Thursday, April 28, 2011

TAK KESAMPAIAN

Assalamualaikum

kecewa betul hari ni
tadi pi kuala pilah
dari pagi
ada kursus NF

masa disana akak tanya la..dimana ada jual
gula enau yang ori.

dah tau tempatnya..tapi tak singgah
terus pi sambung kursus lepas solat zohor.

dah habis kursus..
lalu semula tempat tu..
sekali kan..
dah tutup

tanya kat warung sebelah..
orang nya dah balik awal nak pi jalan.

huwaaa..frustnya..
tak dapat beli.
ibuintan tolong.
######################
Tambahan sikit..

disebabkan ramai jugak yang tanya akak 
camana rupa gula enau.
akak edit dan tambah gambarnya..dibawah ni le gula enau /gula kabung.

78 comments:

kakngah said...

org tu tak jual on9 ko..
kok tak sonang yo nak oder... hihihi!!!

~ Cik Azz ~ said...

Laa.. akak nak gulo nau koo... Ghaso ehh kek kampong makcik sy ado jual.. tp kono posan/bagitau awal2 laa...

Kak Rosaliza said...

Assalam kak..gula enau tu mcm mana rupanya ek, mcm nisan ke. saya selalu gak dulu2 pg kuala pilah , kalo tau ada boleh lah tanya n beli

Pn Kartini said...

assalamaualaikum my dear sis..kak Erna:)

er..er....gula enau tuuu...gula melaka ke sis...!??
erkk!!...1st time dengar gula enau..

Erna said...

kak ngah.. iyo la..nape akak tak google carik kan..

Erna said...

nak azz..akak dulu selalu kirim ngan kawan yang dok pilah..sekarang ni dio kato jiran e dah tak buek laie..

Erna said...

salam kembali rosaliza..gula enau/gula kabung..sama la..
kalau nisan yang dikelantan tu akak tak tau buat dari apa.
biasanya kita dapat di kuala pilah..kalau yang tak campur tu..sedap..wangi..lembut..
yang campur gula pasir tu tak de bau..dan keras.

Kakzakie said...

Alahai kesiannya. Kena minta tolong ibuintan ke? Ibuintan mesti tolong punya kan....

Erna said...

Walalaikumusallam tini..gula melaka dan gula enau.tak sama..
gula melaka ambil dari kelapa..gula enau ataupun kabung..dari pokok enau ..sedap tini..kalau kita buat pengat/bubur letak tu..sedap..

Erna said...

kakzakie..he he..ye la ibuintan kan tinggal dikuala pilah..

sal said...

KAK ERNA..
tak de rezki utk hri tuh..
moga ketemu lagi di lain waktu..
gula enau tu camne..

ibuintan said...

laa patut la asik tersedak dari tadi.. ada yang menyebut2 rupanya

kak kat mana tu.. boleh saya belikan

jiran saya yang buat gula enau tu pun dh tak buat sekarang ni, enau tak musim berbuah sekarang, air niranya dah kering

kalau yg ori memang wangi

mamawana said...

Assalam Erna

Cammano nak kona gulo enau ori ko tak ori? Balut dlm daun yo? Kek Giant Tmn Connaught cam banyak gula kabung nih tapi tak tau ori ko tak ori? I'm sorry... Buatan Cino ko? Mwana tak ponah boli kek sinun. Sekali sekalo balik Alor Gajah boli kek Melako jo.

Erna said...

assalam sal..akak tak tau pulak..ramai yang tak tau gula enau ni..akak ingatkan semua tau..
gula enau tu atau gula kabung..yang dibuat dari air nira pokok enau/kabung.

Erna said...

ibuintan..sori ye..tersebut pulak hari ni..he he.
tadi bos akak ada pi bagi kursus di terusan ulu..tu yang akak pun pi sama.kat situ la
orang tu pun cakap..nira tak banayk lagi..dah nak kering katanya..tu yang ramai dah berhenti buat.

Erna said...

wkmsallam mamawana..hehe..camno nak cakap yo..
biasanya kalau ori tu lembut..bau wangi..
kalau yang campur tu..keras..nak potong pun seksa.
yang dimelaka tu biasanya gula kelapa..bukan gula enau.

kak long said...

yg ado byk jual kek kodai jual cendol kek pasar pilah tu tak ori yo kak?

secangkir madu merah said...

gula enau tu boleh buat apa tu kakErna?

sedap kot kalau buat inti kueh?

kasihredha said...

akak nak masak apa kak? sure best ni.

ainnoraini said...

tak pernah pulak gune gula enau tu kak erna...

boleh cube mcm ni...

Tihara said...

jangan kempunan sudah la kak ye :)

Nieza said...

kak, 1st time saya dgr nama gula tu kak? msk apa tu?

suri solehah said...

salam kak erna..ala kesian,,mesti frus tambahan masa ada tak beli teruskan kak..huhu..insyaallah len kali akak jumpa lagi

Kamsiah said...

dah ada plan nak buat apa kut dgn gula enau tu....mcm gula melaka ke?

Acik Erna said...

kak long..
akak tak pobnah poi kodai cendol tu kak long..

Acik Erna said...

Assalam yatie,08..macam macam boleh buat dengan gula tu..
buat kuih.masukkan dalam bubur..dan kalau buat inti pun akak guna gula tu jugak.

Acik Erna said...

assalam kasih..macam macam boleh buat..he he.

Acik Erna said...

assalam ainnoraini..cub la..kalau kena yang ori tu..wangi je bau dia,
buat apa pun sedap

Ati Masrif said...

salam kak,

apa tu gula enau..

makanan ke?

Acik Erna said...

Tihara..insyaallah tidak..

Acik Erna said...

Nieza..sedap gula ni..macam macam boleh buat..boleh buat kuih..kalau masak kuah kacang..masukkan pun sedap..kalau buat air gula cendol pun sedap..

Acik Erna said...

surisolehah..memang frust..kononya nak beli masa balik..

Acik Erna said...

assalam kamsiah..memang dah ada plan..nak buat pengat letak gula tu.

Acik Erna said...

Ati..tak tau jugak ye..camana rupa gula tu..nanti ye..tak letak gambar pulak.

mamawana said...

ssalam caiyang Erna,

Sempat lagi utk join 2nd GA mamawana. Klu jawapan ada dalam gambar. Sila war warkan. Pemenang bertuah, Senang citer $$$ into yr account. Jom join

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/04/contest-ga-sempena-dua-hari-di-shangri.html

iina said...

kono poei lagik tuh kak.. dokek yo ngan senawang hehehe ;)

Acik Erna said...

mamawana terima kasih..nanti akak pi tengok.

Acik Erna said...

iina..memang betul tu..lagi bila akak cari gambar lama2 dulu jumpa..dah terliur ni..nak buat bubur letak gula enau.

~ yus ~ said...

oo akak panggil tu gula enau ya, saya panggil gula kabung...

Kaktiny said...

waaaahhhh... buat serawa durian sodap nih!.. hihihihi..

tetiba cam teringin plak nak wat lagi.. padahal baru je buat hari tu, sampai demam selsema yg selsemanya sampai hari ni tak baik-baik lagik!.. hihihi ~ mcm tak relevant je plak serawa durian tu dgn demam selsema nih.. haish.. hehehehehe..

Acik Erna said...

yus..sama la tu..gula enau..dan gula kabung..
susah nak dapat sekarang ni yus..

Acik Erna said...

Tiny..memang sah tak relevan..he he//tini..bukan sebab serawa tu tiny diserang selesema..mungkin panas tu..sebab makan duriannya..
tak kiah le tu kan..akak harap tiny sihat dan cepat baik selesemanya tu..boleh makan durian dan buat serawa durian lagi..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

siannya kak erna.


mak mertua selalu guna gula kabung jer kak.




* baru sempat singgah. sibuk dua hari ni kak.

Irfa said...

oh!gula enau ye..tpt kami pggil 'NISE'..hehe

Acik Erna said...

reen tula ..keciwa jugak tak dapt beli..

Acik Erna said...

irfa..tak tau le akak sama ke tidak..mungkin rupa sama ..rasa lain kot..

gadisBunga said...

sama macam saya masa pi banting hari tu. on the way nak gi morib hari sabtu, nampak banyak je kerepek jual tepi jalan. bila nak balik shah alam hari ahad tu niat nak beli, tapi takde satu stall pun bukak. eee geram!!!

anie,Nagoya said...

gula nira tu tak sama ke?nak buat apa gan gula tu?hihihihi....ilmu kentot ni.semua tak tahu

azi said...

Akak...
Kalau kat Kedah..orang panggil Gula Gerek...he..he..jangan gelak tau..saya guna gula ni bila buat Kuih Buah Melaka..kesian akak..nanti pi cari lain tau...

Acik Erna said...

GB,,peringatan..kalau nak terus beli kan..

Acik Erna said...

anie,gula tu boleh buat macam2 anie..nanti balik beli ye..buat kuih bati sato ngan akira makan.

Acik Erna said...

azi..gula gerek ..apa ada pada nama..janji rasa sama..sedap..selain dari buah melaka..macam2 lagi bolah buat azi..

lupekanje said...

acik klu gi Pilah, carik joruk potai yo kak. Guno onau, klu boli, ompek tawon pun tk abih2..heheh.

sarah-najwan said...

kalu kat klate panggil nisae ni..hihi

maiyah said...

assalam..

kalo mak sy ni mmg minat le

Acik Erna said...

Acik..yo boto cik..ompek tahun..tokojut akak..
akak kalau dapek..kalau tak sendiri bejimat..ompek hari dah habih..ha ha..

Acik Erna said...

sarah-najwan..ye la..akak pun pernah dengar kawan kata..nisee..

Acik Erna said...

maiyah..dah tentu mak maiyah suka..macam macam boleh dibuat kalau dapat ni..

roha said...

Salam Kak Erna.
Cian akak. Takpelah Kak Erna. jilat tapak tangan kata orang tua-tua supaya tak kempunan. Nanti ada lah rezeki akak tu. Semoga hajat akak yang tak kesampaian tu akan disampaikan oleh Allah swt. Kun fa yakun. InsyaAllah.

Acik Erna said...

Assalam roha..terima kasih..
insyaallah tak apa..
hari ahad nanti ada pasar tani akak cuba pi cari..

Adinda Amy Sensei said...

hai kak....apa khabar...
sihat??

Zaitun said...

Salam Erna...Saya tak tahu yang macamana ori tapi kalau pergi Melaka selalu beli.

Piasara said...

"hai..tadi baca entri ni takde gambar...skrg ni ada pulak gmbar gula tu...heeee,ni kali ke-2 baca ni kak...baru nak komen ni.."

Zabs said...

Salam,

Tulah dia, bila dah ada niat tu terus je buat. Bak kata orang2 tua, kerja bertangguh kerja tak jadi...huhu.

hani@debumelukut said...

Sama mcm nisan ni.kalau nisan buat dengan nira kelapa kaau tak silap.

Acik Erna said...

Adinda Amy..alhamdulillah akak sihat..harap amy pun sihat ye

Acik Erna said...

assalam zaitun..saya tak pernah beli kat melaka tu..memang beli k.pilah aje.

Acik Erna said...

Piasara..akak edit letak gambar.masa tak de gambar tadi ramai yang tanya..tu yang akak letak gambar..

Acik Erna said...

zabs..salam kembali..kali ni..bukan kerja bertangguh ytak menjadi..tapi..tak mendapat..he he

Acik Erna said...

hani@debumelukut..
kalau nira kelapa tu kita panggil gula kelapa..gula enau dari nira pokok enau..

MULAN said...

as salam kak...

tapi gula kabung kat pahang ni tak cantik macam gula enau tu.. bergerutu je rupa.. rasa sama kot..

jom hih 5 bab drama korea...!!

DDrfauziah said...

Aslmkm Erna.
Kalau asli memang lebih sedap.
Gitu juga untuk semua produk kan? :)

Kak Rosaliza said...

assalam kak..oh rupa parasnya sama ngan nisan klate, tp nisan dari nira kelapa..mekasih kak kongsi2 kek sini

Acik Erna said...

assalam mulan..rupa tak kisah kan..janji rasa sama.sedap tu.
cerita korea..bestnya..

Acik Erna said...

wkmsallam kak G..betul kata kak G..apa pun yang kita makan..mesti yang asli lagi sedap dari yang dah dicapur segala bahan.

Acik Erna said...

Assalam rosaliza..tu la rupanya..tapi dibuat dari nira enau..

missgee said...

Owhh!!!
First time nengok gula enau..
Maybe tak pernah guna kot
kat sabah..

Acik Erna said...

missgee..sedap tau gula ni..macam2 boleh buat..