JellyPages.com

Friday, March 18, 2011

BUBUR JAGUNG DURIAN

Assalamualaikum

Dari semalam akak cuba nak upload gambar ni ke FB..
sampai sekarang pun tak boleh juga
baik masuk kat blog je la.

Sebenarnya buat bubur ni semalam
masa balik kerja nampak orang jual durian
bagi tau suami..buat bubur jagung durian sedap nikan.
semalam hari khamis..akak puasa..
suami dengar pun tak sampai hati agaknya kan..
diapun pi belikan jagung 5 tongkol..
akak pun terus la hiris nak buat bubur
dah siap santan semua..akak pun masak le kan..sementara suami pi cari durian pulak..
dia bawak balik durian sebiji..
akak pun tanya le..harga..sebab dia beli sebiji je..
dia kata..sebiji ni RM20.00.
Terkejut akak..kecik je..bukan besar pun..
akak kata..kenapa beli jugak..mahal tu.
tak pe la nak makan katanya..
Aduhai..semalam akak dah makan bubur jagung yang mahal.
Kalau orang lain mungkin tak kisah kan..tapi pada akak
20 ringgit tu mahal la..
sebab akak biasa makan durian free je..
abang akak ada dua orang yang ada dusun durian dikampung nya.
bila berbuah..mesti talipun akak suruh datang..
sekali datang..dah tentu sebonet kete bawak balik.

Tapi tak pe la..alhamdulillah..rezeki akak semalam..dapat jugak makan.
Terima kasih pada suami akak yang belikan jugak durian tu walaupun sebiji 20 ringgit.

82 comments:

  1. kak..i like bubur jagung
    xpenah lak masukkan duyan
    sblum ni..

    tapi yg pasti bubur jagung
    idaman kalbu..

    tapi jagung pom bole tahan mahal gak..

    ReplyDelete
  2. demi isteri tercinta..apa sangat 20 hengget tu kak....
    berkorban apa saja ;)

    ReplyDelete
  3. kak, sedapnya bubur..nk singgah mkn ni...order semangkuk yer kak..hehe

    ReplyDelete
  4. grr....geramnye.. sebut durian.. susah nak jumpa skang nih.. bukan musim kan.. kalau ada pun . .tuh yg mahal macam suami akak beli tuh..

    ReplyDelete
  5. Kak...akak ni macam anie tau.. kalau beli barang tu mahal sedangkan kita boleh dpt yang murah rasa macam tak syok je...tapi dah rezeki kan...Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  6. Assalam Kak erna..saya suka bubur jagung tapi tak pernah pulak letak durian.

    memang mahal durian sekarang ni kak. mcm saya pun kalo mahal nak mkn pun tak beli.

    Sukakan kak bila org beli utk kita walaupun mahal..

    ReplyDelete
  7. sebji 2o hengget
    durian timbang ke?
    pergh, sedap bubur tu

    ReplyDelete
  8. wahhh...sungguh menggoda bubur akak tu.
    Sekarang durian tak byk lagi...sebab tu mahal kan kak.

    ReplyDelete
  9. x pernah rasa makan bubur jagung letak duyan...sedap ke kak?

    ReplyDelete
  10. tu tandanya suami akak sangat sayangkan akak...:P

    ReplyDelete
  11. assalam sarah..suka jugak bubur jagung ye..sama lah kita.tapi bila letak durian..lagi la.sedap..betul tu..jagung 5 tongkol pun 6 ringgit sekarang ni.

    ReplyDelete
  12. zakiyah..ye la tu..berkorban apa saje..he he.

    ReplyDelete
  13. Nieza..mai le singgah rumah..boleh makan bubur jagung durian ni..sedap..

    ReplyDelete
  14. cik pah..memang belum banyak lagi..tapi dah ada orang jual dah..
    katanya bulan 6 nanti baru banyak..

    ReplyDelete
  15. Anie..memang betul..boleh sabar kan..tungu masa dah banayk nanti..
    tapi tu la..dah beli alhamdulillah..rezeki tu.

    ReplyDelete
  16. Wkmsallam..rosaliza..nanti kalau dah musim durian..cuba buat bubur jagung campur durian..memang sedap..

    ReplyDelete
  17. Sekarang durian memang tengah mahal kak Erna. Bagus kan suami kak Erna beli juga sebab sayang la tu....:)

    ReplyDelete
  18. alien..memang timbang..
    bubur memang sedap tu..cuba la.

    ReplyDelete
  19. kasih..jangan lupa buat tu..pasti sedap..

    ReplyDelete
  20. wahida..bubur jagung letak durian memang sedap..boleh cuba buat tu.

    ReplyDelete
  21. Daddy Ziyyad..ye ke..
    alhamdulillah..

    ReplyDelete
  22. Kakzakie..memang belum ramai orang jual..tu yang mahal tu kan..
    dah sebut tu..dibelikannya jugak..

    ReplyDelete
  23. eh..bubur jagung boleh letak durian yek

    selalu makan bubur jagung saje

    boleh cuba lepas ni..hihi

    ReplyDelete
  24. dari minggu lepas dok bercadang nk buat bubur jagung.. tak terbuat-buat lagik.. huhuhuhu..

    tgk bubur jagung + durian akak, terus terliur... nak kena 'paksa' diri utk buat jugak esok nih.. hehehe..

    ReplyDelete
  25. Salam Akak...
    Emmm...kata orang.....sayang isteri, beli-belikan.....ha..ha...Suami akak tu sayangkan isterinyelah tu....mahal pun tak apa...sebab duit boleh cari..tapi...isteri yang baik & dicintai....hanya seorang.....lagipun akakkan berpuasa...
    Akak..sedap nampak bubur tu....saya pun suka bubur jagung..tapi tak pernah letak durian .

    ReplyDelete
  26. Salam Kak Erna,
    Sedang makan bubur jagung durian ke tu? Alahai akak, sedapnya. Mai semangkuk. Semoga akak diberkati dan dirahmati Allah swt.

    ReplyDelete
  27. tapi rasanya fb mmg ada prob la...saya pon sama nak upload gambar tak leh...penyudahnya masuk blog saja hehehehehehe...sedapnya bubur jgung durian....saya bab buat bubur ka kueh ka mmg failed... :)

    ReplyDelete
  28. samo la ngn suami kaklong,klu dah nk maknan,cam no mahal pun dio boli....tapi kekadang terkilan kan kak,mahal na...kaklu buleh ngn kulit2 ea pun nak makan...

    ReplyDelete
  29. aramak! sy x minat dah doyan, dulu suka ler.....

    ReplyDelete
  30. kadang2 kita bukannya berkira tentang harga makanan, tapi kalau dah tak tercapai dek akal harganya.. ralat jugak.

    tggu pokok dian ayh berbuah baru dpt mkn dian pepuas... kan kaklong kan...
    beli la camne bagus grednya. dian ayh jugak yg paling ngetop!

    ReplyDelete
  31. Ati..cuba buat boh durian pulak..
    akak kalau buat boh durian..5 tongkol jagung..sekejap je habis..
    kalau buat biasa dalam jumlah yang sama jagungnya..boleh sampai esok...

    ReplyDelete
  32. Tiny..kalau nak makan jangan tangguh ye..paksa diri..kalau kita dekat..akak boleh tolong buatkan ..janji tiny dapat makan..
    arwah mak akak dulu..marah beno dia kalau disebut nak makan tapi x buat..
    mai sini tiny..akak tolong ye..janji tiny dapat makan..

    ReplyDelete
  33. Azi..nantikan..kalau dah musim durian..cuba azi buat bubur jagung tu letak durian..sedap azi..anak2 akak suka..akak pun suka..

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum roha..
    terima kasih..
    mai la sini roha..makan bubur jagung..

    ReplyDelete
  35. yang jauh disana..betul tu kan..dah berkali2 cuba upload,,tapi tak boleh jugak..
    tak pe kalau failed sekarang..cuba lagi nanti lama2 pandaikan..

    ReplyDelete
  36. kak long tu la tu..dah la kulit ngan biji e pun dah boghek bilo timbang..
    tapi alhamdulillah yo kak long..dah diboli..kito makan yo la kan..

    ReplyDelete
  37. ma su.akak suko lagi makaan durian..tapi bukan mentah..bila dah jadi bubur atau pun tempoyak..

    ReplyDelete
  38. kak ngah..tu la..kalau hargo dah tinggi tu.kita sabar ajelah kak ngah kan..nanti masa banyak..baru la makan..

    ReplyDelete
  39. Laaa... Tak masuk komen sy rupanya... Ni gara2 tenet asek putus2 je la ni.. huhu...

    Sekali sekala nak makan durian mahal, takpe la kak... Lagipun bukan musim durian ni, tu yg mahal agaknya tu... Kalau selalu beli yang mahal, mau nipis dompet abang akak tu.. hehehe..

    Sodap nampak ehh bubur akak tu...

    ReplyDelete
  40. azz..memang tak boleh selalu..bukan nipih laie azz..mau kosong terus..he he..
    yo la azz..susah boto nak komen sekarang ni..lombab..tak bilo tenet ni nak baik domam e..

    ReplyDelete
  41. sekarang ni bukan musim durian kak, itulah sebabnya mahal... saya dan suami pun dok menyebut2 buah durian tapi tak nampak pun ada org jual durian....

    ReplyDelete
  42. sodap amek tu kak oii..
    lobih eh masuk peti es...makan sejuk2...sodapp lak aii..
    FB mang poblem nk uplod gamba skrg ni...acik tongah menerai tu ha lepas mlm tdi gagal..

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum sis:)

    Bab2 memasak nii..memang akak superb!!:)

    p/s:..dah Lama tak makan durian ..

    ReplyDelete
  44. salam akak..

    bestnye...nak..nak..nak..ehehhe

    ReplyDelete
  45. serius...tak penh mkn "bubur jagung durian".ni mesti lebh sedap dr yg selalu.sbb durian mahal ni.hihihi....

    mahal jg tu kalo rm20.dah le kecik.tak pe kk Erna, hb tersyg sanggup belikan walaupun mahal.untung kk Erna.

    bubur ada lagi?

    ReplyDelete
  46. salam kak..mak aih..mahalnya doyan...nak buat camanakan kalau dah nak makan..ingat kalau musim durian kt kg..tak jadi rega...berlonggok je tunggu busuk.huhu

    ReplyDelete
  47. Assalam yatie..betul la tu..bukan musim kan tu sebab mahal
    ada yatie..orang jual..cuma tak banayk lagi la..di tempat akak ni..kat tepi2 jalan tu dah ada orang jual durian dah..

    ReplyDelete
  48. Acik..memang sodap acik..anak2 akak kalau musim durian tu..tak jemu2 suruh masak bubur jagung durian ni.
    kalau dah sejukkan dalam poti ais memang lagi sodap cik..

    ReplyDelete
  49. assalam tini..tak de la macam tu tini..masak2 biasa je..masak gaya orang tua..he eh..

    ReplyDelete
  50. cikceria...mai la datang mah akak..boleh makan..

    ReplyDelete
  51. anie,nagoya..he he..betul la tu..kali ni bubur jagung durian lagi spesel..sebab mahal..

    ReplyDelete
  52. surisoleha..ada poko durian kat kampung ye..kalau musim memang best tu kan..boleh makan puas2 dan buat macam2..

    ReplyDelete
  53. Sallam,.
    My favourite,
    bagi semangkuk, semangkuk habis,
    bagi dua mangkuk dua mangkuk habis,
    bagi seperiok pun boleh habis kak..
    terima kasih tak dapat makan,
    dapat tengok gambar pun jadi..hehehe..

    ReplyDelete
  54. selamat berhujung minggu akak..:)

    heheheh

    ReplyDelete
  55. LIPISLADY.suka jugak bubur jagung ye.
    sama lah dirumah ni..
    kalau dicampur durian lagi cepat licinnya..

    ReplyDelete
  56. cikceria..terima kasih..selamat berhujung minggu juga buat cikceria..

    ReplyDelete
  57. Tak boleh nak upload kat fb tu sebab Mark takut laman sosial dia nanti bau durian hahaha

    ReplyDelete
  58. sayangkan isteri begitu lah...
    bertuah kak..

    ReplyDelete
  59. YB..he..he..mana ada baunya..gambo je..

    ReplyDelete
  60. assalam yong..ye la tu kan..kesian pun ada sebab isterinya puasa.

    ReplyDelete
  61. kalau bukan musim dia memang mahal la kak...cuba sampai musim dia besok...rm20 dapat 1 bakul...

    ReplyDelete
  62. sham..betul tu.kalau dah musim nanti memang boleh dapat sebakul tu..

    ReplyDelete
  63. sedap akak buboq camni, best kalo cicah ngan roti gardenia

    ReplyDelete
  64. mamasyaza..memang best cicah roti..bubur belum masak lagi akak dah pesah suruh pi beli roti..

    ReplyDelete
  65. sedap tu, tambah2 guna durian kampung

    ReplyDelete
  66. kak,
    tak pernah rasa bubur jagung
    letak durian..

    Agak pelik tapi menarik..
    harus dicuba bukan.. :)

    ReplyDelete
  67. missgee..
    selalu buat bubur jagung campur durian tu..anak2 suka sangat..sedap katanya..cuba la..

    ReplyDelete
  68. sodappnyerr bubur makk.. ehehe

    ReplyDelete
  69. mahalnya durian!!!! peniaga2 ni amik kesempatan ke ape ni kan?

    ReplyDelete
  70. sukanya..sukanya bubur jagunag kak erna

    ReplyDelete
  71. sedap..sedap.. jauh , klu dekat tentu boleh minta sikit..

    ReplyDelete
  72. GB..memang camtu la kan..dia aje yang jual ..orang lain tak de lagi..

    ReplyDelete
  73. noor..memang sedap bubur jagung durian ni

    ReplyDelete
  74. sal..memang kalau dekat..akak sanggup bagi..

    ReplyDelete
  75. Tak pernah makan bubur jagung durian. Selalu mama Yati buat kalau bubur jagung, jagung je. Kalau bubur durian, durian je. Hehhe...

    ReplyDelete
  76. durian..lmanye rs xmkan durian...ni yg nakg beli ni...huhu...selamat berkenalan kak!!!

    ReplyDelete
  77. yatie..anak2 suka sangat makan bubur jagung durian ni..akak pun suka..sedap.
    akak kalau masak bubur memang suka campur durian

    ReplyDelete
  78. yatzakie..terima kasih..sudi berkenalan ngan mak cik ni..

    ReplyDelete