Monday, May 14, 2012

"SEPAT RONGGENG"

Assalamualaikum

Lamanya tak makan ikan sepat ni.
tadi pi ke Tanjong Karang
kebetulan hari Isnin ada pasar.dah jam 11 lebih..dah ramai yang berkemas pun
jalan laju laju nak cari tauge jawa..
tiba2 nampak ikan sepat ni.
ikan sepat kecik ni..orang sana panggil 'sepat ronggeng'
terus beli..sedap ni..tak masin.


dan dapat rezeki lagi..ikan masin dari Sabah dan ikan pekasam 
terima kasih zar.

masa jalan2 tu en suami terjumpa kawan lama 
masa kerja sana
lucu jugak masa berbual tu.
dia kata..dia diminta bekerja sampai umur 60 tahun
dan dia jawab..
'aku dah tua tua ni mata tak berapa nampak
kalau aku tersalah kira duit..halalkan aje la ye'
katanya he he.
bila dah nak balik..en.suami kata..
nanti kirim salam ngan kawan2 lain ye..
kawan tu jawab..aku nak sampaikan pada sape..
kawan kawan kita ramai yang dah mati..
mak ai..senang nya dia menjawab..

macam tu la kan..dah tua2 ni..
satu masa nanti akan sampai juga giliran kami.

oklah..jumpa lagi..Insyaallah.

41 comments:

  1. bak kato kaklong kek anag,time org nk berurusan pun maleh,sumo kerani ea tuo2..tak do semangat langsung!
    wakakakakk!

    ReplyDelete
  2. Kak...sedapnya sepat ronggeng tu...goreng garing memang malatop

    ReplyDelete
  3. Assalam kak, sepat ronggeng ke namanya, rasanya ikan sepat ni byk kat sawah padi, sedapnya kalo tak masin, saya ni peminat ikan2 sawah kak. Kalo sepat yg hitam tu nama apa lak kak

    ReplyDelete
  4. Sepat ronggeng digoreng garing, oh mak aih!

    Saya umur 40 pun dah ada kawan2 seusia yg dah meninggal. Terfikir jugak bila pulak masa saya..Allahu akbar..

    ReplyDelete
  5. salam my dear kak erna:)

    Sepat ronggeng??1st time dengar ni..hehe
    Pe2 ikan masin sedap..nak2 makan time sahur..huhuhu..(teringat zaman2 belajar dulu2..huhu)

    ReplyDelete
  6. sepat ronggeng..?? tak pernah dengar.. mesti best ni..

    ReplyDelete
  7. kemarin jumpa kawan2.. mmg ajar dimana2, kehilangan kawan2 silih berganti, kepadanya kita kembali..

    PS: esok2, masak lemak kuning tambah udang KB, pasti meletop ikan sepat ronggeng acik.. hehehe

    ReplyDelete
  8. lama tak dgr nama ikan sepat ronggeng ni kak...kat sini ada jual tau tapi yg frozen punyalah import dari thailand kot rasanya:)

    ReplyDelete
  9. Terima kasih kak erna... Dapat juga zar merasa. Tadi panjangkan pemberian tu pada kawan ofis yg berpuasa. Mudah mudahan murah rezeki kak erna sekeluarga... :-)

    ReplyDelete
  10. Mmg saya selalu dengar di Tg Karang best juga kalau nak beli hasil laut fresh..

    Mati tu Acik Erna, kalau yg muda pun boleh mati...:)

    ReplyDelete
  11. sepat...lamanya x makan.
    waktu kecik2 dulu makan

    ReplyDelete
  12. pertama kali dengar sepat ronggeng..tentu sedap makan ngan nasi panas2....

    ReplyDelete
  13. ingatkan acik buat lawak..ronggeng. ^_^
    camne la dpt nama tu kan?

    *kwn tu mesti selalu ingat mati..tu jwb camtu. ^__^

    ReplyDelete
  14. ehem mama tak pernah lagi makan `sepat ronggeng` tu..he2x..

    ReplyDelete
  15. mmg sedap ni mkn dgn nasi panas2..

    ReplyDelete
  16. uuuiii sedap sepat ni....rangup2 di makan....

    ReplyDelete
  17. sedapnya sepat tu, makan dengan nasi panas,tentu berselera...

    yelah ..apb dah tua2 nanti kawan makin lama makin kurang...sb pegi mengadap Ilahi...walau sedih, tapi pujuk2 hati supaya kena terima hakikat..hehe..

    ReplyDelete
  18. ikan sepat tu nampak jinak tapi susah nak pancing ..

    ReplyDelete
  19. alahai jgn la ckap camtu..sedeh pulak..

    ReplyDelete
  20. ado ko toge jawo na. Tak ponah donga pun...

    ReplyDelete
  21. saya pun suka makan ikan masin ni k.erna.... tp sejak akhir2 ni bila makan ikan masin kepala rasa cm pening pulak!

    ReplyDelete
  22. waduh..sepat ronggeng, ikan pekasam dan ikan masin..semuanya menambat selera makan hehehe

    Azwa pun kalau bukan kerana fikirkan masa depan anak2, tak sanggup jugak nak kerja sampai umo 60 thn huhuh [kalau dipanjangkan umo insyaAllah]

    ReplyDelete
  23. sepat ronggeng ! .. muahhaha
    macam2 nama erkk kak
    yg pasti kalau grg , makan nasi panas2 perghh ;))

    ReplyDelete
  24. kesian..usia dah lanjut pun disuruh bekerja.. bagila mereka berehat..tumpukan pada amal ibadat pulak..

    ReplyDelete
  25. Kakak nak juga tengok tauge jawa yg acik mention sayangnya tak ada pulak hihi...

    Ikan sepat tu beroggeng masa berenang kot itu yg kena panggil sepat ronggeng:)

    ReplyDelete
  26. Sepat ronggeng tu mcm cite melayu astro lama dulu kan>?

    ReplyDelete
  27. Waalaikumsalam AE..
    Rajin sampai ke tanjong karang. Sepat ronggeng ni banyak kat sawah ngan Tali air. Tak jumpa ke togeh jawa? Sedap buat pecal tu AE...

    ReplyDelete
  28. As salam Acik,

    Nyum2... Marya suka ikan masin... Goreng garing2 perah air asam, hirisan bwg & cili api...pergh.. mmg berpeluh mamam...hehhee..

    Yelah kak, makin hari makin hampir dgn kubur...huhuuu... Tak kira muda ke tua kak... Moga2 cukuplah bekalan ke sana... Take care kak :')

    ReplyDelete
  29. salam k.erna..mmg payah nk jumpa ikan sepat roggen tu.Sedap!klu beli yg 'hidup' pu lg mahal..agaknya susah nk dapat kot.
    SELAMAT HARI IBU K.ERNA!

    ReplyDelete
  30. kg ayah saya kt tg karang kak..baru je balik, diorang beli ikan kedra masin n bawak balik keladi dari rumah makteh, seap plok wat masak lemak semalam :)

    selamat hari ibu kak

    ReplyDelete
  31. LYA PON DAH LAMA X MKN IKN SEPAT..BIASA DULU..Y FRESH TU..GORENG GARING..SEDAP SGT2

    ReplyDelete
  32. Acik Erna,

    Kenapa nama ikat sepat ronggeng yer, agaknya dia ni kuat melenting-lenting masa hidupnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapnya ikan sepat ronggeng...dulu selalu beli bila balik Teluk intan.

      Delete
  33. dulu kat kampung buat sendiri ja sepat masin ronggeng ni.. pergi tangkap kat sawah... siang.. dan jemur.. tapi sekarang nak makan dah kena beli

    ReplyDelete
  34. sepat ronggeng?
    pestaim dengar. hihi

    ReplyDelete
  35. Achik, sey yang dah nak masuk 43 ni pun dah ado gak dapek warning. Badan asik sakit2 yo. Lopeh tu payah na nak elok. Tak po lah kan. Tobuih doso.

    ReplyDelete
  36. Tulah dah suruh nk kerja samapi 60 tahun . nasiblah dah jadi warga emas.

    ReplyDelete
  37. acik oi wat masak lomak cili api letak nenas sedap tu. terbau sepat ronggeng , acik goreng ye sepat ronggeng tu : )

    ReplyDelete