JellyPages.com

Saturday, April 21, 2012

CEMAS SEKEJAP..

Assalamualaikum


selalunya acik tak pernah mengikut pi ambik baju kotor hero bongsu.
setiap hari jumaat petang memang pi ambik baju 
dia untuk bawak balik basuh.

tah macam mana..petang semalam teringin 
sangat nak ikut sama.
masa nampak hero bongsu..acik tanya.
.apasal nampak pucat sangat
dia jawab letih..kemudian baru dia kata 
'aimi buang air besar berdarah'katanya.
darah yang keluar mengalir katanya.
aduhai budak ini..ada ada aje sejak tinggal diasrama.

dalam kereta masa balik.suami acik diam je..
acik tau dia pun risau..selalunya dia yang cakap ngan acik..jangan risau..tak ada apa2 tu.

pagi tadi pergi sekolah..cik gu benarkan bawak balik 
untuk hantar keklinik.
suami acik bawak pi klinik satu malaysia.
menurut kata pembantu perubatan tu..tak ada apa2 yang serius..mungkin  sembelit sebab tak makan sayur katanya...acik pun berharap jugak moga tiada yang serius..

adanya hero bongsu balik 
dapat la dia menggodek laptop acik ni
alhamdulillah dapat jugak beroperasi malam ni,
walaupun dah banyak huruf yang 
amat susah untuk ditekan

jumpa lagi.insyaallah.

37 comments:

  1. alhamdulillah, takde pape..biasa kat hostel dia bg buah kan..bese kalau tak nak makan sayur leh makan buah..kadang2 sebab stress study pun boleh jadi sembelit..harap takde apa ye kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tihara..teria kasih..mudah2an terus baik dan tak berulang lagi

      Delete
  2. Kena byk makan sayur dan buah2an tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. karukord..acik dah pesan ngan dia.buah dia boleh makan..sayur memang liat sikit

      Delete
  3. aduhh macam2 nie .. buat kite risau ..
    aghaknyee sbb x makan sayur kuut achik ..
    duk diasrama nie macam2 .. kena pantau selalu lah achik

    ReplyDelete
    Replies
    1. ieda..tu la..budak ni akan sayur memang susah..kalau buah tak pe..tapi kalau dirumah senang la pantau kan

      Delete
  4. Salam K.Erna.Alhamdulilah xder apa2 yg serius.Klu anak2 xsihat mmg kita risau nk tinggalkn kat asramakn?
    Sibbeak cikgu benarkn dia berehat kat umah jer..atie doakn anak k.erna cpt sembuh.
    Rindukn mamanya jugak tue..:D
    Dptlh anak lepaskn rindu kat hero bongsu ya...sonok la tuh!:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam atie..teria kasih.alhadulillah bila dirumah ni mau je dia makan semua yang kita masak..

      Delete
  5. salam kak
    semoga hero akak cepat sembuh
    kena suruh dia byk mkn syur dan buah
    .... air masak juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam kasih..teria kasih ..insyaallah dah pesan ngan dia macam2 ni

      Delete
  6. Berdebar jugak baca ntry Acik pasal adik...nasib baik tak de apa2...
    semoga adik cepat sembuh ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mp..terima kasih semoga cepat senbuh dan tak berulang lagi

      Delete
  7. semoga hero bongsu kak erna cepat sembuh..ameen..

    ReplyDelete
  8. acik, bawak la pi check kat klinik lain jugak...bayar sikit pun takper...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Quenie..insyaallah Q..nanti acik bawak..terima kasih Q

      Delete
  9. May Allah SWT grant him shifa, inshaAllah.

    Nisa'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisa' insyaallah..acik tak pandai la nak masuk blog nisa'tak dapat lepas selalunya

      Delete
  10. hmm..nani dulu pernah kena. lepas tu disahkan ada appendiks. gi spital operate buang. selain tu nani cuba makan ubat pelawas keluaran HPA. alhamdulillah dah sihat skrg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nani pernah kena ye..alhamdulillah dah sihat..patut anak acik yang kedua kata..biasalah tu mak.katanya..mak jangan risau..

      Delete
  11. Kurang minum air masak pun ya jugak kott...

    Moga Aimi cepat sembuh dan sihat seperti biasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. azz..kalau air akak tak risau..aimi mmeang kuek minum air msak..tapi sayur memang dio tak makan..kato e orang tu masak sayur polik..he he

      Delete
  12. Assalamu'alaikum Acik.

    Semoga hero bongsu Acik tu sihat sepenuhnya, InsyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsalla kak cik..terima kasih kak cik..insyaallah..

      Delete
  13. Kesiannya hero Acik.. cuba tanya dia masa buang air sakit tak, bukan apa sekarang ni macam2 penyakit yg kita tak tahu.. sangka lain tapi lain... moga hero Acik cepat sembuh.

    Kena banyak makan prune/jus prune utk elak sembelit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nida..tu ya ng buat kan acik risau tu..tapi acik dah pean ngan dia kalau lepas akan ubat ni jadi lagi..cepat2 bagi tau

      Delete
  14. Assalamualaikum Acik Erna,

    Anak-anak kak ni pun tak suka makan sayur. Susah betulkan. Tu dah besar panjang, seronok akak tengok bila anak-anak muda makan ulam kalau kita makan dikedai2 makan.

    Mungkin juga sembelit, jadi luka dalam perut tu, bila buang air berdarah sebab luka. Baguslah Acik ambik tindakan awal tu.

    ReplyDelete
  15. wkmsalla kak ani..eang susah nak makan sayur yang bongsu ni..abang2 dia tak de masaalah pun

    ReplyDelete
  16. acik kalau dia tak suka makan sayur, bagi dia dia makan yogurt, vitage atau yakult bagi penghadaman dia berjalan lancar.Semoga hero cepat sembuh , suruh dia minum air suam lebih sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik ina.terima kasih.tadi acik dah belikan vitagen buat bekal balik asrama..dan dah bagi dia makan yakult dan yogurt.

      Delete
  17. aah, betul tu saranan cik ina, kalau kat ostel ni, sayurnya kot2 x kena ngan tekak si hero :)


    mg2 si hero lekas sembuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melati..memang dia kata..sayur kat dewan makan tak masak..he he.nak muntah makan katanya.

      Delete
  18. kene bagi makan betik atau pisang banyak banyak tu acik...

    ReplyDelete
  19. Acik, suruh hero bungsu tu minum air masak banyak sikit. Makan kacang pun boleh kot supaya senang buang air. Kalau asyik sembelit aje nanti kena buasir plak. Saya ada masalah yang sama gak bila banyak makan buah, sayur ngan kacang ok dah. sekurang2nya suh hero acik tu sentiasa bawak botol air mineral 1.5l tu senang nak minum.

    ReplyDelete
  20. Nasib baiklah xde apa2kan acik.....

    ReplyDelete
  21. owhh kak erna tiap2 jumaat dtg ambil baju basuh ya.. x jauh ker rumah ngan sekolah tu..

    ReplyDelete
  22. kalau sembelit elok minum air masak sekerap mungkin..InsyaAllah ok..

    ReplyDelete