Tuesday, April 3, 2012

RENUNGKAN LAH

Assalamualaikum
acik nak kongsikan apa yang tertera disini..apa agaknya perasaan kita bila membacanya.
masa berhenti dimasjid ni acik pun tak perasan. tapi anak2  la masa tu.panggil acik mintak  baca  dan siap ambik gambar lagi.lama jugak acik berfikir selepas membacanya.
tambah2 lagi dikampung acik dulu banyak sangat  ternakan dijalan raya..siap tidur atas jalan raya lagi
dan banyak jugak kemalangan berlaku.

30 comments:

  1. teringat blogger nafastari yg arwah akibat kemalangan dgn haiwan ternakan yg terlepas...
    Al Fatihah

    ReplyDelete
  2. n9 memang banyak binatang ternakan yang terlopeh..
    taik ea pun melambak kek jalan....
    takdo tuan ea pun yg mengaku dio punyo..tapi heran bilo tibo mantai...ngaku lak dio punyo...soba yo lahhh...

    ReplyDelete
  3. Kalau malam-malam lagi bahaya.. binatang ternakan ni suka melepak kat tengah2 jln...

    ReplyDelete
  4. Mmg susah hati dibuatnya bila melihat haiwan berkeliaran di atas jalan bagai di padang ragut. :(

    ReplyDelete
  5. 2, 3 kali bc, bru sy faham acik..
    Tp mmg bahaya..kakak sy excdent lgar anjing, pstu die fobia nak bwak kete, lmah smngt jadinya..
    Mujurla dia xda apa2...

    Sama2la kita beringat kan acik..

    ReplyDelete
  6. papan pesanan macam ne memang harus diletakkan di tpt2 yg punya banyak ternakan..

    Setakat ne, xpenah lagi terserempak dengan haiwan ternakan posing di tengah jalan(^_^)

    ReplyDelete
  7. tak pernah terlintas dalam fikiran akan ada org buat papan tanda macam ni...bagus juga...sentiasa mengingatkan kita supaya bertanggungjawab dengan harta benda sendiri...

    ReplyDelete
  8. Hadoiii... Acik, teringat adik bongsu Amie accident dengan lembu hitam 10 tahun lalu! Perut adik dirodok tanduk lembu di tengah jalan, motosikal hancur berkecai, lembu mati waktu itu juga. Kejadian berlaku pukul 11 malam sewaktu adik balik kerja shift malam. Terpaksalah duduk 2 minggu di hospital kerana ususnya pecah....sedih tau Acik, adik Amie masa tu baru saja menjadi balu anak 1, tuan punya lembu pula tak mahu bertanggungjawab, dibiarkannya lembu tu terbongkang kembung membusuk di jalanan!

    ReplyDelete
  9. Kak Erna,
    asma teringat ada satu masa tu jiran asma bg daging masak rendang..walllaaa bau nyer jangan cakap..gatai mulut tanya akak beli daging kat mane..ghupernya lembu tumbang kena langgar kat tepi jalan depan taman asma duduk...pueh korek balik nak bg muntah..ngeri..pk halal ker????
    ntah lembu sape yang kena sembelih tukan...ngeri kalau ingat balik

    ReplyDelete
  10. kat sini pun banyak jugak lembu, kerbau yang berkeliaran..
    di biar macam tu je..

    ReplyDelete
  11. Salam Acik. Teringat citer sorang wanita muda, cantik macam model rupanya tapi jari kelingking kakinya putus kerana accident bila kereta dipandu suami terlanggar lembu di tengah jalan. Masa tu waktu malam. 4 buah kereta accident sekali gus. Kereta kawan saya ni masuk gaung. Alhamdulillah dia dan keluarga selamat tapi trauma sangat.

    ReplyDelete
  12. tu yg kdg2 bila lembu dia org kena langgar, tuannya x nak mengaku sbb rasa bersalahlah tu lembunya menyebabkan kemalangan!

    ReplyDelete
  13. mmg x berbaloi gantikn nyawa manusia akibat sikap cuai thdp ternakan ni..kalo mls nk buat reban atau tambat haiwan tu,xyah ternk ler..
    Bukan haiwan 4 kaki jer kak,ayam pun leh sebabkn kmlgn kalo pemandu panik n nak mengelak..tq akak sudi share. :-)

    ReplyDelete
  14. Assalmualaikum kak.. kalau kat kampung dulu memang banyak lembu2 yang berkeliaran... sampai malam pun takde yang ambil pot nak halau masuk kandang... tapi sejak ada orang mencuri lembu2 yang berkeliaran waktu malam...barulah takde yang membiarkan ternakan mereka berkeliaran...

    ReplyDelete
  15. Bagus betul notis ni.
    Saya penah dok beberapa thn di gemencheh & k.pilah. mmg biasa lembu berkeliaran. tak tau apa yg ada di fikiran tuan lembu tu..lngsung tak fikir susah org lain.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum acik Erna ..

    Binatang2 tersebut tidak bersalah kerana di biarkan berkeliaran. Saya pernah terlanggar anak lembu dalam perjalanan mlm di Trengganu. Tak jauh selepas tu sekumpulan kambing pulak bersantai atas jalan.

    Saya pun tak paham kenapa tuan binatang2 tersebut tidak
    Menempatkannya didalam kandang.

    ReplyDelete
  17. lembu kena masuk kandang ,jgn susahkan org..hehehe

    ReplyDelete
  18. Lembu yang tak sekolah atau tuannya yang tak sekolah. hehe

    ReplyDelete
  19. betul la tu kak..sgt menginsafkan...

    like komen uncle AL

    ReplyDelete
  20. hihi ingat kampung nenek suami saya di pilah ...lembu siap tidur kat jalan...pastu banyak nya tahi lembu...nak mengelak tahi lembu tu pun boleh accident tau kak

    ReplyDelete
  21. den sendiri pernah jadi superman terbang dari moto apabila terlanggar ternakan di atas jalan raya yg tetiba melintas hehe..

    ReplyDelete
  22. ni lah masalah org kg yg nak beharta tp tak tau jaga harta... saya terpaksa ngadap masalah ni setiap pagi

    ReplyDelete
  23. ehem..papan tanda ni kat N9 ke acik?..semuga tuanpunya binatang ternakan yg membacanya dpt iktibar..hu2x..bnyk sgt kemalangan yg disbbkan olih binatang peliharaan yg dilepaskan..

    ReplyDelete
  24. perkongsian yang menarik ni acik...sama-samalah kita beringat kalau ada binatang peliharaan tu kan.

    ReplyDelete
  25. 1st time tgk notis mcm ni.. mybe kt smua tmpat pon msti ltk notis mcm ni..supaya jd pringatan kan

    ReplyDelete
  26. salam acik..1st time saya baca peringatan jenis macam ni..
    tapikan, kat kampung memang banyak haiwan yg terlopeh dan terbbiarkan..kalau nak drive memalam tu kena hati2 lebih sikit..

    ReplyDelete
  27. bahaya dibiarkan ternakan lepa mcm tu jer..meragut nyawa org..

    ReplyDelete
  28. kalu dia nk bersedekah haiwan ternakan tu x pe jg kn

    ReplyDelete
  29. Memang patut buat signboard nie sbb dah byk accident melibatkan binatang ternakan nie.

    ReplyDelete
  30. papan tanda ni memang kena letak di merata tempat di kawasan kampung ni...

    ReplyDelete