Followers

Wednesday, April 20, 2011

SEMALAM PUNYA CERITA.

Assalamualaikum

Kebiasaannya kan..kalau pergi mana mana..
kedai buku ke..klinik ke..kedai makan ke..
mana mana saja lah
kalau ada orang pandang.
akak akan senyum..
rasanya tak salah kan.

pada akak la..kalau orang tak kenal 
pandang kita kita senyum..
kalau orang yang kenal kita tegur.

Sekali kan..bukan dua kali tau..SEKALI  
petang semalam dikedai buku..
ada sorang tu sedang pilih pilih dan belek belek majalah..akak ada dibelakang dia nak tengok buku jugak..

dia toleh kebelakang..akak pun  senyum lah kan..

dia boleh pandang akak lama lama dan tanya..kenal ke..kita kenal ke..
aduh mak..tu lah..mak cik oii..sapo suruh sonyum..ha kan..dah..
tapi nak buek macam mano..dah terbiasa berkurun lamo e..

mano akak nak sorok muko ni ha..
tolong...

94 comments:

  1. hahah..lawaklah org tu boleh pulak dia tanya balik ek.. senyum saja sudah..

    senyum tu kan satu sedekah.

    * saya senyum ngan akak nih sekarang..

    ReplyDelete
  2. patutnya akak tanya dia balik nak kover malu'eh!awak bukan artis (letak la nama apa2 ) tu ker?kalau dia jawab bukan..cakapla..'oh sori..mmg sejibik la'..hehe

    ReplyDelete
  3. senyum tu sedekah kak...tak salah senyum kat org kan :)
    Mungkin org tu cuma memberi senyuman pada yg dia kenal saja kot...mahalnya senyuman dia....hihi

    ReplyDelete
  4. haah, saya pn ske je senyum kalo terpandang org or org pandang saya..

    setuju pendapat kasihredha :)

    ReplyDelete
  5. ape la org tu kak erna..senyum jer la balik..w/pun tak kenal...ade ke tanya mcm tu...

    saye pun suke senyum jugak..kadang2 anak tanye lagi kenal ke org tu...setakat senyum ape la salahnyekan...

    ReplyDelete
  6. boleh lak dia tanya gitu ya kak? lawak lak, biasanya klu org senyum kat kita, kita senyum je balik..apa masalahnya kan...

    senyum kak..***

    ReplyDelete
  7. org tu kembang kot ada yg senyum kat dia...jarang org sedekah senyuman kat dia tu yg buat dia tertanya2 dlm hati "hai femeska kita,org kenai kita ke" hehe tp kalau dia ingat senyum tu sedekah..senyum la balik..tk susah kan?

    ReplyDelete
  8. kaklong pun suka balas senyuman kalau org tu senyum kat kaklong....
    tapi melampau dah tu..kalau dia ckp cam tu...bongkak namo ea tu kan kak?

    ReplyDelete
  9. alahai kak..org nak bersedekah kat dia pun nak persoalkan pulak...ada gak org camni kan..

    takper kak..teruskan senyum...mcm lagu Raihan tu...

    ReplyDelete
  10. Mungkin konsep orang tu ialah ' aku hanya akan senyum kepada org yg aku kenal sahaja' :)

    Padahal senyum itu sedekah. Senang2 tuhan nak kasi kita pahala kan kak...

    Toksah rasa malu kak..
    Abaikan aja.

    yg penting niat kita..

    ReplyDelete
  11. Kak Erna, kak Erna mmpunyai ciri2 sikap yg sama mcm sy, tapi sy tak pnah jumpa lagi species yg mcm gitu bila kita senyum kat dia.. urmm

    ReplyDelete
  12. Salam Erna

    Macam sombong aje soalannya,tak suka senyum kat orang kot...

    ReplyDelete
  13. samalah kita kak, kenal tapi tak ada idea nak cakap kita senyum, tak kenal dan memang tak tau nak cakap pun kita senyum...

    itukan pekerti mulia adat melayu...

    perlukah kita kenal baru senyum? pelik...

    ReplyDelete
  14. Senyum tu sedekah.. dan ia boleh menceriakan hari kita.

    Salam senyum dari Tie, hihihi...

    ReplyDelete
  15. lenkali ekau jawab cam ni ha:
    eh.. awak nampak saya senyum ke. saya tengah cungkil benda yang terselit kat celah gigi saya ni ha dengan lidah.. Kalau nampak macam tersenyum maap je la.

    ReplyDelete
  16. hehhehe.. tu lah kak... murah senyum sampai org pulak jd lain macam menerima senyuman kita....

    ReplyDelete
  17. cik pah..terima kasih senyum dengan akak..

    ReplyDelete
  18. Irfa..dik..he he..dah tua2 pulak baru terkena macam tu kan..malu le jugak..

    ReplyDelete
  19. kasih..tu la..tak sangka pulak..yang akak ni dah terbiasa..main senyum je tak kira siapa..

    ReplyDelete
  20. Tihara..betul tu..kalau dah orang pandang kita..dan kita pulak serius aje..rasa bersalah pulak kan.

    ReplyDelete
  21. assalam ainnoraini..he he..lucu jugak bila diingatkan balik..
    dia tak biasa senyum dengan orang yang tak kenal agaknya..

    ReplyDelete
  22. SMM tu la..terkejut akak bila dia tanya macam tu..

    ReplyDelete
  23. Maya...betul tu..agaknya tak de orang pernah senyum ngan dia..

    ReplyDelete
  24. nadiah..memang betul lucu ada..malu pun ada..

    ReplyDelete
  25. kak long iyo lah..dio dah pandang akak..tak akak tak sonyum kan..sombong la pulak..dah senyum..centu la kato e..

    ReplyDelete
  26. mok cik azwa..ye lah sekarang pun akak sedang tersenyum..

    ReplyDelete
  27. Daddy Ziyyad..betul la tu..dia tak macam kita..

    ReplyDelete
  28. sama le saya kak erna .... kalau yg muda2 mesti saya anggap my ex student.... ksdsng2 betul kadang2 tidak......senyum mesti senyum. my laling pun sama, sampai dapt gelaran mat nyum........

    ReplyDelete
  29. sariyusa..alhamdulillah..tak salahkan kita senyum pada orang yang kita tak kenal..

    ReplyDelete
  30. zaitun..nak buat macam mana kan zai..tak semua orang sama.

    ReplyDelete
  31. Aina..kalau dah kenal..senyum dan tegur..kalau tak kenal lagi senyum aje kan..

    ReplyDelete
  32. Tie..terima kasih sebab senyum dengan akak..akak pun senyum dengan tie ni tau..

    ReplyDelete
  33. kak pah..maso tu togamam la pulak..tak tocakap apo2 pun..

    ReplyDelete
  34. yong tu la kan..dah terbiasa yong nak buat camana.

    ReplyDelete
  35. ibuguru..amalan mulia senyum tu kan..

    ReplyDelete
  36. bagitau dia, senyum tu sedekah le, tak kenal pun boleh senyum gak, bukan rugi punnnnnn

    ReplyDelete
  37. salam petang erna~ nak malu pe lak....senyum tu kan sedekah, tak kan nak jeling kot,,,g naya~hee

    ReplyDelete
  38. haha kelakor la pulak yer kak..tapi kekadang org pandang pelik pulak kita nengok org senyum jer kan..hehe

    ReplyDelete
  39. alah orang tu yg perasan tu kak. Apa salah akak senyum dia balas je senyum akak...

    akak jawable, senyum tu kan sedekah, tak semestinya kita senyum pada orang yg kenal saja. Pada sesiapa pun lebih baik kita menguntum senyum dari kita bermasam muka. Nanti orang ingat kita nak gaduh pula, tak gitu kak..hehe

    ReplyDelete
  40. kat sini beri salam adalah aktivity mereka.pagi-ohayou gozaimasu.ptg-konnichiwa.mlm-konbanwa.

    kita biasa beri salam jepun2 tu pada org tak kenal pun.smpi hb tnya, "awak kenal ke?"

    "eh...tak kenal le.

    tak slah kita senyum kat org.itu sedekah.keep doing

    ReplyDelete
  41. mamasyaza..rasanya orang tu tak suka terima sedekah kan.tu yang cakap macam tu..

    ReplyDelete
  42. mommylavender..he he..ye la..kalau jeling lagi dia ingat kita tak suka ataupun marah kan..

    ReplyDelete
  43. Nieza..ye la..tapikan kalau ada orang pandang kat akak..memang spontan akak senyum..kot dia nak bertanya ke..tak de la malukan..

    ReplyDelete
  44. yus..betul tu..ataupun dia tak biasa bagi senyuman atau terima senyuman dari orang yang dia tak kenalkan.

    ReplyDelete
  45. anie,nagoya..macam tu la bagus aniekan..tak perlu tunggu kenal untuk bagi salam..

    ReplyDelete
  46. Yati macam kak Erna, suka senyum. Ada sekali Yati senyum kat sorang makcik ni, makcik tu masam betul kat Yati. Rupanya, dia sakit buah pinggang. 3 kali seminggu kena dialisis, tu pasal dia tak senyum. Cuba dia balas senyuman orang, mesti dia sembuh atau setidaknya, ringan sikit sakit. Betul, Yati ada baca, senyum dan ketawa penawar penyakit. ^_^

    ReplyDelete
  47. aiseymen. mesti org tu jrg org senyum kat dia kan?

    ReplyDelete
  48. salam kenal.. rajin2, jemput singgah my blog 'Aku Sebutir Pasir' kalau nak baca my travelling experiences ke 45 buah negara.. :)

    ReplyDelete
  49. Kak anie pun macam akak... tak kenal org tapi kalau orang tu pandang anie mesti nak senyum...

    ReplyDelete
  50. Salam Akak...
    Kannnn..akak pun terkena jugak??...memang kak, manusia ni bukan semuanya sama...mungkin bagi diorang , sedekah senyum tu untuk orang2 yg. dikenali saja...tak kenal tak boleh senyum...diorang tu lupa, kita kalau sesama Islam ni adalah saudara....saya pun tak faham dgn. manusia jenis macam tu..sungguh..x fahammmm.

    ReplyDelete
  51. Alahai.... org itu tersalah org kot. Kekadang kita macam kenal org tu tapi sebenarnya tak kenal. tak pe ok lah tu....janji kita tak sombong...

    ReplyDelete
  52. Aslmkm.
    :) Kocik hati kojap! Ye kan?
    Kak G belajar tak senyum kepada semua orang diusia 30an.
    Peristiwa berlaku di kelab rekreasi. Orang boleh siap tanya, 'U ada masaalah ke?' Lepas tu p cerita dengan orang lain2 lagi.
    Aduhhh! Terbelajar la yang kurang baik!

    ReplyDelete
  53. pernah gak org senyum-senyum kat saya..saya pulak buat derk..ingatkan dia senyum dengan sape...
    tak lama kemudian dia komen kat blog kata akak tak senyum dengan dia..alahai..takut senyum nanti orang kata apa pulak nanti.

    ReplyDelete
  54. yatie..nak buat macam mana kan..dah kita terbiasa senyuim kat orang..
    akak pun nak belajar tak mau senyum kat orang tak kenal lepas ni..he he

    ReplyDelete
  55. GB,,agaknya la..dia jarang terima senyuman..

    ReplyDelete
  56. Jhazkitaro..salam kenal..insyaallah nanti mak cik baca..

    ReplyDelete
  57. azi..azi pun pernah kena ye..sama la kita..tak pe la kan azi..nanti kalau jumpa akak jangan lupa senyum tau..

    ReplyDelete
  58. anie..kadang2 kalau tak senyum rasa macam sombong pulak kan..

    ReplyDelete
  59. kakzakie..betul la tu..janji kita jangan sombong kan..

    ReplyDelete
  60. kakinakl..blogger rupanya ye..patutnya kalau dah kebnal muka..terus tegur aje kan..kenalkan diri..

    ReplyDelete
  61. Wkmsallam kak G..
    ada sejarah ye kak G..tak pe..belajar dari pengalaman kan.

    ReplyDelete
  62. adeh la...klaka la n3 akak ni...

    org tu pun, senyum je la balik...ada lak tanya mcm tu...

    ReplyDelete
  63. wahida..betul la..tak yah la tanyakan..senyum je..tak de la akak malu.

    ReplyDelete
  64. kena belajar dari akak ni.
    saya ni memang jarang senyum kak.

    masam mencuka..

    ReplyDelete
  65. reen..senyum tak perlu belajar..he he..
    tapi rajin sangat senyum pun ni le jadinya.

    ReplyDelete
  66. senyum jee..senyum kan sedekah..

    ReplyDelete
  67. sal..betul tu sedekah yang paling mudah kan.

    ReplyDelete
  68. mak su..camno dah malu..he he.

    ReplyDelete
  69. Nasib baik dia just cakap camtu, ade sesetengah tu siap herdik lg,

    ReplyDelete
  70. "masalahnya kita yg biasa kak..org tu tak biasa..sy pun pernah kena selalu gak..saya senyum kt dia..boleh dia dok pandang2 belakang kot2 saya senyum ngan org belakang..laaa..mana ada sapa..aku senyum kat ko lah..grrrr"

    ReplyDelete
  71. acik takut dia ada penyakit lupo tu...sbb tu dia nak tanya gak, samada dia konal ko...sian dia taw kak erna..hehe

    ReplyDelete
  72. salam kak erna,

    baru on9 hari ni..

    misi terjah balassss


    ^_________________^

    ReplyDelete
  73. senyum juga menandakan kita senang akan kehadiran orang itu taw...

    ReplyDelete
  74. Senyum.. tak perlu kata apa-apa... senyummm... hahaha...

    Kak, lain kali kalau ada yg tanyo kek akak cmtu, akak jawab yoo laa konal.. pehtu ckp kek dio yg muko dio tu macam muka artis... hehehe..

    ReplyDelete
  75. Anamarza..ye la kan..nasib baik dia tanya aje.

    ReplyDelete
  76. Piasara..ye la..bao orang tu..sangat la luar biasa agaknyakan he he..

    ReplyDelete
  77. acik..he he .meang la kesian kek dio kan..

    ReplyDelete
  78. azz..he he..akak pun terkojut bila dio tanyo camtu..langsung tak ingat apo2 lagi dah..he he

    ReplyDelete
  79. salam singgah.

    ha ha.
    tak pe.
    senyum tu kan sedekah... :)







    z130

    ReplyDelete
  80. Salam my dear sis..Kak Erna:)

    aduhaii..
    kalau tinie di tempat akak pun mesti terkedu jugak niii!!
    tak pe lah sis...janji kita senyum ikhlas..kan..:):)

    ReplyDelete
  81. assalam tinie..memang betul tu tinie..terkedu dibuatnya.

    ReplyDelete
  82. hahaahahaa...aduh kak erna, mesra alam salah, tak mesra pun salah..
    pas tu apa terjadi?

    ReplyDelete
  83. hani@debu melukut..
    tu la kan..rasa macam serik pulak dah..

    ReplyDelete
  84. jawab yo.. konal ekau yo tak konal orang hehe

    ReplyDelete
  85. zino..ha ha iyo lah apasal tak jawab macam tu kan..

    ReplyDelete
  86. salam Erna...jawab je senyum tu sedekah...percuma pahala..mudahkan flashing a smile dah dapat pahala.

    ReplyDelete
  87. ma'chik..masa tu tak terfikir pun nak jawab..cuma tergamam aje..

    ReplyDelete