Followers

Sunday, April 22, 2012

NASI MINYAK CAMPUR.

Assalamualaikum
Menu hari ni,masak nasi minyak
goreng sayur kacang buncis,goreng ayam
 dan sambal telur puyuh.
hero acik kata..mak masak nasi minyak hari ahad..
aimi tak puas makan.
oo alahai..anak.anak..ada ada je kan.

masa dia nak balik..acik masuk kan dalam tupperware buat nasi campur je
letak semua dalam satu bekas.

bila dia dah simpan barang semua
acik teman dia makan di wakaf yang ada disediakan disekolah tu.

nak pujuk tu kena la ikutkan ye tak.

oklah.jumpa lagi..insyaallah.

101 comments:

  1. teringat dulu bile nak balik rumah sewa.. bonda mesti bekalkan makanan.. nasi putih.. ayam masak merah.. sambal tempe.. setiap kali nak balik jitra.. nasi bungkus daun pisang.. 2 bulan sekali balik kampung.. semuanya kenangan terindah..

    sedap nya lauk achik ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AdaHawa..memang kenangan bersama bonda tu akan jadi kenangan terindah buat kita kan

      Delete
  2. nani teringin nak buat nasi minyak. tapi sebab on diet sekarang tak makan nasi sangat. tapi memang nak belajar juga buat nasi minyak.

    ReplyDelete
  3. nani..acik teringin jugak nak cuba diet tu.tengah menunggu n3 seterusnya dari nani.

    ReplyDelete
  4. ekekek janji dia nak ke asrama balik kan ;)
    apa2pun yg mak buat sure sedap .. tu yg nak lagi kan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ieda..janji dia nak balik..walaupun dengan air mata

      Delete
  5. bertuah anak emak ni kan. hehe.. sedapnya lauk pauk mak masak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam As..anak2 semua bertuah..termasuk anak2 As..dan kita sebagai anak

      Delete
  6. Selera pulak nampak nasi terbujur cantik gitu.. Hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam ma..mai la datang makan nasi..he he

      Delete
  7. namo ea pun omak..tak sampai hati bilo anak2 mintak...ayioooo..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak long..yo la tu kak long..tapi bilo dah sampai asrama..kito nak balik..totap yo bocor kolam air mato e tu..

      Delete
  8. kadang2 kalau anak nak mkan apa2...tak sanggup nak tolakkan kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kasihredha..betul tu..sedaya upaya dibuat..kalau mintak makan la..kan....kalau mintak yang bukan2..tak de maknanya nak layan..he he

      Delete
  9. harini g ziarah ada kat asrama bawak bekal spagheti. si adeeb yg bertambah makan hihihihi!!1

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ngah mang iyo e kak ngah..yang ngikut tu lagi sodap makan..he he

      Delete
  10. saat paling terkesan bila kita masak peberat anak2..

    aduh.. knp aimi kata tak puas makan?.. sedap ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayu..mana taknya ayu..dia kata kalau hari sabtu dia boleh makan sampai malam..kalau hari ahad..pukul lima dia dah balik asrama..

      Delete
  11. salam K.erna..bertuahnya hero kecik tu bila mama dia menunaikn hajat dihatinya nk mkn nasi minyak..
    Klu xdibuat..mmg trkilan rasa hati kan kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. azatiesayang..kalau tk buat mau tak boleh tidur kita kan..asyik terkenang kenang je.

      Delete
  12. Masa zaman saya dok asrama dulu, mak & arwah bapak saya mesti datang jenguk & sudah pasti ada bekalan yg dibawa, makan bawah pokok macam piknik gitu..sayang tak terhingga pada mak & arwah bapak saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinas..bertuah mak ayah dinas..disayangi anak..alhamdulillah..

      Delete
  13. sedap tu kak, masakan mak ni memang dalam senarai selera sya, w.pun mak masak campak2 je, tp tetap nombor satu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kasihibu...akak dah lama tak dapat makan masakan mak dah.

      Delete
  14. dah sehat dah si aimi tu acik?
    suka baca acik rajin layan anak2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapnye acik nasi minyak tu..hehe

      Delete
    2. Queeni..alhamdulillah dah kurang tapi masih makan ubat yang dibekalkan..

      Delete
    3. YATZAKIE..bila sendiri masak..memang sendiri kena cakap sedap..he he

      Delete
  15. sedapnya nampak nasi minyak campur acik tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasih Salina..pandai2 je acik kan..he he..nasi minyak lauknya pun main hentam je..

      Delete
  16. As salam Acik,

    Nasi minyak! Smp sini baunye... Apa2 pun masakan ibu buat suami & anak pasti sedap dan berkat sb dimasak dgn penuh kasih sayang... Seronokkan Acik dpt masak utk yg tersyg kan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marya..jauhnya sampai bau nasi minyak acik ni..he he

      Delete
  17. wallaaaa...sioknya..kat sini ada nasi minyak campur..bole lah digandingkan dengan ayam masak kari kering..hihi..

    ReplyDelete
  18. hehehe manjanya dia....judu/kena lauk ngan nasi tu k.erna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibuhani..memang manja beno tu..dah beso pun masih nangis lagi rindu ngan mak.

      Delete
  19. sedihnya sy dulu masa dok asrama, mak sy tak penah dtg berkelah di wakaf dgn sy..mak sy org susah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pen Biru..acik pun sama..pandai2 la hidup sendiri..ada masa pulak siap dipesan..jangan balik walaupun waktu boleh balik..sebab nak jimatkan belanja.

      Delete
  20. Assalamualaikum kak... bila makan2 kat wakaf dgn anak2...teringat zaman anak anie dok asrama dulu...hampir tiap hujung minggu berkelah kat wakaf sekolahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam anie..masa duduk2 makan2 memang dia seronok anie..tapi masa nak balik tetap jugak keluar air mata..he he

      Delete
  21. Sedap saya tengok nasi tu akak...kalau dekat nak juga minta sebekas..he..he...Hero bongsu tukan kesayangan dan manja akak...mesti le akak ikutkan kehendaknyakan..."sayangggg emak." kata hero bongsu....he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. azi..memang tiap kali telefon..tu la cakapnya..aimi sayang mak..sampai akak cakap..mak tau..he he

      Delete
  22. Salam kak erna..sedapnya nasi minyak berlaukkan sambal telur puyuh tu..yummyyy

    ReplyDelete
    Replies
    1. azwa..mai datang seremban..nanti akak buatkan ye..memang sedap..bukan puji diri sendiri tau..he he

      Delete
  23. Sayang Mak... Hehehehe *dialog si hero*

    ReplyDelete
    Replies
    1. melati..pandai melati..memang itu lah kata dia..

      Delete
  24. adoi kak....sodap ea lak tgk nasi mo lauk tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ms.lilies..memang osah sodap e mimi..he he

      Delete
  25. Sementara hero minta layanan, layan ajelah ye Acik... nanti kalu dah jauh ke oversea ke... tinggallah rindu-rinduan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amie..kalau pasal makan..memang kena layan..

      Delete
  26. wahh sambal teloq puyuh sedap. sukaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lya colours..memang acik suka..sedapkan..lagi pun senang nak makan kecik je..sebiji sekali masuk mulut.

      Delete
  27. Suke nasi minyak. Klu lauknye ayam goreng, lagi sy suke. Wahahahah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pok Amai-Amai..
      sama la kita suka nasi minyak dan yang sewaktu dengan nya.

      Delete
  28. bertuah dia... permintaan ditunaikan.. :)

    ni bertambah2 syg mak..kan..kan.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik moon..kena tunaikan..kalau tidak acik pulak yang teringat ingat.

      Delete
  29. Kak,
    dapnyer kan makan nasi minyak gitu,nak2 makan kat wakaf,angin sepoi2 bahasa..hehehehe len kali ajak asma dtg rumah yea.kalau buat nasi minyak laa..:)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. asma..boleh sangat2..nanti jangan tak datang ye,,

      Delete
  30. Tak sedar nasi habis....kalau omak yg masakkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapnyaaaaaaaaaaa sambal telur puyuh tu....

      Delete
    2. Nieda..memang pun..samapi kenyang sangat katanya

      Delete
    3. wahida..sambal telur puyuh memang kegemaran acik tu

      Delete
  31. sayo kacang buncis ngan udang, mmg feveret sy kak, sedappp

    ReplyDelete
    Replies
    1. mamasyaza..waaa.sama sayur feveret kita..

      Delete
  32. nasi minyak..dan sume nasi2 berwarna, saya sukaa sgt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujie..sama la dengan anak2 acik..suka sangat nasi selain nasi putih.

      Delete
  33. nasi minyak...ada ayam grg pun dah cukup bg anak2 saya hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamsiah tu yang malas nak masak ayam merah bagai tu..gorengkan ayam je.

      Delete
  34. bertuah hero bongsu, sedapnya nasi minyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalam rosa..nak memujuk cam tu le..he he

      Delete
  35. terliur tgk udang besar tu ngn tlr puyuh tu acik... sedapnyer...
    heheheh nk pujuk kenelah pandai gaya n cara nyer yek

    ReplyDelete
    Replies
    1. norhidana..betul tu..nak memujuk..tapi nangis jugak..

      Delete
  36. Sedapnyaa tgk nasi minyak campur2..gitu..selera laa anak² yer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rinna..memang berselera masing2 makan..

      Delete
  37. salam kak
    tunggu kerja kawin jew kak baru dapat makan nasi minyak..h ehehhe ada lg x kak?..sedapnyaaa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. zila4ever..wksallam..
      zila terlabat seinit je..dah habis..bukan acik kedekut ye..he he

      Delete
  38. Sedapnya nampak nasik minyak acik ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rozita..tu baru napak..belu akan..he he,maaf ye..acik gurau aje

      Delete
  39. wahh lama tak mkn telur masak merah mcm tu.. ssh nak cari kat sibu ne..huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweet honesty..susah ke nak dapat telur burung puyuh kat sana..

      Delete
  40. wah.. sedapnya!!! lama tak makan nasi minyak kuning! =)
    lama kita tak singgah sini kan.. belog sendiri pun baru je berupdate...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kella eang laa jugak kella cuti kan.

      Delete
  41. Kalau dah buat apa yg dikehendakai kita tidur malam pun lena acik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie..memang senang hati betul kakzakie..tengok pulak dia menikmati masakan kita tu

      Delete
  42. Salam Erna...walaupun makanan tu dicampur semua tapi mesti sedap rasa dia sebab makan diwakaf terasa macam berkelah pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam zai..memang betul..macam berkelah ..makan2 sambil bersantai.

      Delete
  43. kalau makan macam ni dan dpt emak yg rajin masak macam acik hari2 mmg tak kurus2 saya kak...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yus..nampaknya macam tu lah..acik nak kurus dalam mimpi je..he he

      Delete
  44. kalau tangan omak yg memasak mestilah
    sodapkan kak :)

    sambal puyuh tu ngancamlah..teringinlak nak
    buat ...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ati..anak2 macam tu la.apa ae yang kita masak..sedap ae kat tekak dia orang ni

      Delete
  45. Sedap maknya masak nasi minyak tu,tu yg dibekalkan rasa x puas mkn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nazayiena..anak acik yang bongsu ni suka makan berulang..bila sekali e dia dapat makan tu dia rasa tak puas.

      Delete
  46. sedapnya kak tgk nasi minak berlauk tu..masakan emak memang terbaik..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieza..terima kasih..lauk nasi minyak pun main bantai je..he he

      Delete
  47. masakan ibu yg terbaik didunio nih kak...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. papa mifz..betul tu..apa saa yang dimasak..membuko selera kan..

      Delete
  48. wat macam nasi campur tu yang best kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. eita yang bestnya..satu bekas je..he he

      Delete
  49. iza x pernah lagi cuba buat nasi minyak..emm..

    ReplyDelete