Wednesday, October 5, 2011

BUAT BISKUT

Assalamualaikum.

Semalam cuti..dah siap masak dan hantar nasi ke anak disekolah... dah solat zohor
...apa nak buat ye..nak duduk diam..tak boleh,.nanti kepala ni asek memikir je kan.

Acik tengok tengok le resepi yang pernah acik printout
Sekali tengok  ada 2 jenis biskut yang bahan bahan dia ada dirumah

Apa lagi..mula jalankan operasi
biskut yang mula2 dibuat ambik dari blog yang selalu acik terjah  nor secubitgaram.terima kasih nor.
biskut bunga cina..(nor gambar tak de ye) acik suka biskut ni..rasa macam makan biskut bangkit sagu sedap.

kemudian buat pulak german cookies..biskut ni pun sedap rupanya..buat pun senang sangat.

dah siap..cik abang bawak balik 2 biji pisang tanduk muda..
apa lagi..jadilah pulak kerepek pisang.

Lepas tu kan..bila anak2 balik..tanya..mak buak kerepek? buat kuih raya?

eh..iya la kan..camana boleh buat biskut raya pulak ni..
apa nak jawab ni
biasanya acik buat kek aje..
Tapi tak pe..ari ni cuti lagi..petang nanti bila dah siap semua kerja..boleh buat lain pulak

Ok lah..acik nak masak pulak..nanti nak hantar makanan kesekolah lagi..pagi tadi hero bungsu dah pesan..
mak hantar lebih boleh tak..nak bagi kawan kawan..
mak kawan tak datang hantar makanan katanya..
Iyo lah dik..nanti mak bagi lebih..

Jumpa lagi insyaalah


104 comments:

  1. gambar takde ke kak?...hehe

    tu kira biskut raya haji eh kak?...:)

    ReplyDelete
  2. hahaha..akak buek kuih rayo yo kak..mesti jiran sebolah tu ingat akak buek kueh utk deepavali..

    ReplyDelete
  3. emm rajin adik bawakan bekal mkn sama2 kawan dia...bagusnya

    mesti acik pndai masak :)

    ReplyDelete
  4. rajinnye akak hantar bekal utk anak2 kat skolah. bestkan. bertuah anak2 achik dpt ibu cam achik

    ReplyDelete
  5. Ya allah rajinnya dia buat biskut , pic x dak ke kak..x dapat rasa lihat ic pun jadi la hehehe....

    ReplyDelete
  6. tempek la gambar... baru rasa puas

    ReplyDelete
  7. baik hati si bungsu acik.beringat kat kawannya tang makan ..

    ReplyDelete
  8. prihatin sungguh hero bungsu
    kalau diamalkan selalu, mau bengkok jugak ye acik.. hehehe

    sama mcm org lain.. nak tgk gambo kukis!!

    ReplyDelete
  9. 'mak tak nak hantar kat klia sekali ker?'hehe..untung aimi

    ReplyDelete
  10. Seronok kan bila boleh pegi sekolah hantar makanan ke anak. Tak perlu beli kat luar lagi.

    Lebih berkhasiat dan bersih. Dijamin.

    I like kerepek pisang!

    ReplyDelete
  11. Kueh raya sepanjang tahun bole buat. Buat minum petang. :) Nak tengok gambar juga.

    ReplyDelete
  12. kak, tayang la german cookies tu..nak tgk rupa dia mcm mana...festaim dgr ni...

    ReplyDelete
  13. dengan rasa rendah hati...minta sebalang boleh?? utk stok raya haji..

    ReplyDelete
  14. sey ado gak simpan resepi german cookies tu kak.. kawan ado bagi hr tu...

    Kalau guno topung gandum, boleh tak kak..?

    ReplyDelete
  15. Wahhhh....rajinnya Acik buat biskut raya....beruntung anak2 Acik ...

    ReplyDelete
  16. Baguslah k.erna bg lebih makanan pd kwn anak2....bertambah rezeki k. erna nanti..... :))))

    ReplyDelete
  17. lady pernah try buat kuih cina.. tp kan.. x masak.. kenapa nth.. masak dah lama.. dah hitam sikit warnanya kat bawah tu.. tp kat dalam msh melekit.. knp jadi mcm tu yer?

    ReplyDelete
  18. kak ngah..dah loteh pulak somalam..macam2 bona dibuek..maleh dah nak ambik gambar..he he

    ReplyDelete
  19. anymz..ha ha ha..tak teringat lansung akak ngan rayo dio orang tu..

    ReplyDelete
  20. Maya Mayana..masa periksa ni dia tak balik tengahari..nak beli nanti lambat..tu yang acik hantarkan dia makan tengahari.

    ReplyDelete
  21. mamasyaza..masa periksa ni je acik hantar..

    ReplyDelete
  22. Amy..bila sorang2 memang tak ingat pun nak ambik gambar...bila anak2 ada baru ambik gambar..

    ReplyDelete
  23. NM02..tak ambik gambar lagi..he he

    ReplyDelete
  24. Nieda.macam tu la dia..kalau bawak bekal..mesti nak ada untuk kawan sekali..

    ReplyDelete
  25. h4ni3..macam tu le perangai dia..kalau pagi2 bawak bekal pun mesti nak kena lebih..nak bagi kawan katanya.

    ReplyDelete
  26. happyirfa..kalau pandai memandu sendiri..memang dah sampai dah..he he

    ReplyDelete
  27. ieda..belum ambik gambar pun..he he

    ReplyDelete
  28. azieazah..tapi tak selalu pun hantar..ni masa periksa je..

    ReplyDelete
  29. yati..ye la..boleh buat setiap masa kalau nak makan ye tak

    ReplyDelete
  30. Wahida..tak dapat nak tayang..tak ambik gambar..

    ReplyDelete
  31. rajin nya la acik..tp sayang tk de gambo..sy nk tingin nk tgk beskut german itu :D

    ReplyDelete
  32. ucu Faridah..he he..bagus ucu..sopan santun nak mintak sebalang..

    ReplyDelete
  33. azz..kalau campur ngan tepung gandum tu boleh..tapi tepung kentang e tu mesti ado.tu yang buek rangup tu..

    ReplyDelete
  34. MP..ada masa ni..buat pun satu adunan je..nak makan..

    ReplyDelete
  35. Ibuhani..insyaallah..anak akak memang macam tu..kalau makan tak mau sorang..mesti nak bagi kawan jugak..

    ReplyDelete
  36. baiknya mak ni ...
    buat lebey utk acik sekali boley tak? :)

    ReplyDelete
  37. ladybird..alhamdulillah pulak..yang acik buat..selok je rangup nya..

    ReplyDelete
  38. Tihara.buat kerja sorang2 memang malas nak ambik gambar bagai..he he

    ReplyDelete
  39. Acik..boleh je..mai le acik datang sini..

    ReplyDelete
  40. kalau dah teringin tu tak kiro rayo ko tak kak kan??
    heheheh!

    ReplyDelete
  41. siap suh buat lebih utk bg kwn2 yer...sure kwn2 dio happy kalo tiap2 hari mcm tu..hehe

    ReplyDelete
  42. errkk mokwo nak jadi kawam emi jugaklah..boleh tumpang makan preee!!! sukah3x!! bertuah badan kawan2 si emi!

    ReplyDelete
  43. kak long iyo lah kak long..bilo teringat yo terus jadik..he he

    ReplyDelete
  44. papa Mifz..memang macam tu elalunya dia.selalu ingat kawan..

    ReplyDelete
  45. mokwo..he he..boleh2 tak jadi kawan emi pun bleh jugak..

    ReplyDelete
  46. kalo dekat best nya serbu rumah acik...!!! makan pandai tapi kalo ngerjakan cookies/kerepek, saya angkat tangan & bendera putih.. banyak ngat kerja nya..

    ReplyDelete
  47. "macam tak best jer sbb takde gambar kukis2 tu kak..hehhe..apapun dpt bayangkan..mmm sedap2.."

    ReplyDelete
  48. MULAN..angkat bendera putih..he he..
    nak buat camana mulan..tak de anak dara..buat le sendiri..

    ReplyDelete
  49. Assalam Pia..semalam banyak kerja..sorang2 buat..yang selalu rajin ambik kan gambar exam..jadi tak de la gambar..he he

    ReplyDelete
  50. selamat petang Acik,
    rajinnya mengukis... terbau biskut tu...
    anak-anak memang seronok kalau kita datang hantar makan kat sekolah, anak Amie selalu pesan kalau mummy cuti hantarlah makanan ke sekolah (tengahari...sebab petang ada kelas tambahan), samalah macam anak Acik jugak,pesan lagi supaya bawa lebih sebab nanti kawan-kawan tengok teringin pulak nak makan sama.

    ReplyDelete
  51. ye la amie..budak2 cukup seronok bila kita hantar makanan..lepas tu pulak..baik hati kan..tak mau kawan2 tengok aje..,mesti nak ,akan sama dengan kawan2.

    ReplyDelete
  52. Kak Erna,
    Ibu yang rajin sungguh..
    Untung si anak bongsu itu..:)

    ReplyDelete
  53. mesti si adik serook kalau emaknya tak bekerja bolehlah hari3 hantar makanan ke sekolah hehehheehe..

    ReplyDelete
  54. beruntungnya lah hai..cik abang dpt isteri mcm kak erna yang rajin nih.. n beruntung juge anak yang dapat ibu yang rajin ni.. ;)

    saya kagum. sy pun nak jadi begitu kelak. best nya anak makan makanan yang ibu masak.. ;}

    ReplyDelete
  55. nak ordarrr utk raya haji boleh? hehe

    ReplyDelete
  56. nak oder..nk oder..hehe
    eh takde gambar eh kak? :P




    luv,
    cik ana :)

    ReplyDelete
  57. alhamdulillah.budak tu dpt rezki makan...

    moga Allah bagi ganjaran kepada keikhlasan hati kita ..

    ReplyDelete
  58. missgee..bukan rajin sangat pun tapi untuk anak2..

    ReplyDelete
  59. SMM..memang seronok pun siap order..nak suruh hanrat apa ke sekolah tu..he he

    ReplyDelete
  60. Fatin Marz..alhamdulilah..
    Insyaallah fatin memang boleh buat macam tu jugak..

    ReplyDelete
  61. GB..gambar tadak..cameraman pekse..

    ReplyDelete
  62. anamizu..gambar tak de..photografer..pekse..he he

    ReplyDelete
  63. sal..terima kasih..insyaallah sal..

    ReplyDelete
  64. kak sedapnya bila teringat biskut raya..sekarang ni baru teringin nak makan kan..masa raya hari tu tak sentuh pun

    ReplyDelete
  65. nak kena wat jugak biskut nie....nak raya haji pulak kan...hihihi

    ReplyDelete
  66. Salam K.Erna..ingat dulu masa anka sek rendah...mmg htr nasi ptg2 klu depa ada tuisyen.anak pon siap pesan suh bwk lebih nasi-lauk sbb ada kwnya yg maknya xhtr nasi....

    ReplyDelete
  67. wah! leh tempah biskut utk raya haji ni..rajin betul akak ye..klu sy nak buat kepek pisang tuh leceh betul..selalu goreng jer, lbh bg jiran2..

    ReplyDelete
  68. rajinnyer kakakku ni...sampai 2 kukis pas tu kerepek pisang pulak...cekap akak buta kerja...

    ReplyDelete
  69. suri solehah..tu yang akak buat jugak biskut tu..sebab akak dengar ayanya tanya ngan anak2 mana biskut raya..ada lagi ke..he he..anak2 kata dah habis..

    ReplyDelete
  70. eisyaawie..ye lah eisya..kena buat tu..tak lama lagi raya haji..

    ReplyDelete
  71. azatiesayang..memang anak2 kita ni prihatin kan dengan kawan2 dia..
    tak sampai hati nak makan kalau kawan baik tak makan sama..

    ReplyDelete
  72. ieja.buat sikit2 untuk makan sendiri je..he he

    ReplyDelete
  73. ida..akak buat satu aduna je..lepas tu..tak terap pun..main gentel2 bulat2 je..tu yang cepat siap.he he

    ReplyDelete
  74. rajinnya..acik erna..memang ibu mithali..thanks ya..

    ReplyDelete
  75. salam k.erna..kami nie klu g mana2 mmg xnginap,sampai umah pon mlm gak lar...Klu Hb ngantuk.singgah tido jap.

    ReplyDelete
  76. Hai kak..ujung thn gi CH nak?nape gi sana sakit tinge? sejuk ke? tp skrg mcm tk sejuk je...esok entry penuh gambar :)

    ReplyDelete
  77. MaMa AiNi..sesekali je datang rajinnya..

    ReplyDelete
  78. Azatiesayang..ye ke..muda2 lagi tak pe.akak dah tak boleh macam tu.suami mudah mengantuk..bahaya memandu malam2 pernah dia terlelap

    ReplyDelete
  79. Maya..ta tau la maya..rasanya sebab tekanan naik tanah tinggi..sebab masa pi genting dulu pun macam tu jugak..

    ReplyDelete
  80. Kak... biskut raya kat rumah anie menimbun lagik...huhuhu...tak boleh nak mkn dah...

    ReplyDelete
  81. anie..ye ke..kat rumah akak ni..kuih raya..jarang sangat tak bermakan anie..hero2 4 beranaka tu suka makan..kalau akak tau tak yah buat pi ambik kat umah anie je..he he

    ReplyDelete
  82. Aslmkm.
    Alhamdulillah. Ibunya rajin, anak2 pula suka makan. Suami pula boleh la numpang tuah anak2! :)

    ReplyDelete
  83. DDrfauziah.alhamdulillah..tapi tak rajin mana pun kak G

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum My dear KakErna:)

    ..alahai gambar tak dek kee kak..
    Pe2 pun..memang akak rajin gituu..
    Ibu mithali!Alhamdulillah....

    :)tahniah kak...
    :)

    ReplyDelete
  85. Rajinnya Acik buat kerja di dapur. Selamat menjalani PMR buat adik ye... Hari ini relex dan sambung lagi Insin kan Acik...

    ReplyDelete
  86. camni ya perasaan ibu yg ankanya nak pekse, nanti saya merasa la jugak :)

    ReplyDelete
  87. salam akak..
    akak saya tertinggal "ketapi"...bukan apa, dah 3 hari tak buka natebook saya...

    Rajinnya akak masak...semuanya sedap2...dngar pun sedap..he..he..

    ReplyDelete
  88. wkmsallam tini...terima kasih..
    Gambar memang tak de la tini..yang selalu a,bik gambar periksa..

    ReplyDelete
  89. kakzakie..hari ni..dia rehat tak pekse..tapi acil tak rehat..pi kerja..he he

    ReplyDelete
  90. Anamarza..macam tu la..insyaallah nanti ana akan merasainya.

    ReplyDelete
  91. azi..tak tinggal ketapi pun..ketapi tunggu azi..he he

    ReplyDelete
  92. Salam Acik... Ma faham, tak kecik ati pun...! Nanti senang2 ma akan jelajah n3 Acik yang lama2 macam yang Acik sarankan, k...!

    ReplyDelete
  93. german kukis...yummi

    sharelah resepi yg mudah tu :)

    ReplyDelete
  94. kamariah..wkmsallam..terima kasih ye..memahami..

    ReplyDelete
  95. Ati..nanti ati masuk blog kakjee tu..jumpa la resepinya.

    ReplyDelete
  96. Rajin akk msk n hantar ke sekolah hero bongsu tu.. buat biskut untuk raya haji ke kak hehhe

    ReplyDelete
  97. Assalam rosa..kebetulan cuti kan..tu sebab hantar ke dia..tak perlu la dia beli kat kantin..

    ReplyDelete