Saturday, October 1, 2011

JOM MAKAN..

Assalamualaikum
Dah lama rasanya acik tak cerita masak dan makan ni
Hari ni teringin pulak nak letak gambar apa yang acik masak hari ni
Hari ni pun tak tinggal masak lomak cili api..masak lemak cili api cendawan..tapi tak ambik gambar pun
kemudain masak ikan talapia ni
GARLIC FISH kata norsecubitgaram.
nor dapat dari MasDuniaku.
terima kasih pada kedua2nya.
Kemudian tak lupa jugak buat mee goreng.
acik ambil resepi dari Izah Muffin Lover.
izah kata dia ambil resepi dari nor secubit garam juga.
Terima kasih lagi sekali pada nor dan izah.


Nor..terlebih cili api akak letak..pedas betul.
Pedas2 pun sedap..letak pulak daun kari
wangi sungguh.
 Nasib baik la ada cendol ni..boleh melegakan kepedasan mee goreng yang acik masak
Tak lupa jugak..jagung yang menjadi kesukaan arwah mak dan bapak ni.
setip kali nak buat jagung rebus dihiris dan gaul dengan kelapa dan gula ni..
Acik mesti teringatkan kedua ibuayah yang tersangat la suka makan emping jagung ni.

cukup sampai disini dulu..insyaallah 
jumpa lagi.

88 comments:

  1. salam k.erna.. wahh berderet menu akak masak arini ya.. nor nak mee jer, ada lagi tak? :)

    ReplyDelete
  2. wkmsallam nor..ada..mai le datang.boleh makan sama2..lagi pedas lagi sedap..he he

    ReplyDelete
  3. salam kak erna . terima kasih sudi singgah blog tulip . terharu tulip .

    p/s: feveret tulip bubur jagung juga . hehe .

    salam perkenalan ye kak :)

    ReplyDelete
  4. ASsalam Kak, tadi susah hati saya x dpt masuk blog akk, bila klik kat bloglist dia kata blogger not found..saya akaun FB akk tak jumpa, cuba refresh lagi baru dpt, lega rasanya.

    Banyaknya akk masak sedapnya, ikan talapia tu, tergoda nk rasa

    ReplyDelete
  5. kak,cendol tu buek sdri ko boli?

    ReplyDelete
  6. dalam banyak2 menu tu, sy paling rindu jagung rebus tu! adoi...kalau kat pasar tani selalu ada jual tu. mak pon suke beli..sedap sgt makan dengan kelapa parut mcm tu

    ReplyDelete
  7. badan rasa panas ni ... sedapnya dp hirup cendul tu! :)

    ReplyDelete
  8. Situlip..salam perkenalan dari acik jugak..insyaallah..ada masa acik kan tetap jenguk blok tulip.

    ReplyDelete
  9. assalam rosaliza..tadi akak sendiri pun tak boleh masuk jugak..macam2 cara akak buat..baru boleh..
    ikan talapia tu akak pun tak rasa..anak2 ngan ayahnya makan habis..sebab hari ni akak tak makan nasi..dah kenyang makan jagung je..

    ReplyDelete
  10. kak long..cendol e akak boli..tapi bancuh sendiri..he he

    ReplyDelete
  11. Nuwairani..jagung tu memang dari kecik akak dah makan cara macam tu..
    bila buat anak2 pun suka..

    ReplyDelete
  12. Acik..he he.mai le makan cendul..

    ReplyDelete
  13. kak...memang sedaplah lagi2 cendol tu...nak boleh?..hehe.

    ReplyDelete
  14. leyna..kalau dok dekat..bila2 aje..mari le datang makan..he he

    ReplyDelete
  15. Aslmkm.
    Maaf ya di atas kelewatan berkunjung.
    Hmmm. Jagung cenggitu dipanggil emping ya? Hari ni baru tau.

    ReplyDelete
  16. kak..yg cendawan masak lomak tu mesti cendawan yg kecik2 tu kan..yg kutip dkt btg pokok getah..sedap kak cendawan tu..goreng pedas..alahai..terliur pulak saya..


    menu hak lain tu pom..kecur mulut wey..hahahha

    ReplyDelete
  17. DrrFauziah..
    wkmsallam kak G.
    arwah mak yang sebut emping jagung tu kak G..saya ikut je..

    ReplyDelete
  18. sarah-najwan..alahai sian nya..dah terliur dah..jangan mengidam nak makan dah le ye..kalau senang cari tak pe kan..sarah dah ok ke..

    ReplyDelete
  19. aSSALamualaikum Kak Erna:)

    ..memang superb !!
    terliur dibuatnya..heheh

    ReplyDelete
  20. PnKartini..waalaikumussalam..
    hari ni terajin pulak sikit tini..
    yang cendol tu anak yang mintak..

    ReplyDelete
  21. kalau ada ubi rebus hujan2 ni sedap kak

    ReplyDelete
  22. assalam..

    tokolip mato den ni.. bilo nk raso agak eh :D

    ReplyDelete
  23. Imanshah..haa.yang tu paling sodap..ada pulak sambal tumis..

    ReplyDelete
  24. Assalam maiyah..alahai..tekolip yo..maaf yo..kalau dokek boleh je bagi raso..

    ReplyDelete
  25. best nye jagung n kelapa tu :)

    ReplyDelete
  26. salam acik erna,

    lewat lak dtg nie..mee tu ada lagi ke..sodap tu hulur sikit bole..hehe

    ReplyDelete
  27. kak ,. gulai cendawan busut ko cendawan kukur


    emping jagung tu lotak gulo anau lae wangi kan ...kak

    ReplyDelete
  28. anitaare..wkmsallam..memang betul la...lambat sangat..mee memang dah licin..he he

    ReplyDelete
  29. ibuintan..cendawan tiram yo..
    gulo enau dah habis lah ibuintan..ado tinggal satu..dah buek gulo cendol tadi...

    ReplyDelete
  30. salam. Tak terlawan komen yg banyak kat blog cik Erna ni.

    sedap cendol, nampak lemak manis sekali.

    ReplyDelete
  31. Kek rumah ni makan jagung gak, tp takdo la ghajin nak buek mcm akak buek tu.. Sey main kukus yoo... sonang... hehe..

    ReplyDelete
  32. salam kak
    sodap betul nengok cendol dan mee tu kak. Saya selalu beli cendol kat tepi jalan kat tempat kerja :)

    ReplyDelete
  33. Assalam Kak Erna, wahh byk menu sedapx2 tu...rajin betul akak..sekali keluar menu berderetx2 la.buat saya lapar la mlmx2 singgah sini..hehe

    ReplyDelete
  34. pepagi dh tgk cendol...
    hadoi..
    mamang nak kene cari gak petang2 kang.. :P

    ReplyDelete
  35. mee dgn cendol tu tak menahan dia punya sodap tu kak....
    dah kono carik cendol ni hehehehe

    ReplyDelete
  36. lambat dpt singgah kt umah k'erna mesti dh abisss ni....tak kira nk jugakk he..he

    ReplyDelete
  37. Salam Akak..
    Alhamdulillah...dapat jugak kita bertemu lagi kat sini ye..
    Akak..nampak sedap2 semua masakkan akak...ikan tu wpun saya tak makan, tapi nampak mengiurkan betul..cendol, mee goreng dan jagung tu pulak kegemaran saya....

    ReplyDelete
  38. cendol sodap...

    mee goreng masak guna cili api.. huhhh..

    ReplyDelete
  39. Nieda..acik nagn anak2 memang peminat cendol..memang sedap

    ReplyDelete
  40. Azz..anak2 akak suko makan jagung cam ni..teringat dio kek uwan ngan atuk e..yang gomae makan jagung caro ni..akak pun suko..

    ReplyDelete
  41. kasihredha..kalau nak makan cendol...biasanya akak beli cendol nya aje..lepas tu bancuh sendiri..buat air gula sendiri..

    ReplyDelete
  42. Assalam Nieza..bila datang rajinnya ..macam tu le nieza..he he

    ReplyDelete
  43. kak ngah..kalau rajin cam ni la..akak bancuh sendiri..kok kurang rjin..akak poi kodai leman dawi yo..

    ReplyDelete
  44. Ms.lilies..mee..sonang dapek kan..cendol yang susah sikit..he he

    ReplyDelete
  45. Ida,japan...tu la..dah habis dah..lambat sangat..he he

    ReplyDelete
  46. kak yong..memang pedas betul tu..nasib baik anak2 tahan makan..

    ReplyDelete
  47. kalau dtg sini, selalu dihidangkan dengan makanan yang lazat2..mekasih..pencetus motivasi utk memasak..

    ReplyDelete
  48. salam hari minggu kak erna,

    ..sy first time tgk jagung + kelapa+gula tuh..pggl emping jagung ya?

    ReplyDelete
  49. Fatin..wkmsallam.dari kecik acik dah biasa makan jagung cara itu..sedap...anak2 acik pun suka..

    ReplyDelete
  50. sal..tengok keadaan jugak sal..bila datang mood rajin tu....macam2 jugak le dibuat..

    ReplyDelete
  51. ati paling suka masak lomak
    nogori...mmg sedapppp!!

    ReplyDelete
  52. Ati..ye ke ati suka..nanti kalau nak datang mah akak bagi tau.akak masak kan masak lomak cili api ye

    ReplyDelete
  53. Assalam azi..alhamdulillah..dapat kita jumpa lagi disini kan..azi pun suka jugak makan jagung dan cendol ye..sama la kita..

    ReplyDelete
  54. Kak Erna,
    Meriahnya makanan..
    Nampak sedap pulak tue..
    Kecur air liur

    ReplyDelete
  55. missgee..nampak aje sedap..rasa belum tau kan..he he

    ReplyDelete
  56. lamo tak makan cendol ni erna..
    Raso nak poi cari yo potang kang.

    ReplyDelete
  57. K.erna.....terliur pulak cendol tu! Nak pulak panas2 kat Pilah ni.....:))))

    ReplyDelete
  58. yaaa...semua nampak sedap. saya dah sendawa. brrrppp....! heheh~

    ReplyDelete
  59. oh mee grg taruk daun kari sedap ye .. ermm boleh cuba nie .. :)

    ReplyDelete
  60. kenapalah baru hari ni sempat bukak blog acik..kalau tidak mau habis licin ucu kerjakan..hihi..sangat2 terpaksa telan air liur tengok cendol u...

    ReplyDelete
  61. tengok mee goreng acik erna, terliur haa...huhu

    ReplyDelete
  62. kakchik.. sedapnye ikan talapia tu.. favourite lady..

    ReplyDelete
  63. ibundo..
    kalau cendol ni kak pah..selalu..budak2 suko.kok maleh bona poi kek leman dawi yo makan..

    ReplyDelete
  64. Kalau masa kakak komen N3 ini semuanya sedap belaka. Kakak sedang lapar... faham ajelah hari isnin mesti semua maklum...

    ReplyDelete
  65. Ibuhani..memang sedap lagi2 kalau dapat ais yang dikisar tu kan..

    ReplyDelete
  66. GB..tengok gambar pun kenyang ye..

    ReplyDelete
  67. ieda..sedap..anak2 suka makan..

    ReplyDelete
  68. Ucu Faridah..dah tengahari ni..nampak cendol..memang tak boleh tahan punya..

    ReplyDelete
  69. Yus..mai sini acik gorengkan mee..he he

    ReplyDelete
  70. Ladybird..ye ke..sama la dengan anak2 acik..suka ikan talapia goreng.

    ReplyDelete
  71. akzakie..acik yang dah makan..tengok gambar ni pun terliur lagi..tunggu buka nanti le..

    ReplyDelete
  72. Kan dah cakap. kalau saya makan byk jgn salah kan saya, salahkan blog2 yg tampal foto makanan camni lah yg merosakkan keimanan saya..huhuhuh..please laaaa...terliur sgt2 ni...

    ReplyDelete
  73. wowww... cendol!
    nak semangkuk! :D

    ReplyDelete
  74. sedap tu talapia. plus cendol lak tu..

    makan dan makan..

    ReplyDelete
  75. Alamak, tengok gambar kak Erna, tiba-tiba teringin nak makan mee goreng. :D

    ReplyDelete
  76. Hani@debumelukut,..he he..makan..tak pe..jangan tak makan..

    ReplyDelete
  77. Yan..betul yan..makan aje kan..

    ReplyDelete
  78. Yati..nasib baik mee goreng senang nak buat kan..

    ReplyDelete
  79. kalau nak oreder kicap char koey teow, kontekx lah nnati saya uruskan harga pek percubaan RM4.90 untuk 1 pek koey teow. kini memasak char koey teow bagai pro bukan lagi 1 masalah

    ReplyDelete
  80. hari ni achik x masak ape2? (07 okt 2011)

    ReplyDelete
  81. Hajah Hasnah..
    macam mana ye nak kontek.

    ReplyDelete
  82. Ladybird..hari ni..acik keje..jadi tak masak..masak nasi je..beli lauk..

    ReplyDelete