Monday, October 10, 2011

HARI AKHIR PMR..

Assalamualaikum..
Hari akhir PMR ni..acik dah siap masak nasi ayam untuk dihantar kesekolah
Buat makan tengahari hero bungsu.
Nasi Ayam
 Sup
 Ayam goreng
 Cili sos
Timun dan salad..memang tak potong masa ambik gambar ni.
Sebabnya cik abang balik dari kedai sejak mingu lepas lagi.
mesti cakap..'Melantak lantak betul mahal barang sekarang ni' kata dia.
..dia balik tadi tunjuk apa yang dibeli
tengok timun ni..kecik je..sebiji seringgit.
salad yang comel ni pun dua ringgit lebih.kata dia.
Itu la yang terpaksa kita hadapi sebagai pengguna
 sekarang ni.
gaji naik 7-13% ..tapi barang naik lebih dari itu..

Apa nak buat kan..terpaksa hadapinya.

80 comments:

  1. boleh share nasi ayam tu....sedapnya! Acik ini memang ibu mithali...tahniah!

    ReplyDelete
  2. iyoo ea teh kak oi,ari tu kaklong boli timun sebatang singgit..kocik yo...raso nak pulang an balik,tapi dah kito teringin nak makn,nak buek cam no..

    ReplyDelete
  3. Amie..terima kasih..nasi ayam memang dia suka amie..

    ReplyDelete
  4. kak long..iyo la kak long..tak kan nak makan nasi ayam tak do timun kan..tadi akak cakap..makan kulit timun ni sekali..tak yah buang...he he

    ReplyDelete
  5. nasi ayam takdo timun mmg tak menjadi raso ee nasi ayam tu kak kan?
    rajin akak masak utk amie.akak cuti lai ko?..

    ese kesian boto tgk ainul..moga Allah permudahkan dia dlm semua hal..redha yo akan keputusan yg di bawak ee nanti.dio dah cubo sedayo upayo kak kan?..huhu

    ReplyDelete
  6. Anim..boto tu..nim dia pun dah berusaha..aimi pun macam tu..minggu lopeh balik..ngadu susah mak..kato e..akak kato..tapo dikk..adik usaha..

    ReplyDelete
  7. smlm boli cendawan sepeket + kubih ado la utk sekali masak.. dah 3 hengget... tu pun donga ado tompek ayam sekilo naik suploh hengget. adeh... makan daging ruso yo la kak.. dah tontu mahal eh... kehkehkeh!!!

    ReplyDelete
  8. kak ngah..he he.amboi kak ngah..daging ruso??semput napeh akak..
    ayam memang mahal boto kek sini kak ngah..tapi ikan pun mahal..sumo e mahal lah...budak2 ni pulak tau e ayam yo..

    ReplyDelete
  9. memang kak..harga brg naik giler22..kicap kipas tu dah rm5 lebih sebotol..ikan selayang dh rm7 sekilo..ikan yg org tkmo mkn dulu tu..huhu..gaji tk sepadan dgn taraf hidup skang ni..

    ReplyDelete
  10. eh lupa nak kata..nampak sedap nasi ayam akak buat tu..my fav :)

    ReplyDelete
  11. 'jgn bimbang...herga brg takkan naik"


    kata diala...
    dio mana nak tau kalo mkn pun tmpt yg gah je kan kak hihihi

    ReplyDelete
  12. sebelum bajet umum lagi ada sesetengah barang dah naik rege...huhu..sempoi jerk nasi ayam akak buat...mesti sedap kan?

    ReplyDelete
  13. betul melantak2 harga brg skrg ni..menyampah sesangat..semalam ucu beli ikan kembung + udang +sayur seciput pun dah RM 58.00..rasa macam nak minta tokeh tu kira balik je...
    belanjawan 2012 memang x membantu langsung pekeja swasta mcm ucu (dah jd tempat meluah perasaan lah pulak..)

    ReplyDelete
  14. tengok nasi akak tu pun dah memang jadi pilihan sya macam tu....

    ReplyDelete
  15. Salam Akak..
    Sedapnyer nasi ayam tu...rajin akak hantar nasi untuk hero akak kat sekolah...

    Saya..si Along tu..tiap2 hari bawa kawan balik makan tengahari kat masa time rehat tu..kadang2 4 orang, kadang 6 orang...tapi saya suka kak..rezeki kita kongsi bersama2kan..tambah2 untuk anak2 sekolah ...:)

    ReplyDelete
  16. org yg keje dgn gomen mungkin boleh cover lagi la kot...tapi kesian petani2, nelayan yang keje tak tentu tu..harga barang naik utk semua...adoi...ekonomi2...

    ReplyDelete
  17. Baguslah k.erna hntr makanan masa anak xm.....teringat masa anak2 saya ambik xm pulak. Saya pun ambil cuti n hntr makanan pd anak.....tanda support kita pd anak2!

    ReplyDelete
  18. Assalam Kak, bestnya menu hero bongsu hari ni, saya ni tak kepasar lagi lepas budget jumaat hari tu...mesti brg mahal juga kat pasar borong selayang tu

    ReplyDelete
  19. Bestnya dapat mak macam ni hehehe...nak nasi ayam skett..kebetulan pulak gas abes masa nak masak breakfast tadi pagi..tunggu petng la jawabnya baru dpt yg baru huhuhu

    harga barang memang mahal2 skearang ni kan..tu yg terasa nak duduk kampung, banyak sayur2 tak payah beli..kalau beli pun murah2 jer alahaiii

    ReplyDelete
  20. sronok sgt bila akak stori akak g hantar makanan utk anak kat skolah. begitulah kasih sowang ibu.

    ReplyDelete
  21. ooo... dah habis dah pmr eh...?




    .

    ReplyDelete
  22. Achik.. sedapnye nasi ayam.. Achik.. kobis tak bagus tuk dimakan.. boleh menyebabkan protein dalam badan kita keluar dalam bentuk keputihan.. dan memudahkan bakteria tuk bertapak di "tempat" kita.

    jawapan tuk Masalah Tidur :

    Acik Pernah cuba mengurut tak?
    kadang2 disebabkan kepenatan kite menguruskan rumahtangga memberi kesan kepada sistem saraf. Akak trylah..

    ReplyDelete
  23. Setuju dengan apa kak Erna cakap. Tapi apa nak buat, kan. Terima dan syukur je la dengan apa yang ada. Sedapnya tengok nasi ayam kak Erna. :)

    ReplyDelete
  24. untungnya aimi..sampai ari last exam mak hantar makan :-)

    ReplyDelete
  25. memang pun harga barang makin naik...bayangkan cili masak 1 kilo 20 hinggit, nak masak terpaksa juga beli..

    sedapnya nasi ayam....

    ReplyDelete
  26. yummyyy....

    nak masak nasi ayam jugaklah!.. hihihihi...

    ReplyDelete
  27. bertuahnya badan, last day exam dapat makan sedap2, siap hantar ke sekolah lagi... :)

    ReplyDelete
  28. sodap nampak nasik ayam tu na.
    mosti beselero makan tu.
    barang2 osah mahal e kan?
    Tak lamo sok balik asal lah kito. makan nasik lauk garam atau lauk kicap yo haha..

    ReplyDelete
  29. Tihara..harga barang dah naik sebelum belanjawan lagi..selepas tu lagi la.

    ReplyDelete
  30. Ms.lilies..dah lama harga barang makin naik kan..lansung takde pematauan ,macam dulu tu..suo hati yo dio orang tu.

    ReplyDelete
  31. sekejap aje dah abes pmr tu ye. semoga hero bungsu tu memperoleh kejayaan cemerlang, pendek kata 8A lah! Amin! :)

    ReplyDelete
  32. lieyna..memang betul..sebelum tu pun suami acik dah bising2 kata harga barang dah naik..belum belanjawan lagi kata dia..

    ReplyDelete
  33. Ucu Faridah..tak pe..mari kita sama2 lepaskan perasaan..acik jarang beli sendiri..bila suami dok bising2 baru le acik tau..harga barang2 dah makin mahal..sebelum belanjawan tu lagi..

    ReplyDelete
  34. kasihibu..memang laju budak2 ni makan nasi ni..he he

    ReplyDelete
  35. Azi..anak akak tak balik..sebab tu dia mintak hantarkan makanan dah soh bawak lebih untuk kawan2 sekali.nasi ayam hari ni..7 orang makan kata dia..

    ReplyDelete
  36. Nuwairani..susah jugak aklau dah mahal sangat..habis bulan habis gaji.tapi memang betul la..yang kerja sendiri macam tu..lagi berat tanggungannya..

    ReplyDelete
  37. Ibuhani.dah habis dah periksa nya..esok akak dah tak hantar makanan lagi dan dah mula kerja..

    ReplyDelete
  38. Assalam rosaliza..memang sejak belum belanjawan lagi harga barang dah mula naik..

    ReplyDelete
  39. Mokcik Azwa..mari le kita makan nasi ayam..he he..
    azwa takde tong gas xtra ke..akak memang sediakan satu tong lebih..senang kalau gas habis pagi2 atau pun malam2.

    ReplyDelete
  40. mamasyaza..masa periksa ni je..sebab dia tak balik tengahari..kesian pulak kalau tak makan tengahri kan..dikantin tentu ramai..takut tak sempat katanya

    ReplyDelete
  41. kasih redha...memang suka sangat dia..

    ReplyDelete
  42. Ladybird..terima kasih..bagi tau..
    berurut tu dulu2 selalu la..tapi sejak pindah kesini..dah tak berurut sebab tak berani..

    ReplyDelete
  43. Yatie..betul tu..apa yang kita dapat buat..terpaksa hadapinya..

    ReplyDelete
  44. Happyirfa..kena hantar dik..kot tak kesian dia lapar..

    ReplyDelete
  45. Qhaifa Nur..memang betul..masa acik beli cili merah..sampai orang tu cakap..jimat le guna cili katanya..harga mahal..tapi dia orang tak boleh jugak nak jual murah..sebab memang dah datangnya mahal..

    ReplyDelete
  46. assalam tiny..cepat masak..dan makan nasi ayam..

    ReplyDelete
  47. chekna@mamaziyyad..hari last pekse..tak pe la..bagi seronok sikit..he he

    ReplyDelete
  48. ibundo..iyo lah kak pah..makan itu yo lah nampak e sok..

    ReplyDelete
  49. betul tuh, mahal kemain.. tu yang kena tya sebelum beli..
    huhuu!
    nway acik erna, nasi ayam ni mengingatkan saya masa sarat peknen dulu..ari-ari beli nasik ayam..sampailah bersalin..

    :}

    ReplyDelete
  50. kawan2 pun cakap..barang dah naik kat kedai..amboi mak...gaji lum dapt..barang dah naik !!!!

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum...

    Ya benar, barang-barang semuanya mahal kini.

    Rasulullah s.a.w. bersabda: "Mahal dan murah itu keduanya terserah kepada Allah s.w.t, yang satu bernama keinginan dan yang kedua bernama ketakutan. Apabila Allah s.w.t. akan memurahkan harga maka Allah s.w.t. memasukkan rasa takut dalam hati manusia sehingga semua simpanannya dikeluarkan maka murahlah harganya dan bila Allah s.w.t. akan memahalkan maka dimasukkan dalam hati manusia kesukaan (ketenangan) maka ditahan makanan itu sehingga mahal harganya."

    ReplyDelete
  52. Nasi Ayam???
    Berseleralah si Hero bongsu itu :)
    Mak masak sedap!!!

    ReplyDelete
  53. akak ni memg rajinlah kan..hari2 masak yg sodap2..btuahlah ank akak yo

    ReplyDelete
  54. Setuju... harga barang memang melambung! Kadang2 dah naik malas nak membelek harga, jadi pening. Belilah apa yang perlu dan sejimat2nya untuk dipakai...

    ReplyDelete
  55. Nak salahkan sapo kak...? Poniago ghamai.. tak topantau dek ehh...

    Mahal macam manopun, topakso boli jugak.. huhuhu...

    ReplyDelete
  56. wahhh sedapnya nasi ayam kak...lama tak buat ni. yer la brng kat Malaysia sekrng makin mahal...masa blk hari tu terkejut juga tgk rega brng sekrng ni.

    ReplyDelete
  57. Fatin mraz..ye ke fatin..acik dulu hari2 nak minum air laici kang..siang malam itu je airnya

    ReplyDelete
  58. sal..betul sal..sebelum belanjawan lagi dah naik.

    ReplyDelete
  59. Wkmsallam ...Abd.Razak
    terima kasih..

    ReplyDelete
  60. missgee...memang beselera betul dia..
    Dapat makan dengan kawan2 seramai 7 orang katanya.

    ReplyDelete
  61. anitaare..masa2 cuti je..kalau masa kerja tak sempat pun..he he

    ReplyDelete
  62. kamariah..betul..kena lah kita beli sikit2
    kalau tak dibeli barang keperluan kan.

    ReplyDelete
  63. cik azz..tu la..dah kepeluan..terpakso yo kito boli kan.

    ReplyDelete
  64. Nieza..ye la.tak tau la kenapa boleh jadi macam tu..lansung tak de warning..main sesuka hati je naikkan harga.

    ReplyDelete
  65. betul tuh kak..belum apa2 lg, brg dulu dah nek rege..sy ari2 beli sayur kat van yg lalu dpn umah jer..lg berganda harganyer..halia seketul kecik pun rm1, tomato sedang rm1,kunyit pun cam tu gak..sume main timbang tp x tau la betul tdknyer..kadang2 g market beli stok byk2 syur..puas hatikan..

    ReplyDelete
  66. suka la anak bongsu tu bila mak dia hantar nasi ayam lagi..semoga anak akak berjaya dgn cemerlang

    ReplyDelete
  67. h4ni3..dah kenyang ke belum..he he

    ReplyDelete
  68. ieja..tu la..sabtu lepas..pi beli bawang..ambik bawang putih..3 labuu..bawang besar 4..halia seketul..cili kering mintak 2 ringgit..dia kata.jumlah .RM17 menung acik pandang muka pejual tu...betul ke..

    ReplyDelete
  69. Ida.japan..terima kasih ida..insyaallah.
    Memang suka sangat dia dapat makan nasi ayam ngan kawan2

    ReplyDelete
  70. belanja sekarang ni kalau 50 hengget, tak dapat apa pun..

    ReplyDelete
  71. yan..memang betul..barang dah terlalu mahal.

    ReplyDelete
  72. sudi jadi jiran acik tak?
    :)
    :)
    :)

    ReplyDelete
  73. Gaji kakitangan awam ok juga Acik naik tapi kami ys swasta tempiasnya amat terasa sekali...

    ReplyDelete
  74. kakzakie..tu la kan..yang gai mahal..ok lagi..
    tapi yang bekerja sendiri lagi terasa..

    ReplyDelete
  75. Kalau cerita pasal barang yang melambung naik rasanya dah muak, kesian pada mereka2 yang bergaji kecil dan punya anak ramai.

    ReplyDelete
  76. zaitun..betul tu..tapi nak buat macam mana kan.

    ReplyDelete