Followers

Wednesday, May 30, 2012

LANGKAH DEMI LANGKAH..BOLEH KE?

 Pisang kapas
 Daun pisang
 Layur dulu untuk mengelakkan pecah semasa membungkus
 Tepung Pulut

inti
 Guna ni untuk melenyek pisang
 Dah siap lenyek
 dah siap tepung  campur pisang(air tak guna)
 Siap letak inti dan bungkus
Dah siap bungkus
kukus la sejam.
Jadi la lepat pisang macam n3 semalam
selamat mencuba.

kalau ada yang suka makan kuih lama
boleh la mencuba buat ni
senang je
biasanya kuih lama ni orang lama je suka makan kan..
tapi anak2 acik suka sebab
acik selalu buat.

50 comments:

  1. setalah aku baca2, postingan2nya sangat bagus, menarik dan bermanfaat,,terus menulis,,karena dengan menulis kita bisa mengembangkan imajinasi kita dan menjadikan kita lebih kretaif..serta kadang bisa menghibur orang lain.. ^_^

    oia salam kenal
    kalau berkenan silahkan mampir ke EPICENTRUM
    folloback juga ya buat nambah temen sesama blogger,,tukeran link juga boleh,,makasih..^_^

    ReplyDelete
  2. nenek saya suka buat lepat pisang ni..

    ReplyDelete
  3. Assalamu'alaikum.

    Acik guna tepung pulut ya? Saya guna tepung gandum je. :)

    ReplyDelete
  4. Salam acik,kueh peberet anak bungsu ros ni.Baru tadi dia tanya kenapa tak beli??

    ReplyDelete
  5. Oh... patutlah ada inti guna tepung pulut ye Acik. Betul kalau inilah caranya sah kakak tak pernah makan dan memang teringin nak mencuba...

    Lepat pisang kakak tepung gandum + pisang lecek aje lepas tu bungkus.

    ReplyDelete
  6. tochei..tochei acik..ini mmg resepi baru pd ucu sbb ucu x pernah mkn yg guna tepung beras...
    rasa2 macam nk terbang ke seremban jer jap lagi.sbb tengok kt dlm pengukus tu banyak blh lah ucu tapau yer.....hihihi:)

    ReplyDelete
  7. kalau mak sy buat kak kak...x letak inti kelapa tu...just gaul kelapa muda jer dgn tpung beras dgn pisangnya...itu je dia buat.....
    tp cara akak nie pun nmpk sedap gak nie....:)

    ReplyDelete
  8. acik, nak jugak lopek pisang tu..sodap sangat tu..

    ReplyDelete
  9. saya memang jenis suka makan kuih lama macam ni kak erna..tapi lepat mak saya buat takde inti..kelapa tu gaul sekali dengan adunan tepung..

    ReplyDelete
  10. Salam Acik...

    Sodap den tengok lopek pisang tu.. nak buek den maleh.. bak den satu haha...

    ** Dulu masa bujang duduk serumah dgn budak negeri 9, tinggal kat sungai dua.. selalu speaking negeri dgn dia.. sekarang cuba speaking nogori dgn acik lak...

    ReplyDelete
  11. Mesti liat2 sikit sebab pakai tepung pulut. Dan ada inti kelapa . Tentu sedap.

    ReplyDelete
  12. sungguh mudah acik....
    kalau inti lagi pekat bestnya.......
    kalau MIL saya buat sure tak nak inti.....

    ReplyDelete
  13. alamak akak, ni kalo makan time bukak pose best ni...lama dah mak saya tak buat ni..lg satu dia gaul dengan sagu tapi saya ske yg ada inti ni..saya tk berapa terer la kak :)

    ReplyDelete
  14. Ouh, lepat pisang pki tepung pulut? Mst sedap nie!

    ReplyDelete
  15. sedapnya!! lama tak makan. daun pisang mahal sgt kat sini. ;)

    ReplyDelete
  16. lepat pisang!! best..lamo tak makan lepat

    ReplyDelete
  17. wahhhhhhh siap ada tutorial lg... suke2 mekasih acik... cume dana nk tanya, bancuhan pisang ngn tepung tu tak letak gule ke? dana mmg tak tau bt kuih kukus nih tp suke sgt mkn... suke kuih lama2 nih

    ReplyDelete
  18. Ok..mudah faham. tertarik gak nk cuba ni. tak penah buat sndiri.
    Tq acik!

    ReplyDelete
  19. As salam Acik.
    Acik guna tepung pulut,resepi baru ni...mesti lopatnya sedap...liat2 gitu.nak cuba la resepi acik nanti.

    ReplyDelete
  20. naper tak tunjuk gambar selepas tanggal daun tu...

    acik niii...

    ReplyDelete
  21. Saya suka lepat pisang yang ada inti. Sekarang ni yg dijual, semuanya dah tak de inti kat dalamnya

    ReplyDelete
  22. kak nak resipi inti nyer ... mcm best ni

    ReplyDelete
  23. Sedapnya akak lepat pisang tu....Kat kedah ni, saya tak pernah lagi makan lepat pisang ada inti macam tu....selalu letakkan kelapa parut yang digaul sekali dengan tepung aje...

    ReplyDelete
  24. Lepat pisang bubuh inti kelapa... Ooo sedapnya..

    ReplyDelete
  25. kak terliurnya...dari dulau kak erna tayang menang sudah tau kesedapanya...nanti mau bikin

    ReplyDelete
  26. acik...!!!! tak nak buat.. nak makan je yg acik buat tu...

    ReplyDelete
  27. salah satu kuih feveret saya achik.. feveret makan je la.. buat tak reti.. hee..

    ReplyDelete
  28. salam acik ;p,

    lama dah tak buat lepat pisang nih. sedapppp.feveret sepanjang zaman.tp saya tak suka letak inti dalam lepat pisang. sebab dari kecik makan lepat tanpa inti. bila sampai selangor tengok orang jual lepat pisang ada inti kelapa rasa pelikss hihihihi

    ReplyDelete
  29. kak...guna pisang kapas rupanya.
    ok ok nanti try

    ReplyDelete
  30. Aina selalu masuk blender tekan suis tapi rasanya memang lain dari main lenyek2 tu...

    ReplyDelete
  31. Salam Yong,
    alahai...sedap ni Yong. Any kuih ada inti kelapa dgn gula merah/gula kabung memang best!

    ReplyDelete
  32. Terima kasih kak... Akak memang rajin, siap tunjukkan langkah2 lagi.. :)

    ReplyDelete
  33. wah..suka la posting akak nie..step by step katanya...mudahnya buat lepat pisang, cuma tahap kemalasan jer membuatkan malas nak membuatnya huhuhu

    ReplyDelete
  34. Sedapnya...ooo Acik, nak tapau 3 bungkus ye, teringin nak buat tapi tak ada gang dapur he he hehh (ayat orang malas nih)

    ReplyDelete
  35. bestnya ...tp js tau mkn je...hihi

    ReplyDelete
  36. sodap ehhh
    rasa macam la ni jugak nak pi terjah rumah acik!
    :D

    ReplyDelete
  37. Salam AE..

    Alamak,, pisang kapas yang mana satu ni ... Alternator pisang apa lagi yang boleh di lenyek? Sodap ni AE..

    ReplyDelete
  38. salam achik erna
    sedapnya kebetulan saya balik kampung sekarang ni, daun pisang senang nak cari di belakang rumah mak mertua.bolehlah saya nanti masak kuih lepat pisang ni dgn MIL.
    terima kasih kak achik erna sudi ke blog bisnes kendalian saya.sangat saya hargai.sudikanlah ambil award untuk follower blog tersebut saya.

    ReplyDelete
  39. sedapnya acik guna pisang emas lak tu lagi la sedap....tgk daun pisang tu pun dah terliur ni kan pula lepat pisang tu...hehe

    ReplyDelete
  40. kreatifnya..tak pernah cuba..nanti nak try..terimakasih kerana bgi resepi..

    ReplyDelete
  41. hehehe...terima kasih tunjuk cara buat ni. Membungkusnya mcm kuih koci jugaklah ye tp isi pjg sikit dr kuih koci ye?

    ReplyDelete
  42. Alamak sedapnya..inti tu je yg lynn konfius..inti kelapa macam kita wat kueh ketayap ker?

    ReplyDelete
  43. tp kn kak, lg besar pahalanya kalau akk hantar ke sini... ;-)

    ReplyDelete
  44. lopek pisang... osah sodap ea tu kak, wangi je baunya kan!

    ReplyDelete
  45. Kuih tradisional. Jarang-jarang sekarang ini dapat makan.

    ReplyDelete
  46. Boleh cuba nie nanti,siap ada inti lagi tu....

    ReplyDelete
  47. ehem..bestnya kalau rumah mama dekat dgn rumah AE..bolih mintak sikit..hik2x..

    ReplyDelete