Followers

Sunday, April 3, 2011

MACAM MACAM HAL

Assalamualaikum

Semalam lagi akak nak menulis..tapi tak berkesempatan.
Pagi..bawa hero bongsu ambil gambar untuk kerja sekolah dia
mulanya dia dah cari di google aje
tapi..cik gu tak terima..tak de gambar dia di depan bangunan tu..katanya
jadi pagi2 dah bawak dia pi ambil gambar,
balik dah pukul 12 tengahari hari.

akak terus masak
buat puding jagung dulu
 dah siap masak puding,masak pulak sambal tempoyak

Semalam tu..akak kerumah abang dan nak melawat sepupu yang sakit dirumah anak dia.
Tu la yang akak masak tu..dapat buat puding dengan sambal tempoyak aje.
dah tak sempat nak masak  yang lain
walaupun macam2 yang akak nak buatkan untuk sepupu 
dan suami dia

Sedih akak tengok sepupu akak tu.
semoga dia tabah dengan penyakit yang dihidapinya
dan semoga jugak suami dan anaknya tabah

Suami sepupu akak tu tak kering air mata sejak dia sakit..
selalu sedih dan menangis.
semalam bila nak balik dan suami akak pesan supaya tabah pun
boleh mengalir airmata dia.

semoga dia dapat menerima apa saja yang ditakdirkan.



56 comments:

  1. SALAM,
    DIDOAKAN SEMOGA SEPUPU AKAK KEMBALI SEMBUH. ALLAH UJI KITA DAN KITA REDHA DAN TABAH MENGHADAPINYA.

    ReplyDelete
  2. as salam kak erna..

    lama tak bersua ngan akak..hehe..
    sihat?
    emm...sedaplah puding jagung tuuu...

    ReplyDelete
  3. bila tengok keadaan dia semalam..rasa sangat sayu dan kesian.. berat ujian yg sedang di hadapi nya.. semuga dia, suami dan anak tabah , redha dan terus bersemangat... kita sama sama doakan Allah meringan kan ujian ke atas nya dan dia kembali sembuh....

    ReplyDelete
  4. oops lupo.. terima kasih daun keladi bagi sambal tempoyak semalam.. lamo bona tak mengaso hehe

    ReplyDelete
  5. sekom.

    lawoooo umah baru.suka.pandai kk erna hias umah.
    nak puding.sambal tempoyak tak reti makn.
    pada sepupu kk Erna moga kuat semangat n tabah menghadapainya.mgkn senang tuk kita beri semangat.tapi bkn mudah tuk mreka hadapinya.

    ReplyDelete
  6. didoakan semoga sepepu kak erna tu segera sembuh... dan suaminya juga tabah menjaga isterinya itu.

    teringat zar masa zar sakit teruk tahun 2007 dulu.. setahun merana, sampai 3 kali operations dan sebenarnya family zar dah cekal dan bersedia sekiaranya meraka akan kehilangan zar tapi alhamdullillahberkat doa semua yang sayangkan zar, zar sembuh juga..

    so semoga keluarga sepupu akak tak putus semangat, teruskan berdoa dan tawakal dengan semua ketentuanNya

    ReplyDelete
  7. sambal tempoyaaaaak!kito pun lamooo tak makan!semput punya hal!
    moga sepupu kak erna cepat sembuh! berat mata memandang, berat lagi bahu memukulnye..tapi selalulah bersangka baik dgn Allah,tiap yg sakit pasti ada penyembuhnye Insya Allah! dia sakit ape ye kak erna?

    ReplyDelete
  8. Assalam kakErna, sedapnya sambal tempoyak itu...nak sikit..hehehee..

    wah belom raya lagi dah tukar langsir baru ya kak... cantik.. tapi kalau tulisannya di hitamkan akan lebih menyerlah dan mudah utk dibaca...sekadar cadangan saja..

    semoga sepupu akak cepat sembuh..

    ReplyDelete
  9. SALAM...MOGA SEPUPU AKAK CEPAT SEMBUH...AMIN.

    ReplyDelete
  10. puding jagung tu saya suka makan sejuk2...bestnyaa

    ReplyDelete
  11. cantil wall paper baru akak...ingat salah masuk rumah...hihi
    sedapnya sambal tempoyak tu...huhu

    ReplyDelete
  12. Adinda Amy..alhamdulillah sihat..nak makan puding jagung..mai le sini akak buatkan..

    ReplyDelete
  13. zino..memang terkejut dan sedih bilo jumpo dio somalam kan..
    anak e tu nampak dah boleh terimo..tapi bang cik tu..susah bona nak terimo

    ReplyDelete
  14. zino..ooo alahai..lamo ko tak makan..se selalu bona buek tu..

    ReplyDelete
  15. kak long..sakit kanser kak long..
    dah setahun

    ReplyDelete
  16. anie,nagoya..bukan ak yang hias..bujang akak..he he..
    akak bukan pandai sangat..

    ReplyDelete
  17. zar..terima kasih..semoda doa2 kita semua untuk kesihatan dan kesejahteraan dia dimakbulkan.

    ReplyDelete
  18. mokwonik..semput tak boleh makan sambal sambal tempoyak ke..
    insyaallah mokwo..semoga dia tabah mnghadapinya
    sepupu akak sakit kanser otak

    ReplyDelete
  19. Wkmsallam yatie..
    memang sedap sambal tempoyak tu..he he.
    yatie..anak akak yang tukar..akak tak pandai..terima kasih yatie..bagi pandangan..
    akak dah bagi tau anak mintak dia tukar..

    ReplyDelete
  20. ieda..terima kasih..
    insyaallah..mudah2an

    ReplyDelete
  21. kamsiah..memang sedap bila sejuk..

    ReplyDelete
  22. kasih..terima kasih..hari ni anak akak rajin pulak nak tukar

    ReplyDelete
  23. Sedap Yati tengok sambal tempoyak tu, kak. :)
    Mama Yati juga kanser (breast cancer) dua tahun lepas. Alhamdulillah, sudah sembuh. Bila kak Erna pergi melawat sepupu kak Erna tu, suruh dia fikir yang baik-baik je, tengok cerita lawak, bagi ketawa, jangan fikir langsung pasal cancer. Allah maha kuasa, tapi kita juga harus melawan penyakit, takleh berserah saja. Sekadar pandangan Yati je.

    ReplyDelete
  24. Kak sambal tempoyak tu memang terbaik kak... anie suka...

    Buat sepupu akak dan keluarganya ...semoga mereka lebih tabah dengan ujian ALLAH pada mereka

    ReplyDelete
  25. semoga sepupu akak akn cepat sembuh..

    berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..

    tgk tempoyak akak tu..terliur kat tempoyak dlm peti ais saya.hehehe

    ReplyDelete
  26. Salam akak....
    emmm....rindu kat akak...akak..sepupu akak sakit apa?..semoga keluarganya tabah dalam menghadapi dugaan Allah..yelah kita hanya boleh memandang..tapi yang menanggung...hanya allah yg tahu hatinya.
    Akak..sedap nampak puding tu...hantar lah ke SP sikit..he..he..

    ReplyDelete
  27. Yatie..terima kasih dengan pandangan yatie..
    akak amat hargainya.
    insyaallah..akak nanti akan bagi tau
    dengan anak dia..insyaallah.

    ReplyDelete
  28. anie..anie pandai makan ke masak tempoyak tu.
    teringat kak cik kan..kalau kak cik yang masak memang sedap dan betul2 sambal..pedas ya amat..

    ReplyDelete
  29. sarah-najwan..pandai jugak makan tempoyak ye..
    akak kalau nak makan tempoyak..masak macam ni la..
    terima kasih doakan sepupu akak.

    ReplyDelete
  30. azi..akak pun tertunggu kan n3 terbaru azi..dari malam jumaat lagi..biasanya malam tu azi akan menulis n3 baru..sebab akak tau hari jumaat tu azi cuti kan..
    azi..kalau la dekat..senang je akak nak bagi azi.
    terima kasih azi..doakan sepupu akak.

    ReplyDelete
  31. sedap nya puding..
    semuga sepupu akk cepat sembuh sepenuh ya..aminn

    kak,aiskrim pisang tu biasa ada kat peti nestle..harga dia rm1..terpengaruh dgn anak2 buah..tk rugi beli..kulit dia dari jeli..
    :)

    ReplyDelete
  32. salam kak erna..wah..lama suri cuti dah berubah laman akak..hehe..kak terliur yang tempoyak tu kak..semoga sepupu akak kembali sembuh..

    ReplyDelete
  33. Tihara..terima kasih turut mendoakan sepupu akak.
    terima kasih jugak bagai tau kat mana nak cari cari aiskrim tu.insyaallah..esok nak cari..

    ReplyDelete
  34. assalam suri..saja la tadi tu..duduk ngan hero bongsu..kat kat dia..jom dik tukarkan template blog..
    dia pun carikan dan suruh maknya pilih..
    terima kasih suri doakan sepupu akak.
    kalau dekat nak je akak bagi suri rasa masak tempoyak akak ni..

    ReplyDelete
  35. Kak Erna,
    Semoga sepupu akak cepat sembuh..
    Amin..

    P/s: Puding tue nampak best :)

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum kak Erna
    hidup ini pasti ada ketikanya airmata kan mengalir tanpa henti,
    ada masanya bagaikan air mata tak mahu bertamu lagi,
    hanya bahu yang memikulnya,
    dapat merasainya,
    dan semoga ada sinar di hari muka.
    inshaAllah

    ReplyDelete
  37. missgee..terima kasih..
    puding tu lagi sejuk lagi sedap..

    ReplyDelete
  38. wkmsallam ummu.terima kasih
    insyaallah mengharapkan sinar dihari muka..

    ReplyDelete
  39. Sallam Kak Erna,
    Sepupu akak tu cancer tahap berapa?
    dah cuba berubat homeopathy, saya percaya pada homeopathy, lagi satu cuba cari penawar yang bernama B17, insyaAllah, dengan izinnya boleh sembuh.

    Sedap sambal tempoyak tu, favourate saya lagi, tak ada lauk lain boleh jalan juga 2 pinggan nasik.

    Puding jagung, emm...terliurnya.

    ReplyDelete
  40. Kak, saya doakan sepupu kak tu sembuh sepenuhnya, arwah mak saya dulu cancer payudara, saya tahu rasa sedihnya bila ada ahli keluarga yang mendapat penyakit yang dikatakan tiada ubat tu, tapi alhamdulillah mak saya sembuh sepenuhnya, dan boleh sihat selama berbelas tahun lagi.Meninggal pun bukan kerana cancer itu.

    ReplyDelete
  41. Akak...saya datang lagi...he..he..
    Akak...minggu ni sibuk sikit kak..hari Jumaat balik kg MIL...hari Sabtu pulak..tolong kawan kat Karnival...yelah dah janji nak tolong...kenalah tepati...penat tapi seronok juga kak...saya pun selalu jenguk blog akak...ternanti2 N3 akak..saya tak masak hari..tak ada N3 le..malam selalu saya goreng2 aje kak..

    ReplyDelete
  42. "sedapnya puding tu..
    semoga famili sepupu kak erna tabah dan sabar menghadapi dugaan Allah.Kita tak tau lagi mcmana nasib kita kelak,kan kak.."

    ReplyDelete
  43. Aslmkm.
    Ya Allah, Ya Rab. Banyaknya cerita sedih mewarnai hari ini.
    Sama2lah kita bantu ringankan dengan doa ya.

    Dalam pada tu masih bernafsu teringinkan sayur daun masak tempoyak Nogori la! :(

    ReplyDelete
  44. LipisLady..terima kasih turut mendoakan sepupu akak..
    dia dah buat pembedahan membuang ketumbuhan dikepalanya.
    sekarang ni yang kesian dan nampak teruk sebab dia ala sangat dengan ubat kimo tu..sampai terbaring aje tak boleh bangun,

    ReplyDelete
  45. Lipislady..insyaallah..nanti akak bagi tau anak dia suruh cuba,
    supaya dapat meringankan sakit ibu dia..
    LL pun uka sambal tempoyak ye.

    ReplyDelete
  46. Terima kasih azi..datang lagi.
    azi sibuk ye..samalah kita tu yang kadang2 tak sempat kan..
    lebih2 lagi akak punya lappy ni dah mula meragam..

    ReplyDelete
  47. Piasara..terima kasih..
    betul tu..kita belum tau nasib kita macam mana kan..kadang2 ada jugak rasa bimbang sebab lepas sorang sorang sepupu diserang kanser..

    ReplyDelete
  48. wkmsallam kak G..terima kasih..sama2lah kita mendoakan yang terbaik buatnya.

    ReplyDelete
  49. dapek samba tempoyak tu tak payah pandang lauk lain dah...
    eee sodap e.

    ReplyDelete
  50. kak pah..meh datang sini..se bagi somangkok

    ReplyDelete
  51. semoga sepupu akak akan sembuh seperti sedia kala.

    Puding jagung tu buat sya terliur. Saya tak pandai makan tempoyak kak..huhu

    ReplyDelete
  52. yus..terima kasih.
    yus cuba la sambal tempoyak ni..msa akak kerja diselangor..kawan2 dari negeri lain yang kata tak makan tempoyak..
    semua boleh makan sambal daun kayu ni..

    ReplyDelete
  53. kak erna,

    tumpang simpati & bersedih dgn keadaan sepupu kak erna.. semoga dia kuat melawan penyakit nya...
    stage brp dah kak?

    ReplyDelete
  54. yong..terima kasih yong..sebenarnya akak tak pernah tanya anak dia dah stage berapa..tak sampai hati..tapi baru buat pusingan kedua kimo..

    ReplyDelete