Monday, October 31, 2011

SAMBAL CACAMARBA

Assalamualaikum

Rasanya ramai yang dah tahu..acik tak pandai memandu
bukan tak de lesen..
tapi sebab tak pernah dibenarkan..jadi tak tau lah kan

Bukan acik nak cerita tentang tu sebenarnya
Tapi..akibatnya.

hari Sabtu..acik tak kepasar..sebab nak pergi jumpa kawan..
yang ada acik buat cerita baru baru ni.

Kononya nak kepasar pagi pagi Ahad..
Belum sempat pergi lagi..baru pukul 6 lebih.pagi..kiranya lepas subuh la
kawan cik abang datang
ajak teman dia pergi berurut..sebab katanya dia tak sihat sakit sakit badan.

Alamak..apa nak masak ni..dalam peti ais dah hampir kering
acik pi dapur tengok
ada baki sotong sikit,ada ayam sikit
ikan bilis pun tinggal sikit.
Tengok beras herba ponni...dah habis...pulak.

Tinggalkan dulu..baik acik ngadap lappy..
dapat baca blog ngan FB
sekali acik tengok didapur yatie sinar kehidupan ada resipi
Nasi Lemak guna basmathi.yatie kata dia dapat resepi 
dari dapur CMG.
acik tak pernah buat nasi lemak guna basmathi
biasanya acik buat guna beras herba ponni je.

Acik panggil hero bongsu
tanya dia nak tak pi kedai belikan santan.
dia kata boleh.sementara hero kekedai..acik rebus telur 
yang ada 4 biji
acik keluarkan ayam dan sotong,kemudian ikan bilis.

Ayam acik goreng macam tu aje.
ikan bilis yang sejemput pun acik goreng
telur yang dah siap direbus.acik goreng jugak.

Acik keluarkan cili yang dah siap dimesin.
acik buat sambal sotong yang dah tinggal sejemput tu.
dah masak sotongnya.
acik masukkan telur yang dah digoreng dan ikan bilis tadi.
acik letak bawang besar sampai 2 biji.

Boleh bayangkan macam mana rupa sambal acik..
caca marba..ada ikan bilis sikit..ada sotong sikit dan 
ada jugak telur.
kalau la mak mertua acik ada lagi..memang tak lulus  
jadi menantu.

Akhirnya..masak la nasi lemak dan sambal acik
kami makan sarapan sampai
Makan  tengahari.nasib baik acik masak lebih sikit
Cik Abang balik pukul 4 petang..jauh pergi 
menemankan kawan dia
sampai ke melaka sana.

Serik..tak boleh buat lagi dah peti ais kosong macam ni.
Nasib baik hero bongsu memang tak banyak kerenah..
apa yang mak masak sedap aje pada dia.
Alhamdulillah

Pada yang belum pernah mencuba
buat nasi lemak guna basmathi
jangan tunggu lagi
memang sedap dan lembut
sampai ketengahari nasinya.

Terima kasih pada Yatie dan CMG.

57 comments:

Cheq Sue said...

ok la tu acik...dalam2 xde kuar jugak nasi lemak... saya kalau xde barang sgt sudahnya telur kicap ajelah

Anamarza said...

Boleh try ni buat nasi lemak guna beras basmati tu.

Tijah said...

sey pun biaso pakai beras herbaponni gak utk nasik lomak sbb sonang takyah takut telombik ko apo. konfem jadi. heheh

kaklong said...

cacamarba apo ea tu kak,kan dah banyak pilihan ea tu,sodap pun sodap...janji namo ea nasik lomak!

azi said...

Salam AKak..
Akak masak nasi lemak guna beras basmati lagi sedapkan akak...saya suka gunakan beras tu...sebijik2 beras dia..pastu lembut ajekan...nasi ayam pun sama...:)

Zaliedana said...

Assalam kak,owh akak selalu mkn beras herba ponni eks,hubby sy lak mmg xsuka,kalo blk umah mak sy,mmg mak kena msk berasbiasa lah,coz menantu dia xsuka beras herba ponni,hihi..Sy selalu juga wat nasi lemak@nasi ayam guna beras basmathi kak,best,nak2 lak kalo yg moghul tuh,mmg panjang..

Nur-nba said...

Salam. Kak Acik Erna, walaupun caca marba tapi dimasak dengan penuh kasih sayang, hasilnya pasti sedap juga.. (Nur peminat sambal no. 1 hehe..)

MulutPayau said...

Acik...tak kisahlah caca marba pun...janji sedapkan....Saya pun selalu jugak peti ais kosong....tambah2 kalau malas nak ke pasar....

Tihara said...

CMG tu mat gebu ye kak.mcm best je masakan akk tu..ada mcm2 lauk tu :)

Fatin Mraz said...

betul punya cacamarba tu acik..hehee

tapi takper la.. janji sedap kan?

=]

akuzle said...

aiyaaaa, acik... lapoooo!! mano gambo ae?...huhuhhu

~ yus ~ said...

hehe....mmg cacamarba tu acik...

tp kan mak saya pun pernah buat gitu....sedap aje..:)

nasi lemak guna basmathi, saya biasa buat, guna beras ponni yg tak pernah, mmg sedap kan acik..:)

Ibuhani said...

K. erna, beras basmathi bukan jer sedap buat nasi lemak....buat nasi goreng pn sedap! Tp sambal yg cacamarba tu x pernah buat lg...hehehe...

Kaktiny said...

sambal caca marba tu le penyedap dan penaik selera tuh!. sebab, semua rasa ada.. hihihihi..

HappyIrfa said...

jalan kaki la kedai depan tu je kan?eksesais hehe

kakngah said...

esbok kakngah selalu TERkosong kehkehkeh!!! sebbaikla duk lembah ni ha.. memang takdo la sesapo nak terjah mengojut.

JunAina said...

aina kalau tak der apa lam peti ais rebus megi je...hahahaa...dasr mak pemalas.

Pia said...

"acik ni dlm2 takde brg lam esbok tu mcm2 lak keluar...ok lah tu w.pun serba sikit....sotong ada,ayam ada,ikn bilis ada...secukup rasa dah tu...eh,saya lom penah buat nasik lemak ngan beras basmathi..selalu beras tu buat nasi tomato jer..atau nasi myk..leh try nnti.."

Acik said...

rupa tak kesah. janji sedap. mesti sedap, kan! ah, lulus saje lah jadi menantu ... :)

Ros said...

Sala m Acik,

Ok la tu nasik lemak ngan sambal ,sotong ,ikan bilis dan ayam..menu istimewa tu.....

Kakzakie said...

Kakak kalau masak nasi memang guna basmathi Acik. Tak kiralah masak nasi apa pun... Kalau masak bubur baru tak guna basmathi.

che mid said...

Taim emergency.. suma boleh jadikan...

Maya Mayana said...

nasib ada blog kan kak? ada gak idea kwn2...hehe...

aNIe said...

Kak...nasi lemak kalau guna beras basmathi ni memang sedap...tak payah kukus lembut aje nasinya...

Anie selalu buat sambal cacamarba tu... hehehe...terlur rebus digoreng buat sambal memang sedap...

MaMa AiNi said...

rajinnya acik masak..mama sejak jadi lemau ni menunjuk je..hu2x..nanti kalau dah ok mama try masak nasi lemak pakai basmathi ni..thanks acik !!!..

MULAN said...

kalo tak cukup brg nnti, saya calling2 acik ya... mintak idea.. kalo saya, mau maggi je tu.. hehee..

Acik Erna said...

CHEQ SUE..Alhamdulillah ada jugak yang nak dimakan..he he

Acik Erna said...

Anamarza..cuba la sedap..lembut.

Nieza said...

acik, Saya selalu guna beras basmathi jer tak kira masak nasi apa...belasah jer...hehe

Acik Erna said...

Tijah..guno basmathi pun cam tu yo..tapi basmathi tak kombang macam herba ponni

Acik Erna said...

kak long..nasi lomak e ok..sambal e..bercampo2..he he

Acik Erna said...

azi..masak nasi ayam memang akak guna beras tu..cuma masak nasi lemak je baru kali pertama..

Acik Erna said...

Zaliedana..sama la kita..suka basmathi moghul..masak nasi ayam akak guna beras tu..masak nasi lemak je baru pertama kali buat.

Acik Erna said...

Nur..betul tu nur..masak dengan kasih sayang..pasti sedap..

Acik Erna said...

MP..kalau acik tinggal anak beranak ok lagi..buatnya ada yang datang..haru acik..

Acik Erna said...

Tihara..betul tu..macam2 ada diblog dia.

Acik Erna said...

Fatin Mraz..he he..memang sah fatin..

Acik Erna said...

akuzle..acik malu nak letak gambar..he he

Acik Erna said...

yus..selama ni acik tak pernah terfikir pun nak masak nasi lemak guna basmathi..sebab dah sedap guna herba ponnii.

Acik Erna said...

Ibuhani..he he..akak pun tak pernah buat sambal tu..

Acik Erna said...

kaktiny..ye la..nama pun dah campur macam2 kan..

Acik Erna said...

happyirfa..tak rajin akak nak jalan dik..kalau abang tak de..memang akak berkurung dalam rumah.kekedai pun tidak..he he

Acik Erna said...

kak ngah.rumah akak tak buleh..bahayo..he he

Acik Erna said...

Jun Aina..itu la masalahnya..tak pernah simpan megi..he he

Acik Erna said...

Pia..acik pun macam tu..nasi minyak ke beriani ke tomato ke..
nasi lemak baru kali pertama tu..

Acik Erna said...

Acik..he he..terima kasih..sebab bagi lulus..

Acik Erna said...

Ros..nasib baik anak tak komplen..sedap je dia makan..

Acik Erna said...

kakzakie..ye ke..acik pernah buat masak nasi biasa..tak puas makan budak2 ni kata..

Acik Erna said...

che mid..betul tu..memang kes kecemasan tu..perut dah lapo..

Acik Erna said...

Maya mayan..alhamdulillah..sejak mnenali dunia blog ni..banyak jugak yang boleh di jadikan panduan..

Acik Erna said...

anie..akak memang tak prnah cuba..sebab bila guna herba ponni tu pun dah rasa sedap sangat..he he

Acik Erna said...

mama aini..terpaksa merajinkan diri..

Acik Erna said...

MULAN..boleh aje..he he

Acik Erna said...

Nieza..he he..belasah aje ye..masak macam nasi biasa guna beras tu..kurang suka pulak anak2..sebab dia kering je kan..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Makan seharian boleh buat ngantuk. Ye tak kak ?

Kalau guna beras wangi pun okey jugak kak. Saya biasa goreng beras tu dengan butter sekejap lepas tu baru tanak macam biasa.

Nasi lemak jadi berkilat dan panjang2 serupa nasi kukus.

EmbunRosaliza said...

assalam kak tak pernah cuba lg dengan beras basnathi, mesti sedap nasi sebiji2 je . Samabl tu mmg best semua 3in1

Yati said...

Cacamarba pun takpe la kak. Janji sedap. :)