Saturday, July 23, 2011

BALIK KAMPUNG

Assalamualaikum.
Baca tajuk macam la jauh sangat kampung akak kan..
tak  sampai sejam dah sampai.
tapi tetap teruja

Akak nak balik kesini..dah hampir dua tahun rumah ni ditinggal kosong.
Adik beradik akan berkumpul disini
 untuk buat kenduri menyambut ramadhan.

 Akak dah buat kuih ni.yogurt steamed cup cake.
akak ambik 
resepi dari rumah norsecubitgaram

 Kek ni yang akak dah biasa buat..resepinya akak lupa ambik dari mana.

Yang ini..puding aiskrim ambil resepi dari rumah izahdaut.
izah..akak pun tak tambah warna..tapi jadi pucat sangat warna purple dia tu.

Esok sesiapa yang ada ke NS tu..boleh la datang kerumah kampung akak tu ye
Boleh makan tengahari.
menu esok dah tentu tak tinggal gulai telur itik,
sambal tempoyak daun kayu,rojak
dan rendang itek.
Ok jumpa lagi..Insyaallah.

54 comments:

Tihara said...

best nyer kg akak..menu makan pn best2...kalao saya ada saya nk makan sambal tempoyak tu..haha, tk malunye :)

Kak Rosaliza said...

Assalam Kak saya dulu2 masa ank2 belum sekolah suka sangat blk kg sambut puasa, pas tu dekat raya blk pulak heheh, la ni susah nk blk ank2 sekolah

bestnya menu akk u, nnt akk snap ya sambal tempoyak daun kayu tu, teringin nak tengok

Acik Erna said...

Tihara..sambal tempoyak tu..memang lauk popular diNS tu..
kalau datang sini boleh la rasa.

Acik Erna said...

Assalam rosaliza..memang betul tu..akak dulu pun amcam tu..anak2 belum sekolah..malam mula2 puasa tu nak ada dikampung seronok rasanya.

kaklong said...

kak,kampung akak apo namo tompek ea?

Acik Erna said...

sonang yo kak long..dah sampai kota tu..masuk kat simpan pejabat pos kota..sebatu setongah sampai la..

kaklong said...

dokek ngn tobing tinggi ko kak?

hani@debumelukut said...

apam yogurt tu menjadi..cantik. yogurt mana yg di pakai?

azieazah said...

Saya pun selalu juga balik kampung mertua, Jemapoh Hilir, Kuala Pilah.

Sesi Luah Perasaan: Hujan Pun Tak Sedar...

sarah-najwan said...

saya pom berhajat nk blik klate sblum puasa tu..tapi saya ade tugas berkaitan ngan skol..dan geder2 blogger kuantan..hehehe

xpe la..tggu 3 minggu..cti skol..dan saya dpt balik...

kakngah said...

kok makan sambal daun kayu.. kakngah goma kutip potai... hihihi!!!

sal said...

alhamdulillah..dpt jumpa keluarga..berkumpul ramai,rasa meriah kan..

Acik Erna said...

kak long..mano lak poi e tobing tinggi tu.
kota,astana raja..kak long..

ibundo said...

err.. bagi alamat longkap. Nanti kakpah datang bawak taperwer hehe..

Ms.Lilies said...

alamak kak...
sodap ea menu2 tuuuu...

kasihredha said...

kak rumah akak ni kat mana?
suami saya org Kuala Pilah :)

Acik Erna said...

hani@debu melukut..anak yang belikan yogurt..tadi.rasanya dutch lady

Acik Erna said...

Aziazah..kampung acik di Kota,rembau..

Acik Erna said...

sarah-najwan..tak pe..cuti sekolah nanti boleh balik.

Acik Erna said...

kak ngah..kalau untuk majlis yassin ni..buek sambal daun kayu tak boh poti la kak ngah..kurang la sedap e kan..

Acik Erna said...

sal..bukan selalu dapat berkumpul semua adik beradik ni..

Acik Erna said...

kak pah..tak yah alamat longkap pun mesti kak pah sampai punya..he he..kalau nak poi rumah kampung mak lang fuzi tu..lalu la rumah arwah mak saya tu.

Acik Erna said...

Ms.lilies..tu sebab kalau nak kenduri..kakak dan abang tanya akak dulu..apa menu..he he.

Acik Erna said...

kasihredha..rumak akak dikota,rembau..

DDrfauziah said...

Aslmkm Erna.
Seronoknya bila reramai gitu!
Kak G pun teringin nak makan sambal tempoyak daun kayu NS tu ... paling suka yang dimasak pokat & podeh serta dicampur petai. Yum, yum!

Piasara said...

"ishh2...rindu kampung jugak la..apa pun selamat lah akk yer..smga semuanya baik2 saja....apam yogurt yg akk buat tu nmpak menarik..saya hari tu buat tak berapa jadi sgt.."

azi said...

Salam Akak..
Cantiknya rumah kampung akak..saya suka kak...siapa yang tinggal kat situ ?
Akak..mesti sedapkan pucuk kayu dimasak lemak tapi saya tak pernah makan itik...sedap tak kak ?
Harap semuanya berjalan lancar ye ..:)

secangkir madu merah said...

semoga segala urusan dipermudahkan kak...
sedapnya menu..kalau dekat mahu ku terjah...

anymz said...

wah!kalau kaklong,kakpah,kasihredha nak melangok ke rumah kg kak erna meh kito bawak kan..Jgn lupo bwk tupperware jugak..taaaaaaaapi..:( se pun tak dapek poi kenduri akak kan kak?..

takdo joki lah kak.kono masak2 kek rumah.tapi tukang baco doa tu dah poi kan?..itu lagi motan kan kak?

Zaitun said...

Cakap pasal balik kampung rasa sedih sangat sebab saya dah tak ada kampung.Erna masih bertuah walaupun dah tinggal tapi sesekali berkumpul juga disitu.

Acik Erna said...

Wkmsallam kak G..memang seronok bila dah ramai2 tu..walau pun penat.

Acik Erna said...

Piasara alhamdulillah dah selamat semuanya..dah basuh semua..tinggal simpan aje..

Acik Erna said...

Wkmsallam azi..rumah kampung tu dah 2 tahun tak berpenguhi..tapi abang akak rajin kemas2kan.
azi..akak lagi suka itik dari ayam tau..tapi itik ni kena pandai masak..kalau tak pandai..memang tak lalu nak makan..
kalau azi suka makan tempoyak..maknanya azi akan suka la makan sambal daun kayu tu.

Acik Erna said...

SMM..dah selesai semuanya..
mmang boleh sangat kalau nak terjah kesini.

Acik Erna said...

anim..dah leko molayan..sampai kan tapa dah nak balik..akak dah posan soh tunggu..mano sompek yo akak bokal kan tadi.

Acik Erna said...

Assalam zaitun..betul la.memang sedih kalau kita tak de rumah kat kampung..tapi nak mengumpulkan semua tu pun bukan mudah zai..sebab ramai..

Zareda Norman said...

murah rezeki orang buat kenduri dan yang makan kenduri...

Acik Erna said...

Zareda..alhamdulillah.

missgee said...

Kak Erna,
Menu yang disebut tue sangat
menarik dan buat kecur air liur..
nasib arr saya jauh..
Kalo tak saya tetamu yang pertama
yang sampai kat umah kot..:)

Ida,Japan said...

sambal tempoyak daun kayu tu yg teringin kak...sbb dh lama sgt tak mkn, ida suka sgt..pestaim pernah mkn umah kwn yg dok negeri gak, lupa dh belah mana, zaman bujang2...dan lepas tu ada beli kt bazar ramadhan..ida mkn sorang jer, che abe tak mkn tempoyak

ibuintan said...

dah solosai kenduri kak.. tak buek lomang skali ko

♫ mokwo® ♫ said...

sambal tempoyak pucuk kayuuuu???? alahai meleleh air luir den ni haa...tapi telan air liur jelah..sebb mesti dah bis.dah lewat baru nak jenguk kak erna huhuhu!...

~ Cik Azz ~ said...

Bestnya masih ada lagi rumah kampung tu..

Kek mano rumah ni kak.. Manatau kok balik kampung nnt sey jonguk lak rumah tu.. hehe...

Acik Erna said...

misgee..pandai ke makan tempoyak..he he

Acik Erna said...

Ida.japan.sambal tempoyak daun kayu..memang ramai yang suka..kawan yang asal perak pun suka sangat..tapi tak pandai buat sendiri katanya.

Acik Erna said...

ibuintan..dah selosai..tapi tak sompek pun nak buek lomang.

Acik Erna said...

mokwo..kalau sampai tadi..mesti ada lagi untuk mokwo..he he

Acik Erna said...

azz..kan kato ayah azz..asal daro lgong ulu kan..kek situ la rumah tu.sonang bona nak cari e..

Kakzakie said...

Dengar resepi yg nak di hidang kakak dah terliur. Kumpul adik-beradik kenduri mesti meriah kan Acik...

diana said...

gulai telur itik??
kegemaran saya tu..
ada pulak tempoyak..kan??
kalau dekat saya pi dah..
hahahah

wahida said...

akak n9 kat mana? suami saya org Senawang...

Acik Erna said...

kakzakie..memang meriah..dan penat..he he

Acik Erna said...

diana..kalau kenduri dirumah acik dikampung tu...memang tak tinggal gulai telur itik.

Acik Erna said...

wahida..kalau disenawang tu dekat2 dengan rumah acik sekarang..kampung di kota,rembau.