JellyPages.com

Sunday, April 22, 2012

PELIK BIN AJAIB..

Assalamualaikum


Setiap kali balik..mesti hero acik bawak 
cerita yang sama
kalau talipun pun macam tu
tapi acik tak ambik kisah sangat..sebab selalu acik dengar
orang kata biasa la tu dok asrama
mesti selalu hilang duit kena curi
hero kedua acik dulu pun pernah cerita..
tapi tak la seteruk ini

malam tadi dia cerita lagi..kesian kawan mak katanya
dah makin ramai yang hilang duit..
kalau baru balik dari kampung lagi la dia kata.

lagi buat aduan..lagi menjadi jadi dia kata.
heran betul acik..kenapa tak boleh dihentikan.
kenapa tak ada tindakan
mak bapak hantar kesekolah suruh belajar..
bukan mencuri sian mak ayah.

acik cuma geram dan kesian kan budak yang kehilangan duit tu.nasib baik ada dewan makan kan.
waktu rehat jam sepuluh tak makan
 la budak2 tu.


pencuri tu bukan ambil duit je..
sesiapa bawak maggi pun hilang,
tapi biskut pencuri tak ambik katanya

baru baru ni..budak2 tingkatan 4 buat aduan ramai2 .esoknya tu..lagi teruk..lagi ramai yang hilang dan tak tinggalkan satu sen pun.
sebelum aduan dibuat..kalau duit 60 dia tinggalkan sepuluh ringgit ...sekarang ni habis licin dia kata.

hairan ..betul2 acik hairan. sekolah dah nak bercuti 
kali kedua dah.masaalah pencuri dikalangan murid masih tak dapat diatasi.

 acik selalu  pesan..walaupun nak ke toilet..purse jangan ditinggalkan.bawak purse masuk dalam poket seluar dan letak pulak dalam plastik supaya tak basah..

hero pernah bagi tau kawan dia..tapi masing2 kata susah nak bawak..sebab kawan2 pi bilik air 
pakai tuala je dia kata.

panjang pulak acik bebel..buka apa..acik kesian ngan budak2 tu dan ngan mak ayah nya.
kalau yang banyak duit tu lain la..
kalau macam acik ni  parah jugak asek nak hantar  duit  bagi anak..sebab tiap minggu duit
 hilang.

Jumpa lagi,Insyaallah.

59 comments:

  1. salam K.Erna./.kejadian camni mmg berlaku disetiap asrama rasanya.
    Sekolah anak atie pon sama..walhal locker dah kunci siap2.
    Tak tau la klu depa ada masterkey leh bukak semua jenis locker.
    Harap2 kejadian kecurian duit kat sekolah anak k.erna dpt diatasi dgn segera...InsyaAllah

    ReplyDelete
  2. wkmsallam atie..memang betul tu kata anak akak..locker dah kunci..katanya..tapi tetap duit hilang..anak akak ..akak belikan yang nombor..sampai susah dia nak buka locker..sebab mungkin nombor tu dah kena pusing2 tapi tak dapat mereka bukak pun..

    ReplyDelete
  3. aduhh bila di asrama nie , macam2 hal berlaku .. risau lak saya baca .. nak hantar anak2 asrama macm mana nie huhuh

    kalau disana pun x terjamin semua hal .. sakit , hilang barang .. x kan buat x tahu aje kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ieda..tu la dia kan..kalau mudah peng angkutan memang acik bawak balik je..dah mula goyah dah hati acik ni..

      Delete
  4. huhuh...nani pun pernah tinggal di asrama..alhamdulillah tak pernah ada kes curi duit ni. erm...kalau kami dulu selalu ade kes curi air la..sebab sekolah selalu xde air..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nani..katanya masa ada budak baru masuk sejak tu kehilangan setiap hari

      Delete
  5. dekat asrama ne macam-macam kak..tu belum masuk syampu,colgate,berus kain..saya penah merasa semua neh..siap bt spotcek lagi..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweethonesty..memang dah rasa semuanya tu ye..masa acik dulu alhamdulillah duit tak de la hilang..tapi kain baju hilang jugak..

      Delete
  6. syukurlah selama tinggal di asrama dari sekolah sampai u, tak pernah hilang apa-apa... tak pula dengar kes curi2 begini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah amie..selamat dari perkara2 yang tak diingini

      Delete
  7. Kalau akak la, tak yakin anak tinggal asrama. Bukan je duit yg hilang, buku, kasut, baju dan bnyk lagi sebab anak akak jenis pelupa.
    Kdg2 pencuri tu dikalangan kwn2 baik sendiri jadi susah nak tertangkap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zana@pb..asa abang dia dulu selalu hilang..baju..kasut..selipar..pen..pensil..yang adik ni..alhamdulillah..semua disumbatnya dalam loker..sebab abang dia dah cerita pengalamannya..

      Delete
  8. Tabiat suko mencuri, mmg susah nak dibuang..

    Anak2 buah sey ni dah solalu kono dah.. Kesian kek omak abah dorang.. Bak kato akak tadi la, bukan ehh orang sonang asyik nak bagi duit kek anak yoo... huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. azz..tu la azz..omak ayah yang mencuri ni pun kito kesian kan..mano la dio tau apo dibuek dek anak e..kek asrama..

      Delete
  9. Akak...
    Pandai pulakkan Pencuri tu memilih, biskut kering tak nak pulak....meggi sapu jugak...
    Berani betul ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. azi..betul tu..pandai pulak tak mau biskut.

      Delete
  10. Saya dulu bg kat warden, soh simpan. masuk envelope & tulis nama. warden simpn dlm peti besi. pd saya cuma ada beberapa puluh je. bila nk guna, amik lg sikit kt warden.

    Lg satu..kat asrama saya dulu ada gak toyol. dia mmg amik duit tp tak abis sume. mknn pun amik..bgn pg tengok byk plastik magi dlm tong smpah. Byk lg la citer sbnrnya.. Ada beberapa kali bdk nmpk toyol tu..masuk dorm mlm2. Lastly panggil org yg pndai utk tangkap toyol tu..bru settle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujie..toyol betul ke ujie..pandai makan maggi pulak tu ye..
      tak tau la maca maana lepas ni..kalau dah teruk kena gak bagi tau pengetua..anak kata..warden tak mau bagi tau pengetua dulu..

      Delete
  11. maggie pun dia sapu ekkk, kalo kat sekolah asrama macam tu la kan. sama2 kita berdoa, sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. kalo betul2 dibuat pantauan, insyaallah satu hari ni tertangkap juga pencuri tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mamasyaza..maca tu la yang acik selalu fikirkan..biarlah sesiapa yang mencuri tu dapat ditangkap..

      Delete
  12. Dari dulu sampai sekarang bila tinggal di asrama begitulah kisahkan.

    Kadang2 tu selipar jepun tak tahu berapa kali nak beli dalam satu semester, asyik hilang jer. Tak tahulah macam mana nak sedar2kan anak yang berperangai kurang elok ni supaya lebih amanah dan bertanggungjawab pada kawan2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak ani..dulu masa bangnya acam tu la..semua hilang..kasut..baju..selipar..tu sebab dia ingatkan adiknya..semua sumbat dalam locker..masukkan dala plastik katanya..

      Delete
  13. berani btul budak2 skrg..main curi sesedap hati jer..cikgu dan warden asrama must do something..lagi dibiarkan..lagi menjadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pen Biru.anak acik kata..ck gu lain..selain dari warden belum dibagi tau..tu yang susah tu

      Delete
  14. isk licik siapa yg buat keje ni...takde kesedaran langsung..bertimbangrasalah pada yang kurang mampu tuh!!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lieynanilaz..memang rasa nak arahkan..lain yang disuruh..lain yang dibuat.

      Delete
  15. Terror betul si pencuri tu?
    lagi mengadu lagu disapunya.kesian budak2 tu semua.
    Toyol ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieda..memang betul tu..lagi mengadu..lagi ramai yang hilang barang dan duit..tingkatan 4 je pulak tu..

      Delete
  16. saya dulu masa kat U pun ada budak ske mencuri ni..saya rasa dia bukan takde duit tp hobi dia kut mencuri ni..pernah sekali kami ramai2 buat perangkap..kami tulis no siri duit tu dan letak duit tu atas meja..tiba-tiba hilang duit tu..kami sergah je mintak nak periksa beg dia..memang sah ada duit dengan no.siri yang sama...senang je nak kantoikan bebudak macam ni..tp kalo kat asrama suruh cikgu la buat spot check...dapat tgkap sekali mmg puas hati..geram je rasa kan kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya allah tihara..dah sampai u pun asih mencuri? memang geram dibuatnya tihara..kesian ngan budak2 tu..

      Delete
  17. di asrama dulu kalau ada kes mencuri nih, memang warden akan akan tindakan buat spot chek pada setiap locker...pelajar yg di dapati mencuri akan di buang sekolah...elok jugak suruh warden simpan duit kalau dah banyak2 tuh...tapi kalaulah toyol yg curi...cam ne tu nak buat kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mokwo..sekolah anak ni..warden nye lambat betul bertindak..warden pun dok luar..macam mana kan..

      Delete
  18. Baca en3 acik ni teringat kat anak perempuan saya yang masih belajar kat uia.Ada juga mengadu kat saya jam dan ubat gigi dia hilang.Jam tu tertinggal sekejap aje kat surau,bila pergi tgk dah tak ada.
    Saya pun hairan mcm mana perempuan pun boleh jd pencuri,belajar pulak kat uia.tak tahu nak ckp apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya allah norzie..betul ke..patut anak acik tak mau bawak jam..sanggup suruh acik beli jam yang lain untuk dibawak keasrama.

      Delete
  19. kak nasib baiklah aanak anak dara sya tak kehilangan duit, sbb setiap kali dapat wang saku, diorang semua beri pada penyelia asrama, setiap pagi penyelia asrama akan bg duit belanja pd anak anak murid, tapi kehilangan barang 2 lain tu dah lali dah diorang mengadu pasal tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kasihibu..aladulillah sya kalau macam tu..kalau dah hilang tu kesian ngan anak2.

      Delete
  20. kita pun penah duk asrama. senario sama je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azian..meang betul kan yan..mana2 sama aje..

      Delete
  21. acik sya ada cadangan..ape kata kan,biar pihak warden asrama ni pasang cctv..paling kurang diorang leh kenal pasti ahli dorm kat asrama tu..tp kalo yg bukan ahli tu,kita leh wat siasatan...kesian la kat dak2 yg kene curi duittu...sbb tu yat dulu suka bawa duit sekali letak dlam poket...

    ReplyDelete
    Replies
    1. YATZAKIE..Meang bagus sangat kalau sekolah boleh buat macam tu..tak de lah yang kehilangan duit lagi..

      Delete
  22. Waalaikumsalam wbt......duk asrama kena alert dgn brg2 terutama duit. Budak2 kalau dh terdesak mcm2 boleh jadik k.erna....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibuhani..betul tu..tapi bila dah selalu mengambil tanpa izin tu dah jadi seronok pulak dia orang tu

      Delete
  23. salam acik

    tingat masa cik ina duk asrama , duit dalam loker pun boleh hilang. acik suruh hero acik tu berhati-hati sikit, buh duit dalam poket, tak pun letak kat tempat tersorok sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlmsallam cik ina..setiap hari acik pesan tu..jangan tinggalkan purse..bawak je pi mana2..terima kasih cik ina..acik akan sentiasa mengingatkan anak acik

      Delete
  24. sorok kat celah2 baju, boh lam walet skit2 jek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melati betul tu..untuk keselamatan.kan..sampai kes kecurian dapat diatasi

      Delete
  25. hmmm...kalaulah ada sistem lain utk ganti cash di sekolah...

    token ke. bayar pakai 'top-up'able student card ke...

    sebab pencuri ni makin lama dia makin pandai. dan tak terkawal lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. GB betul tu makin pandai..dan tak terkawal dah..

      Delete
  26. Ni memang masalah biasa di asrama. Cian kat budak budak tu. Mungkin warden dah tak terkawal lagi kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rozita..tu la.memang biasa terjadi diasrama kan..tapi kali ni mengganas betul dia habis semua nak dicuri

      Delete
  27. alahai siannya dia
    tapi kat asrama memang macam ni kak
    saya dulu..baju kurung pun kena curi kat ampaian...padahal bukannya cantik sgt baju tu.
    Hairan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kasihredha..memang kesian..
      acik dulu pernah jugak hilang..tapi kain nya aje..baju tak sempat kot..

      Delete
  28. lambatnya warden bertindak sepatutnya bila dah ada aduan terus la buat spot check kalau dibiar terus makin menjadi2 la pencuri tu. kalau dapat tangkap pencuri tu buang asrama je baru tenteram hati kita anak2 duduk asrama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gerhanaluka..tu la acik pun rasa macam tu.lambat sangat bertindak

      Delete
  29. kesian bdk2 yg kena curi duit tu, bdk2 ni susah nak kata, dah cerdik pandai tu, tp tangan pa.nj
    ang, sesetengah tu dah jadi hobi mencuri, bila tak ambil brg org tak senang nak duduk, tu yg susahnya,

    ReplyDelete
  30. salam Embunrosaliza..
    betul tu rosa yang mengambil hak orang tu dah rasa seronok..dapat duit dan tak tertangkap.

    ReplyDelete
  31. Dulu Nurul duduk asrama ada juga duit hilang....

    ReplyDelete
  32. Nazayiena..masa acik dulu hilang barang je..duit tak hilang

    ReplyDelete
  33. anak iza pn cakap asrama kalau dorm lelaki memang selalu ada kes camni..tapi dia kt dorm perempuan xde lak selalu jadi..kalau hilangpn selalu baju yg sidai kt ampai jer..

    ReplyDelete