke kita serupa..he he..MP muda lagi tak pe..tetap comel.

Acik Erna said...

AL..ha ha..sebenarnya diri sendiri pun terkejut.macamana pulak nuffnang ada kat situ..
Terima kasih sebab menyokong..senang hati..

Acik Erna said...

Mslilies..terima kasih..bagi ayat yang menyenangkan hati..he he..

Acik Erna said...

Wkmsallam rosa..kalau ikut umur akak yang sesuai pun masih lagi terlebih 4 kg tu..he he..
tapi tak pe la kan..janji sihat..

Acik Erna said...

wkmsallam maiyah..ye la..tak yah akak nak fikir2kan..
tapi kena fikir jugak..RM..yang terpaksa dikeluarkan untuk pakaian..he he

sayangsayangibu said...

kak erna
sya ni lagi pulak, kalau berdiri sebelah enpakwe
hrmm...mungkin agaknya sya pun boleh kendong dia kot?
hahahahaaaa....

Acik Erna said...

sya..he he..jangan kendong kat luar rumah..terkejut orang nanti..

Zareda Norman said...

kak erna

senang hati surelah badan berisi.. ehhhehe.. lainlah kalau makan hati.. ehhehe

IMANSHAH said...

nak buat macam mana org selalu mandang pada fizikal..saya pun dah gomuk

missgee said...

Kak Erna,
Kena kawal2 gak..
Takut kalo dah gemuk penyakit
senang nak dapat..
Kasi kurang makan nasi..
Lebihkan sayur-sayuran or
lauk pauk.. Minum air kosong..
Insyaallah bulih turun or
berat maintain je :)

anymz said...

Biarlah kak.apo org nak cakap biarlah janji abang suko.se dulu pun selalu gak kono..selalu gak tapa yg cover..tapi bila berat dah naik mendadak tu yg tapa anta se poi mayfair..takut penyakit lain dtg.takot kono koncing manih.
akak pun hati2 lah yo.jgn sampai ado darah tinggi..

kaklong said...

kak,kaklong nk gomok balik laa..dulu maso anak daro cocah 63kilo borek..ni jam dah tinggal 50kg yo...huhuhu!
samapi ado keng kawan koba kaklong makan hati...soba yo laaa...

suri solehah said...

berisi tu tanda suami kita bagi makan cukup kak huhu..suripun penah kena gitu awal kawen ngan suami dalam 48kg je..masa tu ramai jumpa sedara belah dia..sejak dah anak ramai ni badan suri dah cecah 70 sesekali jumpa sedara belah dia(yg jarang jumpa)mak iah badan hang tembun betul(bahasa org utara tuk org gemuk)terkedu saya kak...tapi suami akan tolong jawab bg pihak macam suami akak tu lah hehe

izahdaut said...

akak.. 66kg tu tak de la gemok sangat saya bayangkan... tapi saya pun tak negur orang gitu kecuali la adik beradik lancang la sikit mulut ni. hehehe... tak pun kengkawan yang mmg mulut tak hengat ni pun saya tegur jugak gitu... maknanya kawan2 gurau la. tapi kot kalau betul2 dia gemuk tak le saya tegur gitu...hehe.. ala kak..rasanya sedang2 je kan kalau 66kg ni. mungkin kak sebofe ni kurus selim melim kan...

♫ mokwo® ♫ said...

kak erna dear 66kg tuh hanyalah berat spare tayar yg ade kek peha mokwo nih jehaaa...hihihi kita lagi gemuk dr kak...tak amek pot lah ape org cakap...malas dah haku nak diet....bila umur dah mececah 40, metabolism pun dah slow..slera masih mantop nak makan..mana berat mokwo nih tak naik...lagi satu cam no mokwo nak kurus kalau dah nak kena telan steroid ubat asma sepanjang masa..tak makan ubat sat gi terjelepok kono asma...org tak tau masaalah kita kan..

kasihredha said...

sporting suami akak..
yg penting suami sayang kan kak :)

secangkir madu merah said...

betol tu kakErna, yg penting badan sihat.. dan yg lagi penting gemok2 pun abang sayang hehehehhehe...

LIPISLADY said...

Sallam Acik Erna,

Memang ye lah, banyak makan ubat ni boleh mengemukkan, saya pun sejak makan ubat, jadi kuat makan plak.

Tapi bak tegur menegur tu, isshhh..kalau nak tegur pun janganlah direct sangat ye tak? kita yang dengar pun panas juga telinga ye, walau pun itu memang kenyataan.. kalau nak tegur pun guanlah ayat penyedap sikit...

hanez said...

salam,

saya follow..

annie said...

biarlah org nak ckp apo kak, yg ponting timbang akk tu dah rosak.....

~ Cik Azz ~ said...

Hehehehehe..

Mengekek-ngekek sey golak kak.. Apo nak kato, kito serupo... Sey lagi boghek dari akak... kok timbang la, mau topolanting jarum penimbang tu gak ehh...

Dah lali dah kak... tp kdg2 tu gogham gak donga ehh... huhu..

zino said...

tak ada la sampai macam kawan lamo yg yg datang tu hehe... oops marah mak cu kalau dia baca ni kang hehe

ummu said...

assalam kak erna
bestnya, hubby back up akak balik
tak pelah kak, dah naik berat pun,yang penting, kita gembira.

ibundo said...

iyo.. janji sehat.
Ado bondo2 memang sensip kalau orang togur. Tambahan lagi bagi kito yang dah berumur ni. Orang ang paham takkan keluarkan stetmen macam tu. Abang kito yo yang paham kan?

Dahlia said...

salam acik erna..
emm takpela acik, asal cik abang dh puji tu, ok la tu..
cantik lagi.baik dgr ckp suami ye.heheh

azi said...

Salam Akak Erna/Acik Erna..
Akak..saya tengok akak cantik aje..kecil molek...pada saya, sesuailah dengan umur kita yg. makin meningkat ni...sungguh...akak cantikkk...
itu tandanya En. Abang akak pandai "Jaga"..he..he..
P/s.akak, saya ni yang makin mengecil baju...sungguh!!...main hari, main naik...akak tengok gambar saya..kembang semcam aje...hu..hu..

Acik Erna said...

Zareda..ye betul..sebab senang hati kan

Acik Erna said...

IMANSHAH..memang orang nampak fizikal aje kan..tapi sebab lama tak nampak pun ye jugak tu,

Acik Erna said...

Missgee,,betul la,nak kena kawal jugak,masaalah besar kurang makan sayur la ni,,air kosong tu ok..nasi dah mula makan seminggu sekali atau 2 minggu sekali je,

Acik Erna said...

Anymz..tu la dia nim..alhamdulillah sekarang ni bolom ado darah tinggi..kolesterol je tinggi.

Acik Erna said...

kak lon.tak yah nak gomok balik kak long..
macam akak ni bilo dah gomok..semua e yang sakit..bojalan sikit dah mongah la kak long.

Acik Erna said...

surisolehah..basib baik en somi kita tolong cover kan..sejuk hati dibuatnya.

Acik Erna said...

izah..he he,,akak pun macam tu kalau kawan baik atau anak2 sedara..sesedap mulut je menegur.
tapi kalau yang tak biasa sangat tu..takut jugak..takut orang terasa..

Acik Erna said...

mokwo..waahh..lega akak rasa..bila baca komen dari kawan2 disini..sungguh seronok sangat..macam terlepas beban didada..terima kasih mokwo dan semua.

Acik Erna said...

kasihredha..ye betul,yang penting suami dan anak2 kita.

Acik Erna said...

SMM..akak setuju..janji sihat dan abang kita tak kisah kan..he he

Acik Erna said...

Wkmsallam LL..kalau kita makan ubat memang lapar aje kan..

Acik Erna said...

hanez..terima kasih..

Acik Erna said...

annie..timbang akak memang dah rosak..ha ha ha,,

Acik Erna said...

azz..bilo fikir balik memang golak dibuek e..
ontah la azz..asal sihat dah la kan..

Acik Erna said...

zino..jangan ngato kawan baik se tu..hehe.

Acik Erna said...

ummu,terima kasih ummu..yang penting sihat kan..

Acik Erna said...

ibundo iyo lah..sojak2 dah botambah umur ni..boghek badan pun ikut botambah,,

Acik Erna said...

wkmsallam dahlia..nasib baik..suami tak ikut ngata kan..he he

Acik Erna said...

Azi..mana ada besar nya..azi comel je badan nya...akak memang dah naik sikit ikut usia..nak buat camana kan..he he..janji sihat la ye azi..

JunAina said...

makin berumur semakin tahap metabolisma menurun, kebolehan membakar lemak rendah so mulalah lemak berkumpul...

apapun memang betul biar berisi sikit asal sihat tp kena juga kontrol berat badan takut lutut pulak tak tahan kak...

**mungkin puasa nanti boleh jarum timbang akan bergerak kebawah...hehehee...

ieja amieja said...

sabo yo laa..janji abg suko..hehe
ado yg nak jd mcm akk tp x dpt..yg dah beso plk nak jd kocik blk..ape2 je laa..janji hati sonang..

sal said...

apa rahsianya naik berat tu..

saya pula makin turun..
terasa kurus sikit sejak dua menjak ni..

apa2pun syukran jika sihat yee..

Acik Erna said...

Aina..nasib baik lutu dah baik..mulanya kena juga..rasa sakit..lepas pi klinik dan makan ubat,,alhamdulillah dah baik

Acik Erna said...

Ieja..yo lah..janji hati sonang kan..he he

Acik Erna said...

sal..tak tau nak kata rahsia apa..
tak tau sebab apa..he he..
alhamdulillah sihat sal..itu yang utama kan..

Mak Su said...

sy memang mudah terasa dengan komen2 pedas... saya kalu boleh malas nak jumpa orang.. jadik down sangat

Acik Erna said...

mak su..ada masa nya sensitif sikit..ada masa akak rasa macam gurau je..

HappyIrfa said...

baiknya abang Jalal..:-)
baik punya kover..takut bini dia ngamuk balik umah kot.hehe

Zaitun said...

Salam Erna...jahatnya mulut orang tu celupar betul.

My hubby selalu cakap dia tak kisah isterinya gemok asal saja hatinya bahagia.

iina said...

oklah belen ngan cik abg kan kak ;)

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear Kak Erna:)

ermmmmmmmmm...susahkan kak..dalam ramah ada yang terguris hati perasaan..
:(

p/s:...jgn susah hati kak..janji akak sihat!:):)

gadisBunga said...

otak taknak guna...ayat itulah yg keluar.

yg best tu org yg konon belajar tinggi pun ada juga yg macam tu kan acik?

Acik Erna said...

Happyirfa..tak takut dia..he he..bukan dia heran kalau ngamuk pun..telinga dah lali..macam dengar lagu je..he he..

Acik Erna said...

salam kembali zaitun..suami memang selalau macam tu..tak nak kecilkan hati kita..kalau tanya pun..tak de la..katanya..sedang elok aje tu..janji sihat..

Acik Erna said...

iina..he he..ye betul..belen..

Acik Erna said...

wkmsallam tini..terima kasih..janji akak sihatkan..itu yang penting..

Acik Erna said...

GB..terima kasih..memang macam tu la ragam manusia..

Piasara said...

"haha...ok lah tu kak baru 66...lagi sikit jer nak sama ngan berat saya ..kalau balik kg sesekali saya pun kena tegur mcm tu gak...dah lali dah.."

Acik Erna said...

Piasara.sabo jek la kan..he he..tak mau nai lagi dah pia.tak tau nak buat camana..

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Akhirnya! Dah tiga kali masuk ... last attempt sebelum tido.
Tadi kotak komen ni tak berfungsi!

Memang ada orang cakap direct gitu! Kak G pun suker juga orang bercakap benar & tepat.
Tapi bab gemuk ni sensitif juga. Kan? Kak G sekarang dah tak ambil kisah lagi Erna. Nak kata apa, memang kenyataan!

Yati Ali said...

sportinglah cik abang akak. jadi tunggu apa lagi...makan jerrr.. hehehe...

Angah said...

besh nye cik ababng tolong backup...

wahida said...

badan saya pun makin mengembang ni kak...asyik la duk mkn cheese la, mayonis la...tak berkhasiat sungguh!! huhu....

Acik Erna said...

wkmsallam kak G..
betul kata kak G..semuanya kenyataan..terima aje dengan rela kan..

Acik Erna said...

Yati..memang tak tunggu dah..terus pi makan nasi..selepas seminggu tak makan..he he

Acik Erna said...

Angah..kena lah backup kan..sape lagi nak tolong..

Acik Erna said...

wahida..akak tengok gambar wahida..cantik lagi tu..belum mengembang.

kakngah said...

yo kak...
pes taim along bawak balik kaklong, tombam tekau....
:P

Myra Jay said...

Sabar ye kak..
Samalah myra pun lik kpg baru2 nie, ramai tegur dah gemoks...huhuuu

Acik Erna said...

kak ngah..yo ko..pandai along kkak ngah jago kak long..slim jadi e..

Acik Erna said...

MJ..memang sabar ni..cuma nak liahkan perasaan je..he he