Followers

Sunday, October 16, 2011

BICARA SANTAI

Assalamualaikum

Dah siap semua kerja..
acik ngan hero bongsu..dok relax kat depan rumah.
acik pun saja tanya ngan dia..
nanti kalau dapat dok asrama..nak pergi ke.

Kalau ada yang masih ingat..acik pernah bercerita disini macam mana
kelam kabutnya kehidupan acik selama sebulan
masa dia diterima masuk asrama selepas upsr dulu.
satu hari 7/8 kali  menalipun..menangis setiap kali talipun.
sampai kan maknya ni 
makan tak kenyang..mandi tak basah..tidur tak lena..
selepas sebulan..terus uruskan..pertukaran dia.
bawak balik dan bersekolah dekat dengan rumah..
baru senyap.

Acik saja tanya ngan dia..lepas PMR ni pulak 
macam mana.
Senang aje dia jawab..kalau dapat aimi pergi la ..katanya.

Acik tanya lagi..betul ke..
Tapi..eh..dah ada tapi pulak dah..
Tapi kalau dapat sekolah Teknik yang boleh ulang dari rumah..
aimi nak masuk sekolah teknik je..katanya.

Sebenarnya kawan kawan opis 
masih ingat lagi macam mana acik kelam kabut masa yang dia asyik menalipun tu.
Tu sebab ada yang bertanya.
"kak nanti aimi macam mana..nak dok asrama ke'

tu sebab bila dok berdua dengan dia tu acik saje2 tanya.
walaupun macam mana pun hari tu akan tiba 
dan acik harap hero bongsu akan berubah.
dia pun dah besar kan.

Acik doakan aje yang terbaik buat hero bongsu.



80 comments:

  1. acik..mama pernah alaminya dulu waktu ank mama bersekolah di kuala klawang..he2x..akhirnya blk bersekolah diklang semula..sbb dia ank tunggal mama..he2x..mcm2 kerenah ank2 kita ni kan acik...

    ReplyDelete
  2. tak pe dia dah besar ni..Insya Allah nti boleh bawak diri..kedik2 ni payah sket kan kak :)

    ReplyDelete
  3. tu la kak... org pun risau gak kalau adam dpt asrama form 1 nanti. belum redha nak lepaskan dia berdikari. umo dah 12thn, kuku kaki tgn pun mummy eh potong an laei kak..

    ponah ckp kek abem, kok dapek yg dokek ni ulang alik yo. sanggup p antar p amik. marah abem. dio koba namo pun sklh asrama ponoh mano buleh buek camtu kehkehkeh!!!

    ReplyDelete
  4. Kak... takut jugak nanti anie pun jadi macam akak... dulu sama jugak dengan farhan... siap2 dah cakap kat dia... kalau dpt asrama lepas PMR tak payah pergi...hehehe

    ReplyDelete
  5. ari tu ami ada gak isi borang permohonan ke asrama penuh. nampak cam beria sgt dia nak pegi.
    en. abah pun sokong dia 100%. tapi saya ni cuma berlakon, diluar nampak menyokong, tapi di dalam hati, saya tak sampai ati nak lepaskan dia tinggal kat asrama, saya risau. apapun saya berdoa semoga dipermudahkan segalanya

    ReplyDelete
  6. "saya, masa kakak dpt msuk asrama lps upsr dulu,saya suruh pegi tp dia tk nak...form 4 ni kalau dpt dia dh bersedia...saya tk kisah...saya ckp kt dia 2 thn diasrama tu sbgai persediaan masuk u...insyaallah..smga ank2 kita berjaya...hero bongsu acik tu pun insyaallah,dah bersedia dah tu.."

    ReplyDelete
  7. anak bongsu,memang susah sikit nak lopeh an kan kak?

    ReplyDelete
  8. Assalam kak, anak2 saya sampai sekarang bila sebut asrama, mesti kata tak nak,takut xleh balik umah, tapi saya rasa lagi baik diorg dok asrama, moga2 pas ni amie dpt dan nak ke asrama

    ReplyDelete
  9. dulu dia kecik tp skang dia dah besar ... apa2pun, biar ler dia yg decide, kan! :)

    ReplyDelete
  10. Saya lebih suka anak-anak duduk asrama. Lebih berdisiplin. Kalu kat rumah saya mudah sangat tolerate.

    Anak bongsu ni mesti manja dgn mak, kan? tu yang payah asyik nak balik saja.

    Mungkin pasni dia dah boleh handle...

    ReplyDelete
  11. Mama AiNi.
    mama pun pernah jugak ye..susah hati betul dibuatnya kan..

    ReplyDelete
  12. Tihara..hati maknya ni..masih lagi tak berapa nak yakin.

    ReplyDelete
  13. kak ngah..memang la tak boleh..he he..tapi mulo2 tu memang payah sikit kak ngah..dulu tu..bukan anak akak sorang yang macam tu..ramai..pueh omaka bapak ulang alik..
    maso anak akak yang no2 tu dulu tak do hal..yang bonsu ni yo..

    ReplyDelete
  14. anie...tu la anie..belum apa2 lagi akak dah risau...he he
    sebab masih teringat2 masa dia menangis2 dulu tu.

    ReplyDelete
  15. MAMASYAZA..tu la mengisi borang bersemangatkan..harap2 bila dah berjaya nanti..semangatnya tetap teguh..tapi kiat sebagai mak ni memang risau lebih..

    ReplyDelete
  16. kak long ..boto tu..abang e dulu..tak do la menangih2 macam dio tu.

    ReplyDelete
  17. EmbunRosaliza..
    akak pun harap dia nak lepas ni..walau pun hati risau kemain.

    ReplyDelete
  18. Acik..betul jugak tu kan..lepas ni biar dia fikir sendiri..terpulang pada dia..

    ReplyDelete
  19. Pia..betul tu..sebagai persediaan..insyaallah..akak harap lepas ni dia pandai buat keputusan sendiri.

    ReplyDelete
  20. azieazah..tu la yang betulnya..sebab anak bongsu..susah nak jauh dari mak ayah..

    ReplyDelete
  21. dah besar hero bongsu kak erna tu ye...biar la dia buat pilihan nanti...semoga hero bongsu dpt keputusan yg cemerlang...

    ReplyDelete
  22. betul..doa untuk hero agar dia dpt membuat pilihan yang terbaik ..

    moga pilihannya memudahkan urusan harian acik dan si anak dpt belajar dgn cemerlang...itulah harapana kita yee..

    ReplyDelete
  23. waktu tu mungkin homesick...lagipun masih kecik. Skrang dah besar..dah ok dah kot.. kan kak :)

    ReplyDelete
  24. ainnoraini..terima kasih.
    Ye la ain..dia dah besar..
    Insyaallah..ain

    ReplyDelete
  25. assalam sal..memang itulah harapan ibu bapa..

    ReplyDelete
  26. kasihredha..insyaallah..mungkin kali ni..dah tak macam dulu..dah besar kan

    ReplyDelete
  27. ooo kak...
    anak den tak dapekla poie asrama....papa ea dah sound anak daro duduk ghumah yo...blh bljr masak hahaha...

    ReplyDelete
  28. Mudah2an selrpad PMR ni matanglah sikit. Semoga anak bongsu Erna tu dapat keputusan cemerlang.

    ReplyDelete
  29. InsyaAllah lepas ni hero bngsu Acik dah boleh bawa diri kalau tnggal di asrama...tak lah mcm dulu lagi...

    ReplyDelete
  30. Hero bongsu..
    Memang manja dan lekat
    kat umah..

    Tapi esok2 dah besar
    sure akan berubah..

    ReplyDelete
  31. Anak saya pun sama. Pagi pergi daftar asrama, tengahari dah tepon nak balik rumah...hu,hu

    ReplyDelete
  32. kalau saya lah kak, anak asyik telepon gitu, mmg dan2 tu jugak mintak tukar sekolah yg dekat...huhu..

    semoga hero bongsu akak dpt sesuaikan diri nnt...

    ReplyDelete
  33. Ms.lilies..ye ko mimi..elok la tu mimi..copek omak e ado pembantu didapur..lamo2 nanti pandai la di masak

    ReplyDelete
  34. kunang kunang..
    Insyaallah..moga dia berjaya..dan tak macam dulu la nanti.

    ReplyDelete
  35. MP..insyaallah..harap2 nanti macam tu la..

    ReplyDelete
  36. missgee..ye la bongsu kan..memang asek ingat rumah je la.

    ReplyDelete
  37. Nieda..he he sama ye..acik biarkan jugak sebulan..

    ReplyDelete
  38. wahida..sabar jugak tunggu sebulan tu..he he

    ReplyDelete
  39. form 4 dah boleh gi masuk asrama tu.....dah boleh berdikari dah tu k.erna! Ke mak dia yg x nak lepas kan....hehehe.... :))))

    ReplyDelete
  40. Ibuhani..he he..ye jugak tu..sebab rasa fobia dulu tak hilang lagi.

    ReplyDelete
  41. hmmm rindu2an nanti la kan...rasanya hero akak pun tk nk duk asrama...nk duk dgn omaknya jugak :)

    ReplyDelete
  42. entah2 emaknya kot yang mkn tak kenyang..tidor tak lena..eyelah tak pernah berpisah...

    ReplyDelete
  43. insyaallah kak..kalau dulu mungkin kecik lg kot..sekarang dia dah besar mungkin dah berubah hati n bersedia kot..alahai anak omak..

    ReplyDelete
  44. Insya-Allah aimi dah semakin matang Acik. Sekolah teknik bagus juga acik. Dulu hubby kakak pun sekolah teknik...

    ReplyDelete
  45. Maya..he he tu la dia..susah betul nak berpisah..anak bongsu la katakan

    ReplyDelete
  46. Ucu faridah..betul la tu..omak e pun sama gak..asek teringat.

    ReplyDelete
  47. ieja..insyaallah..hrap2 boleh la dia kali ni.

    ReplyDelete
  48. kakzakie..insyaallah..memang dia teringin sangat sekolah tekni tu..dalam 3 sekolah yang dihantar permohonan..sekolah teknik tu yang paling dekat dengan rumah..

    ReplyDelete
  49. dulu mungkin dia masih kecik
    budak lelaki ni lmbt matang sikit
    lani dah nak masuk 16 tahun
    mesti boleh kottt....??? heee~ :P

    ReplyDelete
  50. Ati betul la..lamabt sikit kan..insyaallah dah 16tahun ni..mungkin boleh kot.

    ReplyDelete
  51. kaau dia nak, kita hantar je kan.. takleh paksa2 nanti dia tak selesa nak belajar... sayang nak tinggal mak tu.. hhehee..

    ReplyDelete
  52. rasanya kalau sekolah dekat dgn rumah pun takpe acik, asal dia belajar bersungguh2 kan...

    tp kalau ada peluang ke asrama, boleh lebih berdikari...

    rasanya dia tak tahan duduk di asrama sbb tak dapat makan masakan ibu dia yg sedap2 tu nanti..hehe

    mcm mana agaknya yus kalau anak dpt masuk asrama...huhu

    ReplyDelete
  53. kalau boleh sekolah dekat umah.. sekolah jek dekat umah.. duduk asrama nie bukan utk semua org walaupun ada kebaikan dia ;)

    ReplyDelete
  54. masih ade tapi tu.. mesti nak hari2 makan masakan kak erna juga nih.. nak ulang-alik hari2.. x nama dok asrama tuh...

    ReplyDelete
  55. insya Allah..
    maknya kena doa byk2..

    ReplyDelete
  56. Sedang nak tinggalkan anak kat kampung sekejap pun, dah terasa tak keruan ni plak nak biar anak duk asrama, lagi2 klau anak asyik tephone agaknya ada jadi cam acik erna jugak huhuhuhu..erk anak kecik lagi lmbt sgt lagi nak merasa pengalaman cam acik erna ni hihi

    ReplyDelete
  57. mak nani dah biasa dengan anak2 yang masuk asrama. kitorg dulu (6 beradik) semuanya tinggal asrama time sekolah menengah. hihih....sebenarnya lagi takot duk rumah sebab ayah garang sangat.

    ReplyDelete
  58. anak mak..memang susah nak berpisah kan...

    ReplyDelete
  59. anak mak pak memang susah nak berpisah...

    ReplyDelete
  60. MULAN..kali ni..dia pun tak psti..dulu tu beria ia..sudahnya sebulan je..

    ReplyDelete
  61. Yus..betul tu..dimana2 pun tak pe..asalkan nak belajar..tapi bila tengok kawan2 isi SBP..dia pun sama sibuk..bila tanya..tak tentu lagi katanya..

    ReplyDelete
  62. iina..betul tu iina..bukan semua orang boleh..anak akak rasanya macam tak boleh je..

    ReplyDelete
  63. kak yong..tu la masalahnya..masih ada tapi..he he

    ReplyDelete
  64. Hamizah..insyaallah..sentiasa doakan yang terbaik..

    ReplyDelete
  65. Anamarza..memang ..sekarang ni anak2 masih kecik..tapi nanti kan..sedar tak sedar..dah nak masuk sekolah menengah..rasa cepat je masa berlalu..

    ReplyDelete
  66. nani..anak acik yang no.2 dok asrama dari form 1..tapi tak de la nak menagis beria nak balik macam adik nya tu..

    ReplyDelete
  67. eita..betul la ieta..anak omak..he he

    ReplyDelete
  68. Kalau anak kak Erna rela hati nak masuk asrama, takpe la kak. Insya-Allah dia boleh bawa diri tu. Dulu lepas upsr ye la, kecik lagi. :)

    ReplyDelete
  69. adik saya dulu pun macam tu.. masuk asrama time form 1, asyik nangis jer. padahal mula2 bukan main seronok dpt asrama. tp bila form 4, masuk asrama balik, dia ok

    ReplyDelete
  70. smg suatu hari nanti nanti adik bongsu mampu berenggang dengan mamanya :D..

    ReplyDelete
  71. dulu papa mifz duk asrama gak...:)

    ReplyDelete
  72. yait..akak tunggu aje nanti..ikut aje apa keputusan dia..

    ReplyDelete
  73. h4ni3..acik harap nanti..anak acik pun macam tu jugak.

    ReplyDelete
  74. Papa Mifz..ok pun kan.harap2 nanti macam tu jugak la dia..

    ReplyDelete
  75. rindu nak makan masakan mak hari2 la tu... anak bongsu pulak tu, tp elok juga dia dok asrama, belajar berdikari...

    ReplyDelete
  76. chekna@mamaziyad..
    insyaallah..tahun depan..harap2 dia dapat dan mau duduk asrama.

    ReplyDelete