Sunday, July 1, 2012

BARU TAU,INI RUPANYA ...ZA'FARAN

Assalamualaikum
Gambar  atas ni acik dapat dari  google
sebenarnya dah lama acik nak tau macam mana rupanya
Za'faran ni..tapi tak pulak terfikir nak mencari di google
masa di MAHA semalam ada yang menjual.
harganya mak ai..terkejut acik 1gm RM50.00
tapi disebabkan hero bongsu acik beli jugak satu
katanya boleh menghindarkan batuk dan selesema.

betul ke tidak acik pun tak tau.
tapi acik nak cuba jugak.
kalau kawan2 ada pengalaman dan pengetahuan tentang za'faran ni
boleh kongsikan dengan acik ye

Jumpa lagi,Insyaallah

54 comments:

  1. Huu mak aihhh mahalnya! Tapi kalau berkesan, berbaloi la kan. Nanti Acik cerita lagi ya pasal ni bila ada feedback :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinas.memng terkejut acik..tapi kerana anak..beli jugak..mana tu dengan izin allah betul2 berkesan kan

      Delete
  2. Replies
    1. Puan Ros..acik pun tak tau ni..tapi seab anak yang batuk dan selesa sampai 2 kali kena pi awak hospital..risau sangat..tu yang acik beli..untuk dia

      Delete
  3. pernah bergaduh dgn mak sebab mak sebut za'faran. tapi nani cakap "ni safron la". sebenarnya benda yang sama je. huhuh...mak masak kuzi ayam letak ni. ada aromanya tersendiri..selalunya masakan arab banyak letak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nani..sama ye..he he..kalau acik rsanya untuk masak nasi tak mau beli..mahal sangat..tapi untuk anak..sanggup je..he he

      Delete
  4. Sey kok batuk, macam yg sey bgtau akak hari tu la.. minum air rendaman nasi tu yoo.. Kok selsemapun sey buek cmtu jugak..

    Sey pon tak ponah donga bondo alah ni kak.. Ni la baru tau haa... Kok akak tak bgtau, sampai bilo2 la sey tak tau pasal zafaran ni.. Ingatkan namo orang... hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. azz..camno nak buek an nasi tu untuk aimi..kalau ni..akak rondam..bagi dio awak balik asrama..boleh minum hari2

      Delete
  5. saya pun pernah dengar yg za'faran tu mahal harganya..

    dan kali pertama tengok benda ni. Itupun dalam blog erna..trma kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kasih sal.semalam baru tau rupa dia ni

      Delete
  6. zafaran yg org selalu guna utk masak nasi baryani arab tu ye. safran tu nama lain dia kek? kat nihon ada jual...diorang guna utk masak nasi paella... nasi tu warna kuning disebabkan herba safran tu...FnF selalu jugak mkn seafood paella kat restoren kat cni...halal dan sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. FnF..acik tak tau pun oleh guna untuk masak nasi..etul la..air yang direndam guna stigma bunga yang dipanggil za'faran ni memang warna kuning

      Delete
  7. salam acik,
    dah beli pokok tu lepas tu kena buat apa acik?
    tenung tenung ke renung renung ke? hihihi tak pernah tau pasal za'faran ni ... igtkan nama orang..kuikui

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak encik..ukan pokok..orang tu kat stigma bunga..rendam dalam air dan minum airnya he he..kalau renung..untng la acik jimat tak habis2 he he

      Delete
  8. Salam Akak...
    Itu safron kan?...saya tak tau pulak dia ada nama lain....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam azi..akak tak tau pun namanya safron he he..

      Delete
  9. mcm2 rahsia tersembunyi dlm tumbuhan ni.

    ReplyDelete
  10. Kunjungan perdana dan silahkan untuk menuju TKP saya semoga ada yang bermanfaat untuk sbat smua...

    ReplyDelete
  11. Saffron ninkalau di sini, mahal. Saya beli dari Egypt sebab anak belajar di sana. Murah sangat. Ohh gitu rupanya ya

    ReplyDelete
  12. Pernah tengok dan rasa, kawan kt opis bagi..suruh remdam dan minum...bagus katanya...

    ReplyDelete
  13. apo bondo e tu? makan cam mano?

    ReplyDelete
  14. ari tu kaklong lalu yo kek MAHA tu,tak singgah pun..dah potang...!

    ReplyDelete
  15. Sayalangsung tak tau apa benda tu kak....huhu

    ReplyDelete
  16. bukan yg letak dalam nasi arab nak bagi kaler kuning tu ker?mahalnya ye..kalau bagus berbaloi la beli :)

    ReplyDelete
  17. Mak aii...mahal tu! Tp kalau utk kebaikan x per.....cantik bunga zafaran ni rupanya!

    ReplyDelete
  18. siput je..tapi memang mahal..pasni bole la masak nasi beriani letak safron..hehe..

    ReplyDelete
  19. org biasa panggil ni safron kan acik, mmg mahal sbb katanyer blh jd penambah perisa n ada mcm2 khasiat... selalu kalu tgk kt makanan arab msti ada... kt sana murah kan

    ReplyDelete
  20. memang mahal..
    tapi kalau berkesan harga mahal pun akan dibeli

    ReplyDelete
  21. penah dengar tapi tak penah tgk or menggunakannya

    ReplyDelete
  22. saya pn xpn google pasal rupa zafaran ni...banyak khasiatnya...

    ReplyDelete
  23. saya pun baru tau rupa macam tu...selalu dengar nama jerr...hehe.

    ReplyDelete
  24. ni 1st time lady tgk ghupenye.. tp ia slh satu ubatan yg tersenarai dlm perubatan Islam kalau x silap lady..

    ReplyDelete
  25. x pernah dengar langsung lar..:)

    ni macam herba rawatan cina ker..

    ReplyDelete
  26. agak2 boleh tanam tak kat sini? jimat sikit kos. kehkehkeh

    ReplyDelete
  27. saya penah beli air musofa dulu..color kuning ada kandungan zafaran..bunga ni la kut...mahal ye kak

    ReplyDelete
  28. mahal tu yek tp byk khasiat rupanya..

    ReplyDelete
  29. assalam berbaloi membelinya jika banyak khasiatnya.. :)

    ReplyDelete
  30. Kena minum dgn madu kan Acik kalau utk ubat batuk... Za'faran juga ubat para mujahidin sewaktu perang zaman dulu kan...

    ReplyDelete
  31. Salam Yong,
    rupa cam saffron. Akak ada beli sikit kat Istanbul, memang mahal tp kat Istanbul murah jer. Buleh buat masak nasi beriani, wangi!

    ReplyDelete
  32. oh ini ke rupanya yg sebenar..yg sy kenal dlm btk air kaler kuning tu je

    ReplyDelete
  33. oo, yus pun baru tahu ni acik. Mil yus mmg amalkan minum sesudu air za'faran ni sehari, suami yus pun ada minum gak, tp seminggu sekali je, sbb regeyayang mahal kan...

    ReplyDelete
  34. kak erna...lama kita cari ini barang...nak beli jugak..!!!!
    biasa minum dia punya air..tapi mcm rase mineral water biase jer...tu yg nak cuba yg ori punya...memang za'afaran mahal kak!

    ReplyDelete
  35. Zaafaran ni banyak dijual dikedai yang menjual barangan masakan arab.

    Menurut kawan kebetulan orang arab, mereka menggunakan zaafaran ni dalam sesetengah masakan dan harganya mahal jugak.

    Baguslah kalau boleh melegakan batuk anak Acik Erna tu, kita cubakan.

    ReplyDelete
  36. Achik bekalkan hero tu air yang letak zafaran ni ke? Saya ni tongah batuk na ni haa. Poghit tokak. Di samping makan ubek ado gak minum air yassin. Mintak pada Allah sombuhkanlah nak eh.

    ReplyDelete
  37. mak, za'faran or safron tuh mmg mahei. org kaya2 jer bole guna...hihihihih

    ReplyDelete
  38. pernah dengar tapi tak tau rupa. kalau kat kedai mamak pun derang selalu guna ni utk masak nasi beriani. lembut je nasinye. wallahualam. tak tau la betul ke tak. salam kenal ye.

    ReplyDelete
  39. sila LIKE PAGE Kami.mejual saffron RM36 untuk 1gram

    ReplyDelete
  40. SALAM AKAK, TEMAN2 SAHABAT2 YANG DIKASIHI ALLAH SEMUA .... MARI2 JEMPUT2 SILA2 LIKE PAGE KAMI DI www.facebook.com/zouksaffron banyak info menarik BERKENAAN SAFFRON YANG DI IMPORT SEGAR DARI KHURASAN,IRAN 100% ASLI DAN MEMANG TERBAIK.MENDAPAT SIJIL PENGILANGAN DARI ISO DAN BANYAK INFO di kongsi DI SANA,jaDi jemput2lah ke PAGE KAMI YA,TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
  41. sila LIKE PAGE Kami.mejual saffron RM36 untuk 1gram

    ReplyDelete
  42. SAFFRON STIGMA, 1 GRAM = RM 36 SAHAJA(termasuk pos)
    *15 terawal akan diberi 1 uncang teh saffron secara percuma!

    Khasiat: saffron boleh membantu proses penghadaman dan menghilangkan bau mulut., menguatkan ingatan, agen anti barah,kencing manis, merawat amenia (kekurangan zat besi), mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan penyakit jantung, melancarkan pengaliran darah (haid), merawat penyakit saraf, gout,keletihan, sembelit, Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi, bisa-bisa sendi, merawat penyakit saluran kencing (renal colic), kesuburan (fertility), menambah selera makan untuk kanak-kanak (increase appetite) dan ia turut digunakan sebagai perangsang tenaga batin dan penenang (sedative),Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain..

    Boleh digunakan dalam masakan:Dibubuh dalam masakan seperti nasi beriani saffron, nasi ayam saffron, nasi minyak saffron, nasi arab mandi,ayam/kambing kuzi,ayam/daging kari.
    -Dibubuh dalam susu dan teh panas

    Cara-cara menggunakan;

    6 stigma (filament) za'faran untuk 500ml air. Boleh dicampurkan dengan apa juga jenis minuman. Sekurang-kurangnya 2 kali sehari (pagi dan malam). Sesuai diamalkan oleh semua peringkat umur dan selamat diambil oleh ibu-ibu mengandung


    untuk tempahan:www.zouksaffron.lot.my atau sms ke 014-6245 445 atau inbox ke zouksaffron@gmail.com

    ReplyDelete