Followers

Wednesday, April 18, 2012

.ALHAMDULILLAH.ADA GAK SEBIJI

Assalamualaikum
Punya la lamanya pokok betik ni..nak kata jantan..bunga betina yang keluar
dah nak tebang dah..tapi bunga banyak pulak
akhirnya ada la sebiji
jadila..boleh buat masak lomak cili api campur ayam.

ok lah tu kan..jumpa lagi,insyaallah

76 comments:

  1. pokok tu merajuk kot..

    pokok petai depan rumah ayah saya pun pernah jadi gitu.. sudahnya ayah toreh2 letak panadol lekat pulak buahnya..hehe..

    ReplyDelete
  2. kalau saya,masak rebus dgn lada putih saja..(^_^)

    ReplyDelete
  3. Rai..acik nak tanya..maaf kalau soalan bodoh..he he..sebab acik tak pandai..bila nak buka blog rai sekarang ni keluar google..ada la post fb rai kot..tapi acik tak dapat nak cari N3 blog rai..dah berkali2 cuba..tadi nak tanya irfa..dia sedang dirve pulak..tanya kat sini je...ye..

    ReplyDelete
  4. sweet honesty..ye ke..boleh ke rebus dengan lada putih..acik tak pernah buat lagi tu.

    ReplyDelete
  5. Adooiiyaii menu achik haghi ni cukup monikam qolbu sey. Dah lamo tak mombotik. Mak sey suko gulai botik ngan ikan masin. Mongancam sodap eh. Montuo lalu pun tak nampak. Kehkehkeh.

    ReplyDelete
  6. dah masak ker tu..kalu muda makan cicah sambal kicap sedap ni..^_^

    ReplyDelete
  7. Aidah..dah montuo goma lalu bolakang..mano nak nampak..he he.
    acik goma gulai ngan ayam..boh sorai banyak sikit..emang tak nampak apo2 dah..nampak nasi ngan lauk yo..he he

    ReplyDelete
  8. izza..acik jarang makan cicah kicap..eang suka akan asak..ataupun sebelu masak tu..buat masak lemak capur ayam

    ReplyDelete
  9. mula2 tengok saya ingatkan kuini kak :)
    sodappp...nak masak lomak yo kak

    ReplyDelete
  10. salam kasih..bukan usi kuini kasih..kalau dah musim..memang sedap la kan..

    ReplyDelete
  11. kalau betik saya suka makan masak gitu..kureng kalau nak makan menyicah atau jadi masakan.

    ReplyDelete
  12. Assalam kak, oh betik pun boleh masak lomak cili padi gak ya, umah saya ada je betik tapi tak tau nakbuat pa, bila msk xdak org nak mkn pulak. nnt akk letak resipi ya, tulis bahan je pun tak apa, saya nak cuba buat la.

    Hari ni seharian saya dok teringat kat timpan pisang akk tu, kelapa dh beli buat je belum hehe

    ReplyDelete
  13. lieynanilaz..makan gitu sejuk2 pun sodap..he he

    ReplyDelete
  14. wkmsallam rosa..ok nanti akak letak uye..
    bila la akak nak buatkan timpan untuk rosa ni..nak bagi rosa merasa timpan yang akak buat.rosa memang dah pandai buat..he he

    ReplyDelete
  15. salam acik,
    wahhhhh mcm menarik la resepi acik tu, mujur tak pegnen ni klu tidak harus mengigau mimpi2 masak lemak betik acik ni :p

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum kak...oghang negoghi mesti masak lomak cili api kan? Sedap tu...

    ReplyDelete
  17. mak encik/SZ..wkmsallam betul..nasib baik tu..kalau tak susah hati acik..kena buat jugak tak nak bagi anak ngences..he he

    ReplyDelete
  18. wkmsalla anie..meang dah betul la tu anie..kalau kena dengan kak cik punya masak cili api lagi..ternganga dek kepedasan he he

    ReplyDelete
  19. lenkali...pi kat pokok tuh, tepuk2 batang dia dan puji2 dia sikit ngan ayat2 chenta. Serius ni acik, ngan pokok pun kita kena cakap2, puji2, sayang2, baru dia ada semangat nak kasi kita hasil....

    ReplyDelete
  20. orng cakap, kita kena selalu cakap2 dgn pokok.. baru pokok akan respon baeeek..
    hehehe

    ReplyDelete
  21. Sodap ke gulai mo ayam kak..??

    Kek sini kopayo makan montah cmtu yoo.. tunggu masak la.. hehe...

    ReplyDelete
  22. suka pulak saya baca komen alien. heheh!!!

    ReplyDelete
  23. nanii pernah buat betik masak air dengan lada hitam...sedapnye...

    ReplyDelete
  24. bunga betik buat kerabu pun sodap :-)

    ReplyDelete
  25. betik..
    Mula2 tgk ingatkan mangga.. Ehehe

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Acik,
    sodap tu masak lomak dengan ayam... manis2 buah betik mengkal / separuh masak... masak lebih2 ye Acik, bubuh cili padi segonggam penuh!

    ReplyDelete
  27. kalau pokok tu tak nak berbuah..
    ambil buluk cacak kat batang dia tu..
    insya allah kalau ada rezeki...

    masak lemak betik?..
    sedap tu..
    dulu arwah mak selalu masak macam tu..

    ReplyDelete
  28. Assalam Acikerna,
    saya terngin nak makan kerabu bunga betik, cemane nak buat ya..

    ReplyDelete
  29. Kalau simpan masak, boh lam petiais, sedappp :D

    Xtau lak leh msk lemak, kalau yg muda tu msak sayo air boh lada itam ngan puck manis... :)

    ReplyDelete
  30. kak...
    kalau sagat atau rajik halus2..
    tumis dgn cili padi....
    peehhhhhhhhhhhhh..
    sedap gak

    ReplyDelete
  31. Bonda Nur memang suka sangat makan buah betik ni..

    ReplyDelete
  32. Saya tak penah mkn msk lomak betik..

    ReplyDelete
  33. Selalu rebus air je betik muda tapi campur belacan dan cili padi.

    ReplyDelete
  34. kalau arwah mak wat masak air buh lada hitam sikit.makan ngan nasi panas, sambal belacan ngan ikan masin. betik masak lomak cili api cik ina belum pernah cuba lagi.

    ReplyDelete
  35. Saya pernah terbaca masa sekolah rendah dulu, orang tua2 zaman dulu kalau tanam pokok buah tapi tak berbuah pokok tu, dia akan "ugut" nak tebang. Dengan kuasa Allah, berbuah pokok tu lepas "diugut" :)

    Comel sungguh betik tu, hehe..

    ReplyDelete
  36. Queenie..nanti acik buat..bila tak de orang la..kalau ada yang nampak nanti..paghah acik..he he

    ReplyDelete
  37. aline..terima kasih..nanti acik cuba..

    ReplyDelete
  38. cik azz..oak akak dulu sumo digulai e..asalkan ado yo kek keliling rumah yang dio tanama..dio gulai..tak yah boli..dulu duit susah nak dapek azz..lobeh2 lai usi ujan tak dapek motong..rambutan pun ponah dio gulai..ubi kayu..keledek..sumo jadi masak lomak cili api.

    ReplyDelete
  39. ibuhani..tu la kan..masak sampai kering.

    ReplyDelete
  40. Nuwairani..kalau masak air acik lom penah buat.

    ReplyDelete
  41. Zareda.akak kurang sikit nak makan..pahit ya amat

    ReplyDelete
  42. oo masak lemak cili api ya tak pernah cuba lagi selalu buat masak air ngan tumis cili ngan bilis je. resepi org negeri 9 ya.

    ReplyDelete
  43. h4n3..mangga belum berbuah..betik tu..he he

    ReplyDelete
  44. Aie..kalau acik letak segengga cili api..tak de yang makan la jawab nya..he he..nama je masak cili api..tapi cili apinya sikit je..

    ReplyDelete
  45. eita..tak pernah tau lagi petua tu..nak kena cari buluh ni.

    ReplyDelete
  46. Lady Windsor..maafkan acik..sebab tak pernah buat kerabu bunga betik..acik tak akan..sebab pahit sangat,..tapi untuk buat kerabu acik rasa..caranya sama aje..tapi bunga betik kena celor sikit ngan air panas yang diletak garam untuk mengurangkan pahitnya.
    letak cili api potong..bawang dihiris..kelapa yang dah digoreng tanpa minyak atau pun santan pekat sikit..letak udang kering.. sikit pun ok..cuba la ye lady..maaf sekali lagi sebab acik tak pernah buat sendiri.

    ReplyDelete
  47. Melati..cara tu acik tak pernah buat..acik memang masak lemak ataupun biar masak je kalau betik ni

    ReplyDelete
  48. salam ayu..ada sebelah lagi tu..nanti boleh cuba pulak cara ayu ni

    ReplyDelete
  49. nur-nba..acik pun suka makan..masak gulai pun suka..

    ReplyDelete
  50. Ujie..tak pernah makan ye.aanak2 acik dah biasa makan..boleh je dia makan..ujie boleh cuba nanti..

    ReplyDelete
  51. Noeda..rebus pun acik tak pernah cuba.

    ReplyDelete
  52. kamsiah..somtam memang kegemaran acik tu..tapi tak pandai nak buat sendiri

    ReplyDelete
  53. ina..kalau arwah mak acik dulu..semua benda dia masak cili api..acik pun ngikut je..he he

    ReplyDelete
  54. Dinas..emang nak kena ugut tu..biar banyak tak de la sebiji je..

    ReplyDelete
  55. GL..kalau di N9 ni..sume benda acik buat masak lemak cili api..he he

    ReplyDelete
  56. aah lah acik .. kata org tua2 kalau pokok merajuk memang dia x berbuah banyak .. sampai nak mati baru ada sebijik atau jarang2 buah dia .. huhu
    x pandai jugak bab macam nie
    tapi bab buat masak2 nie sedap ! .. ;)

    ReplyDelete
  57. Belum mencuba betik masak lemak cili api. Insya Allah nak cuba..!

    ReplyDelete
  58. hehe..dr xde kan acik...ok la tuh..

    ReplyDelete
  59. sebiji pun rezeki la jugak kan acik..hihi..

    ReplyDelete
  60. As salam Acik,

    Betik masak lomak ayam! First time dgr ni! Selalu buat masak singgang je dgn ikan bilis.. nnt tunjuk2 lah ye ;)

    ReplyDelete
  61. Sallam Acik,

    Dia takut Acik tebang batang dia,
    berbuahlah dia sebiji, Sedap sangat tu buat masak lemak.

    ReplyDelete
  62. ieda..betul la erajuk tu..he he akhirnya dapat jugak sebiji

    ReplyDelete
  63. kamaraiah..kalau suka asakan yang ada pedas manis..boleh cuma ma

    ReplyDelete
  64. YATZAKIE betul la yat..jadi penawar..he he

    ReplyDelete
  65. kasihsalina..alhamdulillah sebiji pun rezeki kan.

    ReplyDelete
  66. Marya..nanti marya bolah cuba..acik dah tunjukan cara2 masaknya.

    ReplyDelete
  67. LIPISLADY..alhamdulillah kakmah berbuah jugak dia sebiji..kalau tak berbuah lagi..emang acik pancung le dia..he he

    ReplyDelete
  68. salam anies..tanam sendiri..tak menjadi pulak kali ni..buah ada satu je..bunga banyak

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum Acik,

    Memang kena sangat lah masak lemak ni dengan ikan perkasam tu....EEEmmmm sedapnya sapa lalu pun tak nampak dah ni he.he.he.....

    ReplyDelete
  70. wkmsallam ros..memang memang kena sangat ros..sedap

    ReplyDelete
  71. Mungkin lepas nie betik tu akan berbuah bykkan acik....

    ReplyDelete