Saturday, October 8, 2011

MENU 'LUNCH' HARI NI

Assalamualaikum.
menu hari ini
nak memenuhi permintaan Azi..yang nak jugak tengok gambar apa yang acik masak hari ni.
Hari ni kurang rajin.
cuma goreng kacang botor,goreng ikan
dan ..rendang ayam.
Kalau rasa malas lebih..memang acik masak rendang ayam atau daging je
senang..biar je..dah nak kering baru kacau.
kalau masak lomak nak kena kacau  selalu.

 Puding tauhu resepi dari Nor secubitgaram
nor memang ada berbagai jenis resepi puding.acik pulak memang suka makan puding/agar agar.
kalau letak warna merah aje pun acik suka.
Nor..akak letak jugak gambar..walaupun tak secantik nor punya.
 Dah siap puding tauhu teringat pulak nak buat puding jagung.
sebab hari tu tengok di blog kak ngah dan rosaliza.
dan..kalau semua nak tahu.inilah cara acik makan puding
acik suka makan puding jagung yang masih panas dan belum beku.
anak2 pun ikut sama.
tapi ada jugak yang acik sejukkan di peti ais..untuk ayahnya pulak.

Dah pun siap kerja masak dan makan hari ini..
nak rehat pulak.
jumpa lagi ...Insyaallah.

62 comments:

  1. Assalamualaikum Acik.... ini menu orang yang sangat rajin ni, menu orang malas tak gini...orang malas goreng telur je, tuang kicap atau rendm maggie ngan air panas... he hehhhh

    ReplyDelete
  2. apo yg kurang rajin tu kak??
    kan bederet laie menu ea...heheheheh!!

    ReplyDelete
  3. Amie..he he..dulu masa dok klia..macam tu la kawan2 cakap..sebab kalau acik bawak bekal rendang..acik bagi tau..hari malas masak acik dah sampai..masak rendang aje..

    ReplyDelete
  4. menu saya hari2 di kedai..hehe

    ReplyDelete
  5. kak long..ha ha..akak kalau maleh tu..memang buek rondang..tu la maksud e kurang rajin..he he..yang lain tu..sonang yo kak long..main lobo2 an yo..

    ReplyDelete
  6. IMANSHAH..lagi sedap..tak susah2..tinggal makan aje..

    ReplyDelete
  7. akak ni rajin betul la saya tengok..semua sedap2..ada rendang lagi tu.. :)

    ReplyDelete
  8. tu kok lobeh ghajin eh.. ponoh semejo kehkehkeh!!!

    hrni kngh masak sup ikan merah ngan goreng cuk paku yo kak. cuk paku tu tambah cili api. maleh nk buek sambal. makan takdo podeh2 tak sodap la.. :P

    ReplyDelete
  9. puding jagung tu sedap..
    saya pun suka..
    lagipun jagung bnyk mengandungi khasiat pemakanan yang tinggi dan baik untuk kesihatan..

    ReplyDelete
  10. Tihara..tak rajin mana pun..kalau masa rajin lagi macam2..he he

    ReplyDelete
  11. kak ngah..sodap sup ikan tu kak ngah..lamo tak makan..anak2 akak ni kalau sup ikan..alamat omak ngan ayah e yo makan..tapi akak suko..sodap..sup ikan ni..

    ReplyDelete
  12. sal..suka jugak ye..alhamdulillah kita suka makan makanan yang berkhasiat kan..untuk kesihatan

    ReplyDelete
  13. akak memang rajin, puding tauhu akak tu nampak sedap sgt. nak resipinye kak

    ReplyDelete
  14. Salam Akak..
    Akak...rajinnya akak masak...siap dgn.pencuci mulut lagi...
    Bagi saya, kalau masak rendang tu...rajin le orangnya...
    saya ....rendang ni masak kalau nak makan dengan pulut kuning atau ketupat saja...bila le saya nak rajin macam akak ...:)

    p/s akak..kacang botor tu (sini panggil kelisa)memang saya suka...campur dgn.bilis dan cili api tumbuk....emmmmmmmm..sedappp..

    ReplyDelete
  15. Banyaknya acik masak-masak. Siap ada pencuci mulut lagi.

    ReplyDelete
  16. Assalam kak, alahai akk ni, ini dikata menu org malas, kalo saya yg masak, inilah menu paling rajin, siap rendang n 2 pencuci mulut lagi, semua menu akk msk tu best

    ReplyDelete
  17. salam...
    yg paling sedap dan paling rasa nak makan adalah... goreng kacang botol tu kak..
    sedapnyer... lebih2 lagi kalau yang baby.. rangup..

    ReplyDelete
  18. kalau saya msk cam k.erna maksudnya sy dlm mood plg rajin..haha

    ReplyDelete
  19. salam kak
    rendang ayam tu menggoda lah kak

    ReplyDelete
  20. kak,nampak puding tauhu tu mcm sejuk terasa ...emm sedapnya...

    ReplyDelete
  21. Acik....masak mcm ni dikata menu orng kurang rajin????? ...kalau saya, mmng rajin tahap maksima dah ni dapat siapkan ngan puding sekali..

    ReplyDelete
  22. akak nak tahu, maso sayo kecik, rendang cumo ditemui di maso nak poso nak rayo poso nak rayo haji.... hmmm, tapi zaman sekarang sonang skit kan. makanan mewah :)

    ReplyDelete
  23. First time nengok
    puding tauhu..
    Agak pelik tapi sure
    sedap kalo Kak Erna
    yang buat :)

    ReplyDelete
  24. lama dah tak makan kacang botol goreng mcm tu... harus di cari nih..

    selamat berhujung minggu kak

    ReplyDelete
  25. ni menu org rajin nih..nak pulak ada rendang..sodap tu..mmg kegemaran sy

    ReplyDelete
  26. lopeh pencen boleh buka restoren hehe

    ReplyDelete
  27. menu yang sangt best acik....

    saya tunggu punya tunggu tak sampai2 pun...hihihi

    ReplyDelete
  28. Mamasyaza..tak rajin mana pun..he he..

    ReplyDelete
  29. azi..akak pun masak kacang kelisa.tu dengan cili api tumbuk..tapi tak letak bilis..akak letak udang hidup

    ReplyDelete
  30. Nieda...puding2 tu akak suka makan..tu yang buat jugak.

    ReplyDelete
  31. assalam rosaliza..malas le tu..sebab malas nak kacau..he he

    ReplyDelete
  32. Ladybird..memang kalau yang kecik tu kita buat ulam aje kan..yang dah tua sikit..tu yang goreng tu..kalau tidak keras..

    ReplyDelete
  33. Hamizah..ye ke..he he ..paling rajin tu..

    ReplyDelete
  34. kasih..rendang cili api tu..pedas..

    ReplyDelete
  35. surisolehah..memang sedap masa dah sejuk..

    ReplyDelete
  36. Mp.he he..kalau acik..kurang rajin la ni..

    ReplyDelete
  37. mak su..samo la ngan akak..kalau masa raya je dapek makan rondang.

    ReplyDelete
  38. missgee..nama je puding tauhu..sebenarnya cuma agar2,susu dan laici je..

    ReplyDelete
  39. kakyong..cari yong..jangan tak cari..sedap buat ulam..goreng ngan cili api pun sedap..

    ReplyDelete
  40. anitaare..tak rajin sangat tu..sikit je..he he

    ReplyDelete
  41. zino..tak do makno e..dah pencen nak rehat2 yo..he he

    ReplyDelete
  42. yus..he he..tunggu jugak ye..hari ni penghantaran laju mogok.

    ReplyDelete
  43. Keluar sekejap dari rumah Acik kakak nak tengok cara buat puding tahulah... Kakak pun suka puding. Lagi kalau makan masa sejuk. Huu... sedapnya acik.:)

    ReplyDelete
  44. kakzakie..memang sedap puding kan.tak kisah le puding apa..suka je makan bila dah sejuk..sedap..

    ReplyDelete
  45. wah rajinnya acik masak ya !!..terliur tenguk pic.makanan kat entry acik ni..mama pula asyik menunjuk je..hu2x..

    ReplyDelete
  46. akak memang rajin...sekali keluar menu berderet-deret tu. semua sedapx2 tu. saya lak kalau weekend selalu jadi malas sebab hubby selalu masuk dapur..hehe

    ReplyDelete
  47. MaMaAiNi..hari cuti je masak lebih sakit..kalau hari bekerja tidak jugak..

    ReplyDelete
  48. Nieza..untung nieza kalau hari cuti ye..akak hari cuti la masak lebih..he he

    ReplyDelete
  49. terliurlah saya,kak erna.....tgk makanan ni...!!!!

    ReplyDelete
  50. ibuhani..sory ye..dapat tengok je..he he

    ReplyDelete
  51. puding tuu menarik perhatian lahh achik .. rajin mencuba :)

    ReplyDelete
  52. semua sedap2...!!! cannot tahan tengok...

    ReplyDelete
  53. hmmm...mmg rare cara acik mkn puding tu. mcm bubur kan? :D

    ReplyDelete
  54. MULAN..dapat tengok aje la ye..maaf..jauh..he he

    ReplyDelete
  55. GB..hehe..memang la macam tu..macam makan bubur.lagi sedap..

    ReplyDelete
  56. masak rendang paling senang ye kak?
    kenapa sya rasa masak rendang paling rumit?

    rajin akak nih suka tengok berbagai menu

    ReplyDelete
  57. kasihibu,..iya lah sya..memang paling senang..sebab dah nak kering baru kacau..kalau masak lemak mana boleh tinggal kan..

    ReplyDelete
  58. Kira rajin la tu, kak Erna. Yati kalau malas, goreng telor je. Hehhe..

    ReplyDelete