Sunday, November 13, 2011

RENDANG DAN KENANGAN

Assalamualaikum


Hari ni masak daging qurban lagi.
kali ni acik buat rendang.
bila buat rendang ni tadi
acik teringat la pulak.
Dulu masa dirumah mertua
masa tu pak dan mak mertua dah tak de.
keduanya meninggal selang seratus hari je
AlFatihah buat keduanya.

Acik sambung cerita
masa nak raya..acik masak rendang


macam ni rupa rendang yang acik masak
memang hitam.
masa tu adik ipar tak cakap apa pun
diam je.
Masa makan baru dia bersuara

"tengok rupa hitam legam
tapi bila makan sedap rupanya."

Dia orang mana la biasa tengok rendang yang hitam macam ni kan
nasib baik dia nak rasa
buatnya dikutuk acik dalam hati je dan tak nak rasa
sampai sekarang la agaknya dia tak tahu
rendang hitam acik tu sedap(he he bukan puji diri sendiri ni
saja buat cerita).

Ada tak kawan disini yang tak lalu nak makan 
bila tengok rendang hitam ni

Acik tak berani nak kata rendang orang Negori 
memang hitam.
sebab masa diklia..ada kawan2 acik yang sama2 
dari N9..tapi daerah lain pun
tanya ngan acik
macam mana rendang acik hitam..dia buat tak jadi
masa tu acik main2 je jawab.
acik buat dalam kuali yang hitam.
dia boleh percaya pulak tu
"ooo patutlah kak buat tak hitam
sebab masak rendang dalam periuk"
katanya.sakit perut acik gelak masa tu
boleh dia percaya.

Oklah..panjang pulak acik melalut pasal rendang ni.
Insyaallah jumpa lagi.

126 comments:

  1. jadi hitam sebb letak kicap kan?
    ke ...

    ReplyDelete
  2. saya pun nak tya ni ngape rendang akak jadi hitam? saya jangankan rendam hitam, rendang biasa pun x pas lagi. Maklumlah makan pun jarang-jarang, masak pun x reti

    ReplyDelete
  3. Assalam kak, samalak kita saya pun msk rendang hari ni, tapi kaler merah2. Saya suka rendang hitam, tapi tak tau nak buat. Akk buat mcm mana ya, sama tak ngan rendang tuk.Kongsi la resipi kak

    ReplyDelete
  4. Assalam kak a ah ye apa rahsianya ye rendang warna itam tu kak

    ReplyDelete
  5. sesungguh eh sey pun tak pandai buek rondang sampai itam ceni kak. tapi uwan sedaro ado buek mmg sodap amek2. dio koba tak buh apo pun cili semato2.

    ReplyDelete
  6. kak erna........ macam rendang tok, hitam2 pun sodap..............

    ReplyDelete
  7. Salam kak,
    Akak letak kicap ek? Kami selalu jugak makan rendang yang letak kicap tapi tak hitam camni sgt sbb nanti masin. Kami panggil Sambal Bali. Memang rasa SEDAP.

    ReplyDelete
  8. hahaha...itu lah pasal kak..ramai yg tanyo camno leh hitam.pueh se explain kek dapur se tu..jgn guno santan kotak...sobab tu tak hitam.kalau hitam pun tapi tak lomak..nak buek rondang negori kono guno santan yang byk kan kak?..baru lah hitam dan berminyak2..tahan lamo lak tu..:))

    ReplyDelete
  9. tak pernah jumpa rendang hitam melainkan kalau dibubuh kicap... betulkah Acik?

    ReplyDelete
  10. salam acik..mertua saya org neg 9 tp rendang tak hitam..hehe

    saya org johor rendang saya hitam sbb saya mmg suka campur paru, hati dan limpa..br syok mkn.nyum3.


    salam kenal dr LM...LM cuma buang widget yg tak penting je, selalu timbang blog sbb LM takmo blog berat lbh dr 150. Lm amat mementingkan pengomen, nnt susah loading sian mereka susah nak komen entri.

    ReplyDelete
  11. omak kaklong buek rondang ni selalu time rayo,sobab nak lawan dongan lomang...lagi dikoreng an, laie sodap kak kan?

    ReplyDelete
  12. hihi kalau org yg lurus bentul sure dia follow buat dlm kuali hitam .

    ReplyDelete
  13. assalam acik..nampak besh tuh rendang itam..rendang bese2 pun tak pass lagik, ni kan nk wat yg itam2 bagai hehehe..kongsilah resepi

    ReplyDelete
  14. Al-Fatihah buat arwah..acik..rendang kat selangor pun hitam camni..mak mama selalu masak..he2x..hitam tapi sedap..

    ReplyDelete
  15. Terim kaih pd Acik yg selalu singgah dan tinggal komen. Sgt bermakna buat saya.

    ReplyDelete
  16. Omak metuo den pun rang nogoghi tapi tak lek itam rondang yoo.. ceh nak ckp negeri gak tuh...

    ReplyDelete
  17. Nampak sedap jer rendang tu....tak pernah buat rendang hitam....sllu buat yg biasa jer...

    ReplyDelete
  18. jadi..apa yang menghitamkan nya ya?
    hehee..nak tahu juga nih..

    ReplyDelete
  19. rendang hitam memang rendang sebenar.sedap sebab kriseknya cukup.mesti tuan blog ni pandai masak.kui kui kui.serius ni

    ReplyDelete
  20. Santan ori ya, kak Erna, yang buat dia hitam tu? Ke letak kicap? Ke, lada hitam? :)

    ReplyDelete
  21. wahh sedapnya rendang kak...hitam pun sodap...rupa belakang kira yg penting sodap kan...hehe

    ReplyDelete
  22. tak pandai buek rondang itam
    pandai makan yo..
    kehkehkeh!!!

    ReplyDelete
  23. k.erna: bglah resepi eh....camner boleh hitam sgt tu?

    ReplyDelete
  24. renadng hitam femes kat kuala lipis kak..lagipun kat sini ramai suku dari minangkabau juga :)..kami suka mkn dengan pulut pagi2

    ReplyDelete
  25. alfatihah utk arwah..
    klau sy rendang hitam mcm tu panggil daging palembang..letak kicap, gula melaka n kerisik..bg ler resipi acik..blh share,,huhu

    ReplyDelete
  26. kak ida suka rendang yg itam2 ni...pernah kut mkn yg mak kwn org nogori buat..podas dan sedap kak

    ReplyDelete
  27. rendang ni ada mcm2x kalernya.janji sedap...oklah tu.

    ReplyDelete
  28. paling saya suka adalah rendang hitam..terbaik..mak mertua saya pandai buat rendang hitam, tahan lama lak tu...tapi saya tak pernah amik resepi...dasar menantu pemalas...hahaha...

    ReplyDelete
  29. alien..tak campur kicap..memang hitam..

    ReplyDelete
  30. cheq sue..randang ni banyak guna santan tu yang jadi hitam

    ReplyDelete
  31. assalam rosaliza..bukan rendang tok ni..rendang biasa.
    kalau buat rendang ni guna santan banyak tu yang jadi hitam..
    1 nisbah 3..contohnya 1 ekor ayam atau satu kg daging 3 biji kelapa.

    ReplyDelete
  32. cik mimi..tak dak rahsia..cuma santan banyak dan mesti kacau sampai kering..

    ReplyDelete
  33. Tijah..santan e banayak dan kacau sampai koghing..tu yang jadi itam tu jah..

    ReplyDelete
  34. Ibu guru..nampak sama tapi tak serupa..

    ReplyDelete
  35. Teratak Hami..tak letak kicap..kena santan banyak dan kacau sampai kering akan jadi hitam

    ReplyDelete
  36. Anymz tu la kan..kito dah biaso buek memang jadi cam tu..nak buek camano kan

    ReplyDelete
  37. Amie..tak letak kicap pun..memang jadi hitam ..he he

    ReplyDelete
  38. Lydia Miza..salam kenal jugak dari acik.
    santan banyak dan kacau sampai kering kot LM tu yang jadi hitam.

    ReplyDelete
  39. kak long..akak tak kiro rayo pun kak long ..asal toragak yo buek..buek sikityo..dalam sekg yo kak long..

    ReplyDelete
  40. Hitam itu menawan kan Acik... menawan tekak yg memakannya hihi...

    ReplyDelete
  41. rupa tkde tk per acik, janji sodap...

    ReplyDelete
  42. kasihredha..memang ada yang buat macam tu kasih..he he

    ReplyDelete
  43. lia..rendang la yang paling senang buat..kita ta perlu nak kacau sangat kecuali bila nak kering je..

    ReplyDelete
  44. mama aini..apa ada pada rupa kan..janji kena ngan selera kita.

    ReplyDelete
  45. che mid..belum jadi..kena banyak buat latihan he he

    ReplyDelete
  46. jawapan kak erna mengingatkan aina tentang bubur asyura perlis yg campur pelbagai jenis kacang, pisang, jagung, keledek dan lain2. kalau masak dalam periuk kalernya memang jadi kusam je tp bila masak lam kawah baru nampak hitam sikit. kata org pure buboq sore perelih...:)

    ReplyDelete
  47. Acik sekarang ni dah susah nak nmpk rendang hitam ni terutamanya di rumah kenduri kahwin...klau nak kena wat sendiri le mcm acik ni.

    ReplyDelete
  48. Pernah makan,memang sedap rasanya tapi tak pernah masak.

    ReplyDelete
  49. rendang minang memang hitam na.
    kpah buek tak ponah jadi hitam sobab maleh nak nungu lamo-lamo.

    ReplyDelete
  50. isshhh.... yang kaler lagi hitam tu la lagi best... kalo lah dekat, mau saya mintak sepiring..

    ReplyDelete
  51. semalam balik somban pun mak masak daging korban...daging masak kicap + sup tulang...terbaik...

    ReplyDelete
  52. Ado koo jadi itam sobab lotak kicap.. hahahahha... golak sey baco ehh..

    Sey mmg suko ghondang itam ni kak.. Tak basi, tahan lamo.. Kek ghumah mmg selalu buek ghondang cmni kalau daging ehh banyak la.. Kok sikit daging ehh, gulai cmtu yoo..

    Dio jadi itam sbb kito sangai yoo ghondang tu... Api biar yg paling kocik sekali sbb tak nak bagi dio hanguih...

    ReplyDelete
  53. salam Acik,

    Yang hitam tu kan ka menawan...kak Ros besa makan ,memang sedap...

    ReplyDelete
  54. MP..sama aje dengan rendang bias ni..cuma biarkan lama sikit nak bagi hitam

    ReplyDelete
  55. Fatin Mraz..kaca lama je yang buatkan dia jadi hitam..santan kena guna banyak.

    ReplyDelete
  56. cik ina dodo cheng..tuan punya blog ni tau masak ..bukan pandai masak..betul..

    ReplyDelete
  57. Yati..kicap bukan..lad hitam pun tidak..dah dia nak jadi hitam..he he

    ReplyDelete
  58. Nieza..betul tu..yang penting sedap..

    ReplyDelete
  59. kak ngah.tu yang best..kalau makan tak pandai..kacau balau kak ngah..he he

    ReplyDelete
  60. sebut saja rendang..semua nya sedap.Ni acik erna punya mesti kaw kaw..bagi tips boleh?

    ReplyDelete
  61. Ibuhani..tak de bea apa2..sma aje..cuma bawang halia tak diblend..tapi dihiris..dan santan banyak..

    ReplyDelete
  62. Anna Qawina..memang sedap..mai sini makan..

    ReplyDelete
  63. Tihara..mkan dengan pulut sedap..dengan nasi imit pun sedap..

    ReplyDelete
  64. ieja..masak macam biasa..tapi guna bawang dan santan banyak..bawang kena hiris..tak leh blend

    ReplyDelete
  65. kakzakie..memang menawan tekak la tu..he he

    ReplyDelete
  66. AL..boleh teruskan pantun tu..he he

    ReplyDelete
  67. Ida,japan..kalau dah nama negori..tak boleh nak elak kan dari pedas ida..
    tahan ke ida..

    ReplyDelete
  68. moon..memang dah macam tu warnanya lepas dah kering..

    ReplyDelete
  69. Wahida..bukan memantu pemalas..cuma belum rajin je..

    ReplyDelete
  70. SH..betul sesangat..apa ada pada rupa..

    ReplyDelete
  71. JunAina..ish Aina..buatkan acik terliur dah ni..sedapnya bubur tu..pernah makan tapi tak pandai buat.

    ReplyDelete
  72. kunang kunang..
    kak ani pernah makan ye..tak tau lah apenya yang lainkan..masa dok selangor ngan jee klia dulu pun kawan2 suka sangat..

    ReplyDelete
  73. CT Norarizah..lama nak ngacau nye..tu sebab malas dah orang nak buat masa kenduri kawen

    ReplyDelete
  74. Zaitun..kalau diikutkan paling senang masaknya..

    ReplyDelete
  75. Ibundo..boto tu kak pah..kalau datang mlehnya ..saya buat pun tak hitam

    ReplyDelete
  76. MULAN..kalau dekat tak yah mintak..acik dah anto dah..betui..tak tipu.

    ReplyDelete
  77. Papa Mifz..kalau air tangan bonda..memang tak de sape boleh lawan..

    ReplyDelete
  78. azz,,akak tak ramai..sekilo pun boleh jadi gondang..

    ReplyDelete
  79. wkmsallam ros.memang betul..menawan..he he

    ReplyDelete
  80. kamariah..he he..sesekali buat lurus pulak dia kan..

    ReplyDelete
  81. hani..antan banyak dan kacau lama2 je..

    ReplyDelete
  82. mesti letak kerisik banyak ni ek sampai itam rendangnya.. hehhe

    ReplyDelete
  83. nanti nak makan rendang itam acik ye...;)

    ReplyDelete
  84. rendang mak xpernah hitam mcm tuh, apa rahsia leh jd itam tuh??? share,share lah... :)

    ReplyDelete
  85. salam ziarah,


    owh ni rndang dendeng ke? pnah mkn mmng sdap giler


    ada rspi tak? mlas gogle hihi

    ReplyDelete
  86. rupa x penting kak yang penting rasanya..x elok di luar jangan di sangka dalamnya juga x elok...hehehe

    ReplyDelete
  87. kak... rendang yg hitam tu la yg amat sedap kan, saya buat rendang pun hitam jugak

    ReplyDelete
  88. Zareda..tak pernah letak kerisek banyak..santan je banyak.

    ReplyDelete
  89. E-na boleh je tak jadi hal pun..bila nak makan bagi tau ye

    ReplyDelete
  90. Amy.betul tu acik setuju sangat.

    ReplyDelete
  91. ibuintan..memang dah dari dulu kan..bila kita merendang mesti jadi hitam

    ReplyDelete
  92. Mak-Imma..tak de rahsia..dah terbiasa..macam tu je jadinya.

    ReplyDelete
  93. So Shy lady..terima kasih sudi ziarah..

    ReplyDelete
  94. last weekend dah masak sup tulang, ingat weekend ni nak masak daging plak.... ingat nak masak kicap je.. nak buat rendang, x belajar lagi.. hehehe..:)

    ReplyDelete
  95. sama macam rendang perak, warna rendang di situ pun hitam..

    namanya rendang tok..
    saya suka makan tapi tak reti buat..

    ReplyDelete
  96. Salam rindu akak..
    Akak..mengapa jadi hitam begitu..?kalau letak kerisik banyak...selalunya rendang akan jadi coklatkan..apa rahsianya?..

    Teringin saya nak rasa ....kalau makan dengan nasi impit, mesti sedapkan..

    ReplyDelete
  97. chekna@mamaziyad..buat rendang tak susah..campurkan semua kacak sampai kering...

    ReplyDelete
  98. Mokcik azwa..nanti akak masak bagi azwa makan ye..

    ReplyDelete
  99. Saya pun kekadang buat Rendang hitam. Sebab kerisik tuh. apapun memang sedap, kan?

    ReplyDelete
  100. sal..rupa sama...tapi rasa lain kot..
    sebab rendang tok..rasanya ada campur gula sikit kan..

    ReplyDelete
  101. azi..lamanya azi menyepi..pi bercuti ke,
    insyaallah azi..satu hari nanti dapat jugak azi merasa tu..

    ReplyDelete
  102. AA..hitam pun sedap..memang betul..

    ReplyDelete
  103. kak.. maso masak daging lompap akak ari tuh pun jadi warna hitam semua kekwn tanya.. hehehehe... tp rasanya biasa jek masak rendang itam nie.. mak mertua selalu jek buat ;)

    ReplyDelete
  104. dah lama nak makan rendang yang macam ni....
    tapi tak pernah nak jadi....
    share resepi kak.....

    ReplyDelete
  105. iina..memang biasa je rendang tu kan..sebab dah biasa buat..tu yang akak tau tau nak jawab camana bila ada yang tanya..he he..
    iina buat lompap pun jadi hitam ye..he he..akak kalau banyak letak santa..tak berapa nak hitam lempap nya..cokelat je..he he

    ReplyDelete
  106. eita..tang nak bagi resepi tu yang susah sikit tu..he he..sebab semuanya main campak lam kuali..lepas tu..kacau sampai kering..
    nanti la eita ye..kalau buat lagi nanti acik cuba catitkan..

    ReplyDelete
  107. Kak ...anie kalau buat rendah suka ambil rendang seri tebrau...sebab kena dengan selera...sedap

    ReplyDelete
  108. acik...teringat omak den..dio pun slalu buek ghondang kalo itam cam ni ha..sobs.nak mkn ghondang itam gak.

    ReplyDelete
  109. dengar cite nasha aziz yg jelita
    tu pun pakar masak rendang hitam

    cuba akak bagi resepi kat sini :)

    ReplyDelete
  110. anie..sedapnya nama rwndang..twntu rendangnya pun sedap

    ReplyDelete
  111. acik buat taruk kicap kan .. hurmm ieda suke gak buat mcm tuu .. :)

    ReplyDelete
  112. kamaia..saba ye..balik nanti boleh maa
    kan rendang mak..

    ReplyDelete
  113. Ati.nanti akak sharekan resepi ye.'ye ke nasha azizi pandai buat rendang..bagus dia kan..bukan setakat pandai berlakon..

    ReplyDelete
  114. ieda..acik tak letak kicap pun..dah kering jadi hitam sendiri..

    ReplyDelete
  115. yalah acik, macam mana boleh hitam??

    tp pernah mkn rendang yg hitam ni, tak ingat di mana, tp mmg sedap..:)

    ReplyDelete
  116. iwhh.. santan lebih & masak sampai kering.. len kali leh coba..

    ReplyDelete
  117. yus..tu lah ..kan dah dari kecik..arwah mak buat mesti jadi hitam..bila acik buat pun hitam jugak..he he

    ReplyDelete
  118. assalam yong..betul yong..cuba buat..insyaallah

    ReplyDelete
  119. a'ahla.. rendang acik hitam.. tp nampak sedap..

    ReplyDelete
  120. ladybird..dah pernah makan ke...

    ReplyDelete