Sunday, May 13, 2012

TAK DIBENARKAN 'OUTING'

Asslamualaikum

Dari mula masuk 9.1.2012 dulu
belum pernah lagi hero bongsu acik tak balik kerumah
biasanya kalau outing parent hari Ahad walaupun sekejap balik juga kerumah
semalam dia dah call..macam biasa berpesan
jam 11 nanti ambik Aimi.
tapi tadi jam 9 pagi dan telefon.
cik gu tak bagi outing hari ni..katanya
dari suara dia pun acik tau dah..
suara nak hujan.
bak kata lagu mastura
"alahai anak omak..alahai anak omak"
acik buat kan pulut kuning rendang ayam dan 
goreng ikan bilis
kegemaran dia.
 Senang aja kegemaran dia ni..
tak mau sambal letak bawang..tapi acik dah blend kan bawang
jadi ada rasa aje..tapi dia tak nampak bawangnya.
tu dia..jom makan.
pulut susu ni sedap..acik memang suka sangat..lembut..lemak..
lemak sebab acik letak santan ngan garam..kalau tidak mana nak lemak kan.he he..

ok lah nak tunggu kek masak,
nak gosok dan lipat baju hero ni 
pas solat asar nanti acik nak hantar.
biar lambat sikit.
ada ke suruh maknya bekampung kat sekolah 
dari kol sebelas,

tak kuasa mak dik oi..lepas Asar ye.

oklah jumpa lagi,Insyaallah

49 comments:

  1. Hehehe.. dah hampir setengah tahun duduk asrama pun masih merengek lagi ek... manja dia tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu le yatie..tiap kali hantar..mesti keluar air mata..minggu ni tak boleh balik pulak..lagi la..

      Delete
    2. Salam secangkirmadu merah..tumpang lalu ya..mokcik tak jumpa kotak komen tu that's why kena menumpang kat komen orang lain huhuhu

      Kak Erna.. alahai kesian tak bleh outing ya..teringat zaman dok asrama dulu dua minggu sekali jer dibenarkan keluar hehehe..

      sedap pulut tu..tambah makan dgn sambal..yummy..trick biasa tu blend bawang jadi anak2 termakan juga w/pun tak suka hahaha..azwa buat jemput2 pun buat camtu gak hehehe

      Delete
  2. Replies
    1. JS..memang betul la tu....he he..dah macam2 acik kata..macam tu jugak dia

      Delete
  3. Salam my dear kak erna:-)
    Kesian si hero sorang ni....insyaAllah....lama2 nanti harap2 dptlah si hero menyesuaikan diri utk lebih bdikari....:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam tini..insyaallah akak sentiasa berharap dan berdoa semoga dia dapat menerima keadaan ni..terima kasih tini

      Delete
  4. acik..pulut susu sesuia buat pulut kuning,tapai..kalau buat ketupat tak berapa sesuai...lembut sgt,kan...
    baru2 ni saya dpt yg betul2 ori,dari Thailand punya...sgt berbeza dgn pulut susu kat malaysia...
    putih bak kapas,lembut,gebu,kukus kejap ja..bila buka tutup pengukus tu..aromanya seerbak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke kamsiah..mesti lagi wangi kan..sedapnya bila difikirkan aroma yang keluar dari wap kukus tu

      Delete
  5. sedap nyee achik
    pandai achik buat , sure anak suke
    ieda la kurang kalau pulut2 nie ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ied..acik ngan anak2 memang suka pulut..lauknya tak kisah sangat.ad ikan bilis pun dah sedap..

      Delete
  6. Waalaikumsalam AE..

    Anak bongsu kan AE.. nasib baik dekat jer tempat belajar. Boleh jugak pergi balik. Kalau jauh tak tau la cemanakan ?

    Masa pergi pantai kemarin, saya Ada juga beli pulut susu, pulut kampung, beras nasi dagang Dan lain2 yang pantang nampak.

    Saya kuat mkn pulut AE.. Kalau takde lauk lain, ikan masin pun jadi, kelapa parut pun jalan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela DO nsib baik jugak dekat..kalau dia terima tawaran asrama penuh yang di pengkalan chepa kelantan tu ari .mau fengsan acik nak mengulangkan nya.
      DO pun suka pulut ye..sama la kita..pulut susu ni kalau dibuat lemang..laaagiii sedap.

      Delete
  7. first time cik ina dengar pulut susu, mesti sedap dan lemak berkrim tu kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik ina..pulut susu tu lembut..acik tau masa selalu pi alor star kursus dulu.
      ada kawan yang bgi tau..sejak tu..asek irim je la..kalau ada yang ke utara tau pantai timur..di pasaraya pun ada..tapi mahal sikit..nak murah acik kirim ngan anak sedara kalau dia balik kelantan

      Delete
  8. salam acik erna,
    acik nak tau tak seumur hidup saya yang baru umur 32 tahun ni tak penah tanak pulut kuning...hihihihihi...tapi saya sukaaaaa makan pulut kuning, sedappp betul air tangan orang lain ... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam mak encik/sz..tak pe mak encik..nanti lama2 tau buat..acik kena belajar buat sebb anak2 dan suami suka makan pulut kuning kukus..bukan tanak

      Delete
  9. pulut mmg feveret sy, tambah2 mkn dgn ikan gelama masam, sedapppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Erna...pulut dengan rendang memang makanan kegemaran sekeluarga saya.

      Tak dapat balik rumah tapi dapat makan masakan omak.

      Delete
    2. mmasyaza..sama lah kita suk mkan pulut

      Delete
    3. wkmsallam zai..memang tak makan tengahari dia..menunggu mk datang bawak nasi an lauk

      Delete
  10. pulut memang sedap, tapi angah tak leh makan banyak...berangin..kaedahnye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngah..acik buat je..tapi makan sikit je..buat rasa..he he

      Delete
  11. wah pulut...lama tak pekena...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM..acik akan buat bil ada permintaan..

      Delete
  12. cik..bukan hero tu je yg nak ngap pulut sodap tu....den pun nak hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimi boleh kalau nak ngap.tak do salah he doh he he

      Delete
  13. achik.. nak resepi pulut tu boleh? cam sedap la.. ngan ikan bilis tu sama.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam AH.nak resepi ye.
      Rendam je 1kg pulut bersama kunyit serbuk.malam rendam pagi esok basuh beras tu bersih2.kemudian kukus sampai naik bau.acik biasanya tetapkan masa mengukus.lebih kurang sejam.
      Dah masak pulut keluarkan dari kukusan masuKkan kedalam besin yang dah letak santan rm3.00 yang telah diletak garam.kacau dengan spatula sampai pulut dan santan bnetul2 masak/mesra.mudah kan..he he.masa nguku daun pandan kena letak nak bagi wangi

      Delete
  14. Kesiannya. Saya faham bebenor perasaan dia sebab zaman sekolah dulu saya dok asrama & manja macam tu la, nak balik sesaja, kehkeh. Kesian jugak kat mak bapak saya yg terpaksa tahan perangai saya dulu, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata dinas..kena tahan.dan maknya ni asek risau je.kalau dah dengar suara dia lagi lA.tambah2 bila mengadu selipar hilang lagi.
      He he

      Delete
  15. alahai anak emak........hilang rindu hero tu kalau jumpa ngan Acik...

    Sedap pulut tu acik....saya pun peminat pulut jugak....

    ReplyDelete
  16. dasatnyer anak omak ni hah...

    ReplyDelete
  17. alahai anak omak.. mano tak ghindu kak, ghindu kek masakan omak jugak tu

    ReplyDelete
  18. Salam Yong,
    Dah lama tak makan pulut dgn sambal.

    ReplyDelete
  19. fuuhhh... sedapnya pulut tu acik..!!!!

    ReplyDelete
  20. kat mano umah acik erk ??
    kek ado laei tak ?
    hehehehe

    ReplyDelete
  21. Anak Acik ni skolah kat mana, sebab saya baru je joint folower blog Acik ni, so belum jumpa lagi entry tentang Aimi ni.

    ReplyDelete
  22. sedapnya nampak pulut tu...=)))

    nak nak...

    ReplyDelete
  23. rajinnya acik..ye la..demi untuk anak2 kan..bertuah anak acik nih..kalo sy suka makan gan kari ayam..sodap..hihi..

    ReplyDelete
  24. sedapnyer pulut kuning ni.. kat sini pngil nasi kunyit

    ReplyDelete
  25. Salam Kak... hai lah hero ni...penangan anak bongsu ni kak...hehehe

    ReplyDelete
  26. ehem sedapnya pulut sambal tu..terliur lagi mama..dah anak bongsu,mesti tak sampai hati kalau tak jenguk diakan?..he2x..

    ReplyDelete