Wednesday, January 25, 2012

TARIAN PIRING

Assalamualaikum
video

73 comments:

  1. cantikkkk..
    tapi sayang, tak ada piring kat tangan.. heheh

    ReplyDelete
  2. Ayu..ada piring kecik alas cawan tu..yang jernih.

    ReplyDelete
  3. kecik2 dulu selalu tgk tarian piring jam onkawen. skrg org jarang buat dah....

    ReplyDelete
  4. Dah lamo tak tengok tarian ni..

    Tak dongapun bunyi cincin tu kotuk piring tu kak... ke jari tu dok diam yoo.. hehe...

    ReplyDelete
  5. first time cik ina tengok tarian piring ni. kat selangor tak de lagi tarian piring cam ni time orang kahwen.

    ReplyDelete
  6. saya kagum dengan penari tu sebab selalunya mereka yang langsing2 jer yang menari .. rupanya orang yg sihat macam saya juga boleh menari dgn baik.

    ReplyDelete
  7. sy pernah menari tarian ni...hehee

    ReplyDelete
  8. Jarang ada tarian piring masa majlis kawen skrg ni...ni kt melaka ke acik

    ReplyDelete
  9. Lupa satu lg....cantik sgt rumah cat baru ni he..he

    ReplyDelete
  10. masa kekecik dulu pernahlah tengok tarian pirin ada lilin tu

    sekarang ni ada tp jarang jarang

    ReplyDelete
  11. masa mama kecil2 dulu pernah tgk tarian piring tu..sekarang ni susah nak jumpa tarian piring spt dimajlis perkahwinan begini..

    ReplyDelete
  12. saya jarang tengok tarian piring di hadapan pengantin..selalu nampak org bersilat je..

    ReplyDelete
  13. kak ngah..dikampung akak sampai sekarang ada..dulu2 murah je..sekarang ni 2 kali main tu dah RM350 dah..

    ReplyDelete
  14. Azz,,riuh donga nyanyi yo azz..he he

    ReplyDelete
  15. cik ina..sayangnya video yang panjang sikit tak boleh upload..kalau tidak seronok tengok nya..

    ReplyDelete
  16. AL..boleh aje..kalau AL rasa nak menari tarian ni..11/2 nanti jemput datang kenduri anak abang dikampung.ada lagi tarian ni..he he

    ReplyDelete
  17. Fatin..pernah menari/ bagus tu fatin..ditempat acik lelaki je..perempuan tak pernah lagi..

    ReplyDelete
  18. Ida,Japan..ni kat negeri sembilan..

    ReplyDelete
  19. sya.dikampung ada lagi ni..sampai sekarang ada..

    ReplyDelete
  20. mamaaini..dikampung acik masih ada tarian ni..

    ReplyDelete
  21. sal..diNP dari dulu tak pernah tinggal tarian piring didepan pengantin ni..zaman saya dulu pun ada..he he

    ReplyDelete
  22. ida,japan..cat baru yang cantik ni hero bongsu yang buat..he he

    ReplyDelete
  23. assalam kak, mesti meriah majis kawen bila ada tarian atau apa2 persembahan kn

    ReplyDelete
  24. Assalam Rosa..memang meriah dan riuh rendah..he he

    ReplyDelete
  25. he..he.. sua piring smpai dpn muka pngantin tu..meriah kan. kat klate takde acara mnari2 mcm ni

    ReplyDelete
  26. mana piringnya acik? dah mcm pencak silat pun ada yus tengok...hehe

    ReplyDelete
  27. dulu kecik2 rasanya kat sekolah der gak belajar untuk majlis akhir tahun... kalau masih diamalkan baguihler untuk tatapan generasi akan datang...

    ReplyDelete
  28. tengok dalam tv je..tak pernah lagi tengok yang betul punya..

    ReplyDelete
  29. meriah nya kawen..siap ada tarian piring lagi....

    ReplyDelete
  30. salam acik..
    kat sekolah lissa dulu ada jgk belajar tarian ni..tp ank ieja tu bdn "keras" x menjadi..hehe

    ReplyDelete
  31. Jarang majlis kawin ada tarian piring cam ni......mcm rasa kawin raja2 lah pulak, k.erna!

    ReplyDelete
  32. cik erna pergi majlis kawen kat mana...tak pernah lagi pergi majlis yg ada tarian sebegini...

    ReplyDelete
  33. Kalau tempat kakak nie panggil silat Acik Sebab kalau tarian piring kena ada at least 4-6 org dgn tangan membawa piring kecik...

    ReplyDelete
  34. selalu kalo kt sekolah2 ade la pertunjukan tarian ni..unik :)

    ReplyDelete
  35. lama tak tengok tarian piring ni.. dulu masa kenduri sepupu ade lah buat.. tu pun kami tgk sepupu2 jer yg buat.. kami ni tak reti.. dr kecik tak diajar tarian ni...

    ReplyDelete
  36. Salam..
    Kak Acik Erna, Nur pertama kali melihat tarian ni.. Berpusing2 tangan dia nak menggayakan piring tu... Tarian ni berasal dari negeri mana ye??

    ReplyDelete
  37. SSL..di N( pun tak semua orang panggil kumpulan ni..ada jugak yang panggil kumpulan kompang.

    ReplyDelete
  38. Yus..piringnya ada ditangan tu..hujung jari telunjuk dikedua2 belah ada cincin yang akan mengeluarkan bunyi.

    ReplyDelete
  39. cho zila...kalau kenduri kawin dikampung acik tak tinggal lagi ni..masih ada lagi..

    ReplyDelete
  40. Rai..dikampung acik kalau ada kneduri kawin..ada la tarian ni..

    ReplyDelete
  41. eita..memang meriah..kalau kenduri dikampung la..

    ReplyDelete
  42. eija..ye ke..acik tak tau pulak disekolah pun ada jar..dikampung acik orang tua2 je main ni..he he

    ReplyDelete
  43. ibuhani..kalau dikampung akak dulu2 lagi dah ada..zaman akak kawen tu pun dah ada dah..

    ReplyDelete
  44. lieyna..dikampung acik ni..memang kalau ada kenduri kawen..ada la kumpulan 'dikir' dan tarian piring ni..

    ReplyDelete
  45. kaka long..jalan ateh kaco tak do..menari yo..he he

    ReplyDelete
  46. kakzakie..dikampung acik orang aje yang menari..ditangannya ada piring dan dijari ada cincin tu..

    ReplyDelete
  47. Tihara..acik biasa tengok dikenduri kawin yang buat dikampung aje ni..

    ReplyDelete
  48. kakyong..dikampung akak memang tak tinggal tarian ni kalau ada kenduri kawen..tapi orang tua2 je..budak2 tak de..

    ReplyDelete
  49. Nur..acik pun tak pasti dari negeri mana..tapi di N9 sejak acik kecik dah tengok tarian ni masa kenduri kawin.

    ReplyDelete
  50. tarian piring selalu diadakan di majlis perkahwinan org2 negeri sembilan.. dulu semasa dizaman sekolah saya selalu menari tarian ini di sekolah... mmg seronok apatah lagi dengar bunyi piring yg diketuk dgn jari.. kelenting kelenting bunyinya...

    ReplyDelete
  51. hurmmm mencik .. saya x leh tgk acik huhuh

    ReplyDelete
  52. saya tarian dangdut boleh lah..huahua

    ReplyDelete
  53. sorry, tersalah komen di bawah tadi.. xpelah.. komen entry bawah di sini lah.. lauk tu best.. terutamanya sayur kangkung.. feveret tu kak <3

    ReplyDelete
  54. SMM..assalam..betul kata yatie tu..dari kecik akak dah tengok tarian piring ni..

    ReplyDelete
  55. ieda..tak boleh ye..acik tak dapat nak tolong..

    ReplyDelete
  56. IMANSHAH..tarian dangdut? he he tak sesuai untuk majlis kawin

    ReplyDelete
  57. Lady..tak pe maana2 pun sama..terima kasih..

    ReplyDelete
  58. meriahnya...seronok tengok tarian piring tu...saya tak pernah tengok tarian tu kat majlis kawin....

    ReplyDelete
  59. seronoknya..

    saya lom pernah tengok tarian ni secara live...

    ReplyDelete
  60. kalau saya yg menari nanti org kompius....saya ni menari ke bersilat? :D

    ReplyDelete
  61. MP..kena datang negeri kalau nak tengok ni.

    ReplyDelete
  62. Queenie..mai datang kampung acik..anak sedara nak kawin bulan 2 ni boleh tengok live..

    ReplyDelete
  63. GB..ye ke..he he..dikampung acik x de yang perempuan yang menari tarian ni..semua lelaki..

    ReplyDelete
  64. Assalam Ack,lama xsinggah sini,harap acik sihat2 ajer ya..Cantik tasbih n telekung tuh..Moga bertambah murah rezeki org yg mmberi n kita yg menerima tuh ya..

    ReplyDelete
  65. Zaliedana..wkmsallam..terima kasih sudi singgah..memang cantik edana..insyaallah semoga bertambah murah rezeki..pemberi dan penerima

    ReplyDelete
  66. Dah lama sungguh tak tengok tarian piring ni..selalunya pakcik2 je orang muda takde pun yg berminat agaknya..

    ReplyDelete
  67. kamalia..betul tu..tak de orang muda yang nak belajar..kan..

    ReplyDelete
  68. ada telekung dan tasbih baru lah acik.. =}

    ReplyDelete