Followers

Monday, January 16, 2012

ALAHAI ANAK OMAK.

Assalamualaikum

Hero bongsu acik dah buat pilihan
dia kata tak nak SBP dan tak nak MRSM.
dia nak ke Sekolah Menengah Teknik.
Acik tanya jugak dia..macam mana boleh pilih Sekolah Menengah Teknik
Selepas PMR cik gu dah bagi penerangan
kata dia.ikut dah habis tingkatan 5 nanti dah jadi apa atau pun nak ambik jurusan apa.
Kalau dah itu kata dia..acik ikutkan aja.
Hari isnin lepas..acik dan suami hantar la dia
kesekolah yang menjadi pilihan dia.
dari cara hero bongsu
acik rasa mesti tak apa2 ni.
lagi pun dia kan dah besar.
acik dan suami tunggu sampai habis program
dan acik pun dah rasa yakin dengan pilihan hero bongsu
bila mendengar taklimat dari pengetua sekolah.

Dah siap hantar dia ke Dorm Asrama
waktu pun dah pukul 12 tengahari
acik dan suami pun balik kerumah.

pukul 5 lebih talipun acik berbunyi.
dengar suara dia
yang dah macam nak menangis
alamak..jadi lagi macam dulu ke ni
aduh..acik dah risau.
petang tu..suami acik pi jumpa dia
nasihat macam2.siap kata dia dah besar..
jangan fikir apa apa yang 
penting belajar.
satu hari 5 kali dia talipun acik.
sudahnya acik bagi tau suami..tolong hantarkan
bantal yang acik tidur.mungkin dia rindu ngan maknya kan..
lepas tu..memang pun.kurang sikit.
bila nak tidur malam je dia call.
dia kata nak dengar suara mak sebelum tidur.
alahai anak omak.bukan salah dia pun..salah acik yang memanjakan dia
tu yang tak boleh berpisah tu kan.
sabtu baru ni ambik bawak balik rumah.
dia kata diasrama tak lalu makan
makan sehari 4 kali..tapi emi makan sekali je katanya
mak cik kantin masak tak macam mak masak..
aduhai..ada ke..agaknya anak kawan2 yang lain 
ada masalah macam ni.
acik kalau boleh tak mau bawak dia balik
biarlah dia kekal dok asrama.
nanti insyaallah bila dah berjaya
masuk ke IPT bukan ada universiti 
keliling rumah acik ni punkan.
ok lah..sampai disini dulu.
Insyaallah jumpa lagi.


p/s terima kasih pada semua kawan2 yang meninggalkan komen disini.

49 comments:

  1. acik pun kena kuat....mula2 memang gitu...akan rasa nak balik dan rindu rumah..lama2 mesti okey...:)

    eceh bagi nasihat macam ada pengalaman dok asrama..kehkeh

    ReplyDelete
  2. saya teringat masa mula2 masuk UM dulu..umur 18 tahun..sy masih ada masalah homesick..siap2 demam bagai..tp as usual bila tel mak..mak xnak layan sgt bila saya mengadu itu- ini

    agaknya kecekalan mak saya tuh ler yg buat saya rasa kuat nak hadap zaman boarding

    lama2 mmg ok.. malah suka pulak kalo lama2 dok di asrama sbb ramai kawan..

    sy rasa peranan mak-ayah penting jgk utk bentuk kekuatan dalaman anak2..insyallah boleh :-)

    ReplyDelete
  3. anak bongsu..memang cam tu..memulo yo tu kak,dah lelamo sok ok lah dio tu,doa ibu tu kan yang terbaik..

    ReplyDelete
  4. Elok ehh kono hantar asrama yg jauh sikit dr rumah kak... Mcm anak buah sey yg masuk MRSM kek Tumpat tu.. Punyo la jauh.. Omak abah ehh kek Shah Alam.. Biar dio berdikari..

    Dio pun dulu tak nak dok asrama.. Nak sekolah biaso kek ghumah ehh tu. Pueh abah ehh pujuk soh masuk MRSM tu.. Alhamdulillah, skang ni dah okay dah.. Tahun ni SPM dah budak tu.. 2 tahun dok MRSM, sokojap yoo..

    ReplyDelete
  5. Harap2anak acik mula2 je camtu dan lama2 nanti dah blh sesuaikan diri dok asrama.....

    ReplyDelete
  6. saya pun tak de pengalaman dok asrama. tapi en. abah dari tingkatan 1 lagi dah tinggal kat asrama, jauh dari family. saya ada gak tanye pengalaman en. abah. katanya tiap mlm sebelum tdo mesti nangis dulu dlm selimut, rindu mak ayah. kesian sgt. zaman kita dulu nak telefon pun susah. umah tak de telefon. pendam perasaan sowang2 ajelah. tapi lama2 nanti insyallah dia makin ok

    ReplyDelete
  7. Ya Allah Acik...betul-betul macam anak kakak si Yasmien tu. Kakak bekalkan kain batik kakak dia kata buat tutup muka masa tidur... Tiap hari call dgn nada suara yg syahdu. Itu yg buat kakak pun sama menangis tiap hari Acik sampai hubby kakak marah... tak tahulah nak pujuk hati nie supaya tenang. Asyik ingat dia je... mama dgn anak sama tak tenang

    ReplyDelete
  8. dulu saya pun mcm ni acik..bila masuk senja je hati tu mmg sedih sgt,jd bila mandi tu mesti nangis kat dalam shower tu. ank bongsu mmg macam ni acik.Insya Allah, mesti ok nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamalia..memang sedih dok asrama ye...acik sekolah2 tak pernah dok asrama..cuma sekolah jauh dan x de bas pagi2 sewa rumah ramai2 ngan kawan2.ta ke ke sedih je ,acam hero acik ni.mungkin dulu acik bukan anak manja..he he

      Delete
  9. hehe, anak omak sungguh ni...

    takpe acik, lama2 nanti mesti ok dia...

    teringat dulu yus masa duduk asrama, mmg mula2 tu hari2 nangis. Lepas tu setahun lebih tak jumpa emak dan ayah, lagi sedih tau acik. Ini dia boleh telefon, acik boleh jenguk hujung minggu oklah tu.

    Saya dulu dpt mrsm di terengganu, tp mak dan ayah masih di Sabah, nak jenguk macam mana kan. Bila cuti, raya pun balik kampung jumpa atuk je di BP, tak jumpa emak dan keluarga. Pulak tu masa tu tengah popular lagu Oh ibu! dari mamat exist tu acik. Dengar je lagu tu meleleh air mata...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. yus..ye ke yus...acik dulu dok asrama masa umur 18.jauh pulak tu..di bumbong lima nun..walaupun rasa sedih tapi tak de la sampai nak balik..

      Delete
  10. alahai anak omak sungguh le..hehe..sementara nak biasa tu..dan dah biasa nanti takpalah..tapi lauk kat asrama ni mmg sungguhlah..makan daripada tak makan lah huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. suri..memang anak omak sorang ni..he he..baru jap tadi talipun kata tak lalu makan..lauk ikan katanya tapi rasa pelik..tak tau le apa yang pelik tu

      Delete
  11. alah... jgn sedih2.... dela ingt lagi dulu sllu dgn arwah mama p melawat adik2 kt asrama boleh dikatakan 2 mggu skali ,mesti p tgok...

    ReplyDelete
  12. Alahai..manjanya anak bongsu Kak Achik Erna ni. Biasalah tu kak. Pertama kali berpisah dengan ibu kesayangan tentu serba tak kena dibuatnya. Semoga hero bongsu akak dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan di asrama.

    ReplyDelete
  13. Assalam kak , anak bongsu mmg mcm tu, dia dapat lebih sikit kasih sayang dari maknya, itu yg mmbuat dia rindu ngan akk, apa lagi masakan maknya mesti lah dia rindu. Mmg ya pun kak memula dok asrama nak terima masakan org lain mmg payah, lagi pula msk byk2, heheh itu pengalaman saya masa dok asrama dulu. Akk pun kuatkan semagat ya

    ReplyDelete
  14. assalam acik, apa khabar? dah sihat ke? harap sihat selalu yer. dah masuk asrama dah yer anak acik...memang gitula baru-baru berpisah tu kan harap nanti oklah dia.

    ReplyDelete
  15. nie anak yang rindu ker mak nyer yang rindu..hehehehe tu laa kan bila tak biasa berpisah..anak asma tak tau lagi gi mana....dia cam ok ajer..tapi lum gi kalau dah gi camner gaknyer yekkk

    ReplyDelete
  16. bila berjauhan mcm tulah..
    aduh..
    awat ayu yang sangat sayu..
    moga anak acik setabah ibunya

    ReplyDelete
  17. Alaaa siannya anak Omak dan Omak kepada si anak... hehehe

    Saya pun jadi takut bila anak bongsu saya kena pisah suatu hari nanti. Takut kita yang nangis lebih lebih!

    ReplyDelete
  18. assalam acik..ank mama pun sekolah teknik!!.. he2x..tiap2 minggu kena lawat dia sambil bawa makanan..ank mama dulu ambil engineering masa kat sekolah teknik dan kat u ambil engineering juga!!.. senang dah ada basic dr sekolah teknik lagi..

    ReplyDelete
  19. Anak manja omak...

    Takpe dah lama2 esok eloklah tu bila dah dapat kawan.

    ReplyDelete
  20. Insyaallah, sekejap lagi ok la tu, bila dah ada kawan baik dan sesuai dgn selera kantin.. maknya pula nanti tertunggu call dari si hero bongsu.. rinduuu..

    ReplyDelete
  21. xpe kak...kita nak ajar dia berdikari...pelan2..saya dlu stat dok asrama msa form4...bla dah lma2 tuh,hlg je persaan rindu tuh...

    ReplyDelete
  22. hhe..luculah siap bawak bantal omak mesti tido pun kalau kat umah dgn omak lg la tu kan...manjaaa...yg dia ckp mak cik kantin masak mcm tk masak tu biasalah la kak masakan asrama..lmbat sikit nanti lauk tinggal tulang je..huhu

    dekat tk asrama kat umah? kalau dekat boleh hantar bekal tiap2 hari..hehe

    lama2 biasa la agaknya kan...

    ReplyDelete
  23. budak lelaki eloklah ambil teknikal....boleh jd engineer!

    ReplyDelete
  24. alahai..saya pun dulu2 ada homesick..sudahnya saya berenti skolah duk kat rumah..tapi bila dapat offer kat sbp okey pulak.. makan pun sedap je.. maybe suasana pun menyumbang jugak kak..

    takpe..lepas 2-3 bulan nanti okey lah tu..bila dia dah mula berkawan..sabar je buat sementara waktu ni..

    ReplyDelete
  25. sy percaya adik seorang yg matang n tau apa yg beliau mahu n minat. psl homesick tuh, hopefully x berlarutan sgt... kalo mampu, nnti nk msk ipta, mak anta jer adik kt tmpt yg dekat2, yg senang mak n ayah nk jenguk nnti... chill out, mak...mak n adik boleh!!

    ReplyDelete
  26. slm kenal :)
    teman baru2 ni hampir berpisah dgn hero sulong. mula2 apply kan juga SBP. pastu JPWPP srh gi daftar skolah dpn rumah. SBP keluar result tak dpt. hero pulak dh jatuh hati dgn skolah dpn rmh, katenye takyah buat rayuan SBP. dok bwh tiyak teman lagi ni.. :)

    ReplyDelete
  27. Anak bungsu memang sikit complikated..kena bnyk sabar melayan kerenahny..
    sama macam anak bungsu saya, tak nak gi SBP..Puas pujuk, lelama tak kuasa,akhirnya duk kat umah sampai habis SPM..pas ni tak taulah..sepatah kata erna..mana ada U keliling umah..berdoa jelah moga anak2 pandai berdikari..

    ReplyDelete
  28. teringat saya pada kisah anak saya yg sulung, masa tu mula2 masuk asrama tingkatan 1 di sekolah sukan.. bukan jauh pun sekolah tu, di Shah Alam saja. Tapi mmg student kena duduk asrama supaya mudah dipantau jadual harian mereka. Tak sampai sebulan duduk situ, macam2 cerita yg diceritakan, katanya ada cikgu rupa macam ibu. Suara dia macam suara ibu. Dia pakai cincin macam cincin ibu.. hahaha macam2 hal bila dah rindu tu kan.... tapi itu cerita 8 tahun lalu..

    biarkan saja emi tu duduk asrama kak, dia akan belajar disiplin diri bila duduk asrama.. lama2 okeylah tu..

    ReplyDelete
  29. Tak pe Acik..rasanya kejap jer tu..lepas ni pasti okey.......Acik pun kena kuatkan semngat jugak....

    ReplyDelete
  30. Memula camtulah lama2 nnt dia akan biasa.Ok jugak acik testing ngan asrama sekolah dulu,nnt dah masuk IPT senang sket sbb dah biasa.

    ReplyDelete
  31. salam K.erna..sebijik perangai anak pompuan atie masa br2 masauk asrama.1 hari 5-6 kali tepon..nages2 rindu ngan ibu.Yg kiter lak dgr dia nages2,mula la xsedap hati.Berjurai2 la airmata kuar gak..hihi
    Tp bila masuk tahun ke2,Alhamdulilah,okey la.Atie bagi kain batik yg atie pakai..pengubat rindu
    Semoga anak k.erna dapat menyesuaikn dirinya.xder la nanti homesick lg.

    ReplyDelete
  32. salam kak chik.. :D..

    hihi.. bagus sungguh anak kak chik..

    xpe kak chik.. slow2.. nanti dia ok la tu..

    lady dulu camtu jugak.. hehehe.. siap ngs2 nak balik.. tiap2 minggu nak balik..

    ReplyDelete
  33. memang sah ni anak emak kan...
    alah bisa tegal biasa kak...
    nanti ok lah tu...mula2..memang macam ni

    ReplyDelete
  34. Saya pun beli periuk nasi baru minggu ini.

    ReplyDelete
  35. cik ina tak pernah lagi beli rice cooker cam ni, cam susah je nak bersehkan. beli baru je acik .maaf dah lama tak ke sini, sibuklah uruskan budak sekolah : )

    ReplyDelete
  36. ehehe..comel je dia nak tidur dengan bantal mak ya..takper acik..mungkin awal-awal ni dia tak biasa lagi..
    apa-apa pun kena bagi masa..
    harap hero bongsu acik boleh sesuaikan diri nanti..
    bagi dia semangat..
    yana dulu tak ada pengalaman duduk asrama masa sekolah..
    tapi bila masuk universiti alhamdulillah tak ada lah homesick sebab ada kawan2 yang best jugak..:)

    ReplyDelete
  37. canggih nya periuk nasik akak ..

    ReplyDelete
  38. Adeh, sok maunye dio suh acik buek university satu, hehehe

    Alah bisa, regal biasa.... InsyaAllah, ok Dia nanti tu... :)

    ReplyDelete
  39. Nak minta tukar barulah tu acik. Tak pun ketuk kuat-kuat hihi...

    ReplyDelete
  40. saya doakan semoga hero bongsu kak erna dpt lalui kehidupan asrama dgn baik.. alah bisa tegal biasa..

    ReplyDelete
  41. Seronok baca komen kat atas tu... msg2 cerita pengalaman sendri..hehe...cabaran ni Acik Erna... sy xde pulak homesick time belajar dulu... dah duduk jauh ni barulah tau erti homesick...nasib baik ade hb...hihihi... sy pun anak bongsu gak... org nogori jugak :)))

    ReplyDelete
  42. hahaha..die mtk kawan baru la tu..hehe

    ReplyDelete
  43. OK nnt tu kak. Saya tk manjakan anak..tetiga masuk asrama. Saya sorang2 kat rumah. Saya mahu mereka pandai berdikari kalau saya tak ada nnt.

    ReplyDelete
  44. akak.. lain kali beli yang penutup boleh tanggal tu... lbh susah tuk rosak.. dan lebih sennag tuk bersihkan..

    ReplyDelete
  45. ada kawan tu kukus je nasi, lagi sodap katanya...

    ReplyDelete
  46. alahai, lg lah jauh smpi ke kelantan lak.. lg lah susah hati hero tuh...

    ReplyDelete