JellyPages.com

Saturday, March 12, 2011

JOM MAKAN..

Terima kasih Adinda Amy sensei,kerana menghadiahkan kad yang cantik ni.


Assalamualaikum..

Hari ni.akak tak masak yang bersantan.
masak yang rebus dan kukus je..
tapi kan..betul la ..anak2 ni.
bila akak masak macam ni..tak reti dia nak makan dengan nasi
dimakannya macam tu aje..kecuali ikan pekasam aje..yang makan ngan nasi..
dah macam tu..akak masak lagi..
masak lomak cili api daging.

Ikan pekasam goreng,campur cili dan bawang.
ikan siakap kukus..ikut resepi azi.
Tomyam..tengok kat blog nieza..teringin pulak nak masak tomyam.
lama dah tak masak tomyam ni..

Baca pulak blog mokwonik..ada lepat pisang..buat jugak.

Itulah untung nya rajin baca blog ni..boleh dapat idea..masak memasak ni.
terima kasih semuanya.

60 comments:

  1. alahai erna..buat ida lapar je ni...berkeroncong perut tguk lauk pauk tu.......tgh pikir nk buat apa untuk petang ni...

    ReplyDelete
  2. assalam ida..jom kesini.jemput makan..dah masak dah ni..
    maaf ye..kot buatkan ida lapo pulak tengok gambar ni..

    ReplyDelete
  3. ish.. dah lama kngh tak buat ikan stim..
    kalau buat ikan stim.. mmg sekali hadap jek anak beranak.. mkn panas2.. sedap!

    ReplyDelete
  4. rajin nya erna ni...akak hari ni hari tutup dapur.byk sgt kenduri sampai tak termakan kalau masak pun.

    ReplyDelete
  5. kak ernaa....nak tomyam tuu semangkuk bole?? hehe

    ReplyDelete
  6. kak ngah..tu yang akak malas tu..tak jadi lauk....tapi dah teringin buat jugak kan..

    ReplyDelete
  7. hani@debumelukut
    hari ni masak2..esok baru pi kenduri.

    ReplyDelete
  8. Adinda Amy..boleh3..bermangkuk mangkuk pun boleh..

    ReplyDelete
  9. Untungnya,
    sebab akak rajin memasak :)

    ReplyDelete
  10. Ikan pekasam? Aaaaa... Yati boleh tambah nasi 2-3 kali kalau ada ikan pekasam. Berselera tengok gambar kak Erna, masak lemak cili api daging, ikan siakap, tomyam, lepat pun. Suka la lepat! :)

    ReplyDelete
  11. missgee..rajin masak hari cuti je..

    ReplyDelete
  12. yati..hari ni cuti kan..tu yang boleh masak macam2 tu..kot tidak..satu je..

    ReplyDelete
  13. Burrppp...!!!

    Konyang...

    Tengok gambar...

    Hahaha...

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah..azz dah konyang..
    akak pun nak raso camtu la..boleh diet..he he..

    ReplyDelete
  15. sekom.kk erna....lapoooooo....bru balik dari pertandingan kendo.lps ni nak masak n nak anta akira g berlatih kendo lagi.esok ada pertandingan lagi.mggu depan pun ada pertandingan lagi.uuuwwaaaa....bz..bz..bz...

    ReplyDelete
  16. anie,nagoya..tak pe..bz pun tok anak bujang yang dua orang tu jugak kan..
    kat tempat naie ok kan..moga anie dan keluarga selamat dari segala mara bahaya.

    ReplyDelete
  17. Akak....
    Hari ni giliran akak pulak mengukus ye..he..he..saya hari ni tutup dapur kak...ada kenduri kat taman perumahan...makan kat situ aje...akak..sedap nampak lepat tu....pos kat sini 2 - 3 biji boleh?..he..he..

    ReplyDelete
  18. rajin akak masak... macam2 menu lak tu... mesti akak suka kan, anak2 suka makan, berbaloi memasaknya

    ReplyDelete
  19. yang paling mengancam sekali ikan pekasam tu kak..
    dah lama tak makan...

    ReplyDelete
  20. alahai kak erna, tadi makan kenduri semuanye lomak2...kita kepingin yg rebus2..lepat berinti tu pun nak! nampaknye kena buat second roundlah lepat nih!

    ReplyDelete
  21. azi..ye la zie..hari ni giliran akak mengukus pulak..
    pun sama macam dulu..tak makan dengan nasi..anak2 akak makan panas2 lepas masak tu..meratah aje..
    azi..kalau lepat ni boleh diposkan..dah lama akak poskan kat azi..lepat berinti ni memang sedap..

    ReplyDelete
  22. ibuintan..masa cuti je akak rajin masak macam2 ni..
    kalau tak pun satu je..
    memang berbaloi ibuintan..anak2 akak tak menolak..semua makan..

    ReplyDelete
  23. kasih..kawan akak masa kerja diklia dulu..ada dua orang yang rajin bagi ikan pekasam ni..sorang dari perlis..sorang lagi dari perak..

    ReplyDelete
  24. mokwonik..hari ni..akak main rebus2 je..tapi..lepas tu..kena jugak masak lomak..he he
    mokwo..jangan lupa..lepat berinti.sedap..

    ReplyDelete
  25. lepat pisang kak.. wah bestye dah lama tak makan ;)

    ReplyDelete
  26. iina..tak pe balik nanti boleh buat ye..

    ReplyDelete
  27. Kak ari ni anie antar perut ke kedai je...hahaha... ari ni dapur tak berasap....

    ReplyDelete
  28. anie..akak esk je berangan tak nak masak..nak pi kenduri..anak2 yang tak nak ikut..biar dia orang pi kedai..

    ReplyDelete
  29. emmm...yummy...sedap menu akak hr ni...paling ema suka ikan pekasam tu...huhuhu...mabelesss...(klu la ema kat kg...)ingat kat mak pulak...

    ReplyDelete
  30. alahai...nasib...tengok lepat pisang akak tu...ngidam la pulak ema nak makan...

    ReplyDelete
  31. Tie tertarik masak lomak cili api daging tu. Nampak sedap gak!

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum..
    Waaa akak sgt rajin.

    ReplyDelete
  33. saya pun goreng pekasam tgh ari tadi :D

    ReplyDelete
  34. emma..suka jugak makan ikan pekasam ye..
    balik kampung nanti goreng ye.

    ReplyDelete
  35. kayteeze..masak biasa aje tie..
    masak lomak hari2..

    ReplyDelete
  36. emma..emma dok jauh dari sini ke..kot tak boleh buatkan..senang aje nak buat lepat pisang ni..

    ReplyDelete
  37. kak sam..rajin akak datang hari cuti je..

    ReplyDelete
  38. Chik Na..sama le kita hari ni ye..
    pembuka selera betul ikan pekasam tu kan..

    ReplyDelete
  39. meleleh air liur menengok siakap kukus tu...aduyai...

    ReplyDelete
  40. sham..siakap kukus boleh buat sendiri tu..senang je..

    ReplyDelete
  41. yer suka gak ikan pekasam...gaul ngn nasi panas2 tu...huhu sedap...
    lepat pisang.. ema x biasa buat lagi..selalu makan mak yg masak...mak kat kedah..ema kat selangor..lg pn x leh nak buat lg...dapur ema x cukup lengkap lg.. :(

    ReplyDelete
  42. terkelip kelip mata menengok hidangan akak ni haa..huhuhu..:):)
    sedap nan menggoda nii...:)

    ReplyDelete
  43. emma..kalau dok kedah..memang dah biasa la makan ikan pekasam kan..makcik kalau pi pekan rabu pun biasa beli ikan pekasam kat situ.
    tak pe emma..lama2 nanti lengkap la peralatan dapur tu..emma pun rajin masak kan..

    ReplyDelete
  44. Assalam yatie..
    lepat pisang memang seisi rumah akak ni suka..

    ReplyDelete
  45. Assalam tini..minta maaf ye..
    tak dapat nak bagi tini rasa..dah kita ni jauh kan..

    ReplyDelete
  46. Kalau kat rumah saya lauk macam ni cukup laku,naknya ikan kukus.Hubby aje yang suka masak lemak2.

    ReplyDelete
  47. zai..anak2 kalau ikan kukus ni..dia orang tak jadikan lauk makan ngan nasi..dia ratah aje..

    ReplyDelete
  48. saya dah lama tak masuk bes bes.. masak nasi masak simple simple aje.. takut terbabas.. maklumlah tuan dapur tgh berdiet sakan.. ahhahha

    ReplyDelete
  49. assalam kak Erna, wah ni kira hebat ni kak..tabik spring ni...mcm2 ada tu..teringin pulak lepat pisang tu..huhu

    ReplyDelete
  50. zar..betul la..bila kita yang masak..memang seksa..
    dah masak..tak boleh tahan..mesti nak makan jugak kan..

    ReplyDelete
  51. nieza..hari cuti..boleh la akak masak macam2..kalau hari kerja..dapat satu pun dah syukur nieza..

    ReplyDelete
  52. zuriey..minta maaf ye..
    tengok gambar makanan je.

    ReplyDelete
  53. Aslmkm.
    Seronoknya memasak! Begitu la bila ada orangnya yang boleh makan sampai habis kan?
    Kak G now kekadang jer masak ... anak selalu travel, hubby tak kuat makan. Kalau masak, Kak G & Mak la kena habiskan.

    ReplyDelete
  54. wkmsalam kak G..memang anak2 sedang kuat makan..jadinya masak apa pun habis..
    lagipun hari cuti aje..kalau waktu kerja..dapat satu pun dah syukur kak G..

    ReplyDelete
  55. wah! Semua menu best....saya belum lunch lagi ni kak..huhu

    ReplyDelete
  56. yus..biasa je tu yus..
    dah pi lunch cepat..masak apa tadi..

    ReplyDelete