Thursday, October 4, 2012

SECEBIS KENANGAN

Assalamualaikum

Semalam acik ada letakkan gambar rumah kampung
Alkisahnya..sejak2 kebelakangan ni
kalau lalu balik dari kerja
ada rumah2 yang ditepi jalan
membersihkan rumah dan membakar sampah 
daun2 dan rumput kering
acik teruskan teringat masa dikampung
itulah kerja acik..bau rumput dan 
daun2 kering yang dibakar tu
menggamit memori..acik suka bau tu
sedap..hati rasa sayu..sedihh
terbayang masa dikampung..
sebelum tu menyangkul rumput dan sapu sampah untuk dibakar kerja arwah bapak
bila acik dah sekolah..tugas tu acik yang buat.
bila acik dah keluar untuk belajar
bila balik cuti..acik tetap buat kerja2 tu
kadang2 dari dalam rumah acik boleh dengar
 jiran2 yang lalu bercakap
'bersih laman'.. ada la anak dara dia balik ni katanya..
he he itulah acik dulu dulu..
dok memerap je dalam rumah
sampai ramai juga orang kampung yang tak kenal acik
yang sedih nya sampai sekarang masih ada lagi orang2 kampung yang tak kenal acik
kalau pi kenduri mesti ada yang tanya.."ni sapa"
kalau cakap.."anak Bilal"..eh ada ke anak pompuan Bilal lagi?  sedih tau he he
orang kampung lebih mengenali adik acik.
ish..dah melalut pulak.
acik cuma nak cerita..acik rindu ngan rumah dikampung
rumah tu dah tinggal..api air pun dah potong
dan dindingnya dah dimakan anai2.
banyak kenangan dirumah arwah mak bapak acik tu.
sampai bila2 kenangan itu  tidak akan boleh dilupakan.

oklah harap dapat menjawab
pertanyaan kawan2 tentang gambar rumah tu.

jumpa lagi,Insyaallah

39 comments:

  1. saya pun rindu nak bau rumput kering/sampah yang disapu petang2 pastu bakar...rindu suasana kg...hhuhuh...

    ReplyDelete
  2. sama macam rumah opah angah, masa sebulan dua lepas meninggal , ada juga anak-anak dia yang rajin datang jenguk, tapi lama-lama, rumah terbiar begitu saja....dah jadi rumah anai-anai...

    ReplyDelete
  3. saya sangat teringat rumah lama nenek.. yang dah agak lama ditinggalkan.. kesian.. sebab dia dah tua dah tak boleh tinggal sorang sorang kat rumah tu.. jadi dia gilir2 dok kat rumah anak2.. tapi rindu sangat kat rumah tu.. teringat pula bila baca acik erna punya entri ..

    ReplyDelete
  4. kenangan..sampai bila2 akan kekal diingatan..

    ReplyDelete
  5. Betullah acik, kakak pun sama bau daun-daun bakar bukan wangi tapi menyeronokkan. Minggu lepas kakak baru balik buat itu semua dgn anak-anak kakak.

    ReplyDelete
  6. sayang rumah kt kampung kalau terbiar mcm tu je.tp ye la masing2 dah ada family sendirikan...kenangan semua tu..

    ReplyDelete
  7. mesti banyak memori manis tempat akak membesar :)

    ReplyDelete
  8. bagusla acik, rajin! Dolu2 saya selalu kena marah dgn mak sbb malas bersihkan rumput & dedaun tu.

    ReplyDelete
  9. Kenanga itu tetap indah kak cik, kita bertuah ada kenangan di rumah kampung orang duduk bandar ada ke...ehehee...

    Al-Fatihah buat keduanya...

    ReplyDelete
  10. seronoknya dapat ingat memori dulu2.....
    semua itu tak mungkin kembali....tapi tersemat dalam hati kita......

    suka sangat bau rumput yang baru dimesin wangi juga.....

    ReplyDelete
  11. baca entry ni buat liya rs nak balik kampung je sekarang nie.. ^_~

    ReplyDelete
  12. Semua kenangan yang indah membuatkan kita rindukan Acik... sayu pula baca entri acik.. dengan saya sekali terasa rindu dengan suasana itu.. terus mengimbau kenangan lama :D

    p/s Acik tak de impian ke tinggal dirumah tu bila dah bersara nanti :D

    ReplyDelete
  13. memang best bau asap bakar daun2 kering....saya masih tinggal di kampung ^_^

    ReplyDelete
  14. acik kena buat sesi perkenalan diri dgn penduduk penduduk kampung lepas ni..hehehe

    ReplyDelete
  15. saya pun sker bau rumput yg dibakar tu acik..
    bau rumput yg dibasahi embun pagi pun saya sker.
    tp saya cuma sker bau rumput kering yg dibakar, kalau rumput basah dibakar, baunya boleh sebabkan saya sakit perut, naper ek/

    ReplyDelete
  16. wslam acik,
    rindu nk bakar sampah n sapu daun kering..:)

    ReplyDelete
  17. kenangan tetap terpahat di sanubari sampai bila2 kan..

    ReplyDelete
  18. sayangnya rumah tu achik..bak kata orang..tempat jatuh lagikan dikenang.. lagi pulak rumah..

    ReplyDelete
  19. Assalam kak, saya pun suka bau daun kayu dan rumput yg di bakar rasa mcm terapi je, dulu2 pun masa bujangan kalo balik kampung suka sangat bakar2 daun kayu, tapi sejak beranak pinak ni, melawat kawasan rumah je lah heheh, bonda ada dia yg buat hehe. Cantik sangat rumah kampung akk tu, sayang bila baca dan dgr cerita dah x ada org duk situ

    ReplyDelete
  20. betul la acik suasana hidup di kampung memang mendamaikan, kalau boleh rasa nak duduk kat kampung je tapi tu la kan dah namanya nak cari rezeki duduk la dibandar. sayangnya rumah kampung tu terbiar je ya acik.

    ReplyDelete
  21. Hehehe...acik ni dulu gadis pingitan nih! Mesti malu malu gituuu..

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum acik..nampak rumah kg ni cantik & teguh lg, sayang betul kalau dibiarkan. anai2 tu takleh dibiarkan nanti rosak semua satu rumah. bila tengok rumah ni teringat rumah opah sy di kampung, tetiba terasa rindu..

    ReplyDelete
  23. suasana di kg mmg mmendamaikan..

    ReplyDelete
  24. Bau-bau tu semua ade kenangan... Kadang-kadang terbau daun kering dibakar pon, boleh teringat kt kmpung...

    *suka buka tingkap, bau yg naik bila ujan renyai mule trun* ;)

    ReplyDelete
  25. Bila Erna buat n3 rumah 'tinggal kenangan' teringat pula saya rumah kami dikampung. Sejak mak meninggal,ayah pula duduk bergilir dirumah anak2 rumah kampung terbiar begitu saja,jadi semak samun.Banyak juga kenangan pahit manis semasa tinggal dikampung.

    ReplyDelete
  26. Salam Kak... masa anie kecik2 dulu tu jugalah kerja anie... menyangkul rumput...menyapu dan membakar daun2 kering... hmmm...harumkan bau daun kering di bakar

    ReplyDelete
  27. saya suka cabut rumput kecik2 dulu..tapi tak tolong bakar pun..

    ReplyDelete
  28. Seronok ada kenangan sebegitu. Syahdu jugak dibuatnya..

    ReplyDelete
  29. nape tak baikpulih balik umah tu kak...
    sayang kalau tinggal macam tu je..

    ReplyDelete
  30. salam K.Erna.Sama la kita...masa dr sekolah mmg atie la tukang sapu sampah,bakar sampah,cabut rumput,basuh tangga umah kg.
    Alhamdllh,kerja2 tu masih atie lakukn klu blk kg.Klu laman kemas...daun kering sdg trbakar,org kg pon mesti kata...atie ada balik ke kat apak atie.

    Alhamdllh,dpt membantu apak hingga kini...ngemas2 apa yg ptt.

    ReplyDelete
  31. Acik Erna..betul lah kan, sejauh mana kita merantau pasti akan teringatkan kampung terutamanya rumah dimana kita membesar..

    ReplyDelete
  32. assalam achik
    sayu je baca cerita achik ni....memang kan kita amat rindukan kenangan dulu terutama rumah tempat dibesarkan, penuh kenangan manis
    sy pula sama teringat akan rumah arwah tok, tok ayah bendang, sungai tempat zaman dulu2 tu skrg semua berubah bila kehilangan mereka yg tinggal ingatan kita je, rumah tok pun runtuh sikit dimakan anai2

    ReplyDelete
  33. Rumah tempat kita tinggal dan membesar dulu mesti akan menjadi kenangan dan nostalgia sampai bila2..Rasa sedih kan bila rumah tuh dah dimakan anai2..tapi nak wat cam na.. bila dah ada kehidupan sendiri..

    ReplyDelete
  34. Kampung halaman dan rumah peninggalan tentu banyak nostalgia di situ... Di situ kita dilahirkan dan membesar...

    ReplyDelete
  35. sayu nyer saya acik... macam tu lah kan, lumrah dunia...

    ReplyDelete
  36. Saya plak suk a bau rumput lepas mesin, heeee

    ReplyDelete