Thursday, July 18, 2013

TOLONG..PERLUKAN BANTUAN

Assalamualaikum


Dari Ahad acik dengar bunyi anak  kucing
bila acik bagi tau ngan hero kedua
tu bunyi tikus la mak..katanya
pelik jugak acik..
tak kan acik tak tau bunyi anak  kucing ngan tikus
semalam..aci sebelah tu datang
minta tolong ngan anak acik panjat atap rumah dia..
rupanya betul ada anak  kucing..
anak acik panjat  cuba keluarkan..tapi tak dapat
sebab lubang nya kecil..
dia masuk bawah atap rumah aci tu yang dah tertanggal sikit.
cuba cuba tak berjaya..
waktu dah nak berbuka..anak acik balik dulu
dah malam lagi la susah kan
tak nampak..kesian anak  kucing tu
macam mana lah boleh naik kat atas tu..
apa lah yang dimakannya
hari ni kalau masih..tak boleh nak turunkan
acik bagi tau suami acik.tolong aci tu panggilkan bomba
suami acik boleh gelakkan acik.
boleh kan..panggil bomba tolong kucing tu
bomba penyelamat kan..pandai panjat2 macam tu
kesian nanti kalau mati kelaparan..
tak habis fikir lagi ni
macam mana la boleh naik sampai kebumbung
dalam lubang yang kecil pulak tu
harap2 ada jalan penyelesaian,cara mana
nak bawak anak kucing tu turun.
oklah jumpa lagi,In syaa Allah

38 comments:

  1. pernah terbaca bomba kuarkan anak kucing dr longkang...
    dia sekor je ke kat situ?

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan # 9 acik..kesian kan,kalo x bawak turun,lme2 mati lah ank kucing tu,,

    ReplyDelete
  3. dia pun makhluk Allah juga
    mesti la kita rasa kesian
    tah2 mak dia mmg lahirkan dia kat situ kot
    kalau x maccam mana buleh naik atas tu

    ReplyDelete
  4. Argh....mcm ne tu? Boleh je pgl bomba acik. Mmg keje diorang gak.

    ReplyDelete
  5. Assalam acik, kalau dah abes ikhtiar, call bomba dan penyelamat.InsyaAllah depa boleh tolong.

    ReplyDelete
  6. Rasanya boleh kot panggil Bomba, sebab diorang ada alat khas untuk membantu

    ReplyDelete
  7. jiran saya,musang terperangkap atas syiling...depa panggil JPAM...

    ReplyDelete
  8. Panggil jabatan pertahan awam pun boleh juga acik... elok panggil... kang mati anak kucing tu kat situ dah bau busuk satu rumah!

    ReplyDelete
  9. Betul, boleh panggil bomba. Setuju, kalau anak kucing tu mati, habis busuk rumah. Pernah terjadi kat rumah arwah mak yati dulu, mak kucing bawak naik anaknya atas siling. Tapi tak datang balik tengok anak dia.

    ReplyDelete
  10. bole panggil bomba Acik...kalau di biar sian dia..

    ReplyDelete
  11. Assalam kak, cuba letak makanan kat lubang tu, pas tu panggil kucen2 tu, dulu2 kat umah bonda saya pun mcm tu bby kucen masuk syiling umah, lama juga lah dia tak nak keluar, pas tu letak makanan atepi lubang n dpt keluarkan anak kucen tu.

    Kalo tak menagterpaksa panggil bomba lah mcm tu

    ReplyDelete
  12. boleh je panggil bomba..kalau dia takmo lain cerita.

    kat rumah mak saya dulu gitulah, takde org lelaki nak soh panjat..bertangguh sampai mati kucing tu.

    ReplyDelete
  13. Acik, cubo umpan dgn ayam goreng ke atau ayam rebus. Kalau dia lapa mesti dia keluar. Sonang sikit nak capai. Kalau dah tak boleh mintak tolonglah kek abang bomba. Kalau dokek ghumah kito ni, mau si Farah ngan si Arif tolong anak acik sekali panjek bumbung tu. Tak sonang lak ati mikir an. Nanti acik updet pasal kucing ni laii yo.

    ReplyDelete
  14. Mana pergi mak kucing tu Acik? Kesiannya. Tapi kakak rasa bila tak ada org dia kan keluar sendiri tu acik. Masa tu baru boleh kalau nak tolong.

    ReplyDelete
  15. Salam Akak..
    memang prihatin betul akak ni...saya rasa boleh panggil bomba untuk turunkan kucing tu...dah jadi tanggungjawab depakan kalau kita tak boleh buat...:)

    ReplyDelete
  16. Ni macam kes kat rumah saya dulu la ni kak.. Saya siap panggil budak indon suruh budak tu naik atas siling tapi anak2 kucing tu lari, pergi kat tempat lain yang tak boleh orang masuk..

    Anak kucing tu ibu dia bawak naik atas siling tu.. Konon2 nak jaga keselamatan la.. Sey pun tak tau maso bilo ibu kucing tu bawak anak ehh turun.. Nak kato mati ateh siling tu, takdo lak bau bangkai..

    ReplyDelete
  17. memang kena turunkannya kalau tidak mati, mana tau kan acik...

    ReplyDelete
  18. Cubalah try call bomba senawang Acik...
    Kesian kucing tu

    ReplyDelete
  19. ish..camane kucing tu leh naik dok atas tu..akak kol bomba dorng mesti tolong punye..hehe

    ReplyDelete
  20. sian nya.... kita tak suka kucing tapi insyaAllah akak tlg jugak kalau face benda mcm ni....

    ReplyDelete
  21. kesiannya kucinggg. mesti dia lapar kat dalam tu

    ReplyDelete
  22. pggl je bomba.kalu kucing tu mati jd hal lain pula.nnt nk dok hadap bau bangkai nyer pulak

    ReplyDelete
  23. kalau x tolong & kucing tu mati, lg kita rasa berdosa... call bomba cpt2 kak...

    ReplyDelete
  24. panggil je acik, kalu kt luar negara tuh boleh je bomba selamatkan kucing lah anjing lah itik lah... sian kucing tuh... dh naik nk turun tak reti

    ReplyDelete
  25. kesiannya...panggil bomba la kak ..

    ReplyDelete
  26. salam panggil la bomba.dia ada skylights.dulunkalau ular pon panggil bomba.

    ReplyDelete
  27. salam panggil la bomba.dia ada skylights.dulunkalau ular pon panggil bomba.

    ReplyDelete
  28. Yelah Acik..panggilkn lah bomba..mmg klaparan kucing tu

    ReplyDelete
  29. Boleh panggil JPAM kot Acik. Mesti mak dia yg bawak dia naik tu tapi maknya pi mana pulak, adoi..

    ReplyDelete
  30. Kesiannya anak2 kucing tu Acik, macamana perkembangannya? dah dapt dikeluarkan ke Acik?Ummi harap semuanya dah ok.

    ReplyDelete
  31. Bila panggil bomba teringat saya dulu pernah panggil bomba sebab ular masuk rumah, masa tu rumah sewa, bomba sampai ular tu dah hilang tah kemana puas pulak mencari, ahli bomba tu kata dah keluar kot kak, pergi beli belerang dan tabur keliling rumah... :D

    ReplyDelete
  32. kesiannya anak kucing tu..makan apa agaknya dia ye

    ReplyDelete
  33. salam ramadhan acik..kadang2 ibu dia yg bwa tu acik..dlu yat ade jg bela kucing,mak dia slalu angkut dia naik atas bumbung rumah..pastu terpaksala koak sikit bumbung tu utk tarik keluar..kesian kalo xdialihkan,takut mati kelaparan dan sejuk plak dia kan..

    ReplyDelete
  34. Dah berjaya keluar ke belum AE kucing tu?

    ReplyDelete