Tuesday, October 2, 2012

BUKAN KERANA NAMA

Assalamualaikum


nak lupakan kejap pasal email yang dah
 tak boleh masuk
sesiapa kawan yang ada kawan 
ngan acik  dalam FB 
mesti dah tau nama sebenar acik kan
Alhamdulillah ada juga acik nama
arwah mak dan bapak acik tak salah
orang dulu dulu..bila baru dapat anak
ada sedara datang bagi nama..main terima je he he
kalau ustaz yang pandai bahasa arab akan tanya acik
tau tak apa makna nama akak ni katanya
acik jawab tau..'kapal' maknanya.

kalau kawan2 yang kerja mahkamah atau polis
pulak tau sangat maknanya kan.
teringat dulu masa muda2 belia tu
kawan serumah acik dah ada pakwe masa tu
kerja pulak inspektor polis
bila sebut nama acik..dia terus senyum dan tanya
tak de ke nama lain.
Alhamdulillah syukur acik ada namakan
teringat anak zino
pernah tanya ngan zino(zino yang cerita)
kot tak mana acik tau kan
anak dia lupa nak sebut
tapi dia kata..
alaaa..sedara abah yang femes tu he he
acik ingat lagi apa yang zino cerita
kalau dia dah lupa nasib le..
den tak tipu yo..ha ha.

ish panjang berjela pulak acik berceloteh
sebenarnya nak cerita
hero sulung acik..dia memang jenis tak kisah kan
kalau yang dua orang lagi tu biasa baca 
dan tengok blog mak nya.
jadi tau dah nama yang acik gunakan

masa kawan2 datang rumah acik dulu tu
hero sulung acik ada kat luar
bila ada yang sampai dan tanya..
ini rumah kak Erna ke..terkejut dia.

bila kawan2 dah balik
dia bagi tau acik
mak ..tadi yang datang tu semuanya tanya
rumah erna ke..
mak ai..bila pulak mak tukar nama..he he..lucu pulak
tu la dia..bukan semua anak2 acik tau..
ayahnya pun tak tau..tapi tak berani nak tanya..dia dendiam je..kalau nak tau mana
datang nya nama erna cari di n3 acik
yang mula2 ada cerita..
lama dah..zaman acik sekolah
 tingkatan 4 lagi tu.

oklah ..jumpa lagi insyaallah

32 comments:

  1. Sya belum kwn dgn acik lg lah.. Di fb....apa pun namanya asal maknanya masih baik itu dah mencukupi kan kak?

    ReplyDelete
  2. Assalam kak, saya pun suka guna nama kak erna ni rasa mesra gitu, nama glmer. Saya pun x guna nama sebenar juga kak, nama sebenar tapi dah tunggang terbalik heheh

    ReplyDelete
  3. apa khabar kak erna ... nak add juga la kat FB kak erna

    ReplyDelete
  4. ada sejarah sendiri setiap nama tu kan kak...buat masa sekarang saya tak de fb..;)

    ReplyDelete
  5. ehem..AE..nama kat blog & nama sebenar tetap sedap !!.. :)

    ReplyDelete
  6. Saya tak tau nama sbnr akak, tapi mmg biasala org dulu2 bg nama kdg pelik sikit. Unik yg sbnrnya kan..

    ReplyDelete
  7. takpe lah acik jangan nama kita tu maksudnya buruk dan tak elok dalam bhs arab sudah lah.... Sekarang ni la baru ada kesedaran ibu bapa nk isi nama anak yg ada makna yg bagus..kan... tak salahkan org tua dulu2..cuma masa tu belum timbul kesedaran tu... nama saya pun tak de makna acik...tp oke lah kot dr makna yg tak elok ..

    ReplyDelete
  8. Acik erna,ye lah kan masa zaman mak2 kita dulu, bagi nama takde rujuk buku ke apa, ummi pun nama takde makna apa2, tapi budak2 sekarang nama semua maknanya cantik2 kan sebab selalunya kita ibu bapa sekarang rujuk buku dulu nak cari nama anak2.

    ReplyDelete
  9. kawan saya guna nama lain..famili guna nama lain.. :)

    ReplyDelete
  10. he hhee klu org dulu nama mmg x rujuk buku kan kak..kdg2 bila nk wt surat branak dh jadi lain diorg tulis..:)

    ReplyDelete
  11. Zaman arwah bapak saya dulu, rancang nak bagi nama lain. Tapi zaman tu lambat benor daftar kelahiran, sampai time daftar, nama dah jadi pendek, kehkeh..

    ReplyDelete
  12. Acik , saya dah balas email dr acik.
    terkejut juga mula2 tu sbb dari org lelaki.... heheh

    ReplyDelete
  13. mau deh tak ingat... itu kisah jumpo angah kek bangi kan hehe... angah la susah sangat nak ingat nama.. dia sebut la sedaro abah yg femes tu alahai macam artis la pulak hehe

    ReplyDelete
  14. nama erna sedap je dengar..tapi xpenah tau pak maksudnya acik..hehe

    ReplyDelete
  15. Waalaikumsalam wbt......kdg2 nama yg uniklah buat org kenal kita...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum AE..

    Kakya singgah jap menanti subuh ni.. Baca corat coret ... Alaaaa..sedare abah yang femes tuuuuuu.. :)

    ReplyDelete
  17. Tapi nama Erna tu sangat sedap dan manis...

    ReplyDelete
  18. jgn membawa maksud yg tak elok dah la..:)

    ReplyDelete
  19. saya rasa nama acik erna tu memang sesuai dengan acik. :D

    ReplyDelete
  20. masa memula dpt fren rqst kt fb, jonoh pikir.. sapo la gerangan eh ni...
    :P

    ReplyDelete
  21. Salam kenal Kak...hope sudi singgah to my blog.tq:)

    ReplyDelete
  22. apa erk nama sebenar acik erna??? hikhik...

    ada apa pada nama kan... nama yang unik boleh buat kita lebih dikenali... :)

    ReplyDelete
  23. Salam K.Erna...betul tu org dulu2 main buh jer nama anak2.Ingat masa sekolah dulu..ada kawan sekolah,biasa kita pakai dia aisyah.Ingat mmg nama dia camtu la..RUPA2NYA masa nk exam SRP..tgk ic dia YA SIAH...sadisnya la kan.hikhik
    Syian pon ada,bila bdk2 llaki ejek2 namanya...malu sungguh dia.Tu salah mak-ayah dia la tu...bg nama apa2 tah :D

    ReplyDelete
  24. salam na. Apo koba. kalau cito pasal namo ni memacam cito yang kelua. Hmm namo erna tu memang glemer habih.

    ReplyDelete
  25. panjang ceritanya kalau nak ceritakan..
    takperlah akak kenal sebagai ernapun dah oklertu..

    ReplyDelete
  26. Erna best jugak namanya....sokong jugak orang dulu2..memang main letak jer nama anak dorang....

    ReplyDelete
  27. apa nama acik yang sebanarnya hehehe..*sebok jer nk tau kan hehe*

    ReplyDelete
  28. sy xtau nama betul acik..org dulu2 kadang2 bg nama mmg pelik2 sikit..ala nama sy pun ala2 orang tua gak..penah masa g kursus selamber je speaker tu cakap "eh nama u nama org dulu2 ye" hoho

    ReplyDelete
  29. Tak pe.. Nanti anak2 akak letak nama2 yg baik..

    ReplyDelete