JellyPages.com

Saturday, April 14, 2012

PADAN MUKO..

Assalamualaikum..


semalam acik ada cerita tentan perkataan yang kawan acik selalu guna..(nek moyang dan gilo)
maaf la ye pada sesiapa yang kurang faham

ari ni acik sambung lagi..
kalau kak cik tu suka sebut nek moyang..acik pulak..dulu2 suka sebut 'mampuih'
bunyinya kasar kan..tapi sebenarnya untuk mengatakan yang tersangat/terlampau..
contohnya..'sodap nak mampuih'.maknanya  tersangat la sedap
'.podeh nak mampus'.tersangat la pedas.

masa acik dok Tanjung karang dulu..acik masih lagi suka sebut perkataan tu
sampai kawan acik cakap ngan acik

'Na kau tau tak kenapa orang n9 kurang katanya..
acik kata la tak tau..kawan acik kata..mana tak nya sedap mampus..pedas mampus..sakit lebih lagi lah..katanya..aduhai terkena acik..

sehingga lah..suatu hari  dibulan puasa..13 tahun dulu..
masa tu acik dok kuaters klia..kerja pun diklia.
.acik kerja pagi..
kalau masa  kerja pagi..balik petang..
juadah berbuka suami acik beli je
masa tu..lauk yang dibeli..tersangat la pedasnya..acik pun terus cakap..'mak ai podeh  nak mampuih'
masa tu hero bongsu acik baru berumur 3 tahun.(hero bongsu umur 1 tahun dah boleh bercakap)
.dia terus cakap..mak ni  sikit sikit nak mampus..sikit sikit nak mampus..tengok la nanti..sampai raya pun tak mampus mampus dia kata..
terkejut semua orang..suami acik pun terkejut..
eh..apa adik kata mak macam tu katanya..
acik mulanya terdiam ..tapi lepas tu tak boleh tahan..acik..gelak guling guling la 
bahasa budak2 sekarang ni..he he..padan muka acik..
masa tu dia pun tak tau apa dia cakap
 main sebut  je..
selepas insiden tu la..acik tak sebut lagi dah..
tak elok  untuk anak2.

kalau ada yang tak faham..boleh tanya
kawan2 yang asal dari  n9 ye..

jumpa lagi,Insyaallah


35 comments:

  1. Acik, kalo anak buah AA yg 2 taun tu dengar, mst die cakap:
    "Tak baik macamtu...."

    hehe, yela kan acik, kekadang bahsa kita x menggambarkan kata tu, tapi bila orng x faham, mereka akan salah anggap..better x cakapkan..=)
    apatah lg utk pekmbangan bahasa kanak2...

    ReplyDelete
  2. Hahahaha.. Acik Ernaaaa..

    Kekeke..

    Lamo bona 13 tahun tu acik.. Mampuih.. Haha

    Adeh! Sakit perut ikut acik gelak guling2... Adeh adeh!

    ReplyDelete
  3. Salam Acik. Betoi la bebudak kecik dema ikut ja apa kita kata, risau sungguh kalau terkeluaq perkataan yg berbunyi kasar depan dema.

    Terima kasih sudi ke blog saya, saya sangat menghargainya :)

    ReplyDelete
  4. Lain negoghi lain bahaso ehh kak...

    Sy dulu maso kawan dgn or kelantan, polik bilo dorang solalu sobut burit..

    sikit2 burit mu... pehtu burit kuali laa... lamo2 dah biaso dah..

    ReplyDelete
  5. Budak2 nie mendengar dan suka mengikutkan Acik,tu depan budak2 kena jaga perkataan,org N9 diorg ckp lembutkan acik.....

    ReplyDelete
  6. hahaha..aaaa baru boleh ucap salam, salam acik,kemana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi?????

    ReplyDelete
  7. hihihi..lucu baca cerita acik ni...mmg bebudak sekarang...mulut mereka ringan jer...sll ikot apa kita cakap...

    ReplyDelete
  8. ekkeke lucu lah akk nie
    mampuih tuu saya punn kadag2 gune kak .. tapi kalau org x paham dia cakap kita cakap kasaq ekekke ;)

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Acik,
    Penggunaan yang pelbagai variasi ini sebenarnya memeriahkan lagi dunia perbendaharaan kata bangsa kita... jadilah macam-macam ceritanya, kalau asyik terikat dengan protokol bahas standard dalam kamus dewan tu, alamat sunyilah dunia kita... takde gelak ketawa, stereotaype aje hidup... betul tak Acik. Amie pun selalu gunakan perkataan tu terutama kalau rasa geram dan menyampah... teringat ustaz (ustaz kami tu) terlampau marah dengan seorang ustazah sampai dia kata.....berlagak nak mampus!

    ReplyDelete
  10. Demi anak..terpaksalah ubah kebiasaan kan..
    Tp dgn kwn2 biasa..boleh teruskan. ada kemesraan.

    ReplyDelete
  11. hahah! lucu2....kat kelantan tak sebut mampuih...tapi jadi MAPUH. kat kelantan lagi banyak penggunaan kata penguat ni. contohnya mahal supo bedil (mahal macam bedil).mcm2 lagi la.

    ReplyDelete
  12. Kak Erna...anie ni rasa nak mampuih golak2 ni...hahahah

    ReplyDelete
  13. hahaha.. tekono kek batang idung yer, acik
    anak2 saya ni pun, haih, tak boleh tersalah ckap sikit.. cepat jer ngikut nyer

    ReplyDelete
  14. Ehehehe... Lawak pulak, tp betul gak, kekdg Ada gak gn bahasa kasor skit, cecepat je anak Dara tu negor, "x baik mummy ckp cmtu" malu sendiri... Hehehehe

    ReplyDelete
  15. kelakar la cerita acik... udahnya acik terkena dengan anak acik tu hee..
    saya ngan kawan2 masa belajar dulu suka gak sebut perkataan giler, sedap giler... best giler... jangan udahnya gila sudah hee...

    ReplyDelete
  16. haha akhirnya budak kocik yang bulih stop kan perkataan mampiew itew keh3...

    saya pandang kanan kiri kalau nak sobut perkataan tu, taknak jadi ikutan kat anak2 hehehe....

    ReplyDelete
  17. betul tu acik.. budak2 mmg cepat faham kan..
    ayu suka guna perkataan lempang...
    walhal mcm nak suruh...
    kasar benor..
    skrang takut nak guna..
    kalau geram..
    kang, ibu cubit kang...
    itulah y berani.. hahahha

    ReplyDelete
  18. hehehe....raso eh bukan org nogori jer suka ckp cam tu.....org negeri lain pun samo kak erna!

    ReplyDelete
  19. mampuih den nahan golak...aiyooo...



    jongeh den dek tegolak...wakakak!

    ReplyDelete
  20. Assalam kak...hahahha tergelak besar saya bila hero bongsu kata lagu tu hehhe, sampai anak saya tanya nape mama gelak hehe. mmg betul kak anak2 cepat je megikut apa yg di kata dan di dengar oleh mereka.

    ReplyDelete
  21. heheh lawakz kan ayat dia... tp tu la bdk2 dok dgr org besar ckp dia ikut je bukan dia paham...

    ReplyDelete
  22. best jugak kan borak2 dengan orang nogori ni, macam 2 ayat leh keluar.. :)

    ReplyDelete
  23. Achik,
    Sey memang oghang nogoghi tapi kek ghumah, daghi kocik laie, omak abah sey cukup pantang anak2 eh cakap kasa cam tu. Mampuih2 ni memang tak boleh botul koluar. Kalau dongar dek abah, mau naik polompang. Hahaha. Sobonar eh kan, bab bahaso ni, topulang kek orang eh gak.

    ReplyDelete
  24. dialek yg berbeza2 ni kadang2 disalahtafsirkan!Sbb tu masa ngajar, guna bahasa baku!

    ReplyDelete
  25. kena faham betul2.bhs org sana....kita ni org johor lain sikit, direct to the point klu cakap..thns info..klu terjumpa bhs tu, dah faham..hehe

    ReplyDelete
  26. Hihi.. Kepimpinan melalui teladan tuh, mak.. Adik mmg ceredik dr kecik

    ReplyDelete
  27. yela kak bdk2 skang ni mmg cpt je dia menangkap apa yg kita sebut.walaupun menda tu maksudnya lain tp disebabkan maybe dorang tak dibesarkan dgn maksud perkataan2 tu yg ada maksud lain..tu yg dorang anggap lain tu.ehehe..

    ReplyDelete
  28. Lucu jugak bila baca N3 ni tapi menarik.... Saya sekarang menetap di Sabak Bernam... Selalu gak dengar remaja guna perkataan tu...
    Contoh ayat : "Semalam aku minum air bandung kat pasar malam, mak... manis nak mampus" Janggal didengar tapi itulah bahasa mereka.

    ReplyDelete
  29. adoiiii akak.. Sakit perut den baco.. Kelakar nak mampuih... :-)

    ReplyDelete
  30. Akak.... pokok Losing tu namanya disini dikenali sebagai pokok senduduk... berbunga putih, light purple dan biru. Di Terengganu dikenali juga sbg pokok Keduduk.

    ReplyDelete
  31. budak2 cepat sangat mengikut...

    ReplyDelete
  32. he2x..acik..mama faham 3 adik ipar mama org N9 !!!..susahnya bila budak2 dengar kan perkataan tu..

    ReplyDelete
  33. As salam acik,

    Hehehe, betul org n9 ni kdg2 kasar bunyinye tp hati baik...kan..kan..kan.. ;)

    Marya xpandai sgt ckp nogori tp bolehlah sikit2, pelat nak mampuih...keh3...jgn mrh ye cik :)

    ReplyDelete
  34. hahahaha..acik betul la..memang org n9 suka sangat perkataan tu..paling tak lupa lynn buat air teh..tetiba bapa mertua cakap..apo jalang lak air tu ha..?lynn terus masuk bilik menangis..igt dia kata lynn perempuan jalang..rupanya air tu tak kaw...hahahahah

    ReplyDelete
  35. betul kata cik azz, teringat plak kawan cik ina yng kelantan tu, cakap cam apa yang cik azz cakapkan tu.

    lyn betul tu air jalang tu cair, masa mula dulu pun cik ina terkejut.

    ReplyDelete