JellyPages.com

Saturday, July 23, 2011

BALIK KAMPUNG

Assalamualaikum.
Baca tajuk macam la jauh sangat kampung akak kan..
tak  sampai sejam dah sampai.
tapi tetap teruja

Akak nak balik kesini..dah hampir dua tahun rumah ni ditinggal kosong.
Adik beradik akan berkumpul disini
 untuk buat kenduri menyambut ramadhan.

 Akak dah buat kuih ni.yogurt steamed cup cake.
akak ambik 
resepi dari rumah norsecubitgaram

 Kek ni yang akak dah biasa buat..resepinya akak lupa ambik dari mana.

Yang ini..puding aiskrim ambil resepi dari rumah izahdaut.
izah..akak pun tak tambah warna..tapi jadi pucat sangat warna purple dia tu.

Esok sesiapa yang ada ke NS tu..boleh la datang kerumah kampung akak tu ye
Boleh makan tengahari.
menu esok dah tentu tak tinggal gulai telur itik,
sambal tempoyak daun kayu,rojak
dan rendang itek.
Ok jumpa lagi..Insyaallah.

54 comments:

  1. best nyer kg akak..menu makan pn best2...kalao saya ada saya nk makan sambal tempoyak tu..haha, tk malunye :)

    ReplyDelete
  2. Assalam Kak saya dulu2 masa ank2 belum sekolah suka sangat blk kg sambut puasa, pas tu dekat raya blk pulak heheh, la ni susah nk blk ank2 sekolah

    bestnya menu akk u, nnt akk snap ya sambal tempoyak daun kayu tu, teringin nak tengok

    ReplyDelete
  3. Tihara..sambal tempoyak tu..memang lauk popular diNS tu..
    kalau datang sini boleh la rasa.

    ReplyDelete
  4. Assalam rosaliza..memang betul tu..akak dulu pun amcam tu..anak2 belum sekolah..malam mula2 puasa tu nak ada dikampung seronok rasanya.

    ReplyDelete
  5. kak,kampung akak apo namo tompek ea?

    ReplyDelete
  6. sonang yo kak long..dah sampai kota tu..masuk kat simpan pejabat pos kota..sebatu setongah sampai la..

    ReplyDelete
  7. dokek ngn tobing tinggi ko kak?

    ReplyDelete
  8. apam yogurt tu menjadi..cantik. yogurt mana yg di pakai?

    ReplyDelete
  9. Saya pun selalu juga balik kampung mertua, Jemapoh Hilir, Kuala Pilah.

    Sesi Luah Perasaan: Hujan Pun Tak Sedar...

    ReplyDelete
  10. saya pom berhajat nk blik klate sblum puasa tu..tapi saya ade tugas berkaitan ngan skol..dan geder2 blogger kuantan..hehehe

    xpe la..tggu 3 minggu..cti skol..dan saya dpt balik...

    ReplyDelete
  11. kok makan sambal daun kayu.. kakngah goma kutip potai... hihihi!!!

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah..dpt jumpa keluarga..berkumpul ramai,rasa meriah kan..

    ReplyDelete
  13. kak long..mano lak poi e tobing tinggi tu.
    kota,astana raja..kak long..

    ReplyDelete
  14. err.. bagi alamat longkap. Nanti kakpah datang bawak taperwer hehe..

    ReplyDelete
  15. alamak kak...
    sodap ea menu2 tuuuu...

    ReplyDelete
  16. kak rumah akak ni kat mana?
    suami saya org Kuala Pilah :)

    ReplyDelete
  17. hani@debu melukut..anak yang belikan yogurt..tadi.rasanya dutch lady

    ReplyDelete
  18. Aziazah..kampung acik di Kota,rembau..

    ReplyDelete
  19. sarah-najwan..tak pe..cuti sekolah nanti boleh balik.

    ReplyDelete
  20. kak ngah..kalau untuk majlis yassin ni..buek sambal daun kayu tak boh poti la kak ngah..kurang la sedap e kan..

    ReplyDelete
  21. sal..bukan selalu dapat berkumpul semua adik beradik ni..

    ReplyDelete
  22. kak pah..tak yah alamat longkap pun mesti kak pah sampai punya..he he..kalau nak poi rumah kampung mak lang fuzi tu..lalu la rumah arwah mak saya tu.

    ReplyDelete
  23. Ms.lilies..tu sebab kalau nak kenduri..kakak dan abang tanya akak dulu..apa menu..he he.

    ReplyDelete
  24. kasihredha..rumak akak dikota,rembau..

    ReplyDelete
  25. Aslmkm Erna.
    Seronoknya bila reramai gitu!
    Kak G pun teringin nak makan sambal tempoyak daun kayu NS tu ... paling suka yang dimasak pokat & podeh serta dicampur petai. Yum, yum!

    ReplyDelete
  26. "ishh2...rindu kampung jugak la..apa pun selamat lah akk yer..smga semuanya baik2 saja....apam yogurt yg akk buat tu nmpak menarik..saya hari tu buat tak berapa jadi sgt.."

    ReplyDelete
  27. Salam Akak..
    Cantiknya rumah kampung akak..saya suka kak...siapa yang tinggal kat situ ?
    Akak..mesti sedapkan pucuk kayu dimasak lemak tapi saya tak pernah makan itik...sedap tak kak ?
    Harap semuanya berjalan lancar ye ..:)

    ReplyDelete
  28. semoga segala urusan dipermudahkan kak...
    sedapnya menu..kalau dekat mahu ku terjah...

    ReplyDelete
  29. wah!kalau kaklong,kakpah,kasihredha nak melangok ke rumah kg kak erna meh kito bawak kan..Jgn lupo bwk tupperware jugak..taaaaaaaapi..:( se pun tak dapek poi kenduri akak kan kak?..

    takdo joki lah kak.kono masak2 kek rumah.tapi tukang baco doa tu dah poi kan?..itu lagi motan kan kak?

    ReplyDelete
  30. Cakap pasal balik kampung rasa sedih sangat sebab saya dah tak ada kampung.Erna masih bertuah walaupun dah tinggal tapi sesekali berkumpul juga disitu.

    ReplyDelete
  31. Wkmsallam kak G..memang seronok bila dah ramai2 tu..walau pun penat.

    ReplyDelete
  32. Piasara alhamdulillah dah selamat semuanya..dah basuh semua..tinggal simpan aje..

    ReplyDelete
  33. Wkmsallam azi..rumah kampung tu dah 2 tahun tak berpenguhi..tapi abang akak rajin kemas2kan.
    azi..akak lagi suka itik dari ayam tau..tapi itik ni kena pandai masak..kalau tak pandai..memang tak lalu nak makan..
    kalau azi suka makan tempoyak..maknanya azi akan suka la makan sambal daun kayu tu.

    ReplyDelete
  34. SMM..dah selesai semuanya..
    mmang boleh sangat kalau nak terjah kesini.

    ReplyDelete
  35. anim..dah leko molayan..sampai kan tapa dah nak balik..akak dah posan soh tunggu..mano sompek yo akak bokal kan tadi.

    ReplyDelete
  36. Assalam zaitun..betul la.memang sedih kalau kita tak de rumah kat kampung..tapi nak mengumpulkan semua tu pun bukan mudah zai..sebab ramai..

    ReplyDelete
  37. murah rezeki orang buat kenduri dan yang makan kenduri...

    ReplyDelete
  38. Kak Erna,
    Menu yang disebut tue sangat
    menarik dan buat kecur air liur..
    nasib arr saya jauh..
    Kalo tak saya tetamu yang pertama
    yang sampai kat umah kot..:)

    ReplyDelete
  39. sambal tempoyak daun kayu tu yg teringin kak...sbb dh lama sgt tak mkn, ida suka sgt..pestaim pernah mkn umah kwn yg dok negeri gak, lupa dh belah mana, zaman bujang2...dan lepas tu ada beli kt bazar ramadhan..ida mkn sorang jer, che abe tak mkn tempoyak

    ReplyDelete
  40. dah solosai kenduri kak.. tak buek lomang skali ko

    ReplyDelete
  41. sambal tempoyak pucuk kayuuuu???? alahai meleleh air luir den ni haa...tapi telan air liur jelah..sebb mesti dah bis.dah lewat baru nak jenguk kak erna huhuhu!...

    ReplyDelete
  42. Bestnya masih ada lagi rumah kampung tu..

    Kek mano rumah ni kak.. Manatau kok balik kampung nnt sey jonguk lak rumah tu.. hehe...

    ReplyDelete
  43. misgee..pandai ke makan tempoyak..he he

    ReplyDelete
  44. Ida.japan.sambal tempoyak daun kayu..memang ramai yang suka..kawan yang asal perak pun suka sangat..tapi tak pandai buat sendiri katanya.

    ReplyDelete
  45. ibuintan..dah selosai..tapi tak sompek pun nak buek lomang.

    ReplyDelete
  46. mokwo..kalau sampai tadi..mesti ada lagi untuk mokwo..he he

    ReplyDelete
  47. azz..kan kato ayah azz..asal daro lgong ulu kan..kek situ la rumah tu.sonang bona nak cari e..

    ReplyDelete
  48. Dengar resepi yg nak di hidang kakak dah terliur. Kumpul adik-beradik kenduri mesti meriah kan Acik...

    ReplyDelete
  49. gulai telur itik??
    kegemaran saya tu..
    ada pulak tempoyak..kan??
    kalau dekat saya pi dah..
    hahahah

    ReplyDelete
  50. akak n9 kat mana? suami saya org Senawang...

    ReplyDelete
  51. kakzakie..memang meriah..dan penat..he he

    ReplyDelete
  52. diana..kalau kenduri dirumah acik dikampung tu...memang tak tinggal gulai telur itik.

    ReplyDelete
  53. wahida..kalau disenawang tu dekat2 dengan rumah acik sekarang..kampung di kota,rembau.

    ReplyDelete