Tuesday, July 19, 2011

CERITA APA YE.

Assalamualaikum.

Dulu..masa bujang2 akak dok dengan kawan yang asal dari sungai tiang bagan datuh
orang kita jawa .kawan serumah akak ni.
bila akak buat kerja kat dapur..dia selalu tegur
apa la anak dara ni..buat kerja
"lotak latik tangan ne"
kata dia.

.Arwah mak,kakak..adik beradik semua dah tau dah.
akak ni kalau buat kerja..tak sah kalau tak luka.
walaupun sikit.
basuh ayam..luka kena tulang..
basuh ikan..luka kena sirip.
basuh udang..luka jugak..kena ekor.
sampai kakak ipar dan kakak sedara kata.
lembut sangat tangan budak ni. ....mudah sangat luka.

tu sebab lepas kawen..akak tau masak je..
kerja menyiang dan membasuh semua
en. abang akak yang buat.

Kalau menggosok pulak..selalu kena seterika..kejap2 dah melecur..tangan,kejap melecur kaki
sebab akak menggosok duduk,
tu yang melecur kaki tangan.he he.
sampai anak akak bila nampak maknya nak menggosok...mesti tegur..
baik2 mak..nanti kena seterika panas..katanya..
ai..budak ini dah terbalik pulak..patut kita yang ingatkan dia.
Itu la dia..hari Jumaat lepas..akak kena sterika lagi..kali ni..habis satu ibu jari dan kulit yang melecur tu..
terkena buku..dah le pecah..sampai la ni tak baik  lagi..
pedih lagi.ish..bebel pulak mak cik hari ni ye.

sebenarnya nak cerita ini.

Gambar bawah ni.ada sesape kenal..he he..
memang tangan tak seni kan.
akak dah janji dengan nor nak letak gambar
.akak letak jugak la.
Nor..ni le rupa Baked Sandwich yang akak buat.
akak ambil resepi dari nor..dan nor kata dia ambil resepi dari Madiha.
Intinya akak tak ikut ye nor..bukan derhaka..tapi masa teringin nak buat tu ayam tak de..
yang ada daging hancur tu.
akak tumiskan je bawang..masukkan rempah kari sikit ,telur dua biji dan Cajun.
dah berjangkit dengan nor..masak apa pun nak letak cajun.
sedap dan wangi bau dia
terima kasih ye nor..memang sedap.walaupun tak cantik
sampai 2 kali buat dah masak sekali..dan habis..anak2 akak
mintak buat lagi..sedap mak..katanya..tak cukup..
beli sebuku roti .lagi.
tu la dia..ye kawan2 semua..kalau ada anak 3 hero.
yang suka makan.

Oklah tak mau bebel dah..insyaallah jumpa lagi.

88 comments:

  1. Salam Akak..
    Akak ni mesti anak manjakan..he..he..
    ataupun memang tangan akak lembut dan halus..sebab tu tangan cepat
    luka..:) tapi bertuah akak...ada En. Abang tolong..kalau saya..hu..hu..

    Akak..Aishaa pulak kalau tak tumpahkan air..memang tak sah..boleh kawan dengan Acik Erna ni...:)

    ReplyDelete
  2. Kak...biasalah kita ni orang pompuan kalau buat kerja ... tak luka di tangan tak sah...anie ni pernah potong ayam...siap terpotong jari sekali...ngilunya sampai sekarang terasa ngerinya... mesin kelapa...termesin hujung jari sekali...hahaha... lagik ngeri...

    Tapi kerja tetap buat jugak...maklumlah dok rumah mertua...hehehe

    ReplyDelete
  3. saya selalu kena tang udang kak...
    makan udang tak gatal tapi bila tercucuk tu alih2 jadik gatal bebeno hahaha

    ReplyDelete
  4. Assalam kak..wahh dah sampai sini dah baked sandwich tu...sedap kan..nieza suka casing roti yg rangup tu..ditambah dgn aroma cajun tu memang tak cukup pun kalau mkn...hehe

    ReplyDelete
  5. wah!akak dah buek dah yo.ese lom buek lagi kak..dah duo kali boli roti semua budak2 ni dah habihkan..makan dgn abuk rondang lah..cicah milo lah..isshhh..

    ReplyDelete
  6. assalam kak, saya pun je kak buat kerja mesti bertanda la serang ni, kena kuali panas, stereka la, air panas la, tp saya rasa sbb buat keja kelam kabut kut.

    eh cajun dh sapa dapur akk dh, saya ketinggalan

    ReplyDelete
  7. Azi..tak de manjanya..he he..ooo aisya pun macam acik ye..kita boleh kawan ye aisyah..

    ReplyDelete
  8. anie..he he..betul la tu..ada yang memang mengerikan kita bila diingat2kan..macam akak nak potong/cantas pokok terung..akak terpotong jari..ke hospital le jawabnya..he he

    ReplyDelete
  9. salam k.erna.. sama jer kita kak, kalau buat kerja mesti nak ada chop mohor hehe.. kena sterika, kena pisau, tercucuk tulang ikan, tulang ayam.. kena kuali panas.. dah biasa sgt.. tk per k.erna.. kata tok guru, selagi kesakitan akibat menjalankan amanah sebagai seorang ibu atau isteri, selagi tu la pahala kita dpt.. insyaallah..

    alhamdulillah.. dpt gak nor tengok hasil tangan k.erna.. tak kisah kak, cantik ke, tak berseni ke.. janji hasil tangan kita sendiri kan.. mana ada org lain boleh buat benda yg sama dgn kita tu. hehee.. mekasih k.erna sudi tayang.. tak ada org nak kutuk pun.. lg rasa bangga walau gitu hasil tangan akak, tetap akak tayang, tak amik mudah dgn curi gambar org lain tp ngaku hasil kerja dia.. mekasih sekali lg.. anak2 akak pasti bangga dgn ibu dia org yg selalu melayan kehendak dia org kan.. :)

    ReplyDelete
  10. ms.lilies..yang selamat sikit kalau sotong kan..sebab sotong tak de tulang..he he..

    ReplyDelete
  11. eh.. tak kisah derhaka pun, sbb nor pun tak guna resipi asal bab inti tu.. nor dah kata kat n3, terpulang pd kita nak guna inti apa pun kan.. janji sodap :)

    ReplyDelete
  12. Nieza..dah sampai dah..dan habis jam tu jugak.tak berbaki lansung..he he.

    ReplyDelete
  13. anymz..dah buek dah nim..cumo belum dapek ikut sepenuh he tang inti tu.sebab maso nak buek tu..barang2 tak do..tapi sobab ruti tu jadi rangup.apo inti pun sodap nim..

    ReplyDelete
  14. wkmsallam rosaliza..he he sama lah kita kan..kalau kuali periuk tu..dah biasa sangat..macam cop aje kat tangan kita ni.
    ye la rosa..cajun dah sampai ke rumah akak..he he

    ReplyDelete
  15. nor..terima kasih dengan resepi2 nor tu..banyak dah yang akak buat..cuma tak tayang aje..tapi bila nor kata macam ni..bersemangat jugak akak nak tayang..betul kata nor..nak malu apa kan..hasil tangan kita.
    anak2 akak menag suka sangat nor..terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  16. Kak erna,
    Tangan manja kot..
    Pasal tue cepat luka :)

    P/s: Nasib ada suami yang rajin tolong di dapur.. Beruntung tue :)

    ReplyDelete
  17. nor..terima kasih..
    saja akak tulis macam tu..sebab ayam yang akak beli dah digoreng jadi lauk..jadi kena la guna daging..kerna nor dah perkenalkan cajun..apa pun jadi wangi dan sedap..he he..terima kasih..

    ReplyDelete
  18. missgee..tu la kan..sikit2 luka..lebam..melecur..tak hati2 agaknya..kena kuali la..periuk la..semua dapat.

    ReplyDelete
  19. eleh akak ni ghupo ea...hahahah

    ReplyDelete
  20. kak long..tu la ghupo e..he he..

    ReplyDelete
  21. akak..nadiah pun gosok baju duduk kat lantai juga tapi takde la sampai seterika diri sendiri..hihi..kelakar la akak ni :D

    ReplyDelete
  22. tapi yg ajaibnya..jika luka2 tg kat dapur..kitakan main garam kunyit..cepat aje luka baik..tgn mak kan..kene cepat baik..nati sapa nk buat keje

    untung 3 hero akak..mak dia rajin masak2

    ReplyDelete
  23. "haha kak erna ni kelakar...buat keja tak fokus kot kak...sma lah saya pun..asyik terkena minyak goreng tu..mesti terpercik...kak,sedap sgt ker roti tu..nnti nk try lah..nak kena boh cajun ker...hari tu tgk tp tk beli,mahal jugak kan.."

    ReplyDelete
  24. sana sini kwn2 masak guna cajun..saya je belum try :)

    lembutnya kulit akak...tp nasib baik suami tolong kan kak :)

    ReplyDelete
  25. klu ngadap dapur tuh..memag tak sah klu sesekLI tk kena luka2 tu..

    kdg buat tak tau jeee...

    tpi tulah agaknya yg mybbkn erna pndai masak..

    moga semuanya ok jee..

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum my dear Kak Erna:)

    Baked sandwich??nak cari resepi gak nii...bila dah ank2 puji tu ..confirm sedappp kann..:)

    er..er..cajun tu apa ekkkk..
    hehehe...baru dgr niii...huhuu

    ReplyDelete
  27. salam kak,

    kadang2,kena kertas A4 pun boleh luka kan..lembutnya tangan wanita..cheyy :)

    sedap sandwic tu

    ReplyDelete
  28. ida pun pernah gak kalau msk..kena pisau la, terperecik minyak panas la....tapi tak der la selalu..
    wahhh...che abg tolong siangkn ikan2 bhn mentah ye..bagusnyer ringgan sikit tugas akak kn

    ReplyDelete
  29. hehe, akak yus pun selalu gitu, kena sirip ikan luka, ambil serai kat luar pun luka, tangan nipis kata emak yus...

    tapi kena seterika tu tak pernahlah pula. Yus suka gosok atas papan gosok tu berdiri, kalau duduk confirm tak jadi2..hehe

    Hati2 ya kak lain kali...:)

    ReplyDelete
  30. kite selalu lukakene eko udang
    :(

    kak, nak tanya la.. jangan gelak eh... cajun tu apo??
    :P

    ReplyDelete
  31. Nadiah..tu la pasal..orang lain mneggosok jugak kan..tapi tak cederakan diri..he he

    ReplyDelete
  32. sarah-najwan..tu le kan..tak le lama mana kalau luka pun..cepat je baiknya.

    ReplyDelete
  33. Piasara..cajun tu sesaja je akak tambah..sebab ada lebih masa beli buat macaroni goreng dulu tu.

    ReplyDelete
  34. kasih..he he..ye lah..cajun tu akak beli masa buat macaroni dulu..

    ReplyDelete
  35. sal..betul la..kalau dah didapur.,,memang tak boleh nak dielak kan dari kemalangan kecil tu..luka,melecur..ada aje yang kena kan..

    ReplyDelete
  36. wkmsallam tini..sedap baked sanwich tu sebab rangup je.
    cajun tu.sejenis.rempah dalam botol..akak pun tau sebab rajin belek2 resepi kat blog masak2 tu.

    ReplyDelete
  37. Tihara..memang betul..selalu kena luka dengan kertas A4 tu.sampai kena tegur..he he.

    ReplyDelete
  38. Ida,japan..kalau dah didapur..tak boleh nak elak kan benda2 tu kan..nasib juga luka kecil je cepat baik

    ReplyDelete
  39. yus..haitu le yang betulnya..tangan kita nipiskan..kena sikit pun luka..

    ReplyDelete
  40. kak ngah..tak golak eh..he he..akak pun tau cajun tu dari blog masak2 sobab siap ditunjuk gambar cajun tu camano rupa dia..akak pi giant beli.

    ReplyDelete
  41. Cik Pot's..
    wani akak tau wani pi sambung belajar kat sana..mar bagi tau.
    kalau pi tampin tak dapat le kita jumpa lagi..belajar elok2 ye,jaga diri baik2 semoga wani lulus dengan cemerlang.

    ReplyDelete
  42. alhamdulilah g ada en husband tolong siangkan ikan...kalau tidak mau kudang dah tangan tu dikerjakan dgn sang ikan, sang ketam, sang udang n banyaklah sang2 lain yang sewaktu dengannye...huhu (gurau je ye..)

    ReplyDelete
  43. Kak Erna,

    bab-bab terkena ni memang saya selalu kena masa sebelum kawen dulu. Alhamdulillah sekarang dah berkurangan.


    Akak memang rajinlah !

    ReplyDelete
  44. next time kene lebih berhati hati k...:)

    ReplyDelete
  45. Kak Erna...luka di tangan nampak berdarah..orang kesian, orang tolong balut tapi luka di hati..siapa yang tahu...hehehe

    ReplyDelete
  46. akak ni mcm puteri lilin lak..hehe...

    ReplyDelete
  47. nasib baik dapat abang yg rajin menolong ya kak... kalau tidak memng kes haru biru le...

    ReplyDelete
  48. Uci faridah..he he betul la tukan..dah bertahun2..alhamdulillahnya tu tak de kencing manis..luka2 tu cepat baik..

    ReplyDelete
  49. Reen..akak sampai sekarang..masih lagi terkena..
    rajin pun sebab nak makan reen..he he..

    ReplyDelete
  50. Tirana..ye betul..luka dihati siapa yang tahu.

    ReplyDelete
  51. Wahida..bukan..bukan.bukan..he he.

    ReplyDelete
  52. SMM..lama menghilang yatie..sibuk ye..dah masuk ramadhan lagi sibuk kan..

    ReplyDelete
  53. teringgat masa basuh ikan cencaru luka tangan, tak naik dah ikan tu dekat rumah
    geram je siap marah lagi dgn ikan tu.

    ReplyDelete
  54. Sedapnyer baked sanwich.. bukak kamus nak cari Cajun tu aper? heeee....

    ReplyDelete
  55. ni mesti buat kerja suka berangan ni..

    nasib baik abang sporting kan...dia buat semua tu

    ReplyDelete
  56. Aslmkm Erna.
    :) Kak G anak tunggal yang dimanjakan arwah Ayah.
    So hampir tak buat semua keje kecuali basuh & gosok baju sendiri. Pasalnya: tak puas hati hasil kerja Mak. Lagi la Mak marah!
    Bagus la Erna masak makanan yang disukai keluarga gitu.

    ReplyDelete
  57. areeee?????rasa2 cam dah tinggal komen.mimpi kot?hihihi...

    lapaaaa....minta belas kasihan nak mkn.hahaha.....kalo bngun tido tinggal mkn bestnyaaa...

    ReplyDelete
  58. sayangsayangibu...he he..siap marah ikan tu..
    akak tak marah ikan tu..tapi makan je..kunyah kuat2 lepas geram

    ReplyDelete
  59. mamawana..kena bukak kamus ye..kalau kamus cite lain..camana nak buat tu..

    ReplyDelete
  60. Wkmsallam..oo kak G anak tunggal ye..dah tentu manja..

    ReplyDelete
  61. anie,nagoya..memang boleh kalau bangun tido dapat makan..
    sebelum tido tu..masak dulu..hidang siap2..he he..

    ReplyDelete
  62. ni kena ambik pembantu umah ni kak..sensitif benar kulitnya :)

    ReplyDelete
  63. Maya..dah tak perlu dah..anak2 dah besar..he he..dulu2 masa dia orang kecik ada pembantu pun..masak sendiri jugak maya.

    ReplyDelete
  64. Salam kunjungan.. blog menarik ;)

    zu-
    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  65. tangan mak yg manja tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  66. Bestnya bila masak apa pun laku dimakan rakyat seisi rumah.

    tapi,

    Cajun tu apa? Saya tak pernah dengar plak. Maaf, anggap soklan orang naif.


    Pilihan 1: Menapis Cerita...

    ReplyDelete
  67. luka ditangan nampak berdarah luka dihati taak siapa yang tahu hehe..

    datang dapur kakpah ambek award.

    ReplyDelete
  68. azieazah..itulah yang paling membahagiakan apa saja yang dimasak..habis dimakan..he he
    cajun tu sejeni rempah

    ReplyDelete
  69. ibundo..ado award lagi yo..terima kasih.nanti saya ambik..

    ReplyDelete
  70. ini mesti lemah lembut orgnya
    nasib takde kencing maniskan

    ati pun hubby yg selalu siang
    bukan apa...selalu rasa
    loya kalau menyiang ikan :)

    ReplyDelete
  71. kak...cajun tu apa?????..hehehe sorri yeer..mmng saya tak tau...(baru nak blajar memasak ni)..

    ReplyDelete
  72. Ati..alhamdulillah tak de kencing manis..tapi dah tua2 ni luka2 tu lambat sikit nak baik.

    ReplyDelete
  73. kak sedapp je baked sandwish tuu .. hermm tapi x nampak jelas .. :)

    aah lah kak saya pun mcm tuu jugak tapi skrg nie x lah sgt sbb saya dah jarang masak2 berat2 nie sbb anak2 x makan sgt .. masak berat2 bila cuti jewww :)

    ReplyDelete
  74. ieda..memang sedap.boleh cuba buat tu.

    ReplyDelete
  75. baru nak tanya cajun tu apa...rempah rupanya..tk penah dgr pun...mst sedap kueh ni sampai anak2 acik erna suka sgt..

    ReplyDelete
  76. Salam Erna

    Saya pun selalu juga kena macam Erna tu tapi rasanya sebab saya selalu gopoh buat kerja kalau buat perlahan tak luka pulak.

    ReplyDelete
  77. http://hazwanihasman.blogspot.com/2011/07/httpmak3heroblogspotcom.html.... kak erna dapat award... ha..ha... chek it out.... kat page wani yer..

    ReplyDelete
  78. assalam..

    wahh.. sedap ni

    sy lak klau buat pape lmbt n hati2 hehe

    ReplyDelete
  79. nyanyisunyi..memang sedap..sebab rotinya jadi rangup..

    ReplyDelete
  80. wkmsallam zaitun..
    betul jugak tu kan..kemlam kabut dan tak hati2 tu yang selalu luka tu.

    ReplyDelete
  81. cik pot's..
    terima kasih wani bagi award..dah ambik pun..

    ReplyDelete
  82. wkmsallam maiyah..
    elok la maiyah hati2 kan..akak ni kelamkabut agaknya..semua nak cepat.

    ReplyDelete