Saturday, July 2, 2011

ALHAMDULILLAH REZEKI..

Assalamualaikum

Hari Jumaat cuti..ada perjumpaan 3 penjuru disekolah.
Tengahari akak buat pecal aje..
kuah dah ada kan senang bancuh aje.
celur kan pucuk ubi,kacang panjang
campurkan dengan sengkuang dan timun.
memang sedap sampai tak makan nasi..
kenyang makan pecal je.
 Hari ni sabtu tengahari 
makan nasi dagang..sedap..tapi dengan kari ayam 
ikan tongkol akak cuma gorengkan untuk en abang dan anak2 sebab akak tak makan ikan tongkol
 Teringin pulak nak buat kek.
kali ni buat kek ambil resepi dari dapur ibundo/kak pah.
cam biaso lah kak pah..saya kalau buat memang tak de seni..
tak kisah lah kan kak pah..janji sodap..terima kasih kak pah.
betambah2 kocut la baju saya tu..

Satu lagi memang tak mau tunjuk gambar..cendol.

ok lah..banyak kerja lagi nak buat ni..esok cadang nak puasa..
jadi kerja gosok menggosok nak siapkan hari ni
Jumpa lagi.Insyaallah.

82 comments:

  1. kak erna....sodap sume tu haaa..nasi dagang tu campur beras nasi dagang ye kak,emm..sedpnyer, sume sedap la!

    ReplyDelete
  2. alahamdulillah..joki tu kan kak...sodap nampak ea kek tu..pandai akak buek...bak la sikit ha...hahahahah!!!

    ReplyDelete
  3. kat skol tadi mkn nasi dagang..mngantuk kak..huhu..dah la sibuk ngan sukan..

    ReplyDelete
  4. Assalam kak...pandai pun akk buat nasi dagang tu, terasa kesedapan pecal bila kuahnya sedapkan kak.

    tak ada seni tak apa kak janji ada rasa sedapkan, saya pun tak berseni juga heheh

    ReplyDelete
  5. kak....bila tengok gambar makanan ni perut yg lapar bertambah tambah lapar pulak

    ReplyDelete
  6. dah lamo kngh tak buek kek mekap2 camtu. buek kek togel yo.

    ReplyDelete
  7. Ida,japan..nasi dagang akak buat guna beras yang dah siap campur tu..

    ReplyDelete
  8. banyaknye menu acik buat...nyummmm....!!!

    ReplyDelete
  9. kak long..kok kak long dok sebolah rumah tak yah mintak pun akak dah antar..ha ha..

    ReplyDelete
  10. arah-najwan..nasi dagang memang sedapkan..pas makan boleh tidur..he he..

    ReplyDelete
  11. Assalam Rosaliza..nasi dagang tu..akak masak macam masak nasi biasa je..tak kukus pun..tak pandai..he he

    ReplyDelete
  12. sayang sayangibu..alahai..sianya..lapar ye..meh sini makan..

    ReplyDelete
  13. kak ngah..sajo akak cubo2 curah cekelat cair je tu..akak bukan pandai nak mekap2kan kek ni.

    ReplyDelete
  14. GB..tak banyak pun..hari cuti kan..

    ReplyDelete
  15. kak
    sodap kek cokelat tuh...
    nampak moist sangat :)

    ReplyDelete
  16. perghhhhh pecallll!
    sangat sedap tu kak




    itu kek...
    walau bukan resepi kak pah...
    saya dah selamat buat dan mam ngiahahaha

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum kak erna...dah lama sy tak makan pecal..bila keje kt sabah ni baru pandai makan benda2 mcm tu.

    ReplyDelete
  18. Acik...semua makanan tu mmng mnggoda iman....alahai bila nak merasa yg acik masak ni.....

    ReplyDelete
  19. Aslmkm.
    Berselang hari juga lagi baru Kak G dapat berkunjung balas.
    BZ ya jugak. Sistem pula asyik main aci! Aduh, letih!
    Seronok ceria aktiviti Erna ya? :)

    ReplyDelete
  20. Nasi dagang menu pagi negeri disebelah pantai timur...
    ....kena pergi cari ni.....

    ReplyDelete
  21. kek cekelet tu sedap.manis tak?kita kurang suka manis.sbb tu kek jarang buat.n dgn kata tepat selalu tak jadi kek.hihihihi....selamat berpuasa.kita bila ya?nak ganti pose, panasnya ya ampun.ramai yg mati sbb panas.

    ReplyDelete
  22. kasihredha..memang sedap..dah lama tak makan kek yang ada topping coklat macam ni.

    ReplyDelete
  23. Ms.lilies..pecal memang sedap
    kek coklat pun sama kan.

    ReplyDelete
  24. wkmsallam nuwairani..jauhnya sampai kesabah ye..tak pe dimana mana pun asal rezeki yang halalkan.

    ReplyDelete
  25. zuriey..mai la datang ambik..he he

    ReplyDelete
  26. MP..bila masa boleh makan acik masak..tapi nanti jangan frust pulak kalau tak menepati citarasa..he he

    ReplyDelete
  27. wkmsallam kak G..betul kata kak G..sistem ni betul2 tak memuaskan sekarang ni.

    ReplyDelete
  28. Zul..nasi dagang ssusah nak jumpa disini..kena buat sendiri kalau nak makan

    ReplyDelete
  29. anie,nagoya..kek ni cokelat kat atas tu yang mani..
    kalau tak manis tak sedap la anie..
    alasan yang boleh diterima....he he..

    ReplyDelete
  30. Salam Kak Erna/Acik Erna..
    Akak..saya tertinggal ketapi lagi..sibuk sangat 2 hari ni.he..he..
    Akak..saya pun suka pecal dan nasi dagang...dan macam akak jugak..suka makan dengan kari ayam..sedapkan kak..

    ReplyDelete
  31. azi..ye la azi sibuk betul..akak intai2 je.tengok tak de n3 baru.
    selalu jumaat maam ke siang ke mest ada yang baru..tak pe la azi..
    memang betul kata azi dulu..memang banyak persamaan selera makan kita..

    ReplyDelete
  32. Kak...kata orang biar buruk asalkan sedap...kalau cantik tak sedap buat apa kan..hhehehe... dah lama tak makan nasi dagang..

    ReplyDelete
  33. anie..betul la kata anie tu..anie dah balik ke..dari meneman sikecik tu.

    ReplyDelete
  34. klu kita BUAT SESUATU masakan DAN MENJADI, SEMANGAT NAK BUAT lagi yee...
    MACAM KEK TU, erna buat dah ok dan sedap,...esok2lusa tentu bersemangat untk buat lagi..

    ReplyDelete
  35. ACIK ERNA, wahhh memang pandai masak yer. Pecal tu buat saya pun teringin sebab lama tak makan.

    Cendol? oh cendol pun paberet saya!

    “Sebut ZIZAN lagi, Azie?”

    ReplyDelete
  36. akak .. sok punn ieda pose .. insyaallah sunnat isnin dan bulan syaaban ... kejap je kan :)

    ReplyDelete
  37. assalam sal..memang betul tu..bila yang kita buat tu dimakan habis lagi la membakar semangat nak buat lagi.

    ReplyDelete
  38. azieazah..tak dak lah pandai sangat..masak orang tua je.
    yang kek tu..ikut resepi yang ada diblog masak2..menjadi pulak..tu yang suka buat..

    ReplyDelete
  39. ieda..memang rasa sekejap je..hari ni pun akak puasa..nak buat puasa 3 hari diawal syaaban..insyaallah

    ReplyDelete
  40. macam biasolah erna. ketapi lambek. sobab tu solalu sampai lambek haha..
    Ooo.. dah buek dah kek tu ek. Tak kesahlah kalau tak lawa pun. janji boleh di ngap..

    ReplyDelete
  41. rajinnya kakErna, sesekali masak sampai masak macam2 hehehehehe seronoklah anak2 yg kat rumah tu..

    ReplyDelete
  42. Adoi kak..tergugat diet saya..jenguk blog Ida..ada mee goreng, nasi ayam segala, kat blog akak pulak ada pecal, kek adoiii...hehehe

    ReplyDelete
  43. Kak Erna,
    Yati pun suka pecal! Boleh ratah camtu je.
    Pandai kak Erna masak nasi dagang. Yati, tak pernah masak, beli je kalau nak makan.
    Kek tu pun nampak sedap!
    Kak Erna ni memang rajin masak, macam mama Yati la. :)

    ReplyDelete
  44. saya pun sama kak, kalau buat kek ke apa ke, mmg tgn saya tak berseni...hehe..tak pe kak, janji sedap!!

    ReplyDelete
  45. kak pah..boto tu..janji boleh dimakan..dah habih pun.he he

    ReplyDelete
  46. surisolehah..dulu.kuah aje..belum dibancuh..he he

    ReplyDelete
  47. SMM..hari cuti je yatie..kalau tidak apa ada aje..

    ReplyDelete
  48. Mokcik Azwa..
    ala sesekali tak pe..tak tergugat pun kan..he he

    ReplyDelete
  49. Yarie..pecak memang akak tak pandai makan dengan nasi..

    ReplyDelete
  50. wahida..tak apa tangan kita tak berseni pun kan..janji rasa ada..

    ReplyDelete
  51. Akak, saya suka pecal!!!...nak sikit!

    ReplyDelete
  52. Salam Erna...terliur tengok kek tu,nampak sedap.

    ReplyDelete
  53. nasi dagang...!!! sini kalo drive bukak tingkap, mesti bau nasi dagang sbb semua warung tepi jalan ada nasi dagang...

    awat tak makan ikan tongkol, sedap tau.. esp yg hitam tengah tu.. berebot kami..

    ReplyDelete
  54. salam akak..wow bestnye...nak jugak..hehehhe

    ReplyDelete
  55. yus..nak pecal ye..mai sini datang makan..

    ReplyDelete
  56. MULAN.nasi dagang memang sedapkan..buat sendiri pun tak sama macam beli kat pantai timur tu..disana lagi sedap.
    dulu2 kalau pi kerja di Ajil.terengganu tu.sarapan pagi mesti nak makan nasi dagang..sedap sangat rasanya.

    ReplyDelete
  57. Assalam zai..kek coklat memang kegemaran anak2..sekejap aje habis..

    ReplyDelete
  58. cikceria..ceria2 selalau nanti dapat makan kek coklat..

    ReplyDelete
  59. Tu kek apo tu kak..?

    Takleh jadi ni, dah lamo tak masuk dapo Kak Pah tu..Nak kono masuk gak la camni.. Jeles tengok kek akak tu haha...

    ReplyDelete
  60. assalam kak Erna, sedapnya pecal...kek coklat tu pun menarik..sedapx2..:)

    ReplyDelete
  61. azz..kek cokelat..cubo tengok kek dapur kak pah..hehe

    ReplyDelete
  62. salam kembali nieza..nieza kalau buat mesti lagi cantik..

    ReplyDelete
  63. Kak Erna,
    Kek tue memang nampak tak lawa
    tapi biasanya yang tak lawa tue
    arr paling sedap..hehehe

    ReplyDelete
  64. missgee..ha ha ha..betul la tu.memang kejap je licin kena makan..

    ReplyDelete
  65. waa mcm2 makanan..best la..semua tu feveret yana tu...

    ReplyDelete
  66. Kakak selalu juga guna pecal segera yg paket tu. Tinggal bancuh. Kakak suka aroma cekor dia yg special... tak makan nasi pun tak apa:)

    ReplyDelete
  67. semua pun sodap terutama masakan orang N9. podehhhhh

    ReplyDelete
  68. kakzakie,,memang bau cekor tu yang acik suka

    ReplyDelete
  69. kakinakl..pandai masak n9 kan

    ReplyDelete
  70. "salam kak..amboii macam2 ada tuh..semuanya nmpak sedap..kek coklat tu tak cantik tk pa janji rasa sedap..akak tak berseni saya pun sama buta seni...hehehe..saya pun terbako tgk menu akak ni,terutama pecal tu..kt tmpat sy kami sebut gado2.."

    ReplyDelete
  71. Piasara..alhmadulillah..memang macam2 ada..waktu cuti..boleh masak macam2

    ReplyDelete
  72. assalam rosa..memang kurang sihat..terima kasih banyak ingat akak.

    ReplyDelete
  73. sayang2ibu..dah bising dah ni..he he..

    ReplyDelete