Friday, July 19, 2013

KUIH MAK SALAH?

Assalamualaikum
Mulanya memang nak buat badak berendam ni
dapat 10 ekor pun jadi lah

 lepas tu teringin pulak nak makan puteri mandi
lama dah rasanya tak makan.
jual banyak je di pasar ramadhan tu
tapi tak sanggup pulak nak beli
bila dah siap semua
siap hidang atas meja..tutup dengan tudung saji
dekat2 nak buka
hero kedua acik buka tudung saji
mak..kuih ni mak salah buat ke
inti dia ada kat luar ni
he he..selama ni dia tau mak buat kuih mesti inti ada kat dalam
adoi ai..ada2 je budak ni
memandai je kata kuih mak salah ye
kuih ni memang macam tu.
cuma dulu2 arwah wan buat putih je
mak buat..mak warnakan hijau.
acik memang letak sikit je inti tu
 tak nak bagi rasa kuih tu manis sangat.
dah berbuka..bila makan..haa..suka pulak he he.
oklah jumpa lagi,Insyaallah

45 comments:

  1. haha..
    mak kreatif ler tu adik..
    org lain inti dlm..
    mak sorg jer inti luar..
    heheh..

    putri mandi tu nmpk manrik ler kak..
    boleh ler masuk dlm list bbuka arini :)

    ReplyDelete
  2. kak, klu kat kg saya kuih tu namanya 'kepek hidung'(hidung penyet)'hahaha

    ReplyDelete
  3. Hihi... salah sebab inti diluar dia ingat tu...
    Bila dah makan tak cukup sepinggan:)

    ReplyDelete
  4. Puteri mandi tu bukan yang hijau tu berenang dalam kuah santan ke Acik? Heheheh...esei dah konpius lah...

    ReplyDelete
  5. Takprnah makan menda ni. Hahaha

    ReplyDelete
  6. heheheh diaorg yg tak kenal ckp kite slh bt lak ek acik

    ReplyDelete
  7. Sy suke sgt kuih ni acik. Mak rajin bt klu bln pose. Mgu ni mak dtg KL, mmg nak suh mak bt kuih ni. Yummeh!

    ReplyDelete
  8. dah lama tak makan puteri mandi tu.. rindunya kat kuih tu..

    ReplyDelete
  9. hahaha..kuih salah bikin..saya pun teringin makan puteri mandi.. semalam tak sempat nak buat..

    ReplyDelete
  10. Assalam kak erna , kalo kuih yg ada kuiih tu saya panggil biji nangka, lamanya tak puteri mandi ( kepek idung ), kat umah ni anak2 tak suka pulak, heheh lucu hero akk tu,

    ReplyDelete
  11. acik.. kueh kat bawah tu saya panggil kueh kepek hidung.. hehe.. teringin nya nak makan..
    kalo buat sendiri ni reti ke kita ni.. asik tak mahu kongsi resepi ke.. =)

    ReplyDelete
  12. alahai tergugat iman ni..menyesal plok singgah pagi hari ni..hehehehe


    ReplyDelete
  13. bestnya Acik, dua2 kuih tu Ummi suka. Hehe..kelakar juga hero Acik, pandai dia bergurau dengan acik.

    ReplyDelete
  14. kikikiki...kuih salah buat ekkk... hihi

    ReplyDelete
  15. Saya tergelak sensorang bila baca n3 acik ni...:

    1. "mak..kuih ni mak salah buat ke
    inti dia ada kat luar ni" Saya tak leh bayangkan bila si hero tu kata acik salah buat kuih... he..he.. Nasib baik dia kata acik salah buat... kalau dia kata "mak! badak berendam mak dah beranak tapi perutnya pecah... habis terburai inti2 nya!"...

    2. Acik puteri mandi tu dah tak leh nak mandi dah... air dalam kolam mandinya dah kering... ni puteri berkubang ni! hehehe... jangan marah ya acik saya bergurau... Dua-dua kuih ni saya suka... tapi puteri mandi tu saya suka yang berkuah sikit... dan kelapanya tu kalau dapat kelapa muda yang kita parut sendiri dengan pengukur tradisonal tu... baru terasa lemak kelapanya tu... tapi sekarang mana nak jumpa dah kelapa muda yang dikukur macam tu.. Orang kampung pun dah pakai kelapa parut dan santan siap je skrg! Anak zaman sekarang dah tak tahu semua tu... sebab tu mereka cepat pelik bila jumpa benda2 dan kuih-kuih yg macam acik buat ni.

    ReplyDelete
  16. Menu2 org kelantan suka ni sebab adik Aina kawen org kelantan suka benor husband dia buat kuih2 ni.

    ReplyDelete
  17. salam jumaat acik..rajin buat kueh..nampak sedap..tp m3h lum pernah mkn kueh ni lg

    ReplyDelete
  18. kak... da lama x mkn kuih ni... iskkk teringin lak...

    ReplyDelete
  19. Mak buat kuih salah tapi sedap kan...

    Lama tak makan puteri mandi, saya suka buat warna merah hihihi...

    ReplyDelete
  20. sedapnya...mintak resipi kak...=)

    ReplyDelete
  21. sedapnya kuih tu acik...terliur saya dibuatnya

    ReplyDelete
  22. sedap betul kuih yang bawah tu...intinya kat luar ya Acik..

    ReplyDelete
  23. Assalam acik
    Bln puasa mesti layan kuih badak ni kan, tp sy kena mkn sorang2 lah ank2 x reti mkn. Kalu buah melaka je blh

    ReplyDelete
  24. saya tak reti buat...reti makan je..heheh..

    ReplyDelete
  25. waduhhh ni yg rs x sabo nk blk keje n trus buat ni ;-)

    ReplyDelete
  26. Salam, hari ni Che Mid teringin nak buat bubur candel pulak..

    ReplyDelete
  27. uihh ni kuih peberet lieya ni....sedap mkn seketul2 masuk mulut...lieya mmg cari kuih manis2 time berbuke..mak mertua lieya selalu buat kuih puteri mandi nieh...

    hepy weekend dear!~

    ReplyDelete
  28. Acik, ni kuih feveret arwah abah saya ni. Mak cukup pakar buat kuih ni time bulan poso. Saya belum sanggup buat....nanti rindu sangat kat mak langsung tak tertelan.

    ReplyDelete
  29. sedap ni...kuih faberet .
    tapi kalau buat sorang-sorang makan pula.

    ReplyDelete
  30. Haha..nk tergelak lak komen hero acik ni, budak2 jaman sekarang ni tau makan kuih moden jer.Gamaknya kalau sy buat pun anak2 akan komen camtu jugak hehe

    ReplyDelete
  31. sedap2 kuih tu acik peberet js lagikkk..huhu

    ReplyDelete
  32. Hihi kelakarlah hero Acik..Saja nak gurau ngan Acik...
    Dua2 kuih tu peberet saya tapi tak pernah buat sndiri..

    ReplyDelete
  33. hehehe...boleh plak kata salah buat ye Kak?..
    sedap je tgk...:)

    ReplyDelete
  34. Apo ghaso kuih ni kak..? Sey ni kok kuih manih mmg susah sikit nak makan..

    ReplyDelete
  35. hehehe...salah tapi sedap...

    ReplyDelete
  36. salam akak..
    teringhin saya nak rasa kedua-dua kuih tu akak, tak pernah cuba lagi..kalau akak buat, mesti sedapkan...:)

    ReplyDelete
  37. kalau yg beli besenye terlalu maneh kan kak

    ReplyDelete
  38. salah tidak semestinya tidak sedap...hehe

    ReplyDelete
  39. Sedapnya akak masak...yum yum..

    ReplyDelete
  40. Hari tu nmpak kuih no 2 tu kat Pasar Ramadhan...tp mmg jarang jumpalah AE!

    ReplyDelete
  41. kepek idong reti buak jugok ko??

    ReplyDelete
  42. Senyum saya bila entri akak ni.. Susah nak jumpa kuih2 tradisional ni.. Lama saya tak makan kuih2 ni..

    ReplyDelete