Sunday, July 10, 2011

XTVT SABTU DAN AHAD

Assalamualaikum.

Terima kasih pada semua yang mendoakan kesihatan akak sekeluarga.
Alhamdulillah dah sihat dan
sepupu akak pun dah keluar dari icu dan
dah pindah ke wad biasa.

Sabtu dan Ahad akak tak kemana mana
dok rumah dan masak la apa lagi kan.
sebenarnya dah lama akak teringin nak makan 
masak lemak cili api telur ikan.
setiap kali ke pasar..telur ikan tak ade.
dah habis katanya.

Hari sabtu akak pi kepasar besar..pagi2 lagi dan alhamdulillah ada telur ikan.
Itukan pun dah tinggal sikit.
dapat la akak masak lomak cili api..letak daun kunyit.
akak makan macam tu aje..
tak makan dengan nasi pun.puas hati.
Ni dia masak lemak telur ikan..anak akak yang sulong je suka..yang dua lagi tak makan.

Bila tengok gambar ni..ada yang boleh teka ke apa ni.
mesti tau kan.
pengat  mee siput.masa kecik2 dulu setiap kali bulan puasa
tak pernah tinggal pengat ni.arwah mak akak suka.
baru kali ni akak buat bagi anak2 rasa.
mula2 pelik je dia orang tengok.
bila dah rasa..tu dia..tak berenti makan.

Hari sabtu tu akak jugak buat mee kari nyonya..ambil resepi 
dari blog dapur kak pah.
kak pah..timo kasih banyak..sodap boto kak pah..sampai kekenyangan saya makan.
selalu 1 kg mee tak habis pun..ni licin.
cuma masa tu tak de bunga kantan dan daun kesom.jadi tak letak
gambar tak de kak pah..malu la..sebab tak de hias2.nanti tayang2 tak cantik.
tapi kak pah..memang 5 bintang la kak pah.

Hari Ahad pulak akak masak 
ayam seriharum ambil dari dapur nor.
anymz yang kempen dengan akak kata sedap.memang betul pun
terima kasih nor.anak2 tak berenti meratah.dah kenyang nasi dia makan lauk je..alahai.
anak2 ngan ayam memang tak boleh dipisahkan.

Sebenarmya kan..memang dah jadi kelaziman akak
sebelum bulan puasa suka cuba buat macam2 kuih,nasi 
dan lauk2
nanti bila bulan puasa..senang akak nak masak
akak dah tau sedap untuk dihidang buat keluarga akak.

Dulu masa muda muda lagi la..siap akak cuba buat biskut raya lagi.
sebelum bulan puasa tu
sekarang dah tua2 ni dah kurang tenaga..dah tak larat.

Eh..dah panjang rupanya..akak merapu
semoga kawan semua di berkati dan sihat sentiasa
 jumpa lagi Insyaallah.

52 comments:

  1. xtvt akak penuh ngan memasak..salute la kak..

    saya ni kategori malas masak sbenarnya..huhu..jika boleh nk gaji org utk masak ajo..tapi melampaulah pulak kan kak...huhu

    ce bg petua nk rajin masak sket kak..buat n3 ka..ehheh

    ReplyDelete
  2. Kak Erna,
    Rajinnya masak..
    Napa saya takde kerajinan itu..
    huhuhu

    ReplyDelete
  3. lemak telur ikan dengan pengat mee siput??

    Kedua2nya baru pertama kali dengar kak..sedap ya??

    Telur ikan apa tu ya kak?


    Pos Terkini ~yus~ Jangan di basuh baju itu...

    ReplyDelete
  4. kita jadi suka masak klu ada yang rajin makan ...

    baguslah Erna, masa inilah rajin mencuba2 resepi baru untuk dibuat hidangan di bulan puasa nanti...

    ReplyDelete
  5. assalam kak, saya suka telor ikan, tapi jarang2 beli. nampak sedap kak pengat mee siput

    ReplyDelete
  6. saya cukup pantang gulai telur ikan campur kunyit dan mee siput tu .. kalau jumpa memang tak lepas.]


    tapi payah sangat nak jumpa sekarang ni. mee siput tu beli kat mana ?

    ReplyDelete
  7. Acik kakak pun selalu belajar masak ikut resepi dari dapur kak Pah. Tapi tak pernah minta izin dan tak pernah beritahu atau jadikan N3.(Harap kak pah tak kisah. pahala malaikat dah tulis buatnya:)

    ReplyDelete
  8. kak...
    pengat mee siput tu saya tak pernah tau kak...cer akak bg resepi...bulih saya try nanti

    ReplyDelete
  9. Pertama kali saya dengar pengat mee siput ni...cam menarik...

    Rajin akak masak...sonok ar anak2 hehe

    ReplyDelete
  10. saya suka pengat mee siput ni kak...tp dah lama tak makan :)

    ReplyDelete
  11. wahhh....Acik!!..rajinnya masak...saya pulak spesis yg memang malas dop di dapur...hehehhe..
    p/s...tak prnah makan pengat mee siput......

    ReplyDelete
  12. Tolo ikan sodapkan kak.. Sey pun suko makan tolo ikan ni.. hehe..

    Untung budak2 tu dapek makanan yg bersih kat rumah.. Tu la kolobihannya bilo masak sendiri..

    ReplyDelete
  13. Sallam Acik Erna,

    Pengat Mee Siput,
    zaman kanak2 dulu mak selalu buat,
    sedapnya, dah tua2 ni malaslah plak, bila tengok gambar tu terliur lah plak.

    ReplyDelete
  14. erna,
    lamo boti tak ngulai tolur ikan.osah sodap e kan. akak pun goma tolo ikan ni. kalau makan kek kodai mamak , selalu amek tolo ikan sekotul.

    sodap yo mi kari tu. bulehlah masuk daalam senarai menu berbuko poso sok.

    omakk kpah dulu kan, bukan setakat pongat mi siput yo. mihun p[un dibuek e pongat. akak dulu main bolasah yo..

    ReplyDelete
  15. kak,tolo ikan apo tu,kaklong ghroma tolo ikan parang,klu ikan tenggiri pahit sikit kan?

    ReplyDelete
  16. penuh aktiviti wiken acik. heheh.

    *saya ni penggemar daun kunyit. tuh taruk dalam masak lemak cili api tu...ui sodap...!

    ReplyDelete
  17. sedap nye kak....masak lemak telur ikan tu mmg best.. penah mkn sekali tau, dia letak petai, best nye.. !

    ReplyDelete
  18. Salam..baguslah akak dah sihat...alhamdullillah..
    Akak..rajinnya akak masak....masak lemak telur ikan...kat kedah ni..telur ikan, kita masak kari aje..akak..Pengat mee siput tu..saya tak pernah tengoklah akak...rasa macam mana ye?..mee tu yg kita buat mee goreng ke?...

    ReplyDelete
  19. saya pun mmg suka, telo ikan, telo sotong, feveret saya tu

    ReplyDelete
  20. Acik ..jgn lupa mai umah ida amik hadiah / award dan tag..amik ye kak..emmm sodapnyer!

    ReplyDelete
  21. 1st time saya dengar 'pengat mee siput' tu...:)

    ReplyDelete
  22. Yati tak pernah makan pengat mee siput. Mee siput tu, mee sanggul tu, kan, kak?

    ReplyDelete
  23. dah lama tak makan pengat mee siput. buh hirisan pisang..
    yummeh!

    ReplyDelete
  24. Salam Erna...alhamdulillah dah sihat.

    Masak lemak telur ikan tapi sayang kan tak ramai peminat samalah macam kat rumah ni anak2 tak tahu makan.

    Dulu arwah emak saya selalu buat pengat mee siput kami panggil mee sanggul.

    ReplyDelete
  25. salam kak erna..dulu masa kita kecik2 mmg selalu mamam pengat mi siput nih..sedaap! ni dh berkurun x merasa..mana nk cari owg jual ek..nk wat cam maleh..hehe!

    ReplyDelete
  26. sarah-najwan..masak aje selalu ..bila anak2 dan suami suka makan..itulah yang jadi penguat semangat untuk kita rajin masak..

    ReplyDelete
  27. missgee..nanti dah kawen..rajin le masak tu..he he..

    ReplyDelete
  28. Yus..telur ikan yus tak pernah masak ye..akak paling suka..tak makan dengan nasi pun tak pe..ratah aje..sedap..

    ReplyDelete
  29. assalam sal..tu yang betulnya.kita akan jadi rajin masak..bila ada yang suka makan.

    ReplyDelete
  30. assalam rosaliza..akak punjarang beli telur ikan..sebab susah nak dapat..hari sabtu tu rezeki akak nampaknya..

    ReplyDelete
  31. al-lavendari..he he..pantang jumpa rupanya.
    mee tu saya beli di kuala pilah.

    ReplyDelete
  32. kakzakie..banyak jugak resepi yang acik cuba tapi acik tak n3 kan..
    acik suka baca blog masak2 ni..kadang lupa ambik dari mana..tu yang tak cerita..walau macam mana pun terima kasih untuk mereka2 yang sudi berkongsi resepi tu kan..

    ReplyDelete
  33. Mslilies..tak de resepi mee siput tu..cuma akak agak2 je..sebungkus mee siput tu..rebus dulu..
    kemudian masak kan santa letak daun panda.gula pasir dan gula enau..dan menggelegak masukkan mee yang dah direbus tu..senang aje kan..

    ReplyDelete
  34. Zurae..rasanya semua ibu2 pun macam acik ni kan.suka masak bila ada yang nak makan..

    ReplyDelete
  35. kasih..akak pun dah lama tak makan..masa pi k.pilah tu..nampak kedai tu ada jual mee siput ..terus teringin nak beli dan buat..

    ReplyDelete
  36. MP..ada anak2 yang pandai nak makan nanti..rajin le MP memasak..

    ReplyDelete
  37. azz..boto tu..anak2 akak kalau akak ado dirumah..yang bekojo tu pun nak bawak bokal..

    ReplyDelete
  38. Lipislady..memang zaman kanak2 dulu yang acik selalu makan pengat mee siput ni..

    ReplyDelete
  39. kak pah..memang sodap gulai toko ikan ni kan..kodai mamak selalu ado o kak pah gulai tolo ikan..saya tak ponah makan kek kodai mamak..tu yang tak tau..
    mee kari tu memang sodap boto kak pah..terima kasih yo kak pah sudi sharekan resepi mee yang sodap tu..

    ReplyDelete
  40. kak long..kato orang tu telur ikan tenggiri..tapi sodap..tak pahit lak tu..lomak yo..

    ReplyDelete
  41. GB.kalau acik dah ada dirumah..macam tu le..masak..makan aje keje nya..

    ReplyDelete
  42. Niena..ye la..acik tak terfikir pun nak letak petai..kalau tidak mesti lagi sedap tu kan.

    ReplyDelete
  43. azi..alhamdulillah..dah sihat.
    azi..cuba la masak lemak atau digoreng telur ikan tu..sedap..
    mee siput tu..mee yang kering tu azi..yang bersimpul tu..rebus dulu..baru buat pengat.

    ReplyDelete
  44. mamasyaza..sama la ngan acik..sedapkan telur ikan dan telur sotong tu.

    ReplyDelete
  45. ida,japan..insyaallah nanti acik pi ambik ye..

    ReplyDelete
  46. Daddyziyyad..memang ramai yang tak tau..

    ReplyDelete
  47. yati.memang mee sanggul la tu..
    boleh buat pengat tu..

    ReplyDelete
  48. kak ngah..akak tak tau pulak boleh boh pisang..insyaallh nanti nak cuba lak

    ReplyDelete
  49. Rajin nya cuba resipi baru..baca pun dah terasa keenakkan nya, belum makan lagi tu..
    sama lah, saya pun suka masak. kalau tak cakap pun,org tgok dari saiz badan ahli keluarga mmg dah boleh agak! hehehe

    ReplyDelete
  50. assalam zaitun..alhamdulillah dah sihat.
    betul la kan..anak2 tak suka makan lauk yang dari dalam perut ni..telur ikan tak suka..hati lembu pun tak suka..

    ReplyDelete
  51. assalam puan doc..ala..yang susah pun boleh buat..pengat mee siput tu..senang aje..buat jangan tak buat..he he..

    ReplyDelete
  52. hani@debumelukut..he he ye la..tengok saiz badan ahli kelaurga pun dah tau..tu tanda..kita pandai masak kan..he he

    ReplyDelete