Friday, March 18, 2011

BUBUR JAGUNG DURIAN

Assalamualaikum

Dari semalam akak cuba nak upload gambar ni ke FB..
sampai sekarang pun tak boleh juga
baik masuk kat blog je la.

Sebenarnya buat bubur ni semalam
masa balik kerja nampak orang jual durian
bagi tau suami..buat bubur jagung durian sedap nikan.
semalam hari khamis..akak puasa..
suami dengar pun tak sampai hati agaknya kan..
diapun pi belikan jagung 5 tongkol..
akak pun terus la hiris nak buat bubur
dah siap santan semua..akak pun masak le kan..sementara suami pi cari durian pulak..
dia bawak balik durian sebiji..
akak pun tanya le..harga..sebab dia beli sebiji je..
dia kata..sebiji ni RM20.00.
Terkejut akak..kecik je..bukan besar pun..
akak kata..kenapa beli jugak..mahal tu.
tak pe la nak makan katanya..
Aduhai..semalam akak dah makan bubur jagung yang mahal.
Kalau orang lain mungkin tak kisah kan..tapi pada akak
20 ringgit tu mahal la..
sebab akak biasa makan durian free je..
abang akak ada dua orang yang ada dusun durian dikampung nya.
bila berbuah..mesti talipun akak suruh datang..
sekali datang..dah tentu sebonet kete bawak balik.

Tapi tak pe la..alhamdulillah..rezeki akak semalam..dapat jugak makan.
Terima kasih pada suami akak yang belikan jugak durian tu walaupun sebiji 20 ringgit.

82 comments:

sarah-najwan said...

kak..i like bubur jagung
xpenah lak masukkan duyan
sblum ni..

tapi yg pasti bubur jagung
idaman kalbu..

tapi jagung pom bole tahan mahal gak..

Zakiyah Zainon said...

demi isteri tercinta..apa sangat 20 hengget tu kak....
berkorban apa saja ;)

Nieza said...

kak, sedapnya bubur..nk singgah mkn ni...order semangkuk yer kak..hehe

Cik Pah said...

grr....geramnye.. sebut durian.. susah nak jumpa skang nih.. bukan musim kan.. kalau ada pun . .tuh yg mahal macam suami akak beli tuh..

aNIe said...

Kak...akak ni macam anie tau.. kalau beli barang tu mahal sedangkan kita boleh dpt yang murah rasa macam tak syok je...tapi dah rezeki kan...Alhamdulillah...

Kak Rosaliza said...

Assalam Kak erna..saya suka bubur jagung tapi tak pernah pulak letak durian.

memang mahal durian sekarang ni kak. mcm saya pun kalo mahal nak mkn pun tak beli.

Sukakan kak bila org beli utk kita walaupun mahal..

alien said...

sebji 2o hengget
durian timbang ke?
pergh, sedap bubur tu

kasihredha said...

wahhh...sungguh menggoda bubur akak tu.
Sekarang durian tak byk lagi...sebab tu mahal kan kak.

wahida said...

x pernah rasa makan bubur jagung letak duyan...sedap ke kak?

Daddy Ziyyad said...

tu tandanya suami akak sangat sayangkan akak...:P

kak Erna said...

assalam sarah..suka jugak bubur jagung ye..sama lah kita.tapi bila letak durian..lagi la.sedap..betul tu..jagung 5 tongkol pun 6 ringgit sekarang ni.

kak Erna said...

zakiyah..ye la tu..berkorban apa saje..he he.

kak Erna said...

Nieza..mai le singgah rumah..boleh makan bubur jagung durian ni..sedap..

kak Erna said...

cik pah..memang belum banyak lagi..tapi dah ada orang jual dah..
katanya bulan 6 nanti baru banyak..

kak Erna said...

Anie..memang betul..boleh sabar kan..tungu masa dah banayk nanti..
tapi tu la..dah beli alhamdulillah..rezeki tu.

kak Erna said...

Wkmsallam..rosaliza..nanti kalau dah musim durian..cuba buat bubur jagung campur durian..memang sedap..

Kakzakie said...

Sekarang durian memang tengah mahal kak Erna. Bagus kan suami kak Erna beli juga sebab sayang la tu....:)

kak Erna said...

alien..memang timbang..
bubur memang sedap tu..cuba la.

kak Erna said...

kasih..jangan lupa buat tu..pasti sedap..

kak Erna said...

wahida..bubur jagung letak durian memang sedap..boleh cuba buat tu.

kak Erna said...

Daddy Ziyyad..ye ke..
alhamdulillah..

kak Erna said...

Kakzakie..memang belum ramai orang jual..tu yang mahal tu kan..
dah sebut tu..dibelikannya jugak..

Ati Masrif said...

eh..bubur jagung boleh letak durian yek

selalu makan bubur jagung saje

boleh cuba lepas ni..hihi

Kaktiny said...

dari minggu lepas dok bercadang nk buat bubur jagung.. tak terbuat-buat lagik.. huhuhuhu..

tgk bubur jagung + durian akak, terus terliur... nak kena 'paksa' diri utk buat jugak esok nih.. hehehe..

azi said...

Salam Akak...
Emmm...kata orang.....sayang isteri, beli-belikan.....ha..ha...Suami akak tu sayangkan isterinyelah tu....mahal pun tak apa...sebab duit boleh cari..tapi...isteri yang baik & dicintai....hanya seorang.....lagipun akakkan berpuasa...
Akak..sedap nampak bubur tu....saya pun suka bubur jagung..tapi tak pernah letak durian .

roha said...

Salam Kak Erna,
Sedang makan bubur jagung durian ke tu? Alahai akak, sedapnya. Mai semangkuk. Semoga akak diberkati dan dirahmati Allah swt.

yang jauh di sana said...

tapi rasanya fb mmg ada prob la...saya pon sama nak upload gambar tak leh...penyudahnya masuk blog saja hehehehehehe...sedapnya bubur jgung durian....saya bab buat bubur ka kueh ka mmg failed... :)

kak long said...

samo la ngn suami kaklong,klu dah nk maknan,cam no mahal pun dio boli....tapi kekadang terkilan kan kak,mahal na...kaklu buleh ngn kulit2 ea pun nak makan...

Mak Su said...

aramak! sy x minat dah doyan, dulu suka ler.....

kakngah said...

kadang2 kita bukannya berkira tentang harga makanan, tapi kalau dah tak tercapai dek akal harganya.. ralat jugak.

tggu pokok dian ayh berbuah baru dpt mkn dian pepuas... kan kaklong kan...
beli la camne bagus grednya. dian ayh jugak yg paling ngetop!

kak Erna said...

Ati..cuba buat boh durian pulak..
akak kalau buat boh durian..5 tongkol jagung..sekejap je habis..
kalau buat biasa dalam jumlah yang sama jagungnya..boleh sampai esok...

kak Erna said...

Tiny..kalau nak makan jangan tangguh ye..paksa diri..kalau kita dekat..akak boleh tolong buatkan ..janji tiny dapat makan..
arwah mak akak dulu..marah beno dia kalau disebut nak makan tapi x buat..
mai sini tiny..akak tolong ye..janji tiny dapat makan..

kak Erna said...

Azi..nantikan..kalau dah musim durian..cuba azi buat bubur jagung tu letak durian..sedap azi..anak2 akak suka..akak pun suka..

kak Erna said...

assalamualaikum roha..
terima kasih..
mai la sini roha..makan bubur jagung..

kak Erna said...

yang jauh disana..betul tu kan..dah berkali2 cuba upload,,tapi tak boleh jugak..
tak pe kalau failed sekarang..cuba lagi nanti lama2 pandaikan..

kak Erna said...

kak long tu la tu..dah la kulit ngan biji e pun dah boghek bilo timbang..
tapi alhamdulillah yo kak long..dah diboli..kito makan yo la kan..

kak Erna said...

ma su.akak suko lagi makaan durian..tapi bukan mentah..bila dah jadi bubur atau pun tempoyak..

kak Erna said...

kak ngah..tu la..kalau hargo dah tinggi tu.kita sabar ajelah kak ngah kan..nanti masa banyak..baru la makan..

~ Cik Azz ~ said...

Laaa... Tak masuk komen sy rupanya... Ni gara2 tenet asek putus2 je la ni.. huhu...

Sekali sekala nak makan durian mahal, takpe la kak... Lagipun bukan musim durian ni, tu yg mahal agaknya tu... Kalau selalu beli yang mahal, mau nipis dompet abang akak tu.. hehehe..

Sodap nampak ehh bubur akak tu...

kak Erna said...

azz..memang tak boleh selalu..bukan nipih laie azz..mau kosong terus..he he..
yo la azz..susah boto nak komen sekarang ni..lombab..tak bilo tenet ni nak baik domam e..

secangkir madu merah said...

sekarang ni bukan musim durian kak, itulah sebabnya mahal... saya dan suami pun dok menyebut2 buah durian tapi tak nampak pun ada org jual durian....

lupekanje said...

sodap amek tu kak oii..
lobih eh masuk peti es...makan sejuk2...sodapp lak aii..
FB mang poblem nk uplod gamba skrg ni...acik tongah menerai tu ha lepas mlm tdi gagal..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum sis:)

Bab2 memasak nii..memang akak superb!!:)

p/s:..dah Lama tak makan durian ..

cikceriacorner said...

salam akak..

bestnye...nak..nak..nak..ehehhe

anie,Nagoya said...

serius...tak penh mkn "bubur jagung durian".ni mesti lebh sedap dr yg selalu.sbb durian mahal ni.hihihi....

mahal jg tu kalo rm20.dah le kecik.tak pe kk Erna, hb tersyg sanggup belikan walaupun mahal.untung kk Erna.

bubur ada lagi?

suri solehah said...

salam kak..mak aih..mahalnya doyan...nak buat camanakan kalau dah nak makan..ingat kalau musim durian kt kg..tak jadi rega...berlonggok je tunggu busuk.huhu

kak Erna said...

Assalam yatie..betul la tu..bukan musim kan tu sebab mahal
ada yatie..orang jual..cuma tak banayk lagi la..di tempat akak ni..kat tepi2 jalan tu dah ada orang jual durian dah..

kak Erna said...

Acik..memang sodap acik..anak2 akak kalau musim durian tu..tak jemu2 suruh masak bubur jagung durian ni.
kalau dah sejukkan dalam poti ais memang lagi sodap cik..

kak Erna said...

assalam tini..tak de la macam tu tini..masak2 biasa je..masak gaya orang tua..he eh..

kak Erna said...

cikceria...mai la datang mah akak..boleh makan..

kak Erna said...

anie,nagoya..he he..betul la tu..kali ni bubur jagung durian lagi spesel..sebab mahal..

kak Erna said...

surisoleha..ada poko durian kat kampung ye..kalau musim memang best tu kan..boleh makan puas2 dan buat macam2..

Adinda Amy Sensei said...

sedapnye kak nampak bubur tuuu...

kak Erna said...

Adinda amy..memang sedap..

LIPISLADY said...

Sallam,.
My favourite,
bagi semangkuk, semangkuk habis,
bagi dua mangkuk dua mangkuk habis,
bagi seperiok pun boleh habis kak..
terima kasih tak dapat makan,
dapat tengok gambar pun jadi..hehehe..

cikceriacorner said...

selamat berhujung minggu akak..:)

heheheh

kak Erna said...

LIPISLADY.suka jugak bubur jagung ye.
sama lah dirumah ni..
kalau dicampur durian lagi cepat licinnya..

kak Erna said...

cikceria..terima kasih..selamat berhujung minggu juga buat cikceria..

Yunus Badawi said...

Tak boleh nak upload kat fb tu sebab Mark takut laman sosial dia nanti bau durian hahaha

kakyong said...

sayangkan isteri begitu lah...
bertuah kak..

kak Erna said...

YB..he..he..mana ada baunya..gambo je..

kak Erna said...

assalam yong..ye la tu kan..kesian pun ada sebab isterinya puasa.

Sham said...

kalau bukan musim dia memang mahal la kak...cuba sampai musim dia besok...rm20 dapat 1 bakul...

kak Erna said...

sham..betul tu.kalau dah musim nanti memang boleh dapat sebakul tu..

♥MAMASYAZA♥ said...

sedap akak buboq camni, best kalo cicah ngan roti gardenia

kak Erna said...

mamasyaza..memang best cicah roti..bubur belum masak lagi akak dah pesah suruh pi beli roti..

IMANSHAH said...

sedap tu, tambah2 guna durian kampung

missgee said...

kak,
tak pernah rasa bubur jagung
letak durian..

Agak pelik tapi menarik..
harus dicuba bukan.. :)

kak Erna said...

Assalam iman..memang sedap

kak Erna said...

missgee..
selalu buat bubur jagung campur durian tu..anak2 suka sangat..sedap katanya..cuba la..

en_me said...

sodappnyerr bubur makk.. ehehe

kak Erna said...

en.me..memang sodap

gadisBunga said...

mahalnya durian!!!! peniaga2 ni amik kesempatan ke ape ni kan?

noor said...

sukanya..sukanya bubur jagunag kak erna

sal said...

sedap..sedap.. jauh , klu dekat tentu boleh minta sikit..

kak Erna said...

GB..memang camtu la kan..dia aje yang jual ..orang lain tak de lagi..

kak Erna said...

noor..memang sedap bubur jagung durian ni

kak Erna said...

sal..memang kalau dekat..akak sanggup bagi..

Yati said...

Tak pernah makan bubur jagung durian. Selalu mama Yati buat kalau bubur jagung, jagung je. Kalau bubur durian, durian je. Hehhe...

YATZAKIE said...

durian..lmanye rs xmkan durian...ni yg nakg beli ni...huhu...selamat berkenalan kak!!!

kak Erna said...

yatie..anak2 suka sangat makan bubur jagung durian ni..akak pun suka..sedap.
akak kalau masak bubur memang suka campur durian

kak Erna said...

yatzakie..terima kasih..sudi berkenalan ngan mak cik ni..