Wednesday, May 9, 2012

APA LA YANG DIBEBELKAN NI..

Assalamualaikum

kalau baru baru berumahtangga..
tiba tiba ada insan lain dok serumah
mula mula nak sesuaikan diri
seminggu dua tu rasanya tak de masalah lagi kan
bila dah sebulan dua bulan tinggal serumah
kita yang perempuan ni (maafkan acik bukan semua macam tu)
acik la..mula nampak..tuala mandi tak disidai dengan betul
ubat gigi tak ditutup elok..bila minum..cawan letak je atas meja ke..depan tv ke
kain baju yang dah pakai..tak masukkan dalam baldi atau besen..main sangkut..sangkut dan sangkut.
mula2 kita akan buat tu semua..tapi lama lama akan tegur..lagi lama akan hangn jugak
itu acik la..

walaupun dah 30 tahun berumah tangga..dan acik dah biasa..suami pun dan biasa..
kadang acik belum buka mulut..dia tau dah apa yang acik nak cakap..
apa lah acik orang lama bebelkan ni ye..he he

walaupun dah lama kenal...dah lama bercinta
(masa acik dulu tak sempat nak bercinta..baru nak eja c.i.n.t.a dah kena pinang)
bila dah tinggal serumah kena banyak sabar
 dan bertolak ansur.
itu pun kalau terus dapat serumah..
kalau jauh..pun mcam tu..banyak melayan rajuk dihati..
kena la suami tak pandai memujuk..
tahan perasaan lagi.

begitulah..menempuh alam rumahtangga bukan mudah..banyak cabaran
ada yang untung dan ada masa rentung.
ni cuma pandangan orang tua macam acik ni.

cuma bila dengar dan lihat kadang2 ada simpati dihati
ada masanya terkeluar jugak air mata ni.
tapi tak mampu membantu..begitulah masa baru2..
banyakkan sabar..insyaallah.

oklah jumpa lagi..maaf kalau tak faham 
apa yang acik bebelkan




21 comments:

  1. Betul tu kak Erna, dalam rumahtangga memang kena banyak bersabor. Kadang tu, kena buat tak tau je, walau pun benda tu menyakitkan hati, sebab kalau nak bebel semua benda tak betul hari-hari, letih juga. Hehhe.. :)

    ReplyDelete
  2. bebel orang nk melepaskan tension..tak pe ucu sedia membaca "coretanku"....:)

    ReplyDelete
  3. acik...kes suami isteri mmg lumrah, kelebihan pasangan adalah untuk menutup kekurangan pasangannya, saling lengkap melengkapkan, yg selalu jadi masalah ialah bila ada campur tangan mentua atau ipar duai yg sering menabur racun dek kerana dihasut perasaan dengki dan busuk hati...itu yg membawa merana diri

    *masalah picisan jer nii....

    ReplyDelete
  4. Mula2 mmg kena 'kerja' lebih..puas bgtau suami cara nk bg kemas rumah. Dah lama2..oklah suami dah tau apa yg patut dia buat.

    ReplyDelete
  5. saya faham sebenarnya. dan dah bersedia pun nak menghadapi karenah masing2 dalam rumah tangga.

    tapi takde la calon lagi. kikiki~

    ReplyDelete
  6. betul la..tapi sepatutnya makin lama makin serasi..makin memahami..:)

    ReplyDelete
  7. bila dah lama berkahwin, org kata ' ada chemistry' kan acik ;)

    saya belum cakap lagi, wife saya dah tahu apa yg saya nak...ekekeke

    ReplyDelete
  8. kadang2 benda kecik tp kita cepat terasa,naik angin...balang air dalam peti ais...dh kosong...dia tgk ja...balik keje...stokin bergulung2...buat2 lupa nak campak dalam bilik air...hishhh..mau tak angin si isteri

    ReplyDelete
  9. kisah sapa lak ni?
    okey..nanyi koling2 yer
    suka ngan ayat
    'ada yang untung dan ada masa rentung'
    ko nampak yg untung..yg rentung ko tak nampak'
    hahaha

    ReplyDelete
  10. hidup rumahtangga ni kene byk tolak ansur dan saling hormat menghormati..tapi kadang2 tu termasam jugak muka ni..hangin jugak dibuatnya..tapi sabarrrr...

    ReplyDelete
  11. Itulah asam rumahtangga kena sabar dan bertolak ansur sentiasa....

    ReplyDelete
  12. asam garam rumahtangga, walau sabar, ada masa hangin juga kan acik...

    ReplyDelete
  13. salam acik,
    hihihhi saya paham apa yang acik bebelkan tu ...
    klu saya ngan pak enciknya terbalik kak, walaupun saya ni keje bg syarahan kat anak orang tapi kat rumah saya plak tukang dengar syarahan dia...kekeee...

    ReplyDelete
  14. ramai yg ingat nak seronok ja bila nak mendirikan rumahtangga ni..tapi lupa bahawa ada banyak perkara yg menguji kesabaran & kteguhan iman sepanjang melayari alam perkahwinan.
    saya pun selalu hangin bila penat2 balik kerja tgk sepah sana sini.paling sakit mata bila tgk sisa makanan atas meja makan...alhamdulillah en suami lebih cool.

    ReplyDelete
  15. Biasalah hidup berumah tangga. Ada pasang surut . kena give and take. Kalu tak menangis tak berlagu

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum AE..

    Kalau den la kan acik.. Itu jam jugak sound. Aduh! Tak boleh laa hidup serumah dengan org camtu. Mau meraung sakit hati, sakit mata. Haha

    ReplyDelete
  17. Adik ipo *lelaki* dok ngan sy Kak, ditegur salah, x tegur salah, hukk

    ReplyDelete
  18. emm yg kuat la mampu pergi jauh..x kuat nampak gayanya kecundang la..kan..kan

    ReplyDelete
  19. betol la acik,hidup berumahtangga ni perlukan komunikasi yg berkesan..suami isteri kena saling tegur menegur untuk kebahagiaan hidup bersama..sama2 sentiasa memperbetulkan kesilapan..ada masalah dgn suami kena bincang dgn suami & bukan duk cerita dgn org lain..

    ReplyDelete
  20. sbnr nyer tu adalah tanda2 kekuasaan-Nya..perbezaan antara dua manusia mengajar kita menjadi manusia yg lbh baik sbnr nyer d smpg membawa kite lbh hmpr dgn-Nya

    ReplyDelete
  21. bese la tu acik..asam garam berumahtangga..ieja masa baru2 kawen gitu ler, kekurangan dia kelebihan kita,kelebihan dia kelemahan kita..syukur dah 16 thn hidup dgn dia alhamdulillah..saling memahami kekurangan msg2..ieja lbh byk bebel kan ank2 je.hehe

    ReplyDelete