Tuesday, April 17, 2012

TIBA TIBA..MERAPU..

Assalamualaikum

Ahad baru ni..acik tukar langsir
"eh..apo kono cik cerito hal langsir pulak"
saja nak kongsi je..acik bukan rajin pun nak tukar2 langsir..setahun sekali je
basuh satu..gantikan yang satu lagi..tu je la kerja acik.
tu rajin sikit tu..masa dok kuaters dulu malas banyak..
keluar kan dari mesin basuh..terus gantungkan semula..kering jugak langsir tu kan.

rumah teres bukan banyak langsir pun.
belakang ngan depan je
tapi dah banyak kali jugak..mintak anak buatkan..tapi tak menjadi..
tak pandai dia nak masukkan pin tu
dah siap acik masukkan pin tolong gantungkan boleh.

sampai acik terfikir..kalau acik dah tak de lagi
didunia ni..mau langsir tu koyak rabak kan..
tu je la yang bergantungan bertahun tahun sebab tak de yang nak menurunkan nya.

macam ni le tak de anak dara kan..ada perkara yang anak lelaki tak boleh nak tolong buat.

59 comments:

kakcik said...

Langsir di rumah saya pun sangat jarang berganti! :)

Irfa said...

anak angkat kan ramai :)

jemarisuri said...

sy pun...hehe

norhidana said...

dana pun jarang tukar langsir heheeh tp skrg sejak mak ngah duk ngn kami rajin lah dia menukar sbb dia jenis yg suke mengemas tak mcm kakak nyer mls heheh...

anymz said...

pakai bidai yo lah nanti kak..sonang..hehe

Asmara said...

langsir setaun sekali basuh masa nak raya je. hehehe..

Pen Biru said...

sy tak pernah tukar langsir..3tahun dah,,basuh,..gantung..basuh..gantung..heheheh

Rai Ourkizuna said...

err..langsir rumah saya pakai buang kot..haha..kalau kat rumah mak ada akak saya yang rajin.. saya memang pemalass..

kalau ada anak pompuan pun kalau jenis pemalas sama jugak kak..yang penting kena didik awal2.. biar pun lelaki kena ajar supaya pandai buat kerja rumah..kurang2 diorang da kawin nanti tak berat tangan nak tolong isteri..

Prettywrite said...

takper nanti menantu2 acik la yang pasangkan langsir tu..:)

gerhana luka said...

langsir rumah saya pun tukar 2 ke 3 tahun sekali. basuh kering gantung semula. selagi tak koyak boleh pakai lagi, setakat langsir sliding door je takde hal nak tukar sebenarnya tapi rasa membazir plak kalau tukar tiap2 tahun.

Kamalia said...

haha..rumah mak saya tukar bila nak raya je acik..sama jela ada anak dara taaua tak//:p

kaklong said...

dedoreh cari menantu kak,heheheh!

~ Cik Azz ~ said...

Langsir kek ghumah sey ni pun setahun sokali basuh kak.. Tak dayo nak basuh solalu dohh.. Bukan satu duo tingkap ehh... Bosusun tingkap dgn pintu kek ghumah ni haa.. Mujur la jalanraya dah tar.. Kok jalan tanah merah, memang haru la.. Kono gak basuh solalu...

Tu la, kadang2 tu ghaso monyosal lak buek langsir yg pakai rel ni.. elok ehh cucuk mo dawai yoo, sonang sikit kojo ehh.. hehehe...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sama la kita.. setahun sekali baru nak ganti hehehhe

kasihibu said...

KAK SYA PUN TAK SUKA PASANG BESI LANGSIR TU SBB TU TAK PANDAI PANDAI ;P
SYA BASUH LANGSIR GUNA TANGAN RENDAM SEKEJAB PASTU GONYOH2 SIKIT PASTU GANTUNG BAGI JEMUR, SBB BASUH DGN BESI KAN ;P

KakAsma said...

kakkkk,

alahai anak omak yoo...
sib baik anak asma yang lelaki boleh harap..pat pasang ker pat nak gantung ker..tapi jarang laa nak suruh..boleh buat tapi baik buat sendiri pueh ati..
samo jo kita kak..time malas lepas basuh teruih gantung..time rajin siap bersterika..:))))tapi banyak malas dari rajin.

Kunang-Kunang said...

Salam Acik Erna,

Besol dah dapat menantu, anak kita juga, bolehlah Acik Erna ajar menantu pasangkan pin dan gantung langsir. InsyaAllah, sangat sedih.

mamavogue said...

acik, umah saye nak masuk 7 tahun baru 3 kali tuka langsir..hehehe

mcm PenBiru, basuh gantung basuh gantung..

Ren Din said...

Takpa, sok-sok ada menantu boleh tolong acik buat benda-benda yang tak boleh dibuat anak teruna =)

Kakzakie said...

Jgn takutlah Acik.. kan ke hero-hero tu akan ada pasangannya... masa tu menatulah kena tolong pasangkan:)

sal said...

tak pe erna..tunggulah pulak menantu perempuan...

saya pulak tk de anak2 lelaki, takde siapa nak gantung2 langsir..sendiri mau ingat...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy lum penah ganti langsir sejak masuk rumah 4 taun yg lepas hehe..basuh je..

Melati Qistyna's Mummy said...

alah acik, sama je laki ke pompuan, kalau di ajar sekali 2, InsyaAllah pandai la hero acik tu :)

Hanis Azla said...

Langsir rumah saya memang setahun sekali baru tukar.. kes malas nak buka dan gantung baliklah ni.. anak dara saya pun tak pandai lagi nak gantung langsir acik.. kena ajar juga ni..

mak encik | SZ said...

kalo mak dia dah takde, agaknya mak baru plak la tukang ganutng lansir kak...
hihihihi....lariksssss....

Zaliedana said...

Acik sy pon setaun sekali jer bsh n tuka langsir,hehe,pastu mmg itam sungguh air yg klr dari mesin basuh tuh,huhu..OK gak idea pas basuh gantung blk,xyah tgu kering,kan,hehe..

Pok Amai-Amai said...

Ala, Acik gune yg pki men sangkut kat besi langsir tuh je. Yg pin tu mmg leceh. Hehehehe...

Tihara said...

ada jugak anak kak, penghibur dukalara :)..saya ni takde anak, duk tertunggu2 bila ntah...

Cho Zila said...

langsir kat rumah akakpun tak tertukar lagini... bilakah. tunggu raya...

lieynanilaz said...

saya setuju ngan pendapat rai...

Izan Ishak said...

tak ramai yg rajin tukar langsir. izan ni lagilah... sejak duk umah ni blm pernah tukar lagi langsir ni. tunggu rayalah jawabnya...

MulutPayau said...

saya pun malas nak tukar langsir...bila dah berubah warna baru cepat2 tukar...hehehe

JunAina said...

Langsir Aina basuh keluar mesin gantung balik. Bila beli kain bertahun tak berjahit akhirnya sedekah je kat org...tapi dia org jahit le sendiri...:)

~Sweet Honesty~ said...

akak kena tunggu menantu la gamaknyee yee..hihi

ieda said...

aloor achik jgn cakap macam tuu
insyaallahh menantu perempuan kan ada ;)

m.u.l.a.n said...

taruk hook kat langsir keje paling tak suka.. hehe.. basuh tu kira ok lagi..

Angah said...

angah kan ada, amik le angah jd anak dara acik...kikikiki..

eita said...

meh ita tolong....

kasihredha said...

saya pun malas nak ganti2 langsir

aNIe said...

Kak erna...anie pun bukan rajin nak ganti langsir...sama ler kita...hehehe... ada anak dara pun sorang je...asyik kerja je...

Dinas Aldi said...

Bab mencucuk pin kat langsir tu..errr...saya pun malas, kahkahkah! Satu lagi nak melangut pasang langsir tu haa, naik pening kepala dibuatnya :D

Ibuhani said...

langsir x payah byk2 k.erna! Saya basuh bila kering jer pasang balik! Sbb bila basuh tu dh separuh kering. Panas pilah ni dlm 1-2 jam jer dh boleh keringkan langsir tu balik....hehehe...jimat belanja!

Queenie said...

tutup ngan suatkabar jer acik..

ok ok saya gurau!

saya pun jenis pemalas nak tukar-tukar langsir...kalo agak2 dah nampak season tuh, basuh ngan pertolongan mesin, mana langsir jenis ringan, saya terus jemur kat tingkap tu balik (terus gantung semula arr..), mana yang jenis nampak ronyok tuh, gosok-gosok sikit pastu keringkan semula kat tingkap tu jugak...takyah jemur kat ampaian, nyusah jer.

tp anak bujang saya rajin nolong hehehe...

~ yus ~ said...

saya pun malas nak ganti langsir kak, tp adalah suami bantu time nak basuh dan ganti langsir tu, anak2 masih kecik, lom leh harap lg. Rasanya anak lelaki pun boleh lah kak bantu, kalau dah di biasakan, cuma mereka hendak dengan tak hendak jelah kan.

MOKCIK AZWA said...

hahaha..seronok mokcik sebab ramai jugak geng rupanya yang tak tukar langsir rumah hehehe..azwa camtu gak..tukar langsir masa raya, pehtu simpan balik guna raya tahun depan hehehe..

Nieda said...

Tunggu menantu buek nanti ..

gadisBunga said...

kalo mak saya baca mesti cakap gini - ada anak laki dgn pompuan pun sama jugak. langsir tak berganti jugak. kehkehkeh~

Karukord Jagau's said...

Tp saya suka satu tips tu....
Amek langsir...basuh2....pehtu gantung balik...kering jugak.....kehkehkeh...nk tiru lah. :D

secangkir madu merah said...

Langsir di rumah saya berganti setahun hanya sekali... hehehe hanya pada hari raya Aidil Fitri saja... huhuhu.. itupun tukar langsir lama yg masih elok dipandang oleh mata saya... selagi boleh guna dan tak koyak rabak, gantung saja tanpa ada rasa bersalah, kan? hehehe..

samalah macam saya ni kak, kalau bukan tangan saya yg menggantikan langsir memang takdelah jawabnya..

.

Fatin Mraz said...

saya part langsir nih kalau nak tukar, ada malas sikit, esp langsir kat sliding door.. part nak cabut n masukkan cangkuk tuh..huuhu..

kalu yang bilik senang sikit pakai rod...

Aidah said...

Achik buleh lobih kughang tak po. Omak sey kalau bab langsir ni kan, dipeta eh bilo dah pasang tu. Kalau tak samo kodut eh, siaplah. Tughunkan balik, buek balik somulo. Poning dibuek eh. Fobia sey. Hahaha.

ieja amieja said...

part yg paling malas nak buat tukar langsir,,ieja pun sama setahun sekali br tukar..bezanya ieja ada 3 psg klu nak tukar ganti..

azi said...

Akak..
ha..ha..saya pun malas nak tukar2 langsir ni...setahun sekali saja itupun time nak raya...he..he..

Marya Yusof said...

As salam Acik,

Dulu runsing jgk dgn langsir ni tp skrg xde masalah dah...hik3 tuan umah tolong psgkan ;)

Dulu langsir setahun sekali baru nak basuh sb hari raya...hehehee... MIL rajin tolong pasangkan... Nampak sgt menantunye maleh, hehehe ;P

Takpe Acik xade anak lelaki nnt mintak tolong menantulah pasangkan. betul tak? :)

Aine Ainun said...

Oh semua hero rupanya...
Ada hikmahnya ank lelaki semua tu...

iizza said...

dasyat kak erna ni..keluar dari mesin basuh terus gantung..hehe

Cik Ina Do Do Cheng said...

rajinnya acik tukar langsir, tukarkan langsir cik ina sekali.cik ina tukar langsir time raya je.opsss tercakap plak.

KhaiRin : anies said...

mcm x sabo nk beraya la akk ni ahahah

Nazayiena said...

Nurul pun setahun sekali tukar langsir bila nak raya,tp hubby yg selalu buat....