Followers

Monday, October 31, 2011

SAMBAL CACAMARBA

Assalamualaikum

Rasanya ramai yang dah tahu..acik tak pandai memandu
bukan tak de lesen..
tapi sebab tak pernah dibenarkan..jadi tak tau lah kan

Bukan acik nak cerita tentang tu sebenarnya
Tapi..akibatnya.

hari Sabtu..acik tak kepasar..sebab nak pergi jumpa kawan..
yang ada acik buat cerita baru baru ni.

Kononya nak kepasar pagi pagi Ahad..
Belum sempat pergi lagi..baru pukul 6 lebih.pagi..kiranya lepas subuh la
kawan cik abang datang
ajak teman dia pergi berurut..sebab katanya dia tak sihat sakit sakit badan.

Alamak..apa nak masak ni..dalam peti ais dah hampir kering
acik pi dapur tengok
ada baki sotong sikit,ada ayam sikit
ikan bilis pun tinggal sikit.
Tengok beras herba ponni...dah habis...pulak.

Tinggalkan dulu..baik acik ngadap lappy..
dapat baca blog ngan FB
sekali acik tengok didapur yatie sinar kehidupan ada resipi
Nasi Lemak guna basmathi.yatie kata dia dapat resepi 
dari dapur CMG.
acik tak pernah buat nasi lemak guna basmathi
biasanya acik buat guna beras herba ponni je.

Acik panggil hero bongsu
tanya dia nak tak pi kedai belikan santan.
dia kata boleh.sementara hero kekedai..acik rebus telur 
yang ada 4 biji
acik keluarkan ayam dan sotong,kemudian ikan bilis.

Ayam acik goreng macam tu aje.
ikan bilis yang sejemput pun acik goreng
telur yang dah siap direbus.acik goreng jugak.

Acik keluarkan cili yang dah siap dimesin.
acik buat sambal sotong yang dah tinggal sejemput tu.
dah masak sotongnya.
acik masukkan telur yang dah digoreng dan ikan bilis tadi.
acik letak bawang besar sampai 2 biji.

Boleh bayangkan macam mana rupa sambal acik..
caca marba..ada ikan bilis sikit..ada sotong sikit dan 
ada jugak telur.
kalau la mak mertua acik ada lagi..memang tak lulus  
jadi menantu.

Akhirnya..masak la nasi lemak dan sambal acik
kami makan sarapan sampai
Makan  tengahari.nasib baik acik masak lebih sikit
Cik Abang balik pukul 4 petang..jauh pergi 
menemankan kawan dia
sampai ke melaka sana.

Serik..tak boleh buat lagi dah peti ais kosong macam ni.
Nasib baik hero bongsu memang tak banyak kerenah..
apa yang mak masak sedap aje pada dia.
Alhamdulillah

Pada yang belum pernah mencuba
buat nasi lemak guna basmathi
jangan tunggu lagi
memang sedap dan lembut
sampai ketengahari nasinya.

Terima kasih pada Yatie dan CMG.

57 comments:

  1. ok la tu acik...dalam2 xde kuar jugak nasi lemak... saya kalau xde barang sgt sudahnya telur kicap ajelah

    ReplyDelete
  2. Boleh try ni buat nasi lemak guna beras basmati tu.

    ReplyDelete
  3. sey pun biaso pakai beras herbaponni gak utk nasik lomak sbb sonang takyah takut telombik ko apo. konfem jadi. heheh

    ReplyDelete
  4. cacamarba apo ea tu kak,kan dah banyak pilihan ea tu,sodap pun sodap...janji namo ea nasik lomak!

    ReplyDelete
  5. Salam AKak..
    Akak masak nasi lemak guna beras basmati lagi sedapkan akak...saya suka gunakan beras tu...sebijik2 beras dia..pastu lembut ajekan...nasi ayam pun sama...:)

    ReplyDelete
  6. Assalam kak,owh akak selalu mkn beras herba ponni eks,hubby sy lak mmg xsuka,kalo blk umah mak sy,mmg mak kena msk berasbiasa lah,coz menantu dia xsuka beras herba ponni,hihi..Sy selalu juga wat nasi lemak@nasi ayam guna beras basmathi kak,best,nak2 lak kalo yg moghul tuh,mmg panjang..

    ReplyDelete
  7. Salam. Kak Acik Erna, walaupun caca marba tapi dimasak dengan penuh kasih sayang, hasilnya pasti sedap juga.. (Nur peminat sambal no. 1 hehe..)

    ReplyDelete
  8. Acik...tak kisahlah caca marba pun...janji sedapkan....Saya pun selalu jugak peti ais kosong....tambah2 kalau malas nak ke pasar....

    ReplyDelete
  9. CMG tu mat gebu ye kak.mcm best je masakan akk tu..ada mcm2 lauk tu :)

    ReplyDelete
  10. betul punya cacamarba tu acik..hehee

    tapi takper la.. janji sedap kan?

    =]

    ReplyDelete
  11. aiyaaaa, acik... lapoooo!! mano gambo ae?...huhuhhu

    ReplyDelete
  12. hehe....mmg cacamarba tu acik...

    tp kan mak saya pun pernah buat gitu....sedap aje..:)

    nasi lemak guna basmathi, saya biasa buat, guna beras ponni yg tak pernah, mmg sedap kan acik..:)

    ReplyDelete
  13. K. erna, beras basmathi bukan jer sedap buat nasi lemak....buat nasi goreng pn sedap! Tp sambal yg cacamarba tu x pernah buat lg...hehehe...

    ReplyDelete
  14. sambal caca marba tu le penyedap dan penaik selera tuh!. sebab, semua rasa ada.. hihihihi..

    ReplyDelete
  15. jalan kaki la kedai depan tu je kan?eksesais hehe

    ReplyDelete
  16. esbok kakngah selalu TERkosong kehkehkeh!!! sebbaikla duk lembah ni ha.. memang takdo la sesapo nak terjah mengojut.

    ReplyDelete
  17. aina kalau tak der apa lam peti ais rebus megi je...hahahaa...dasr mak pemalas.

    ReplyDelete
  18. "acik ni dlm2 takde brg lam esbok tu mcm2 lak keluar...ok lah tu w.pun serba sikit....sotong ada,ayam ada,ikn bilis ada...secukup rasa dah tu...eh,saya lom penah buat nasik lemak ngan beras basmathi..selalu beras tu buat nasi tomato jer..atau nasi myk..leh try nnti.."

    ReplyDelete
  19. rupa tak kesah. janji sedap. mesti sedap, kan! ah, lulus saje lah jadi menantu ... :)

    ReplyDelete
  20. Sala m Acik,

    Ok la tu nasik lemak ngan sambal ,sotong ,ikan bilis dan ayam..menu istimewa tu.....

    ReplyDelete
  21. Kakak kalau masak nasi memang guna basmathi Acik. Tak kiralah masak nasi apa pun... Kalau masak bubur baru tak guna basmathi.

    ReplyDelete
  22. Taim emergency.. suma boleh jadikan...

    ReplyDelete
  23. nasib ada blog kan kak? ada gak idea kwn2...hehe...

    ReplyDelete
  24. Kak...nasi lemak kalau guna beras basmathi ni memang sedap...tak payah kukus lembut aje nasinya...

    Anie selalu buat sambal cacamarba tu... hehehe...terlur rebus digoreng buat sambal memang sedap...

    ReplyDelete
  25. rajinnya acik masak..mama sejak jadi lemau ni menunjuk je..hu2x..nanti kalau dah ok mama try masak nasi lemak pakai basmathi ni..thanks acik !!!..

    ReplyDelete
  26. kalo tak cukup brg nnti, saya calling2 acik ya... mintak idea.. kalo saya, mau maggi je tu.. hehee..

    ReplyDelete
  27. CHEQ SUE..Alhamdulillah ada jugak yang nak dimakan..he he

    ReplyDelete
  28. Anamarza..cuba la sedap..lembut.

    ReplyDelete
  29. acik, Saya selalu guna beras basmathi jer tak kira masak nasi apa...belasah jer...hehe

    ReplyDelete
  30. Tijah..guno basmathi pun cam tu yo..tapi basmathi tak kombang macam herba ponni

    ReplyDelete
  31. kak long..nasi lomak e ok..sambal e..bercampo2..he he

    ReplyDelete
  32. azi..masak nasi ayam memang akak guna beras tu..cuma masak nasi lemak je baru kali pertama..

    ReplyDelete
  33. Zaliedana..sama la kita..suka basmathi moghul..masak nasi ayam akak guna beras tu..masak nasi lemak je baru pertama kali buat.

    ReplyDelete
  34. Nur..betul tu nur..masak dengan kasih sayang..pasti sedap..

    ReplyDelete
  35. MP..kalau acik tinggal anak beranak ok lagi..buatnya ada yang datang..haru acik..

    ReplyDelete
  36. Tihara..betul tu..macam2 ada diblog dia.

    ReplyDelete
  37. Fatin Mraz..he he..memang sah fatin..

    ReplyDelete
  38. akuzle..acik malu nak letak gambar..he he

    ReplyDelete
  39. yus..selama ni acik tak pernah terfikir pun nak masak nasi lemak guna basmathi..sebab dah sedap guna herba ponnii.

    ReplyDelete
  40. Ibuhani..he he..akak pun tak pernah buat sambal tu..

    ReplyDelete
  41. kaktiny..ye la..nama pun dah campur macam2 kan..

    ReplyDelete
  42. happyirfa..tak rajin akak nak jalan dik..kalau abang tak de..memang akak berkurung dalam rumah.kekedai pun tidak..he he

    ReplyDelete
  43. kak ngah.rumah akak tak buleh..bahayo..he he

    ReplyDelete
  44. Jun Aina..itu la masalahnya..tak pernah simpan megi..he he

    ReplyDelete
  45. Pia..acik pun macam tu..nasi minyak ke beriani ke tomato ke..
    nasi lemak baru kali pertama tu..

    ReplyDelete
  46. Acik..he he..terima kasih..sebab bagi lulus..

    ReplyDelete
  47. Ros..nasib baik anak tak komplen..sedap je dia makan..

    ReplyDelete
  48. kakzakie..ye ke..acik pernah buat masak nasi biasa..tak puas makan budak2 ni kata..

    ReplyDelete
  49. che mid..betul tu..memang kes kecemasan tu..perut dah lapo..

    ReplyDelete
  50. Maya mayan..alhamdulillah..sejak mnenali dunia blog ni..banyak jugak yang boleh di jadikan panduan..

    ReplyDelete
  51. anie..akak memang tak prnah cuba..sebab bila guna herba ponni tu pun dah rasa sedap sangat..he he

    ReplyDelete
  52. mama aini..terpaksa merajinkan diri..

    ReplyDelete
  53. Nieza..he he..belasah aje ye..masak macam nasi biasa guna beras tu..kurang suka pulak anak2..sebab dia kering je kan..

    ReplyDelete
  54. Makan seharian boleh buat ngantuk. Ye tak kak ?

    Kalau guna beras wangi pun okey jugak kak. Saya biasa goreng beras tu dengan butter sekejap lepas tu baru tanak macam biasa.

    Nasi lemak jadi berkilat dan panjang2 serupa nasi kukus.

    ReplyDelete
  55. assalam kak tak pernah cuba lg dengan beras basnathi, mesti sedap nasi sebiji2 je . Samabl tu mmg best semua 3in1

    ReplyDelete
  56. Cacamarba pun takpe la kak. Janji sedap. :)

    ReplyDelete