JellyPages.com

Thursday, April 12, 2012

NEK MOYANG SODAP E..

Assalamualaikum

semalam gambar belum masak....
kemudian..inilah hasilnya
rebung yang dah siap dimasak dengan daging tetel.
Pertama kali diperkenalkan dengan rebung ni..oleh kawan yang berasal dari perlis tu
Hari Isnin dia ada singgah ke opis acik..bagi rebung yang dah siap direbus dan disiang
tinggal masak je.acik suka sangat makan rebung ni..tu la yang kawan acik masih teringat 
dan sanggup hantarkan tu.rebung ni lansung tak ada bau macam rebung yang biasa dijual ditempat acik.

maaf ye  tunjuk gambar aje..pada yang suka makan rebung.

 jumpa lagi,Insyaallah.

44 comments:

  1. lamo dah tak malam dgg tetel...
    kok msk asam podeh buh daun limau.. mang ai!

    ReplyDelete
  2. woih acik! ini bukan nenek moyang jo, segalo cucu cicit punyo sodap nih!

    saya pun suka makan robung yg takder bau tuh! aritu maso kek konduri kawen, kami masak porut ngan robung, masak cam acik punyo lah tu...bopoloh2 org makan ee..tapo podeh tapi sodap!

    ado ko laie belen2 tu acik? campakkan la sini sikit ar...

    ReplyDelete
  3. Rebung madu ke kak...?

    Kalau rebung madu, memang sodap... Lombut yoo.. Tak pueh makan sobab kocik2... hehe..

    Kek ghumah kakak kek Nilai ado tanam duo pokok...

    ReplyDelete
  4. Ni nek moyang la pulak meleleh airliur kakcik yg tongah sakit ni nengok an gomba tu ha.... :)

    ReplyDelete
  5. saya pun suka rebung gak...nampak sodap!

    ReplyDelete
  6. Emmm sedap nya... akak pun suka makan rebung acik... hendaknya rebung yang muda-muda tu... en suami akak pun suka rebung yang macam ni.. dia tak suka rebung bau masam sikit tu.. memang dia tak makan.. :D

    ReplyDelete
  7. Kalau dulu acik masa kakak kanak-kanak rumah atok kakak banyak rebung, sekarang nak dapat dah susah... betul acik yg kat pasar tu kadang ada bau yg tak menyenangkan tu yg malas nak beli. kalau fresh macam acik dapat nie lain...

    ReplyDelete
  8. Omak ai..sodap tuh robung masak lomak ngan tetel.. tapi akak suka robung ngan powut..lai laa sodap..feveret gak laa robung nie.. :)

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Kak Ani pun suka masakan rebung ni, terutama kalau dimasak lemak cili api + perut, sedapnya tak terhingga.

    ReplyDelete
  10. Masak kari dengan daging perghhh...lagi best ni Kak Erna. Org perlis buat acar jugak macam buat acar buh tu. Masak pajeri pun best...

    Kalau yang segar punya buat tumis air tambah bayam...terangkat.

    ReplyDelete
  11. errghhhh...mana nak carik tetel yg dipercayai kat sini..terliur..

    mode menelan air liur berkali2..

    ReplyDelete
  12. alamak lamanya tak makan rebungni... mak kita suka masak tempoyakjer... sedapnyer...

    ReplyDelete
  13. sedapnyee akk .. ngan dagig tetel lak tuu huhuhuh ;))

    ReplyDelete
  14. kite paling suke ni kalau buat kerabu...sedapnye!

    ReplyDelete
  15. tak reti mkn rebung...huhu...

    ReplyDelete
  16. Memang sah nek moyang sodap. Tengok gamba dah tahu. Kalau dapek makan tu, montuo lalu pun tak nampak, bak kata orang n9. Hehehe.

    ReplyDelete
  17. acik..semalam pun mak lynn masak rebung tau..rebung tu ambil kat kebun abah..tak masam dan tak bau hanyir..sedap masak dengan daging..

    ReplyDelete
  18. menu yg memang sodap tu kak pergghhhh.... ;p

    ReplyDelete
  19. ohh sedap tu.. sepupu saya supply rebung madu.. sedap jgk..

    ReplyDelete
  20. ati tak pandai masak rebung
    dan tak pernah pun

    kalau makan tu ..sikit2 bolehlah :)

    ReplyDelete
  21. rebung madu ye kak..sedapnya, saya penah makan yang dimasak dgn ayam kecik2..manis jd rasa dia.rangup tu yg syiokk :)

    ReplyDelete
  22. acik,suko jugak dengan daging tetel,tapi rebung agak kurang..oh,kalau rebus dulu memang boleh hilangkan bau dio yo?

    ReplyDelete
  23. sedapnya rebung.. tp nak cari yg takde bau susah sikit kan.. kat rumah jarang masak rebung sbb anak2 dan en.asben tak suka baunya..

    ReplyDelete
  24. ahaaa laa acik kat rembau nie jarang jumpa rebung yg tak bau..hb asam tak leh bau rebung yang berbau..hilang selera kalau ada..pernah makan kat kedai terbau lauk rebung terus berhenti makan..asam suka ebung2 nie..

    ReplyDelete
  25. sy tetel suka tp rebung x suka HEHE..biasa yg sy jumpa bau hancing tu yg x suka tu

    ReplyDelete
  26. sodap ni mkn dgn nasi panas!

    ReplyDelete
  27. ado sekali kaklong masak robong utaro ni kak,tak berapo sodap lah...gek ea tengok jenis ea kot...huhuhu!

    ReplyDelete
  28. salam kak
    klu tinggal mkn jew mmg kita pandai..tp klu nk masak x pernah lg..tp klu org x reti nk masak mmg berbau la kak..tp sy suka makan..ada org letak babat..:)

    ReplyDelete
  29. Salam Erna...memang terliur dibuatnya.Masakan orang Perak dan N9 kat lebih kurang hihihi....

    ReplyDelete
  30. robung tompek kito masam sikit kan kak tp ne moyang sodap kok gulai ngan daging salai

    ReplyDelete
  31. assalam acik aerna..
    ieja satu family x pandai mkn rebung..jiran sebelah dulu selalu bg, tp kami gtau dia x makan..pas tu dak lg..kene blajo makn jgk nih!! tgk gambo mnggiurkan..

    ReplyDelete
  32. salam k.Erna..kat kg atie byk lagi pokok buluh...ayah atie la yg rajin tebang rebung & simpan tuk anak2.
    Xder jeruk sbb anak2nya xsuka ngan bau rebung klu di jeruk :D
    Kat pasar sini pon ada gak org jual...kdg2 atie membeli..mkn sorang2..HB cedok kuah jer :D

    ReplyDelete
  33. Belum jeruk kut.Atau dah jeruk tapi mmg tak berbau?

    ReplyDelete
  34. suka sangat2..ratah macam tu je kalau makan...

    ReplyDelete
  35. sodapnya acik , cik ina minat ngan daging tetel ni dari daging padat.cik ina suka rebung, selalu cik ina beli rebung yang cam acik tu, hiris sendiri.

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum AE..

    Ini dah kes kejam ni..terasa-rasa ni tau..

    Sodap mato mandang, sodap laei lidah meraso... Haha

    ReplyDelete
  37. daging tetel tu apa yer..izan mmg suka gulai rebung....peminat masakan kampung...

    ReplyDelete
  38. nmpk menyelerakan tp syg nyer sy x mkn rebung

    ReplyDelete
  39. sy suka gak mkn terutamanya daging tetel

    ReplyDelete
  40. ehem sedapnya daging tetel & rebung tu..sejak mama sakit..mama dah tak bolih makan rebung lagi,termasuk kuahnya juga..hu2x..

    ReplyDelete
  41. sedap ni..tapi badan iza x tahan..pas makan mesti sakit semua badan-badan..

    ReplyDelete