Sunday, April 22, 2012

NASI MINYAK CAMPUR.

Assalamualaikum
Menu hari ni,masak nasi minyak
goreng sayur kacang buncis,goreng ayam
 dan sambal telur puyuh.
hero acik kata..mak masak nasi minyak hari ahad..
aimi tak puas makan.
oo alahai..anak.anak..ada ada je kan.

masa dia nak balik..acik masuk kan dalam tupperware buat nasi campur je
letak semua dalam satu bekas.

bila dia dah simpan barang semua
acik teman dia makan di wakaf yang ada disediakan disekolah tu.

nak pujuk tu kena la ikutkan ye tak.

oklah.jumpa lagi..insyaallah.

101 comments:

AdaM Hawa said...

teringat dulu bile nak balik rumah sewa.. bonda mesti bekalkan makanan.. nasi putih.. ayam masak merah.. sambal tempe.. setiap kali nak balik jitra.. nasi bungkus daun pisang.. 2 bulan sekali balik kampung.. semuanya kenangan terindah..

sedap nya lauk achik ni..

Nuwairani Ismail said...

nani teringin nak buat nasi minyak. tapi sebab on diet sekarang tak makan nasi sangat. tapi memang nak belajar juga buat nasi minyak.

Acik Erna said...

AdaHawa..memang kenangan bersama bonda tu akan jadi kenangan terindah buat kita kan

Acik Erna said...

nani..acik teringin jugak nak cuba diet tu.tengah menunggu n3 seterusnya dari nani.

ieda said...

ekekek janji dia nak ke asrama balik kan ;)
apa2pun yg mak buat sure sedap .. tu yg nak lagi kan ;)

Asmara said...

bertuah anak emak ni kan. hehe.. sedapnya lauk pauk mak masak. :)

Kamariah Awang said...

Selera pulak nampak nasi terbujur cantik gitu.. Hihihi...

kaklong said...

namo ea pun omak..tak sampai hati bilo anak2 mintak...ayioooo..!

kasihredha said...

kadang2 kalau anak nak mkan apa2...tak sanggup nak tolakkan kak

kakngah said...

harini g ziarah ada kat asrama bawak bekal spagheti. si adeeb yg bertambah makan hihihihi!!1

Citarasa Rinduan said...

saat paling terkesan bila kita masak peberat anak2..

aduh.. knp aimi kata tak puas makan?.. sedap ya..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.erna..bertuahnya hero kecik tu bila mama dia menunaikn hajat dihatinya nk mkn nasi minyak..
Klu xdibuat..mmg trkilan rasa hati kan kak...

Dinas Aldi said...

Masa zaman saya dok asrama dulu, mak & arwah bapak saya mesti datang jenguk & sudah pasti ada bekalan yg dibawa, makan bawah pokok macam piknik gitu..sayang tak terhingga pada mak & arwah bapak saya..

kasihibu said...

sedap tu kak, masakan mak ni memang dalam senarai selera sya, w.pun mak masak campak2 je, tp tetap nombor satu.

Queenie said...

dah sehat dah si aimi tu acik?
suka baca acik rajin layan anak2...

YATZAKIE said...

sedapnye acik nasi minyak tu..hehe

Kasih Salina said...

sedapnya nampak nasi minyak campur acik tu..

Marya Yusof said...

As salam Acik,

Nasi minyak! Smp sini baunye... Apa2 pun masakan ibu buat suami & anak pasti sedap dan berkat sb dimasak dgn penuh kasih sayang... Seronokkan Acik dpt masak utk yg tersyg kan... :)

rahel said...

wallaaaa...sioknya..kat sini ada nasi minyak campur..bole lah digandingkan dengan ayam masak kari kering..hihi..

Ibuhani said...

hehehe manjanya dia....judu/kena lauk ngan nasi tu k.erna!

lieynanilaz said...

mesti hero bongsu sukaaaa...:)

Pen Biru said...

sedihnya sy dulu masa dok asrama, mak sy tak penah dtg berkelah di wakaf dgn sy..mak sy org susah

aNIe said...

Assalamualaikum kak... bila makan2 kat wakaf dgn anak2...teringat zaman anak anie dok asrama dulu...hampir tiap hujung minggu berkelah kat wakaf sekolahnya...

Acik Erna said...

betul ieda..janji dia nak balik..walaupun dengan air mata

Acik Erna said...

salam As..anak2 semua bertuah..termasuk anak2 As..dan kita sebagai anak

Acik Erna said...

assalam ma..mai la datang makan nasi..he he

Acik Erna said...

kak long..yo la tu kak long..tapi bilo dah sampai asrama..kito nak balik..totap yo bocor kolam air mato e tu..

Acik Erna said...

kasihredha..betul tu..sedaya upaya dibuat..kalau mintak makan la..kan....kalau mintak yang bukan2..tak de maknanya nak layan..he he

Acik Erna said...

kak ngah mang iyo e kak ngah..yang ngikut tu lagi sodap makan..he he

Acik Erna said...

ayu..mana taknya ayu..dia kata kalau hari sabtu dia boleh makan sampai malam..kalau hari ahad..pukul lima dia dah balik asrama..

Acik Erna said...

azatiesayang..kalau tk buat mau tak boleh tidur kita kan..asyik terkenang kenang je.

azi said...

Sedap saya tengok nasi tu akak...kalau dekat nak juga minta sebekas..he..he...Hero bongsu tukan kesayangan dan manja akak...mesti le akak ikutkan kehendaknyakan..."sayangggg emak." kata hero bongsu....he..he..

Acik Erna said...

Dinas..bertuah mak ayah dinas..disayangi anak..alhamdulillah..

Acik Erna said...

kasihibu...akak dah lama tak dapat makan masakan mak dah.

Acik Erna said...

Queeni..alhamdulillah dah kurang tapi masih makan ubat yang dibekalkan..

Acik Erna said...

YATZAKIE..bila sendiri masak..memang sendiri kena cakap sedap..he he

Acik Erna said...

Kasih Salina..pandai2 je acik kan..he he..nasi minyak lauknya pun main hentam je..

Acik Erna said...

Marya..jauhnya sampai bau nasi minyak acik ni..he he

MOKCIK AZWA said...

Salam kak erna..sedapnya nasi minyak berlaukkan sambal telur puyuh tu..yummyyy

Melati Qistyna's Mummy said...

Sayang Mak... Hehehehe *dialog si hero*

Ms.Lilies said...

adoi kak....sodap ea lak tgk nasi mo lauk tu

Acik Erna said...

rahel boleh2..sedap gandingan tu

Acik Erna said...

ibuhani..memang manja beno tu..dah beso pun masih nangis lagi rindu ngan mak.

Amie said...

Sementara hero minta layanan, layan ajelah ye Acik... nanti kalu dah jauh ke oversea ke... tinggallah rindu-rinduan!

Lya Colours said...

wahh sambal teloq puyuh sedap. sukaaa

Pok Amai-Amai said...

Suke nasi minyak. Klu lauknye ayam goreng, lagi sy suke. Wahahahah!

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

bertuah dia... permintaan ditunaikan.. :)

ni bertambah2 syg mak..kan..kan.. hehe

KakAsma said...

Kak,
dapnyer kan makan nasi minyak gitu,nak2 makan kat wakaf,angin sepoi2 bahasa..hehehehe len kali ajak asma dtg rumah yea.kalau buat nasi minyak laa..:)))

Nieda said...

Tak sedar nasi habis....kalau omak yg masakkan.

wahida said...

sedapnyaaaaaaaaaaa sambal telur puyuh tu....

♥MAMASYAZA♥ said...

sayo kacang buncis ngan udang, mmg feveret sy kak, sedappp

Ujie said...

nasi minyak..dan sume nasi2 berwarna, saya sukaa sgt!

Kamsiah said...

nasi minyak...ada ayam grg pun dah cukup bg anak2 saya hehe

EmbunRosaliza said...

bertuah hero bongsu, sedapnya nasi minyak

norhidana said...

terliur tgk udang besar tu ngn tlr puyuh tu acik... sedapnyer...
heheheh nk pujuk kenelah pandai gaya n cara nyer yek

Rinna said...

Sedapnyaa tgk nasi minyak campur2..gitu..selera laa anak² yer..

Acik Erna said...

lieyna..memang suka sangat dia..

Acik Erna said...

Pen Biru..acik pun sama..pandai2 la hidup sendiri..ada masa pulak siap dipesan..jangan balik walaupun waktu boleh balik..sebab nak jimatkan belanja.

Acik Erna said...

wkmsallam anie..masa duduk2 makan2 memang dia seronok anie..tapi masa nak balik tetap jugak keluar air mata..he he

Acik Erna said...

azi..memang tiap kali telefon..tu la cakapnya..aimi sayang mak..sampai akak cakap..mak tau..he he

Acik Erna said...

azwa..mai datang seremban..nanti akak buatkan ye..memang sedap..bukan puji diri sendiri tau..he he

Acik Erna said...

melati..pandai melati..memang itu lah kata dia..

Acik Erna said...

Ms.lilies..memang osah sodap e mimi..he he

Acik Erna said...

Amie..kalau pasal makan..memang kena layan..

Acik Erna said...

Lya colours..memang acik suka..sedapkan..lagi pun senang nak makan kecik je..sebiji sekali masuk mulut.

Acik Erna said...

Pok Amai-Amai..
sama la kita suka nasi minyak dan yang sewaktu dengan nya.

Acik Erna said...

cik moon..kena tunaikan..kalau tidak acik pulak yang teringat ingat.

Acik Erna said...

asma..boleh sangat2..nanti jangan tak datang ye,,

Acik Erna said...

Nieda..memang pun..samapi kenyang sangat katanya

Acik Erna said...

wahida..sambal telur puyuh memang kegemaran acik tu

Acik Erna said...

mamasyaza..waaa.sama sayur feveret kita..

Acik Erna said...

Ujie..sama la dengan anak2 acik..suka sangat nasi selain nasi putih.

Acik Erna said...

Kamsiah tu yang malas nak masak ayam merah bagai tu..gorengkan ayam je.

Acik Erna said...

asalam rosa..nak memujuk cam tu le..he he

Acik Erna said...

norhidana..betul tu..nak memujuk..tapi nangis jugak..

Acik Erna said...

Rinna..memang berselera masing2 makan..

zila 4ever said...

salam kak
tunggu kerja kawin jew kak baru dapat makan nasi minyak..h ehehhe ada lg x kak?..sedapnyaaa :)

Rozita said...

Sedapnya nampak nasik minyak acik ni

~Sweet Honesty~ said...

wahh lama tak mkn telur masak merah mcm tu.. ssh nak cari kat sibu ne..huhuhu..

Kella said...

wah.. sedapnya!!! lama tak makan nasi minyak kuning! =)
lama kita tak singgah sini kan.. belog sendiri pun baru je berupdate...

Kakzakie said...

Kalau dah buat apa yg dikehendakai kita tidur malam pun lena acik...

Zaitun said...

Salam Erna...walaupun makanan tu dicampur semua tapi mesti sedap rasa dia sebab makan diwakaf terasa macam berkelah pulak.

~ yus ~ said...

kalau makan macam ni dan dpt emak yg rajin masak macam acik hari2 mmg tak kurus2 saya kak...:)

Ati Masrif said...

kalau tangan omak yg memasak mestilah
sodapkan kak :)

sambal puyuh tu ngancamlah..teringinlak nak
buat ...hihi

Nazayiena said...

Sedap maknya masak nasi minyak tu,tu yg dibekalkan rasa x puas mkn....

Nieza said...

sedapnya kak tgk nasi minak berlauk tu..masakan emak memang terbaik..:)

Papa Mifz said...

masakan ibu yg terbaik didunio nih kak...;)

Acik Erna said...

zila4ever..wksallam..
zila terlabat seinit je..dah habis..bukan acik kedekut ye..he he

Acik Erna said...

Rozita..tu baru napak..belu akan..he he,maaf ye..acik gurau aje

Acik Erna said...

sweet honesty..susah ke nak dapat telur burung puyuh kat sana..

Acik Erna said...

kella eang laa jugak kella cuti kan.

Acik Erna said...

kakzakie..memang senang hati betul kakzakie..tengok pulak dia menikmati masakan kita tu

Acik Erna said...

wkmsallam zai..memang betul..macam berkelah ..makan2 sambil bersantai.

Acik Erna said...

yus..nampaknya macam tu lah..acik nak kurus dalam mimpi je..he he

Acik Erna said...

ati..anak2 macam tu la.apa ae yang kita masak..sedap ae kat tekak dia orang ni

Acik Erna said...

nazayiena..anak acik yang bongsu ni suka makan berulang..bila sekali e dia dapat makan tu dia rasa tak puas.

Acik Erna said...

Nieza..terima kasih..lauk nasi minyak pun main bantai je..he he

Acik Erna said...

papa mifz..betul tu..apa saa yang dimasak..membuko selera kan..

eita said...

wat macam nasi campur tu yang best kak...

Acik Erna said...

eita yang bestnya..satu bekas je..he he

iizza said...

iza x pernah lagi cuba buat nasi minyak..emm..