Sunday, March 27, 2011

TETAMU DI PAGI MINGGU

Asalamualaikum.

Hari ni akak ada tetamu untuk bersarapan pagi.
kawan akak dari Tanjung Karang..
Semalam dia sampai dari Tanjung Karang..
macam biasa tengok anak di UITM kula pilah
Bila dia Talipun malam tadi..akak bagi tau dia..
esok pagi..jangan sarapan dikedai
datang je rumah akak
untuk bersarapan.
Menu akak untuk menjamu kawan akak 
bersarapan pagi
ringkas aje.
Nasi Lemak dan Pulut kuning
dimakan dengan sambal daging,sambal bilis dan sambal udang.

 kawan akak dengan dua anak daranya..dua dua di uitm.
seorang di shah alam dan sorang lagi di kuala pilah.
 Sekeluarga sedang bersarapan, suami,anak lelaki dan dua anak perempuan dia.
Alhamdulillah..anak2 kawan akak masih lagi suka dan seronok bila kata nak datang ke rumah akak.
tak sabar2 kata maknya.
walaupun dah 13 tahun akak tinggalkan Tanjung Karang.
Tak lupa jugak bawakkan akak 
Buah sukun..kawan akak tau akak suka sangat makan buah sukun
Tak ketinggalan kerepek sukun.Terima Kasih banyak 
pada kawan akak
yang tak pernah lupa apa yang akak suka makan.

96 comments:

  1. kak nak sukun sebiji kak.leleh air liur tgk sukun tu..

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Erna !!

    Bertuah akak dapat kawan macam tu. Saya suka betul sukun goreng tapi kat sini susah nak jumpa.




    * Dapat jugak jengok ke sini. Ingatkan semalam dan hari ni nak menjengok semua kengkawan. Adiq kena demam panas dan muntah-muntah. Merengek aje dia.

    ReplyDelete
  3. anim..ado poi seremban..datang rumah ambik..

    ReplyDelete
  4. asalam reen..siannya adq demam ye..
    harap2 cepat baiknya..jangan lupa bagi ubat ye reen..

    ReplyDelete
  5. kak erna ........ nanti pergi jenguk anak kat nilai nak lajak gi seremban la ........

    ReplyDelete
  6. ibu guru..sukanya nhati akak kalau betul ibu guru nak lajak kesini..bagi tau je bila2 masa..dengan senang hati..

    ReplyDelete
  7. ada kwn saya masak pengat sukun..
    ya Allah kak..sedap weh kak..dan itu pestime saya mkn pengat sukun..rasanya lemak sgt..

    salu mkn sukun goreng ajo..hihi
    akak penah buat pengat sukun?
    buatlah kak..then tepek gambar sini deh..hehe

    tgk gmbr pom jadilah kak saya ni..hehe

    ReplyDelete
  8. sukun goreng cicah kuah kicap podeh melotop. pergh!

    ReplyDelete
  9. Salam kak...
    Sedapnyer kak, pulut kuning dan rendang daging ...bilalah saya boleh rasa...he..he..akak..mesti sedapkan akak masask..saya cukup suka pulut kuning..nak kena buat ni...ha..ha..
    Akak suka makan buah sukun rupanya...saya suka tapiiii...angin lah kak...tak tahan.

    ReplyDelete
  10. kak erna,

    tu bukan sarapan ringkas lagi tu


    bestnya... bila la dapat singgah TTJ ni

    ReplyDelete
  11. dah lama tak makan buah sukun goreng...sedapnya.

    ReplyDelete
  12. betul la kato org tuo2...bilo ado org dtg rumah kito,tu satu rezoki kan kak?

    ReplyDelete
  13. seronok dapat berkumpul dgn kwn2 cam ni..makan sesama..menu pulak sedap~hee

    ReplyDelete
  14. Sedapnya buah sukun dan kerepek..hehee

    Menu sarapan akak kira tak simple la tu, siap ada sambal daging, udang la semua :) Sedap tu :0

    ReplyDelete
  15. Kak...sedapnya sukun tu kalau digoreng...

    ReplyDelete
  16. Assalam kak erna...best dapat buah tangan, lagi best bila jumpa kawan lama kan kak.

    Dua tahun lepas saya pun selalu ke kuala pilah, p tgk adik kat matrik.

    Terima tamu yg diundang best lah dapat masak apa yg patut sebagai hidangan

    ReplyDelete
  17. buah sukun?? bukan manyak angin woo

    ReplyDelete
  18. Kak Erna,

    Agak-agak kalau Kak Erna lempar sukun sebiji ke ulu ganu ni sampai tak ? Aderk... teringin nak makan. Dah bertahun tak merasa.

    ReplyDelete
  19. sarah-najwan..pengat sukun punmemang selaalu buat..masa dok tanjung karang dulu..disini..kalau ada lebih dari sebiji baru buat pengat sukun..insyaallah..esok kalau sempat akak akan buat jugak..akak pun suka..sedap..

    ReplyDelete
  20. kak ngah..memang itu pun lawan e kak ngah..bepoloh2 makan e..

    ReplyDelete
  21. azi.nasib baik akak tahan makan sukun ni..walaupun angin..
    azi suka jugak pulut kuning ye..
    akak ngan anak2 pun suka..anak2 senang je..makan dengan sambal bilis pun jalan je kalau dah pulut kuning tu..
    buat azi..jangan tak buat..

    ReplyDelete
  22. Ibu intan..mai la singgah..tapi bagi tau dulu..baru lah boleh masak2..

    ReplyDelete
  23. adinda amy..nasi lemak beras herba ponni..memang sedap..

    ReplyDelete
  24. ieda..memang lama dah tak makan..bila dapt ni suka sangat..

    ReplyDelete
  25. kak long..mmang boto kak long..kito pun rasa seronok..

    ReplyDelete
  26. mommylavender..memang best..dapat jumpa kawan lama..rasa tak puas nak bercerita..

    ReplyDelete
  27. MJ..akak kata simple..sebab tak de kuih muih pun..makan berat aje..he he.

    ReplyDelete
  28. anie..goreng sukum makan pulak dengan kicap pedas kan..

    ReplyDelete
  29. assalam rosaliza..memang best sangat..kawan baik akak masa dok tanjung karang..dengan mak dan adik beradik dia pun akak baik..
    anak dia cukup seronok kalau dapat makan akak masak..

    ReplyDelete
  30. IMANSHAG..nasib baik akak tahan..makan goreng sukun ni..

    ReplyDelete
  31. Ms.lilies..menu biasa tu kan..he he.

    ReplyDelete
  32. kayteeze,,kalau lah sampai..dah lama akak bagi dah..

    ReplyDelete
  33. Banyak ehh sukun kak...

    Lamo dah tak makan sukun ni.. Kok goreng yg mongkal tu osah sodap ehh kan.. Pehtu badanpun mulo la songal2 yoo.. Sy la yg mcm tu... Alah dgn bondo borangin ni... Tp tu la yg sodap ehh..

    ReplyDelete
  34. azz..nasib akak tahan..tu soba makan pulut pun tak do hal..
    yang akak tak tahan dengan ais yo..tapi akak bantai yo kok dah paneh2 tu..

    ReplyDelete
  35. Oohhh..akak duduk Kuala Pilah ye rupa rupanya...

    ReplyDelete
  36. DaddybZiyyad..akak dok seremban..kawan tu yang nak kekuala pilah..datang kerumah dulu..

    ReplyDelete
  37. salam malam erna~ sj datang jengok erna..masak pe malam ni~hee

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum kak...
    sedapnya buah sukun tu...saya memang suka....terutama kalau sukun goreng...bila agaknya dapat makan ni???

    ReplyDelete
  39. untungnya dapat makan hasil tangan kamu.

    memang best kalau buat urutan kaki ni..

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum:):)

    Semoga murahlah rezeki akak sekeluarga..meraikan tetamu dengan hidangan yang menyelerekan:):)

    ReplyDelete
  41. Wkmsalam MP..suka jugak sukun goreng ye..dapat pulak makan panas2 dengan kicap pedas tu kan..mau tak sedar habis sebiji sukun goreng tu..

    ReplyDelete
  42. kak inakl..mula2 buat urutan ni..rasa sakit sana sini..
    nak cuba lagi..mana tau lepas ni baru rasa best

    ReplyDelete
  43. wkmsalam tini..alhamdulillah..semoga apa yang tini doakan dimakbulkan yang esa.

    ReplyDelete
  44. mommylavender..terima kasih datang lagi..malam2 tak masak dah..pagi tadi je..sarapan cekodok jagung.

    ReplyDelete
  45. bestnya di ziarahi kawan.. tetamu yg dtg memang selalu mbawa rezeki kan kak..

    ReplyDelete
  46. yong..mekasih yong..betul kata yong..tetamu datang bawa rezeki.

    ReplyDelete
  47. kak ernaaaa.....tak sempat nak cll.bz sesgt.

    balek mesia nnt nak sarap umah kk erna le.kita sngsup dari tmpin dtg ke seremban.muka tak malu?hihihi...memamg pun

    ReplyDelete
  48. eeee.. saya pun suka makan buah sukun tu kak...goreng letak garam dengan sedikit kunyit dan sedikit jintan...fuhhh sodap tu kak..

    ReplyDelete
  49. buurrrrppp.... hehehe...tetiba terasa berangin je perut tgk buah sukun tuh.. sodap weih.. goreng garing, pastu cicah ngan gula atau sambal ikan bilis.. yummyyy...

    ..kak, tiny dh berjaya buat bubur jagung sabtu lepas.. kehkehkeh... Alhamdulillah.. hihihi...

    ReplyDelete
  50. anie,nagoya..ye la kan..bzzz..tu yang tak dapat call.
    anie..boleh aje..nanti kalau balik
    jangan lupa tipun akak..akak masak kan sarapan..

    ReplyDelete
  51. assalam yatie..memang sedap sukun tu.goreng boleh..buat bubur pun boleh..buat cekodok pun sedap..

    ReplyDelete
  52. assalam tiny..tahniah dah berjaya buat bubur jagung..

    ReplyDelete
  53. saya pun suka sukun sebab rasa dia gebu gebu lemak. nyum!!!!

    ReplyDelete
  54. GB..suku goreng memang sedap..

    ReplyDelete
  55. goreng sukun buat minum petang kena pulak dengan kopi o ataupun teh o...waaa...apa nak kata...

    ReplyDelete
  56. Aina..makan pulak panas2 kan..memang sedap..

    ReplyDelete
  57. Salam kak erna,

    Saya pun suka makan sukun goreng. Sedap kan..:)

    ReplyDelete
  58. assalamualaikum kak erna
    jauhnya..tanjung Karang ke negeri sembilan.
    kerepek sukun,lama dah tak makan kerepek sukun....sedapnya.

    ReplyDelete
  59. wah sedapnya buah sukun lama dh tak mkn ... bestla dapat buah tgn tu kan..bertuah dpt kwn baik mcm tu kak..murah rezeki tu.

    ReplyDelete
  60. Wahh sedapnya kerepek sukun tu..nak cikittt hehehe..

    ReplyDelete
  61. assalam yus..memang sedap betul..lemak..gebu..

    ReplyDelete
  62. ummu..dah tak rasa jauh he he..
    memang sedap kerepek sukun tu lemak sangat

    ReplyDelete
  63. Nieza..memang sedap goreng sedap..kerepek pun sedap..
    alhamdulillah nieza.dapat kawan yang baik..

    ReplyDelete
  64. azwa..memang sedap kerepek tu..lemak je..kalau dekat dah bagi dah ..

    ReplyDelete
  65. wah..sempat akak masak
    pulut pagi2 tu...kukus ke

    lama betui tak makan
    sukun goreng...yummi

    ReplyDelete
  66. Sedapnya pulut kuning. Peberet Yati! Sukun tu dah lama tak makan. Tak jumpa kat sini.

    ReplyDelete
  67. Ati..memang pulut kuing kukus..
    pukul 6 pagi akak dah mengukus

    ReplyDelete
  68. yatie..tak jumpa ye..sukun kat sana..kat tempat akak pun susah nak dapat sukun..

    ReplyDelete
  69. ado lagi tak buah sukun tu...gorengkan sikit tuk acik ...hehe

    ReplyDelete
  70. Aslmkm.
    Hmmm, pembawa rezeki tu.
    Kak G pun amat suka sukun. Sekarang susah la dapat sukun yang cukup tua & baik.
    Dulu Kak G tanam, tapi pokoknya besar sangat, jadi ditebang! :(

    ReplyDelete
  71. assalamualaikum

    tankong karang?? owg kampong menteri tue huhuhuhu..dto' seri noh omar

    ReplyDelete
  72. sukun goreng cicah sambal kicap best kak erna

    ReplyDelete
  73. hai ..kak erna

    rupanya dok di seremban

    ReplyDelete
  74. sedapnya pulut kuning..lama tak rasa...

    ReplyDelete
  75. assalam..

    lama le x mkn sukun.. tgk je dah rasa nk le plak :D

    ReplyDelete
  76. acik..meh datang somban ni..akak gorengkan..

    ReplyDelete
  77. wkmsalam kak G..Alhamdulillah rezeki..
    tu yang tak berani nak beli sukun tu..
    tapi yang kawan bawak ni memang elok tuanya..digoreng sedap aje..

    ReplyDelete
  78. Shahrom..memang pun..kenal beno ngan YB tu.tapi dulu la..dah jadi menteri tak jumpa dah..

    ReplyDelete
  79. noor..memang itu pun lawannya..sambal kicap pedas..memang sedap cicah goreng sukun yang masih panas..

    ReplyDelete
  80. Ati..ye ati..akak dok seremban..

    ReplyDelete
  81. sal..pulut kuning memang sedap..akak memang selalu kukus pulut..anak2 suka makan..

    ReplyDelete
  82. maiyah..sesekali makan sukun goreng memang sedap..

    ReplyDelete
  83. Aslmkum, memang kalau ada kawan mcm kak erna ni. Rasa persahabatan di hargai.

    ReplyDelete
  84. The fusion tea..alhamdulillah..seronok ada kawan yang mengingati kita..

    ReplyDelete
  85. sdapnya nasi lemak...

    nak jugak!huhu

    entry baru : Kisah Secawan Kopi~

    ReplyDelete
  86. SALAM,
    SUKUN TU SEDAP DIGORENG. NANTI LF SINGGAH RUMAH AKAK UTK MAKAN SUKUN GORENG

    ReplyDelete
  87. Sedapnyer sukun, sarapan pagi dgn masakan Erna mesti sedapkan...

    ReplyDelete
  88. salam anis..kena makan dulu..baru tau sedap ke tak..

    ReplyDelete
  89. LL..boleh..kalau ada lagi sukunya

    ReplyDelete
  90. mamawana..mai la..makan dulu baru tau sedap ke tak

    ReplyDelete