Tuesday, October 30, 2012

CENDOL SANTAN SAWIT?

Assalamualaikum..

Pernah makan cendol santan sawit?
acik pun tak tau nak kata macam mana rasanya
semalam acik dah cuba
tapi masih jugak tertanya tanya
betul ke santan sawit?
sebab acik belum pernah rasa.
kalau ada kawan2 yang pernah makan boleh
kongsi ngan acik..
macam mana sebenarnya rasa santan sawit tu.
Gambar cendol ni bukan guna santan sawit
ni acik buat sendiri
guna santan kelapa je
 
Ok lah jumpa lagi,Insyaallah

49 comments:

Kakcik Nur said...

Berapa banyak kelapa sawit diperlukan agaknya untuk menghasilkan secawan santan, ya? :)

❤Kamsiah❤ said...

santan sawit...tak pernah tgk,tak pernah makan la acik...
saya suka mkn cendol dgn susu cair/segar...kalau santan sat lagi perut dilanda tsunami pulak...kembung..!!

Asyifa Mustaffa said...

Santan sawit? x penah mkn....dan x penah tgk.....mcm santan kelapa la kut kan....tp rasanya ntah le.....

zila norazila said...

x pernah mkn kak..sedap x acik..kecur plk tgk nie.:)

Irfa said...

sendiri cuma guna santan kelapa je tp kalau makan kat kedai tak tahulah pulak kalau ada yg guna santan sawit

Lya Colours said...

santan sawit? tak pernah dengar plak huhu

Bicara Kak Noor said...

akak pun belum pernah makan santan sawit minyak sawit ada lah pernah tengok sedap tak acik??

Mrs Velentine said...

sedap..MV dh pernah cuba

Rai Ourkizuna said...

baru semalam adik saya belikan..hehehe..

rasanya tak lemak macam guna santan kelapa.. ok2 je..tapi saya lagi suka guna santan kelapa berbanding sawit..tapi tak tau la kalau org yg buat tu tak reti buat kan..hehehe..

Anum said...

wow lain nie

Kakzakie said...

Kakak hari itu cari cendol nak buat lengkong Acik boleh tak jumpa. Selalu ada banyak bila org nak dtg rumah kakak berangan nak buat lengkong konon tu tak jadi..

Nampak cendol Acik terliur kakak:)

Deru Ombak said...

As Salam AE..

Tak penah rasa sebab baru tau ni ada santan sawit. Huhu

Nieda said...

ACIK, MEMANG SEDAP MAKAN cendol masa panas-panas.

Ros said...

Assalamualaikum Acik,

Kak Ros tak pernah dengar pun cendol santan sawit ni,baru hari ni Kak Ros tau..selalu dok makan cendol santan kelapa ja..
Selamat Hari Raya Aidil Adha...

faraherda.razalan said...

Mgkn rs mcm coffeemate kot? Coffeemate kan dr kelapa sawit?

cheqna said...

x pernah

JaSSNaNi said...

assalamualaikum... salam kenal ye.. :)
santan sawit tu nani penah guna dlm masakan lain.. tapi cendol santan sawit blom penah cuba... so far.. nani penah cuba dalam kari, masak lemak, dan penah cuba dengan pulut durian.. santan sawit tak berbau.. tapi putihnya cantek.. :) suka gak ngan santan sawit.. kalau simpan dlm peti sejuk.. boleh tahan 1 bulan.. berbaloi dari beli santan kelapa atau pun santan kotak.. klu dah buka kotak santan tu, 2 hari dah masam walaupun dlm peti sejuk.. rugi...

Qhaifa Nur said...

kat pasar mlm umah mmg ada org jual...
tak pula nak beli...sedap kot Acik..

Rinna said...

Tak pernah lagi guna santan kelapa sawit.. Tgk acik nye cendol tuh mak aihh sodap laa plak.. :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

hehehe..guna santan kelapa juga. ingat tadi betul-betul santan sawit.. :-)

Puteri Nurhayati said...

Tak pernah rasa cendol santan sawit.
Tapi pekena cendol, best yek, kak Erna. Penghilang dahaga.

FIZA said...

sedapnye cendol.....cuaca panas2 boleh ilangkan dahaga...

EmbunRosaliza said...

Assalam kak, saya ni walaupun rumah kampung ada byk kelapa sawit, tapi tak pernah pulak beli dan guna santan kelapa sawit huhu.

Masa bulan puasa hari tu mmg byk yg tulis guna santan kelapa sawit, tapi saya tak pernah beli juga. Nnt kalo jumpa org jual pasni boleh la beli n cuba

Ujie said...

ada org jual dkt2 rumah saya ni, tapi blm tergerak ati nak merasa.

AdaM Hawa said...

x pernah cuba la.. cam ne rasanya??

azi said...

Akak..
saya dah pernah cuba santan sawit tu, saya makan dengan pulut durian...santan dia memang pekat tapi tak boleh lawan santan kelapa, bagi saya le... .....mungkin juga ada yang suka santan sawit ni....:)

p/saya baca semua n3 akak yang kat bawah tu, tapi saya komen kat sini saja....semuanya nampak sedapppp masakan akak..nasi, ayam beraini tu...semuanya sedapppp....saya pun nak belajarlah cara buat ayam beriani tu...:)

Aidah said...

Tak ponah ghaso santan sawit tu. Minyak sawit ado lah. Tapi kan cendol tu....umannngaii mongancam. Sojuk tokak ni kok dapek.

Tihara said...

as salam kak,

semalam saya baru terdetik pasal cendol santan sawit ni..tetibe teringat sbb penah tgk dalam tv..tau2 ada dlm blog akak, kalo la ada depan mata..dapnyerr :)

cHeRyNa PiReS said...

Pernah dengar tapi tgh berfikir tang mana datangnya santan tu. Buah sawit tu dah la kecik kan. Kena google la nieh cik:)

Daddy Ziyyad said...

kena perah sawit, kot? ekekekekek

izan mama mia said...

sedapnyer cendol

m.u.l.a.n said...

tak pernah dengar santan sawit.. camna la rasa tu kan..

Zareda Norman said...

Pernah rasa kat masjid negara.. Biasa je.. Cuma kurang lemak

ibundo said...

tak ponah donga pun na..

Dinas Aldi said...

Saya suka cendoi. Tapi ni first time dengaq santan sawit..kena gugel nih..

Zaitun said...

Tak pernah lagi dengar santan sawit.Cendul tu sedap hehehe...

eita said...

tak pernah plok dengar cendol santan kelapa sawit...sedap ke?..

tapi cendol kat atas ni memang sedap kan..

Queenie said...

santan sawit? tingin gak nak cuba kan?

aciiikkkkkkkk........naper tayang2 cendol ni...
sekarang dh malam tau, mana nak cariiiiiiiiii...

gerhana luka said...

ada jual kat tepi jalan kat kawasan rumah saya cendol santan kelapa sawit ni tapi macam tak mendapat sambutan je berbanding cendol yang biasa mungkin sebab rasanya kureng sikit. cendol lebih sedap kalau rasa lemaknya kuat kalau ceroi je tak puas minum.

ieda said...

aah lahh cendol santan sawit ! hurmmm memang ieda pun x pernah dgr ... makan layie lahh
same je ke ngan santan2 biasa tuu kak ..
adehhh pelik2 nie ;)

anitaare said...

pertama kali dengar..hihi npk sedap juga ye

Sweetie said...

Dua hari lepas saya ke Giant, ada jumpa santan sawit, heran juga sebab tu first time tengok. Bila tanya tekak, macam tak minat je, sebab dah biasa ngan santan biasa. xtaulah camana rasa dia.

~ Cik Azz ~ said...

Aikk... santan sawit..? Tak ponah donga lak kak.. Ni la pestaim donga..

Sey yg duduk dalam area sawit ni pon tak tau ado santan sawit kosan ehh... hehe..

Kok cendol sagu ponah la makan.. sodap gak.. tp yg tu bubuh santan biaso yoo...

Kunang-Kunang said...

Selmat hari raya aidiladha utk Acik Erna sekeluarga.

Kak ani tak pernah pulak dengar tentang santan sawit ni. Tapi yerlah dah dia ada buahnya mestilah ada susunyakan.

Orang2 yg biasa dengan kelapa sawit mesti tau. Yang akak tau umbut kelapa sawit boleh dimasak seperti umbuk kelapa biasa. Tapi tak pernah akak rasa sebab tak pernah berjumpa,

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

selalu guna santan kelapa jer santan sawit ni pestime wani dengar hehe

ieja amieja said...

x pernah dengar @ tgk,,apatah lagi nak rasa acik..mungkin rasanya ala2 rasa biji sawit kot..

mama aini said...

ehem tak pernah jumpa & rasa lagi..hu2x..

Mohd Shamsul said...

khalis santan sawit.. www.khalissantan.com

Maizatul Syahirah said...

serious sedap, dekat senawang boleh dapat