Followers

Monday, January 30, 2012

RISAU..BIMBANG DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA..

Assalamualaikum

Terima kasih pada semua yang meningggalkan 
komen diN3 yang lepas
ada yang bertanya acik masak apa kan
Acik masak lauk tak banyak pun
sebab hero bongsu ada..bercuti..acik masak ayam setiap hari.
hari sabtu..acik masak nasi beriani.
lauk ayam masak merah
hari ahad..goreng ayam biasa..ikan masak sambal dan sayur labu masak lemak,
buatkan jugak biskut coklat chip untuk hero 
bawak balik asrama dan muffin untuk makan dirumah.
muffin tu acik beli tepung muffin je..senang sikit .

masa hantar hero bongsu..bila sampai masa maknya 
nak balik..
keluar jugak air mata dia.kesian la pulak.
aduhai..bila la dia nak ok ni.
pagi2 tadi dah talipun..
masa dia tidur..muka kena bedak dengan tepung gandum
acik ingatkan dah habis waktu orientasi habis lah..
rupanya ada lagi
tu yang acik bimbang tu..takut  boleh menggugat keimanan dan ketenangan dia diasrama.
sedih je suara dia. 

Acik minta maaf kalau nanti tak sempat nak melawat
rumah kawan kawan.
laptop acik dah ok.
line streamyx pulak buat hal.
lampu di modemnya lansung tak menyala,
tak tau la acik apa penyakitnya tu.
belum sempat nak talipun TM.

Ok la sampai disini dulu
Insyaallah jumpa lagi.

87 comments:

  1. Sallam Acik,

    Pagi ek kita bersiaran hari ni, TM memang meragam sangat sekarang ni Acik.

    Kesian hero Acik tu, saya doakan dia tabah menghadapinya, nak cari ilmu bukan mudah.

    Hero saya pun cam tu juga, tak kira kul berapa kalau dia rindu maknya subuh pun dia call...

    ReplyDelete
  2. kdg2 kt asrama ni melampau2 orintasinya.ada yg sampai mengganggu emosi anak2..kena hati2 jugak ni.tgok2 anak tu

    ReplyDelete
  3. Doa utk si hero bongsu moga dia tabah . Anak omak dah besarkan... Kalu mama risau ttg anak2 yg berjauhan mama selalu sedekahkan alfatihah semoga dia selamat, lebih tabah dan berani menghadapi situasi.

    ReplyDelete
  4. hai.. minta2 diorang gurau2 jer tukan.. nak merapatkan silaturrahim..

    ReplyDelete
  5. ishk..tak habis lagi ye..dah minggu ke berapa sek ni..kesian,,harap tak menjejaskan hero akak..tp memang payah nak bendungkan benda ni..kalau kita warningpun,,budak2 ni dia pandai dr kita lg..sabar jelah

    ReplyDelete
  6. Tgh Ada keje naiktaraf kot acik... Hehehe

    Mg hero bongsu kuat semangat...

    ReplyDelete
  7. Cakap kat hero hujung minggu ni boleh balik lagi

    ReplyDelete
  8. sekarang ado lagi ko orientasi kak?
    ayiooo haiii...

    ReplyDelete
  9. Sekolah anak-anak kakak seminggu je orientasi dan dipantau warden asrama. Tak boleh yg berlebihan...

    Acik cubalah bertanya dgn cikgu sekolah bimbang ada budak nakal. Kita bertanya dgn baik bukan nak menyangsang Acik...

    ReplyDelete
  10. saya sgt menyampah dgn tm kak..mcm2 ragam, tk berbaloi bil kita byr..baik la brudben..

    sian hero acik..harap2 dia dapat sesuaikan diri nt :)

    ReplyDelete
  11. kena tpon TM tu acik..klu berkaitan ngan modem selalu TM buat..ishh..kena buli lg ke hero acik tu..dah sebulan sklh bukak..kena pantau tu..

    ReplyDelete
  12. Salam Erna...saya cuma nak berkongsi cerita kalau tak silap sekolah yang anak Erna belajar tu adik dan anak buah saya pernah berlajar disana. Memang disana orientasinya agak ...sebab itu mereka tak bagi sesiapa lagi dari keluarga saya masuk ke sekolah tu.

    ReplyDelete
  13. acik..

    cepat2 ke asrama..
    bukan nak mengadu itu ini..
    hanya nak ambil berat ttg kes hero bungsu acik tu aje.

    ayu pula rasa tertekan dengan kes adik

    ReplyDelete
  14. hehee..paham2.. line ni mmg x leh nak kawal..

    ReplyDelete
  15. La, cian dia, patut tak happy, kena buli ya, kat asrama.
    Bawa balik je kak, kalau itu yang buat anak kita gembira. Pendapat Yati je ni. Tak sampai hati tengok anak sedih.

    ReplyDelete
  16. ehem..acik jgn sedih2 tau..semuga sibongsu kuat menghadapinya..

    ReplyDelete
  17. akak...
    teringin nak jumpa akak, nak mkn masakan akak...hehe...

    ReplyDelete
  18. kak, esok giliran kakak sulung sya pulak

    tak pernah lagi dia berpisah dgn anak anak tu
    walau pun dekat di mrsm tengku munawir seremban je

    ReplyDelete
  19. hehehehe...
    sama kita kak,tapi anak kita dekat ajer duduk asrama nyer..jadi selalu jumpa..waa masak sedap2 tak jemput kita ponggg...

    ReplyDelete
  20. harap2 hero bngsu Acik kuat semngat hadapi segalanya....

    ReplyDelete
  21. assalam LL..sama la ye..satu hari..tah brape kali dia talipun kan..nak pergi sekolah..nak makan tengahari nak pergi surau solat dan nak tidur malam.tidur malam..se

    ReplyDelete
  22. Pen Biru..itulah yang merisaukan acik..masa masuk form one dulu sampai menangis2 dia nak balik..acik bawak balik..rupanya wrden mengejutkan budak2 dengan merotan pintu..

    ReplyDelete
  23. sian hero bungsu akak..rindu pu ye jugak kot

    ReplyDelete
  24. Sariyusa..harapnya macam tu la..

    ReplyDelete
  25. surisolehah..tu la..yan acik risaukan..yang bongsu manje sikit kan..he he

    ReplyDelete
  26. Melati Qistyna..harap2 macam tu la kan..acik sentiasa berdoa semoga dia kuat semangat..

    ReplyDelete
  27. YB..mak belum cakap..dia dah ingatkan dulu..suruh datang ambik tengahari jumaat..he he

    ReplyDelete
  28. MsLilies..memang cadang nak tukar pun.lom sompek nak ke TM yo..he he

    ReplyDelete
  29. kak long..memang sentiasa ado kak long..

    ReplyDelete
  30. kakzakie..terima kasih..
    insyaallah..cuma acik pesan kalau buat lagi bagi tau..acik akan berjumpa dengan gurunya..mintak nasihat dan pandangan..

    ReplyDelete
  31. mamawana..terima kasih kongsi tips..insyaallah.

    ReplyDelete
  32. Tihara..memang betul..bayar mahal..sevis tak canggih lansung..

    ReplyDelete
  33. Daddy Ziyyad..nak kena ada jugak la tu..

    ReplyDelete
  34. ieja..memang acik kena tipun..kalau tidak lambat la jawabnya..

    ReplyDelete
  35. Zaitun..tu la yang saya risau tu..tapi dah pilihan anak..memang minat sangat nak belajar disitu..
    terima kasih atas info zai..boleh kita buat lebih pemantauan.

    ReplyDelete
  36. Cita Rasa rinduan..insyaallah..terima kasih ayu..

    ReplyDelete
  37. Fatin..memang diluar kawalan kita..he he

    ReplyDelete
  38. Yatie..memang betul..tak sampai hati tengok dia sedih..tapi ayahnya nak jugak cuba anaknya belajar dok asrama..

    ReplyDelete
  39. mamaaini..terima kasih..insyaallah semoga dia kuat semangat.

    ReplyDelete
  40. sya..alhamdulillah dapat dekat..akak pun dekat je anak tu..yang jauh tu dia dah tolak..

    ReplyDelete
  41. Asma..bila nak datang..nanti akak masak lagi ye..he he

    ReplyDelete
  42. kasihredha..memang pun dah seminggu dok rumah..nak balik mestilah dia terasa sangat kan..

    ReplyDelete
  43. masih ada lagi raging raging macam tu zaman sekarang ni??

    ReplyDelete
  44. assalam acik.lama juga saya tak bw sini..cuti panjang malas tul nk bw..hehe
    byk tul acik msk tu..semua sedapx2 belaka.sabar jer la acik..doakan yg terbaik buat anak acik ya:)

    ReplyDelete
  45. Zaman dah maju tapi perangai orang kita dok macam tu jugak.. Tak habis2 dengan isu ragging ni..

    Moga Aimi sabar.. Jangan dilayan sangat budak2 nakal tu...

    ReplyDelete
  46. wkmsallam nieza..memang lama tak nampak nieza..nieza kan pi bercuti..

    ReplyDelete
  47. Azz..akak harao pun macam tu..kalau dok rumah nanti sian dio..kojo banyak..nak ulang alik nanti dio ponek..

    ReplyDelete
  48. "Acikkkkkkkkkkk...ank dara saya tu pun tadi call,nangis..sedih gak..(hari ni first day dia.)"

    ReplyDelete
  49. Sok sok kalau ank saya ke asrama, ntah cam ne plak gayanya... Kalau tak dia yg menangis dah confirm saya yg meraung... Hhuhhhu

    All the best buat si bongsu tu ek kak erna... Anak lelaki memang kena merantau mencari ilmu...

    ReplyDelete
  50. aduh.. siannya hero bongsu dibuli.. aiiishh , ngada2 betul budak2 skrg ni, cukup2 lah tu minggu orientasi dah habis.. ni mesti ade yg sengaja nak buat naya..

    semoga hero bongsu kat kuat hati..

    ReplyDelete
  51. Pia..mudah2an anak dara pia..cepat dapat menyesuaikan diri.
    hero acik masih macam tu lagi..lambat sikit dia nak membiasakan diri tinggal diasrama.

    ReplyDelete
  52. Zar..cornfirm ibunya meraung dulu..he he..akak baru dengar taklimat dah sedih..

    ReplyDelete
  53. asalam yong..tak boleh nak buat apa yong..kena la terima..semoga dia tabah.

    ReplyDelete
  54. kalo anak2 tak tahan, baik takyah sbb takut ganggu pelajaran kan.. itu kawan yg kata sbb dia bawak anak dia keluar asrama & result exam pon cemerlang walo kat sekolah biasa & duduk asrama.. anak dia tak tahan gangguan senior dll..

    ReplyDelete
  55. harap2 acik dapat jumpa buku tu,takpun kawan-kawan lain ada yg dapat jumpa..
    semoga semuanya dipermudahkan buat hero bongsu dan acik sekeluarga ye..

    ReplyDelete
  56. Assalam kak Erna, harap2 akk jumpa lah buku tu nnt, saya ni mmg jarang sangat ke kedai buku. Memang rasa perlu sangat buku tu kan, sebab akk mengalami masalah sebegitu. Semoga jumpa buku tu nnt

    ReplyDelete
  57. Acik, saya hanya iring mak saja. Rezeki saja belum sampai. Walau hati rasa nak pergi sangat.

    ReplyDelete
  58. kehidupan di asrama mmg mcm tuh kak...insyallah nanti dio ok tuh...

    ReplyDelete
  59. Kak, kalau dah sampai mengganggu emosi tu, Nur rasa perlu dilaporkan pada warden asrama atau guru. Harap orientasi mereka tak keterlaluan.

    Ermm sedapnya menu2 masakan Kak Acik.. Beruntung hero akak dapat ibu yang rajin dan pandai memasak macam akak.. :)

    ReplyDelete
  60. Ainie Ainun..acik kerap jugak pi kedai buku..kali ni tak ada pulak..

    ReplyDelete
  61. MULAN...dulu masa form one..memnag acik bawak balik..
    kali ni..hantar lagi..ingatkan dia boleh tahan sebab dah besar..
    nak tengok dulu macam mana sebulan dua ni..

    ReplyDelete
  62. kamalia..terima kasih..acik pun harap macam tu..semoga semuanya dipermudahkan..

    ReplyDelete
  63. assalam rosa..sebab dah 2 kali tu..rasa akak gagal la pulak menanganinya..he he..
    masa bangnya dulu dari form one.tak de masaalah.senang je..

    ReplyDelete
  64. Nieda..insyaallah..akan sampai masa nieda pulak..

    ReplyDelete
  65. Papa Mifz..terima kasih..harapnya macam tu lah..

    ReplyDelete
  66. Nur..acik pun dah pesan ngan dia kalau ada gangguan lagi bagi tau,,nanti mak datang kesekolah..he he..

    ReplyDelete
  67. Salam K.Erna.Atie pon ada pengalaman 2 org anak msk asrama.
    Anak pompuan atie masa tahun pertama mmg teruk 'homesicknya'..mmg tiap2 mggu atie dtg asrama,jenguk dia sbb rindu ngan ibu katanya.pastu atie bg kain batik yg atie dh pakai kat dia,utk redakn kerinduaannya.
    Klu tepon tu dlm sehari 4-5 kali..nages2.
    Puas la gak kami memujuknya & bg semangat kat dia.Kena bykkan sabar kak..bg nasihat & kata2 yg menenangkn hatinya disamping itu ketika kita lps sembahyang jgn lupa mendoakn anak agar tenang hatinya menuntut ilmu.
    Alhamdulilah,masuk tahun ke dua....atie jarang dtg asrama,2 mggu sekali jer.Tu pon kdg2 dia tepon gtau atie xyah dtg sbb dia nk belajar.:D
    Anak bongsu tu kan kak?sama la ngan anak atie tu..anak bongsu..manjanya lbh.hihi
    Anak llaki atie pon sama gak camtu kak,tu lg jauh..perak>>> KL.Mmg byk dugaanya.masa tu kesabaran kita sebagai ibubapa kena kuat..demi masa depan mereka.
    Apapon,atie doakn anak k.erna akan ok & k.Erna akan temui buku yg dihajati tu,InsyaAllah.
    Semoga anak2 kita akan menjadi anak2 yg soleh/solehah..berjaya dlm hidup dunia & akhirat.Aminnnn

    p/s:maaf la pjg lak komen atie :D

    ReplyDelete
  68. atie..terima kasih banyak atie..panjang pun komen aite tak apa..dapat akak jadikan panduan.
    masa abangnya masuk asrama dulu..dari form one lagi..akak tak menghadapi masalah lansung..selain dari barang2 dia selalu hilang..tak de homesick..kena ngan yang bongsu ni lain sungguh..

    ReplyDelete
  69. kalu ada buku tuh, saya pun nk jgk.. ank dara mak yg bongsu tuh pun asik slu ckp" miss home" jer tiap kali gi lawat dia. kesian jgk tuh, dh lah ank dara sorg tuh jer, baru je 12thn +, tp nk buat camne dh utk masa dpn dia jgk. setiap kali lepas solat, mmg mak bdoa tuk dia...

    ReplyDelete
  70. ye lah kak, klau homesick kita sndiri pun risau jugak dbuatnya, kan.

    klau buku baru klua, mmng ambik ms juga nk smpai ke kdai buku. mungkin 2, 3 bulan baru ada

    ReplyDelete
  71. siap nak beli buku lagi.sian Aimi.
    lama2 nanti okey la tu..kena kuat semangat ;)

    ReplyDelete
  72. eh!!..tak dapat sesuai kan diri lagi ke kak?....
    anak sedara ada masuk asrama baru ni...3 hari duk menangis nak balik....tapi mak dia buat derk je...
    tanyer napa x nak duduk ..tak cakap plok.....tak tahu lah...budak2 susah benor nak sesuai diri..

    ReplyDelete
  73. Mak-imma..nanti kalau dah jumpa buku tu acik bagi tau ye..

    ReplyDelete
  74. SSL..memang baru buku tu,..tu yang belum ada di kedai rasanya..insyaallah nanti acik dapat jugak cari tu..dah ada yang bagi tau nama pengarangnya..

    ReplyDelete
  75. Dik irfa..kena buat sesuatu..rindukan rumahnya tak terkawal lagi dak aimi ni..

    ReplyDelete
  76. eita..tu la..dah 3 minggu..dia belum dapat menerima sepenuhnya keadaaan diasrama tu..

    ReplyDelete
  77. tak dpt nak nolong acik oiiii...he..he

    ReplyDelete
  78. Ida.japan..cuma nak cari buku je lagi..maklumat dah dapat..he he

    ReplyDelete
  79. salam acik.. xthla .. cube cr secara online..

    ReplyDelete