Thursday, April 28, 2011

TAK KESAMPAIAN

Assalamualaikum

kecewa betul hari ni
tadi pi kuala pilah
dari pagi
ada kursus NF

masa disana akak tanya la..dimana ada jual
gula enau yang ori.

dah tau tempatnya..tapi tak singgah
terus pi sambung kursus lepas solat zohor.

dah habis kursus..
lalu semula tempat tu..
sekali kan..
dah tutup

tanya kat warung sebelah..
orang nya dah balik awal nak pi jalan.

huwaaa..frustnya..
tak dapat beli.
ibuintan tolong.
######################
Tambahan sikit..

disebabkan ramai jugak yang tanya akak 
camana rupa gula enau.
akak edit dan tambah gambarnya..dibawah ni le gula enau /gula kabung.

78 comments:

  1. org tu tak jual on9 ko..
    kok tak sonang yo nak oder... hihihi!!!

    ReplyDelete
  2. Laa.. akak nak gulo nau koo... Ghaso ehh kek kampong makcik sy ado jual.. tp kono posan/bagitau awal2 laa...

    ReplyDelete
  3. Assalam kak..gula enau tu mcm mana rupanya ek, mcm nisan ke. saya selalu gak dulu2 pg kuala pilah , kalo tau ada boleh lah tanya n beli

    ReplyDelete
  4. assalamaualaikum my dear sis..kak Erna:)

    er..er....gula enau tuuu...gula melaka ke sis...!??
    erkk!!...1st time dengar gula enau..

    ReplyDelete
  5. kak ngah.. iyo la..nape akak tak google carik kan..

    ReplyDelete
  6. nak azz..akak dulu selalu kirim ngan kawan yang dok pilah..sekarang ni dio kato jiran e dah tak buek laie..

    ReplyDelete
  7. salam kembali rosaliza..gula enau/gula kabung..sama la..
    kalau nisan yang dikelantan tu akak tak tau buat dari apa.
    biasanya kita dapat di kuala pilah..kalau yang tak campur tu..sedap..wangi..lembut..
    yang campur gula pasir tu tak de bau..dan keras.

    ReplyDelete
  8. Alahai kesiannya. Kena minta tolong ibuintan ke? Ibuintan mesti tolong punya kan....

    ReplyDelete
  9. Walalaikumusallam tini..gula melaka dan gula enau.tak sama..
    gula melaka ambil dari kelapa..gula enau ataupun kabung..dari pokok enau ..sedap tini..kalau kita buat pengat/bubur letak tu..sedap..

    ReplyDelete
  10. kakzakie..he he..ye la ibuintan kan tinggal dikuala pilah..

    ReplyDelete
  11. KAK ERNA..
    tak de rezki utk hri tuh..
    moga ketemu lagi di lain waktu..
    gula enau tu camne..

    ReplyDelete
  12. laa patut la asik tersedak dari tadi.. ada yang menyebut2 rupanya

    kak kat mana tu.. boleh saya belikan

    jiran saya yang buat gula enau tu pun dh tak buat sekarang ni, enau tak musim berbuah sekarang, air niranya dah kering

    kalau yg ori memang wangi

    ReplyDelete
  13. Assalam Erna

    Cammano nak kona gulo enau ori ko tak ori? Balut dlm daun yo? Kek Giant Tmn Connaught cam banyak gula kabung nih tapi tak tau ori ko tak ori? I'm sorry... Buatan Cino ko? Mwana tak ponah boli kek sinun. Sekali sekalo balik Alor Gajah boli kek Melako jo.

    ReplyDelete
  14. assalam sal..akak tak tau pulak..ramai yang tak tau gula enau ni..akak ingatkan semua tau..
    gula enau tu atau gula kabung..yang dibuat dari air nira pokok enau/kabung.

    ReplyDelete
  15. ibuintan..sori ye..tersebut pulak hari ni..he he.
    tadi bos akak ada pi bagi kursus di terusan ulu..tu yang akak pun pi sama.kat situ la
    orang tu pun cakap..nira tak banayk lagi..dah nak kering katanya..tu yang ramai dah berhenti buat.

    ReplyDelete
  16. wkmsallam mamawana..hehe..camno nak cakap yo..
    biasanya kalau ori tu lembut..bau wangi..
    kalau yang campur tu..keras..nak potong pun seksa.
    yang dimelaka tu biasanya gula kelapa..bukan gula enau.

    ReplyDelete
  17. yg ado byk jual kek kodai jual cendol kek pasar pilah tu tak ori yo kak?

    ReplyDelete
  18. gula enau tu boleh buat apa tu kakErna?

    sedap kot kalau buat inti kueh?

    ReplyDelete
  19. akak nak masak apa kak? sure best ni.

    ReplyDelete
  20. tak pernah pulak gune gula enau tu kak erna...

    boleh cube mcm ni...

    ReplyDelete
  21. jangan kempunan sudah la kak ye :)

    ReplyDelete
  22. kak, 1st time saya dgr nama gula tu kak? msk apa tu?

    ReplyDelete
  23. salam kak erna..ala kesian,,mesti frus tambahan masa ada tak beli teruskan kak..huhu..insyaallah len kali akak jumpa lagi

    ReplyDelete
  24. dah ada plan nak buat apa kut dgn gula enau tu....mcm gula melaka ke?

    ReplyDelete
  25. kak long..
    akak tak pobnah poi kodai cendol tu kak long..

    ReplyDelete
  26. Assalam yatie,08..macam macam boleh buat dengan gula tu..
    buat kuih.masukkan dalam bubur..dan kalau buat inti pun akak guna gula tu jugak.

    ReplyDelete
  27. assalam kasih..macam macam boleh buat..he he.

    ReplyDelete
  28. assalam ainnoraini..cub la..kalau kena yang ori tu..wangi je bau dia,
    buat apa pun sedap

    ReplyDelete
  29. salam kak,

    apa tu gula enau..

    makanan ke?

    ReplyDelete
  30. Nieza..sedap gula ni..macam macam boleh buat..boleh buat kuih..kalau masak kuah kacang..masukkan pun sedap..kalau buat air gula cendol pun sedap..

    ReplyDelete
  31. surisolehah..memang frust..kononya nak beli masa balik..

    ReplyDelete
  32. assalam kamsiah..memang dah ada plan..nak buat pengat letak gula tu.

    ReplyDelete
  33. Ati..tak tau jugak ye..camana rupa gula tu..nanti ye..tak letak gambar pulak.

    ReplyDelete
  34. ssalam caiyang Erna,

    Sempat lagi utk join 2nd GA mamawana. Klu jawapan ada dalam gambar. Sila war warkan. Pemenang bertuah, Senang citer $$$ into yr account. Jom join

    http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/04/contest-ga-sempena-dua-hari-di-shangri.html

    ReplyDelete
  35. kono poei lagik tuh kak.. dokek yo ngan senawang hehehe ;)

    ReplyDelete
  36. mamawana terima kasih..nanti akak pi tengok.

    ReplyDelete
  37. iina..memang betul tu..lagi bila akak cari gambar lama2 dulu jumpa..dah terliur ni..nak buat bubur letak gula enau.

    ReplyDelete
  38. oo akak panggil tu gula enau ya, saya panggil gula kabung...

    ReplyDelete
  39. waaaahhhh... buat serawa durian sodap nih!.. hihihihi..

    tetiba cam teringin plak nak wat lagi.. padahal baru je buat hari tu, sampai demam selsema yg selsemanya sampai hari ni tak baik-baik lagik!.. hihihi ~ mcm tak relevant je plak serawa durian tu dgn demam selsema nih.. haish.. hehehehehe..

    ReplyDelete
  40. yus..sama la tu..gula enau..dan gula kabung..
    susah nak dapat sekarang ni yus..

    ReplyDelete
  41. Tiny..memang sah tak relevan..he he//tini..bukan sebab serawa tu tiny diserang selesema..mungkin panas tu..sebab makan duriannya..
    tak kiah le tu kan..akak harap tiny sihat dan cepat baik selesemanya tu..boleh makan durian dan buat serawa durian lagi..

    ReplyDelete
  42. siannya kak erna.


    mak mertua selalu guna gula kabung jer kak.




    * baru sempat singgah. sibuk dua hari ni kak.

    ReplyDelete
  43. oh!gula enau ye..tpt kami pggil 'NISE'..hehe

    ReplyDelete
  44. reen tula ..keciwa jugak tak dapt beli..

    ReplyDelete
  45. irfa..tak tau le akak sama ke tidak..mungkin rupa sama ..rasa lain kot..

    ReplyDelete
  46. sama macam saya masa pi banting hari tu. on the way nak gi morib hari sabtu, nampak banyak je kerepek jual tepi jalan. bila nak balik shah alam hari ahad tu niat nak beli, tapi takde satu stall pun bukak. eee geram!!!

    ReplyDelete
  47. gula nira tu tak sama ke?nak buat apa gan gula tu?hihihihi....ilmu kentot ni.semua tak tahu

    ReplyDelete
  48. Akak...
    Kalau kat Kedah..orang panggil Gula Gerek...he..he..jangan gelak tau..saya guna gula ni bila buat Kuih Buah Melaka..kesian akak..nanti pi cari lain tau...

    ReplyDelete
  49. GB,,peringatan..kalau nak terus beli kan..

    ReplyDelete
  50. anie,gula tu boleh buat macam2 anie..nanti balik beli ye..buat kuih bati sato ngan akira makan.

    ReplyDelete
  51. azi..gula gerek ..apa ada pada nama..janji rasa sama..sedap..selain dari buah melaka..macam2 lagi bolah buat azi..

    ReplyDelete
  52. acik klu gi Pilah, carik joruk potai yo kak. Guno onau, klu boli, ompek tawon pun tk abih2..heheh.

    ReplyDelete
  53. kalu kat klate panggil nisae ni..hihi

    ReplyDelete
  54. assalam..

    kalo mak sy ni mmg minat le

    ReplyDelete
  55. Acik..yo boto cik..ompek tahun..tokojut akak..
    akak kalau dapek..kalau tak sendiri bejimat..ompek hari dah habih..ha ha..

    ReplyDelete
  56. sarah-najwan..ye la..akak pun pernah dengar kawan kata..nisee..

    ReplyDelete
  57. maiyah..dah tentu mak maiyah suka..macam macam boleh dibuat kalau dapat ni..

    ReplyDelete
  58. Salam Kak Erna.
    Cian akak. Takpelah Kak Erna. jilat tapak tangan kata orang tua-tua supaya tak kempunan. Nanti ada lah rezeki akak tu. Semoga hajat akak yang tak kesampaian tu akan disampaikan oleh Allah swt. Kun fa yakun. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  59. Assalam roha..terima kasih..
    insyaallah tak apa..
    hari ahad nanti ada pasar tani akak cuba pi cari..

    ReplyDelete
  60. Salam Erna...Saya tak tahu yang macamana ori tapi kalau pergi Melaka selalu beli.

    ReplyDelete
  61. "hai..tadi baca entri ni takde gambar...skrg ni ada pulak gmbar gula tu...heeee,ni kali ke-2 baca ni kak...baru nak komen ni.."

    ReplyDelete
  62. Salam,

    Tulah dia, bila dah ada niat tu terus je buat. Bak kata orang2 tua, kerja bertangguh kerja tak jadi...huhu.

    ReplyDelete
  63. Sama mcm nisan ni.kalau nisan buat dengan nira kelapa kaau tak silap.

    ReplyDelete
  64. Adinda Amy..alhamdulillah akak sihat..harap amy pun sihat ye

    ReplyDelete
  65. assalam zaitun..saya tak pernah beli kat melaka tu..memang beli k.pilah aje.

    ReplyDelete
  66. Piasara..akak edit letak gambar.masa tak de gambar tadi ramai yang tanya..tu yang akak letak gambar..

    ReplyDelete
  67. zabs..salam kembali..kali ni..bukan kerja bertangguh ytak menjadi..tapi..tak mendapat..he he

    ReplyDelete
  68. hani@debumelukut..
    kalau nira kelapa tu kita panggil gula kelapa..gula enau dari nira pokok enau..

    ReplyDelete
  69. as salam kak...

    tapi gula kabung kat pahang ni tak cantik macam gula enau tu.. bergerutu je rupa.. rasa sama kot..

    jom hih 5 bab drama korea...!!

    ReplyDelete
  70. Aslmkm Erna.
    Kalau asli memang lebih sedap.
    Gitu juga untuk semua produk kan? :)

    ReplyDelete
  71. assalam kak..oh rupa parasnya sama ngan nisan klate, tp nisan dari nira kelapa..mekasih kak kongsi2 kek sini

    ReplyDelete
  72. assalam mulan..rupa tak kisah kan..janji rasa sama.sedap tu.
    cerita korea..bestnya..

    ReplyDelete
  73. wkmsallam kak G..betul kata kak G..apa pun yang kita makan..mesti yang asli lagi sedap dari yang dah dicapur segala bahan.

    ReplyDelete
  74. Assalam rosaliza..tu la rupanya..tapi dibuat dari nira enau..

    ReplyDelete
  75. Owhh!!!
    First time nengok gula enau..
    Maybe tak pernah guna kot
    kat sabah..

    ReplyDelete
  76. missgee..sedap tau gula ni..macam2 boleh buat..

    ReplyDelete