Friday, October 28, 2011

HATI SEORANG IBU.

Assalamualaikum
Sekali lagi terima kasih pada yang 
tinggalkan komen diN3 WW.

Sebelum acik sambung ni..tolong la jangan 
salahkan acik ye.he he
(Acik tau nanti ada yang kata acik suka masak)

Kisahnya..acik beli basikal tu dulu
untuk Abang(hero sulong) acik ni
acik risau sungguh
umur muda lagi
tapi berat badan dah melebihi 120kg.
Abang ni tak rajin buat xtvt luar selain dari
main bowling dan futsal
tapi tu la..bak kata ayahnya.
main futsal rajin..tapi  setakat peluk tiang gol aje.
acik pun beli lah basikal tu..
Dah lebih setahun jugak la.
masa baru2 beli dia kayuh la sekejap
lepas tu..pening kepala mak dia kata
turun dari basikal tu terus terbaring disitu jugak.
Abang suka tengok tv.jadi acik  letak
basikal tu depan tv.
tak jalan jugak.
Acik tak tau nak buat apa dah..risau betul
Kalaulah..acik tau..kita tak boleh sebut 'kalau'..
tapi itulah sebenarnya perasaan acik..kalaulah acik kaya
banyak duit..acik dah hantar dia pi slim world(eh..ada ke orang lelaki pegi sana ye)
atau pun acik hantar dia pi London W.M tu..janji dapat turunkan sikit berat badan dia.
Dari  tingkatan 5 lagi..dah mula naik..acik dan suami pernah berpakat tak mau 
bagi dia makan malam.
masa tu dia dah besar..pukul sepuluh malam
 dia masak nasi dan goreng telur sendiri.

Makin lama..acik makin risau.
acik tak kisah lah..ada yang tegur..apa dibiarkan budak ni jadi besar macam ni
acik tak biarkan..acik pun tak mau dia jadi macam tu.
tapi acik tak tau nak buat macam mana dah
acik selalu jugak tengok dia makan..tak la banyak sangat
sebab acik pun tak pernah masak lebih dari 2 cawan rice cooker tu
untuk 4 beranak tu makan.
Acik memang jarang makan nasi.



Acik pun tak tau dah nak buat macam mana.
kalau ikutkan sebelah ayahnya..semua ada penyakit darah tinggi,kencing manis,buah pinggang
tu lah yang buat kan acik risau sangat.
Tapi acik pun tak tau nak buat apa .dah puas 
 acik bercakap... acik tegur
kadang acik kesian dengan dia..sampai satu tahap dulu dia tak mau ikut pi rumah
sedara mara acik..pandai dia malu bila orang tegur
besarnya azri.
lepas tu acik pulak kena sekali..'apa lah dibiarkan budak ni jadi besar macam ni'
aduhai..acik pun tak nak dia besar macam tu.

Kalau acik je yang bersungguh sungguh
tuan punya badan tak usaha
tak jadi jugak kan.

sekarang ni hero bongsu pun nampak macam senang
nak naik..tapi dia rajin kayuh basikal tu
bangun tidur, lepas subuh kalau tak sekolah
mesti dia kayuh jugak walau pun dapat setengah jam aje.

Gambar raya baru ni..dah sebulan puasa pun cam tu jugak.

Kalau kawan kawan ada cara yang boleh dikongsikan  insyaallah acik akan cuba.
Terima kasih semua

Insyaallah jumpa lagi.

38 comments:

  1. Salam Akak Erna/Acik Erna..
    Akak...bila anak suka makan dan badan besar, memanglah kita sebagai emak ni, susah hati, tapi kalau tak bagi makan, kesian pulakkan...macam saya akak, kakak Ainaa tu memang lebih berat dari Along dia, Along jarang makan nasi...tapi kakak Ainaa ni "lalu" sungguh..saya pernah juga suruh dia diet...tapi namapun budak2...bila lapar..pandai di cari makan sendiri...

    ReplyDelete
  2. SALAM,
    LF PUN MASALAH YG LEBIH KURANG SAMA, JADI TAK DAPAT NAK BERIKAN PANDUAN. NANTI DIKATAKAN MACAM KETAM .... PAKAR PEMAKANAN KATA KURANGKAN MAKAN NASI. BANYAKKAN SAYUR2AN

    ReplyDelete
  3. Anak saya masa kecil selalu jadi bahan gurau saudara mara.Apa yang tak digelar mereka ...
    Atas rasa malu diejek,dia diet sendiri masa darjah empat.Setiap kali nak makan,dia akan minta approval mamanya.Selalunya dia tanya:
    mama,gemuk dak kalau makan ni.
    Berkat tabah dia dan doa semua, sekarang dia dah ok.Tapi habis gambar masa demok dia buang.

    ReplyDelete
  4. Assalam kak, saya pun tak boleh nak bagi pendapat ni, cuma harap2 azri sendiri yg nak kuruskan sikit badan dia baru jadi. lagi satu dia mesti aktif baru boleh jadi kurus, tapi biasanya kalo gitu jd mcm malas je nak buiat mcm2. Yalah kak kita sebagai mak, tak mskkan kesian lak...heheh mcm saya pun nak kurus tapi malas nak bersenam, mkn pun tak diet. Janji dia sihat xpelah kak

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Erna.
    Semoga diberkati Allah swt sentiasa.Alhamdulillah kak anak-anak akak sihat walafiat cuma suka makan kan kak. Dalam menu masakan pastikan kurang lemak, garam, minyak dan gula kerana boleh mendatangkan pelbagai penyakit. Yang penting mereka membesar dalam keadaan sihat walafiat dan bebas dari sebarang penyakit. Insya Allah.

    ReplyDelete
  6. anak lelaki saya yg sorang tu pon ada pontensi nak naik lagi saiz bdnnya. kita yg risau dia rilex je. nasi bertambah ,lalu semedang.

    ReplyDelete
  7. nanti besar..bole kurus kot..
    budak2 selera makan kadang2 kuat..so badan pun berisi sikit..

    ReplyDelete
  8. boleh makan nasi tapi sebelum pukul 7.00 pm...insya Allah..lambat atau cepat turun....memang lah sekarg cam2 penyakit....minta2 Azri selamat dari penyakit....Amin..

    ReplyDelete
  9. cuba acik bwk jumpa doc...mula2 cek dulu apa2...bp ok ke x, ada penyakit2 lain ke x....kalo ok maybe blh jmp dietrician ke....kawan saya ada jumpa doc...alhamdulillah ada kurangnya...acik try la kot dia mau

    ReplyDelete
  10. rasanya macam dah kebetulan pula
    asal along mesti big size
    anak ati yg sulong pun gitu kak
    lepas form 5..menjadi2 naiknya
    kalau jalan dgn ati ni org ingat
    akak dgn adik pulak sbb dah nampak
    berusia sgt...alahaii ..tak dapek
    nk tolong kak :)

    ReplyDelete
  11. nani ada sepupu yg saiz xxxl skrg dh jd m. kata maknya dia dh bosan hidup jd org gemuk, selalu dipinggirkan, xde awek nak. pastu dia sendiri ikhtiar pegi gym. jaga makan. nasik langsung tak sentuh. makan telur putih rebus pastu ada la suppliment n beberapa jenis makanan lain yg dia makan. memang dh kurus, hensem pulak skrg. barulah ada awek yg nak kat dia. dia pulak yg perli2 nani skrg sebab nani dh besar, x mcm kurus mcm dulu. huhuh...jahat kan? tapi dlm hal mcm ni kan, memang dia sendiri yg kene berubah dulu. kite org keliling kene bg support la. mcm acik kene bg makanan yg sihat mcm sup2 ke...ataupun tawarkan rewards yg bagus kalau dia turun berat badan. nanti dia semangat la sikit.

    ReplyDelete
  12. kene mula dgn diri dia sendiri kak.. kalau mak ayh yo yg sibuk2.. dio tak diapek eh pun.. tak jalan gak..

    ReplyDelete
  13. salam acik..adik mama hanya makan sedikit nasi setiap hari tapi badannya tetap besar..katanya..dia tak pernah rasa susah hati..mungkin sbb tu badan dia naik !!..badan besar takpe janji sihat..better check kat klinik & hospital !!!..hu2x..mama mkn ubat setiap hari .badan mama juga semakin besar & obes..he2x..jadi camni kerana kandungan ubat mama ada steroid.(kata doc.dr PPUM)

    ReplyDelete
  14. Baca rayuan acik, ma pun jatuh kesian jugak ni. Nak bagi panduan, ma sendiri pun kadang2 bila selera makan, sekejap aje naik lepas sekilo, sekilo.. Hehe.. Tapi acik boleh cuba petua yang digunakan oleh seorang anak saudara ma yang menghadapi masalah yang sama. Dia kurangkan nasi, makan lebih sayur, tak makan makanan berlemak dan berminyak. Menunya setiap hari nasi dengan ikan panggang aje dan kuah air2. Ma sendiri nak cuba jugak ni, mana tau boleh berjaya macam dia. Memang dia kurus sekarang ni kalau dibandingkan dulu gemuk dan besar. Insya Allah yer acik, kita cuba sama2....

    ReplyDelete
  15. Salam Acik,

    Kak Ros nak cakap pun susah,sebab Kak Ros pun tengah nak kuruskan badan ni,kita cakap nak diet memang la senang tapi bila nak buat tu tuhan saja yang tau,punya susah dia.

    ReplyDelete
  16. sy pon ader masalah mcm along neh, acik. mkn nasik sukatan biasa mcm org lain tp bdn ttp naik. masalah hormon kots...

    ReplyDelete
  17. kadang2 faktor keturunan pun iyo yo kak,dah nak buek cm no,kan kok kito larang2 dio nak makan,merajuk la jadi ea...nak tak nak biar dio pikir sdri,klu dio raso badan ea bosar macam tu blh nuysahan diri sdri,biar dio cari jln sdri..lagi pun dio dah bujang..kang kok kito togo2 bona malu lak deh....


    apo2 pun tu pendapat kaklong...buakn nak bg susah hati akak lagi...kito ni semuo ado perasaan,hati anak2 pun kito nk yo jago..tapi tu lah terpulang lah kek akak...

    ReplyDelete
  18. memang perlukan kesedaran sendiri...memang kena gallakan dia main sport kak..hari0hari kalau boleh di padang

    ReplyDelete
  19. Acik kasi dia try minum Teh Orang Kampung.. yg x de halia or limau nipis.. minum lepas makan malam.. bibik adik saya & adik saya susut badannya.. mula tu memang byk pi toilet tp cuba utk sebulan. Jgn ngelat hehehe sbb boleh tau berkesan atau tak..

    ReplyDelete
  20. Salam kak erna
    kak cuba akak search diet cara atkins..masuk web adik nie kak..mana tau boleh jadi semangat kat azri nanti.. http://www.taknakgemuk.com/

    ReplyDelete
  21. Sekarang ni macam2 produk untuk kurus ada di pasaran kak. Boleh cuba makan @ minum TAPI mesti di ikuti dengan senaman ringan selama 30 minit .

    Azri kena lebihkan usaha. (untuk saya jugak ni kak..)

    ReplyDelete
  22. kakak sulung sya pernah susah hati sebab anak sulung dia berat lebih dari usia, kurangkan makan bawak aktiviti keluar rumah
    macam macam dia buat
    tapi tak jalan jugak

    sekarang ni sejak sekolah menengah tahun ke-3 ni semakin susut pulak badan dia
    mungkin sbb penat sekolah dari pagi ke petang kot?

    sya tak ada idea atau tips tp sya faham perasaan acik sbb kakak sulung sya selalu luahkan rasa dia dulu.

    ReplyDelete
  23. sama gak macam ami, baru darjah 6 dah obesiti. berat dia sekrg dah 45kg. nak kata saya masak sedap sgt,tak jugak, kengkdgtu sy masak yg simple2 je, tapi ami berselera nak makan. nak soh dia exercise, bebudak camtu mananye nak dengar sgt ckp kite

    ReplyDelete
  24. Assalam acik... badan bila dah besar memnag susah nak kecikkan balik tapi semuanya bergantung pada keazamannya... cuba acik bagi reward untuk azri jika dia dapat turunkan berat badannya contoh kalau turun setiap kilo adalah ganjaran sesuatu yg dia akan dapat... bukannya apa kekadang kita kena gak bagi sokongan kat dia buat kita balik macam zaman dia kecik2 dulu kalau report card bagus dapatlah hadiah...selain dari tu galakkan dia makan sayur dan minum lebih air kosong sebab bagus untuk proses pembuangan.

    ReplyDelete
  25. Salam. Kak erna org kata makan mlm sebelum pukul 7 pun boleh kurangkn berat badan . Makan nasi cuma 1 kali jer sebelah tghri. Tp sukat. Waktu2 lain tu bykkn makan buah n sayur.....kurangkn benda manis n berlemak...mula2 mgkn susah nak ikut. Lama2 insyaallah.....smoga anak k.erna tabah n kuat mengikut aturan makan yg betul. Rajin2 gunakan basikal utk exercise tu....rugi x guna dah beli kan!

    ReplyDelete
  26. owhhh ... acik tengah berkira2 samada nak citer fasal sepupu yg skang ni sakit pinggang x blh jalan ... mungkin sebab gemuk ... 2 kali dah gi spital (emergency). tengoklah!

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum Acik..

    Memang risau jika berat bdn anak berlebihan...anak saya pun sama...baru 11 tahun tapi berat dah hmpir 60kg.....kesian pulak nak suruh diet @ kurangkan makan...Saya pun tak tahu nak buat mcm mana...

    ReplyDelete
  28. langkah pertama, kena bagi kesedaran kat dia. kalau cakap mak ayah tak jalan, acik cari la orang yg boleh nasihat dia. bila diri sendiri dah dapat insight, insyaAllah dia akan usaha cari jalan untuk kurangkan berat badan dia :)

    ReplyDelete
  29. errkk, tak tahu nak bantu mcm mana kak, tp tulah yg penting tuan punya badan sendiri.

    Mungkin boleh cuba jusmate 5 ke kak...hihi

    ReplyDelete
  30. kak erna,

    anak gemuk pun org mengata, anak kurus pun sama..

    pelan2 lah kak.. saya pun x reti nak bg panduan, xde pengalaman dlm keluarga kami..

    tp kalo Azri ade kesungguhan, pasti boleh..

    ReplyDelete
  31. salam K.Erna..mmg sedih klu berbadan besar ni...org bkn nk bagi semangat tuk berdiet,kdg2 menyakitkn hati jer.
    Azri masih muda,insallh klu dia kuat semangat & k.erna serta suami sentiasa support dia,Insallh.
    Pada Azri,..jgn bersedih..setiap org ada kekurangan masing2,yg penting Azri kena kuat & tunjukan pd org sekeliling bahwa Azri mampu berubah,Insallh.

    ReplyDelete
  32. Assalam kak Erna, tertinggal n3 akak dah ni...sorry kak lately bz jer..btw, masalah obesiti ni memang biasa dikalangan remaja sekrng ni kak tapi itulah kena jaga juga. nieza pun sejak tak keja ni bdn memang mendadak naik sebab malas exercise sama...kalau ada exercise tak jadi masalah.

    tak pe kak tak boleh paksa dia sgt. yang penting kita bagi sokongan...kalau dia buat exercise tu akak tunggu dan setkan masa utk dia dan bagi galakan kat dia...insyaAllah boleh:)

    ReplyDelete
  33. saya rasa sebab metabolisme la kak. saya pun sama. metabolisme sgt slow. tgh usaha utk kurus tapi forever tak kurus. tapi saya yakin dgn cara slow2, istiqamah dan rajin eksesais sikit...pasti akan turun jugak walau lambat..

    ReplyDelete
  34. time kecik2 ni die x kan sedar lagi.. bila dh besar tu br nak berdiet..

    ada kwn lady tu kat universiti dulu.. besar sgt2.. sangat2 besar.. nak dijadikan crt org yg die syg dlm hati cemuh die.. kate die gemuk dan keji2 die.. xnak kat die.. start dr hr tu die died.. selalu joging.. makan buah jerk.. time bulan puasa pun die puasa dan xcrsise.. dn skrg badan die alhamdulillah kecik.. cume kulit die agak "kecut" krn turun berat bdn scr mendadak..

    ReplyDelete
  35. *diet :P..silap ejalah kak.. soli..

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum kak...
    salam perkenalan,follow blog akak ya...Nurul pun sama anak yg sulung pompuan,dia pun dah overweight skrg 65 kg tu baru darjah 4....

    ReplyDelete
  37. Nazayiena..terima.kasih
    baru darjah 4..memang dah mula tu..risaukan.

    ReplyDelete